Telecom News - חשיפה: איך משרד התקשורת עבד על חברות הסלולר במכרז התדרים ל-LTE

חשיפה: איך משרד התקשורת עבד על חברות הסלולר במכרז התדרים ל-LTE

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> חשיפה: איך משרד התקשורת עבד על חברות הסלולר במכרז התדרים ל-LTE
מכרז התדרים ל-LTE הוכן ותוכנן כדי ליצור מצג שווא: יש מחסור בתדרים ולכן צריך שיתוף רשתות (ופחות אנטנות) ובגלל המחסור לא יהיה LTE-A והחברות תשלמנה "מס מחסור בתדרים". אולם, צה"ל פינה את התדרים ל-LTE והם יכלו להיות זמינים לחברות הסלולר ממש בקרוב, אם היו נכללים במכרז, שהסתיים אך לאחרונה. 
מאת: אבי וייס, 20.1.15, 08:00LTE

הכאוס בניהול התדרים בכל הנוגע לרכבת ישראל אותו חשפנו לפני כשנה ואומת לפני יומיים בהודעה רשמית של משרד הביטחון, הוביל באקראי לחשיפה נוספת שלנו: התרגיל של משרד התקשורת ליצירת "מחסור מדומה לתדרים" מה שגם הוביל לחיסול המכרז הקודם לתדרים, מה שיצר את התחרות העזה בעולם הסלולר, שמשה כחלון כה מתהדר בה, מעל לכל במה.

בהודעת משרד הביטחון בעניין התדרים לרכבת ישראל, הסתתרה פסקה קטנה מפי תא"ל ששון חדד, היועץ הכספי לרמטכ"ל וראש אגף התקציבים במשרד הביטחון, הנוגעת לפינוי התדרים לדור רביעי (LTE) ע"י צה"ל. באימות של הידיעה הזו אצל המקורות הכי מוסמכים בצה"ל ובמשרד הביטחון, התברר לי, שהתדרים כבר פונו והם מוכנים למסירה למשרד התקשורת, תוך זמן קצר מאוד, ממש עניין של שבועות ספורים

דהיינו: אם התדרים הללו (תחום ה-2,600 מגהרץ) היו מוקצים למכרז, כל הפיברוק, שבנה משרד התקשורת לקראת מכרז התדרים, היה מתמוטט באחת.  

הפברוק המדהים של משרד התקשורת כלל את הנקודות הבאות:
א. בגלל מחסור בתדרים אי אפשר לפרוס יותר מ-3 רשתות תקשורת בישראל. במכרז הנוכחי הוקצו למכירה 38 מגהרץ (X2) בתחום ה-1,800 מגהרץ. זה הכל. זה כמובן בקושי הספיק ל-3 רשתות דור רביעי. 
ב. בגלל ששיתוף אנטנות בדור רביעי - LTE חייב (עפ"י פיברוק משלים) להיות גם בדור שלישי, "מוחלים" על הצורך בפריסת דור שלישי לחברות, שזכו במכרז התדרים הקודם (גולן טלקום והוט מובייל).
ג. בגלל שיש "מחסור בתדרים", ניתן ליצור תחרות על התחום המוקצה במכרז, כולל הכנסת חברה חדשה לתחרות, חברה שלא מגיע לה בכלל להשתתף במכרז כזה (מרתון-018) ובכך יוצרים "לחץ מלאכותי" לרכוש את התדרים מעל למחיר המינימום, שנקבע במכרז: 10 מיליון ש"ח לרצועה של 5 מגהרץ לערוץ (בסיום המכרז יצא שהחברות שהתמודדו בו אמורות לשלם פי 3.5 מהמינימום).
ד. בגלל שאין מספיק תדרים, גם לא ניתן יהיה לספק LTE-A. ישראל נשארת הרחק מאחור, אחרי כל העולם. 

כך, משרד התקשורת הסתיר מפני המתמודדים במכרז התדרים האחרון (מפני כל 6 החברות, שהשתתפו במכרז, וכמובן מפני הציבור), שבמועד מאוד קרוב ובמקביל להקצאת התדרים, שבתחום ה-1,800 מגהרץ, שהיו במכרז, ניתן יהיה גם לחלק \ למכור את התדרים של ה-2,600 מגהרץ, שצה"ל מפנה. זה היה משנה לגמרי את התמונה של עולם הסלולר בישראל, לשנים הקרובות

לכן, פניתי בדחיפות למשרד התקשורת ושאלתי: "לפי הודעת משרד הביטחון (שמופיעה בידיעה על התדרים לרכבת) נאמר (ציטוט): "התדרים, שנפנה (לרכבת) ושמצטרפים לתדרי הדור הרביעי ולקרני התקשורת שכבר פינינו בשנתיים האחרונות...".
אם צה"ל כבר פינה את התדרים לדור רביעי, למה הם לא יוצאים במכרז לחברות הסלולר?"

תגובה לא קיבלנו. לא שלא ניסינו. אם נקבל - נעדכן (אל דאגה, לא נקבל). 

כך, התרגיל, שהיה "סודי", כחלק מרכזי של מכרז התדרים והמצאת "מחסור בתדרים", התגלה במקרה אגב חשיפה אחרת לגמרי, כבלוף. זאת, רק אחרי סיום המכרז לתדרים, ש"בושל היטב". כעת, אין שום תכנון לקיום מכרז חדש בזמן הקרוב (60 מגהרץ (X2) פנויים יש בתחום ה-2,600 מגהרץ, תדרים שפינה צה"ל ל-LTE, ואולי בהמשך יהיו עוד, גם בתחומי תדרים אחרים), וצריך כעת לחיות עם תוצאות הפלופ הזה, עוד כמה שנים טובות, כפי שניתחנו בהרחבה כאן וכאן.

כך, ישראל נתקעה הרחק מאחור בגלל תרגיל מתוחכם לצמצום דרסטי של מספר האנטנות בישראל (ואגב כך להוריד את רמת השירות הסלולרי והביצועים של הרשתות, כולל חסימת תחום ה-Offload ב-WiFi), תרגיל שהחל עוד בימיו של גלעד ארדן כשר להגנת הסביבה, תרגיל שיימשך בישראל עוד שנים רבות, בגלל שהנתונים האמיתיים הוסתרו ועדיין מוסתרים מפני הציבור ומפני החברות שהתמודדו במכרז



 
 
Bookmark and Share