Telecom News - עתיד הטלוויזיה על האינטרנט (OTT): כאוס רגולטורי

עתיד הטלוויזיה על האינטרנט (OTT): כאוס רגולטורי

דף הבית >> חדשות >> חדשות עולם הטלוויזיה >> עתיד הטלוויזיה על האינטרנט (OTT): כאוס רגולטורי
יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, הוציאה במפתיע שימוע לגבי עתיד הרגולציה של שירותי הטלוויזיה בישראל, כש"ועדת שכטר" (שמונתה ע"י השר היוצא גלעד ארדן), טרם הגישה את מסקנותיה והמלצותיה בדיוק באותם נושאים.
מאת: אבי וייס, 1.3.15, 23:30ד"ר יפעת בן-חי-שגב

חשיפה: בלא כל פרסום, מועצת הכבלים והלוויין, בראשותה של היו"ר ד"ר יפעת בן-חי-שגב (בתמונה) פרסמה (כאן), באתר משרד התקשורת, שימוע מאוד נרחב ומעניין לגבי העתיד של רגולציית התקשורת המטופלת ע"י מועצת הכבלים והלוויין. הרעיון עצמו, לעסוק בעתיד הרגולציה על שירותי הטלוויזיה הוא יפה, אבל הוא מוביל לכאוס רגולטורי מדהים.

בדיוק בנושא הזה הוקמה ועדה ציבורית ע"י שר התקשורת (היוצא) גלעד ארדן, "ועדת שכטר" שמה. זו למעשה ועדה שלישית בדיוק באותו נושא בעשור האחרון. הוועדה הזו הספיקה להגיש רק מסקנות ביניים (מנותח בהרחבה כאן), נייר מאוד מבולבל, שהוא יותר בגדר "חידון לילדים טעוני טיפוח", מאשר דו"ח ממשלתי. אולם, הוועדה הזו עומדת לסיים את עבודתה בקרוב מאוד ולהגיש את מסקנותיה והמלצותיה לשר התקשורת הבא

ולפתע, כאילו משום מקום, מחליטה ד"ר יפעת בן-חי-שגב להוציא שימוע רביעי, בדיוק באותו נושא: עתיד הרגולציה על שירותי הטלוויזיה, עוד בטרם השימוע השלישי הסתיים

למה?

התשובה נעוצה בדבר אחד, קוראים לזה: תנאי שירות (משכורת, רכב צמוד, נהג צמוד, סלולר צמוד, לשכה ומזכירות, תנאים סוציאליים משופרים וכיו"ב). את כל זה עלולה לאבד ד"ר יפעת בן-חי שגב, אם ועדת שכטר תסיים את עבודתה ותמליץ, בסעיף אחד ודי חשוב לד"ר יפעת בן-חי שגבלאחד את מועצת הכבלים והלוויין עם הרשות השניה. מהלך זה מכונה בשם "ברית המועצות". עד היום - זה לא צלח בגלל מאבקי אינטרסים מורכבים ומפותלים.

אולם, אם שר התקשורת הבא יקבל את מסקנות ועדת שכטר, זה הדבר הכי קל והראשון שהוא ייעשה. במקרה כזה, הסיכויים של ד"ר יפעת בן-חי-שגב להמשיך בתנאי השירות המופלגים שלה, אפסיים. כלומר, היא מרגישה, שההרפתקאה המופלאה שלה כיו"ר מועצת הכבלים והלוויין הולכת להיגמר... 

אזי, היא מכינה עבודה ציבורית כביכול, משלה, שתצדיק את המשך תנאי השירות של עצמה, ושל הגוף המיותר הזה ששמו "מועצת הכבלים והלוויין", כי צריך לבצע המון שינויים רגולטוריים כדי להצעיד את הרגולציה קדימה, לעולם של שירותי טלוויזיה משולבים בפס רחב הנייח והנייד.

