Telecom News - המאגר הביומטרי עלה עד כה 852 מיליון ש"ח (לפחות). 600,000 רשומים בו

המאגר הביומטרי עלה עד כה 852 מיליון ש"ח (לפחות). 600,000 רשומים בו

דף הבית >> דעות ומחקרים >> על סדר היום >> המאגר הביומטרי עלה עד כה 852 מיליון ש"ח (לפחות). 600,000 רשומים בו
לקראת הדיון בוועדת הכנסת נחשפים ע"י הרשות לניהול המאגר הביומטרי כמה נתונים מדהימים: הסיפור הזה עלה למשלמי המיסים בישראל מעל ל-852 מיליון ש"ח (לא הוצגו הנתונים לשנים 2008 עד 2011) ומעל ל-600 אלף תושבים ישראליים כבר מצויים עם נתוניהם הביומטריים בתוך מאגר הזה.
מאת: אבי וייס, 27.2.15, 10:10ביומטרי

לאחר שהיועצת המשפטית של ועדת הכנסת המשותפת חשפה את הכאוס ואין ספור הטעויות הקשורות לניהול המאגר הביומטרי של ישראל (המסמך שלה נחשף בהרחבה כאן), נדרשה הרשות לניהול המאגר הביומטרי להגיב, מהלך שהוביל את ועדת הכנסת המשותפת לקיים דיון דחוף נוסף, למרות פגרת הכנסת לקראת הבחירות, דיון שנקבע ליום א' הקרוב, 1.3.15.

לקראת הדיון בוועדת הכנסת המשותפת בנושא יישומים ביומטריים, הוצא מסמך של התייחסות מטעם הרשות לניהול המאגר הביומטרי (בראשותו של גון קמני), שמגיב על "הפצצה" שהונחה על שולחן ועדת הכנסת. התגובה הזו (שניתן להוריד אותה במלואה מכאן), באה בהמשך למסמך ההתייחסות, שהוציאה היועצת המשפטית של הוועדה לקראת הדיון הקרוב והיא למעשה מענה כולל לחשיפה.

המסמך הזה אינו מחדש כמעט דבר (מול מה שנכתב ע"י היועצת המשפטית של הוועדה), אבל בכל זאת יש בו כמה חידושים והפתעות מאוד משמעותיים, שלא הוצגו עד היום והם:

א. היקף הכסף של משלמי המיסים, שנשפך על הפרוייקט הביומטרי. בהיעדר נתונים, אני הערכתי, וכך כתבתי מספר פעמים, שלמיטב הערכתי והבנתי (לאור המעקב הצמוד שלי אחרי כל "הפטורים ממכרזים", "שעפו באוויר" סביב המאגר הביומטרי, ובהתחשב בכמות העצומה של העובדים העוסקים בנושא), המאגר הזה עלה עד כה למשלמי המיסים כחצי מיליארד ש"ח. רבים צחקו לי בפנים מההערכה הזו ואמרו שזה בקושי כמה עשרות מיליוני ש"ח ושאני סתם מגזים וזורק מספרים באוויר. 

ובכן, טעיתי. לא הערכתי נכון כמה הבזבוז של כספי ציבור הוא חמור. מהמסמך של גון קמני עולה, שהמאגר הזה עלה ועולה (מ-2011 עד 2016) בדיוק 852 מיליון ש"ח, מהם 60 מיליון ש"ח זה תקציב ישיר של הרשות לניהול המאגר הביומטרי, עוד כמה עשרות מיליוני ש"ח הולכים לתקציבי רשות האוכלוסין וההגירה, משרד הפנים ומשרד ראש הממשלה (להוצאות על כל הפקידים הקיימים בתחום הזה). ורוב הסכום (מעל ל-750 מיליון ש"ח) יצא ויוצא עבור כמה ספקים, ממש מספר מצומצם, "שעושים קופה" יפה על חשבון משלמי המסים, וכל הספקים הללו קיבלו ומקבלים את הסכומים המדהימים הללו ב"פטורים ממכרזים". 

הנתון הזה של 852 מיליון ש"ח הוא חשבון ההוצאות רק מ-2011. אולם, ההוצאות בהיקף גדול על המאגר הביומטרי החלו כבר ב-2008, עם "הפטור הראשון ממכרז" שניתן אז (ומאז הוא מתגלגל שוב ושוב), כפי שחשפנו כאן. גון קמני לא מציג את הנתונים של ההוצאה הכספית לפרוייקט הביומטרי בין השנים 2008 ל-2011.