מה עשתה ד"ר יפעת בן-חי-שגב בתפקידה מאז שנכנסה אליו לפני קצת יותר כחצי שנה (חוץ מהשימוע החדש)?
התשובה: מאומה. איך אני יודע את זה כל כך בוודאות? מפני שהסתכלתי באתר משרד התקשורת (כאן), בפרק שנקרא "החלטות המועצה" (מועצת הכבלים והלוויין) ואני רואה שמאז 24.7.14, לא התקבלו שם שום החלטות. פשוט כלום. מהרגע שנכנסה לתפקיד בספטמבר 2014, אין כלום. אין גם תכנית שנתית (ל-2015), סיכום שנתי (של 2014), כלום מכלום

מה כן נעשה? 2 דברים: 2 קנסות על הוט בעניינים של רמת שירות, וניסיון לא בדיוק מוצלח להסתיר את תעלוליה במועצת הכבלים והלוויין, כפי שחשפנו לא אחת באתר זה.

כבר מכניסתה לתפקיד, חזיתי בצורה ברורה, שהקדנציה של ד"ר יפעת בן-חי-שגב תהיה בזבוז זמן וכסף של משלמי המסים. זה בדיוק מה שקרה.

המצב נהיה הרבה יותר חמור בשבועות האחרונים. במקום להכריז על שירותי הטלוויזיה של סלקום כשירות לא חוקי ולהטיל על סלקום קנסות (לא פחותים מאלו שהוטלו על הוט), בחרה ד"ר יפעת בן-חי-שגב להתעלם מהפרת החוק הנמשכת הזו ולזרוק את התלונות, שהוגשו לה, לפח (או למגרסה של שמילה מימון, מי שהיה לפניה מ"מ יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, מי שהתמחה בגריסת תלונות מטרידות ומעצבנות של אזרחים, שנפגעו מחברות התקשורת ושחשבו בטעות, שמשרד התקשורת זה הכתובת לתלונות הללו).

יתרה מכך. ההצעה האחרונה, שחשפתי, של Fast  לשירותי טלוויזיה על האינטרנט (OTT), היא נושא שכרגע יש לו 2 שימועים מקבילים (כנראה ב-2 עולמות מקבילים, של 2 חלליות, שאיבדו את הקשר עם תחנת הקרקע שלהן). השירות החדש הזה (של Fast) מראה, שמה שיש בחינם באוויר ובאינטרנט, צריך לספק בחינם לציבור, או במחיר הממיר-נתב ברכישה חד-פעמית בלבד, או בתוספת קטנה של 20 עד 30 ש"ח לחודש, עבור מעטפת השירותים והתוכנות, שנותן ספק השירות הטלוויזיוני ללקוחותיו. דוגמה נוספת לשירות OTT במחיר שפוי: שירות SmartVOD של סמסונג בפחות מ-30 ש"ח לחודש. לא 99 ש"ח לחודש, כמו שסלקום לוקחת על שירותים, שרובם חינמיים וגם בכלל לא שלה (דוגמת "עידן +"). 

בקרוב, יהיו שחקנים נוספים בתחום ה-OTT בישראל, בלי רגולציה ברורה. כעת, הרגולציה תהיה עוד יותר לא ברורה, בגלל 2 שימועים המתקיימים במקביל באותו נושא.

השתיקה של ד"ר יפעת בן-חי-שגב בעניין סלקום ואי הטיפול בתלונות נגד סלקום, מצביעים על כך, שהיא לא ממלאת את תפקידה הציבורי ונותנת "חסינות" לסלקום, בדיוק כמו "החסינות" שהייתה להוט בתקופת השר לשעבר משה כחלון. זו שערוריה בלתי נסבלת מכל היבט שלא נביט על התופעה הזו. אי אפשר להסכים, שהרגולציה בתחום ה-OTT תהיה "מערב פרוע", רק בגלל שד"ר יפעת בן-חי-שגב כנראה מפחדת לאבד את האוטו הצמוד והנהג הצמוד שלה. 
שירותי טלוויזיה



 
 
Bookmark and Share