יתרה מכך, הסיפור הזה לא החל ב-2008 אלא למעשה בדצמבר 2001, במכרז הראשון ל"תעודת זהות חכמה", מה שהתגלגל בצורה די מוזרה המפורטת בדו"ח החמור של מבקר המדינה מ-2010 (הדו"ח המלא מצוי כאן), לרעיון של מאגר ביומטרי. כך שבעניין הזה עוסקים במשרד הפנים, באוצר ובכנסת, כבר משנת 1995. לכן, לא אגזים אם אעריך שמדובר בעוד איזה 500 מיליון ש"ח, לכל השנים הללו (1995 עד 2011).

דהיינו: ההרפתקאה הזו עלתה עד כה למשלמי המיסים כ- 1.3 מיליארד ש"ח, ובשנה הבאה (2016) האוצר יהיה צריך לקבוע את התקציב לפרוייקט הזה ל-5 השנים הבאות, לשנים 2016 עד 2021. כמה התקציב העתידי יהיה? לא ידוע, אבל גם כן מדובר בסכומי עתק. בקיצור: "בור בלי תחתית". 

לכן, כדי "להגן על התחת" של כל העוסקים בנושא, שנתנו יד למהלך המופקר הזה, הוקמה "פירמידה" של יועצים ועורכי דין, שכולם נשכרו ב"פטור ממכרז", אנשים המחברים כל הזמן מסמכים, כדי לכסות את השערורייה הזו בניירות, שיוכיחו כביכול, שהכל חוקי ותקין. 

ב. כמות האזרחים שכבר מצויים במאגר: מגיעה למעל ל-600 אלף, נכון לסוף פברואר 2015. כל יום מצטרפים כ-1,500 אזרחים נוספים למאגר. דהיינו: מנקודת מבט של הרשות לניהול המאגר הביומטרי, מדובר בהצלחה. זה שהם "עבדו בעיניים" על כל אלה, שהוכנסו למאגר הביומטרי, כפי שחשפה היועצת המשפטית לוועדת הכנסת, זה בכלל לא חשוב. 

ג. למה צריך בכלל מאגר ביומטרי? כאן יש לגון קמני תשובה מאוד יפה ונבונה לוועדת הכנסת: זה סודי.

ובכן, אני חושף כאן לקוראינו את הדבר המאוד סודי הזה: השב"כ והמשטרה פשוט רוצים שתהיה להם גישה ושליטה מלאים על הפרטים הביומטריים של כל תושבי ישראל. נקודה.

זה הגשמת שיטת "האח הגדול" של ג'ורג' אורוול במיטבה. הפתרון של ניקולאה צ'אושסקו, שליט רומניה המנוח, למעקב אחרי כל תושבי רומניה, זה היה דבר פעוט ערך ובכלל לא יעיל, מול התכנית המסודרת והמצליחה של השב"כ והמשטרה, שמוגשמת כעת בישראל הלכה למעשה, בהוצאה של כ-1.3 מיליארד ש"ח (עד כה). 

תגובת עוד" יהונתן קלינגרעו"ד יהונתן קלינגר (בתמונה משמאל), היועמ"ש לתנועה לזכויות דיגיטליות: "היום, בסוף חודש פברואר 2015, שלושה חודשים לפני תום הפיילוט הביומטרי, הרשות הביומטרית עוד לא דיווחה על הפעילות שלה בשנת 2014, ועד היום מסתירה מהציבור נתונים מרכזיים.

הרשות פרסמה דו"ח על "נחיצות המאגר" שאינו מסביר האם המאגר הביומטרי נחוץ, אלא 'מסתובב סביב עצמו', לצורך המשך פעילותה של רשות בזבזנית, שבשנת 2014 עלתה למשלם המסים סכום של 74 מיליון ש"ח.

דו"ח מרכז המידע של הכנסת הוכיח כי העולם כולו נסוג ממאגרים ביומטריים לתעודות זהות, וכי נתוני הרשות בנושא מסולפים ומטעים. היועצת המשפטית לוועדה המיוחדת לנושאים ביומטריים כתבה אף היא דו"ח קשה על המאגר עצמו, נחיצותו, ועל אי היכולת לאבטח אותו.

מפליא כיצד רשויות אובייקטיביות וחסרות פניות מבקרות בצורה כה חריפה רשות מבצעת והיא ממשיכה להסתתר מאחורי דיווחים שאינם תואמים את הדיווח האובייקטי, וללא תימוכים ראייתיים. מוטב כי יתרכזו כעת ברשות כיצד ניתן לפרק את המאגר המסוכן הזה בטרם יגרמו לנזק רב יותר, במעשיהם ובדיווחיהם המוטים והמופרכים".
 
הצילו!!



 
 
Bookmark and Share