Telecom News - דו"ח הרשות הביומטרית: 70% מהישראלים מסרבים להצטרף למאגר הביומטרי

דו"ח הרשות הביומטרית: 70% מהישראלים מסרבים להצטרף למאגר הביומטרי

דף הבית >> דעות ומחקרים >> על סדר היום >> דו"ח הרשות הביומטרית: 70% מהישראלים מסרבים להצטרף למאגר הביומטרי
דו"ח הרשות הביומטרית: 70% מהישראלים מסרבים להצטרף למאגר הביומטרי
מאת: מערכת Telecom News, 3.3.15, 12:49עו"ד יהונתן קלינגר

עפ"י ניתוח התנועה לזכויות דיגיטליות עולה מהדו"ח סדרה של נתונים המראים, שהמאגר הביומטרי אינו נחוץ וביטולו רק יועיל לפרויקט התיעוד החכם הישראלי. הנתונים מצביעים על עליה בשיעור הסירוב להיכנס למאגר.

פורסם הדו"ח השלישי של הרשות הביומטרית (מצ"ב כאן וכאן, למתעניינים). לדברי התנועה לזכויות דיגיטליות עולה מתוך הדו"ח סדרה של נתונים המראים, שהמאגר הביומטרי אינו נחוץ וכי ביטולו רק יועיל לפרויקט התיעוד החכם הישראלי:
  1. 65.5% ממבקשי תעודות הזהות מסרבים להצטרף למאגר הביומטרי, עליה של 7% לעומת הדו"ח הקודם (60.8%).
  2. 69.8% ממבקשי הדרכונים מסרבים להצטרף למאגר הביומטרי, עליה של 2.6% לעומת הדו"ח הקודם.
  3. החשש מפני המאגר הביומטרי גורם לאזרחי ישראל שלא להצטייד בת.ז. חכמה: הדו"ח מציין, שהעליה בסירוב לכניסה למאגר מוסברת בפרסומים כנגד המאגר. מכיוון שאין התנגדות לת.ז. ודרכונים חכמים ואף ביומטריים, אלא רק למאגר ביומטרי ניתן להסיק, שביטול המאגר יביא להטמעה נרחבת של תיעוד חכם.
  4. המאגר אינו נחוץ: ע' 64 לדו"ח מראה, שנתגלו רק 6 ניסיונות זיוף תעודות זיהוי בתקופת הדיווח, ו-24 ניסיונות זיוף של דרכונים. כולם, אגב, נתפסו ע"י המערכות הקיימות של הרשות, ללא צורך במאגר הביומטרי.
  5. אין בחינה של חלופות למאגר: לא נבחנו חלופות להקמת המאגר הביומטרי במתכונתו הנוכחית: אין שום בחינה של החלופה, שהוצעה ע"י פרופ' עדי שמיר, ואין בחינה של חלופת התשאול להקמת המאגר.
  6. החלפת הסורקים הכושלת: בחודשיים הראשונים הוחלפו כל סורקי טביעות האצבע. התוצאה: ירידה באחוזי ההרכשה מ-97% ל-92%.
עו"ד יהונתן קלינגר, (בתמונה למעלה), היועמ"ש לתנועה לזכויות דיגיטליות: "לא יתכן, שכדי לקבל תעודת זהות קשה לזיוף, מחייבים במדינת ישראל את האזרחים להכניס עצמם למאגר ביומטרי מסוכן, שייפרץ ויסכן באופן בלתי הפיך את בטחון המדינה, בטחון האזרחים ופרטיותם. 

עד ליום זה, 3 חודשים לפני תום הניסוי הביומטרי, לא התחיל משרד הפנים לבדוק את חלופת התשאול, כאשר גם בדו"ח הנוכחי הוא מתרץ את העניין ואומר, שהתשאול ייבחן בסוף הניסוי.

ללא בחינת חלופות התשאול, לא יוכל הציבור ולא יוכלו חברי הכנסת לברר האם ישנן חלופות למאגר הביומטרי והאם ניתן להשיג את התוצאות המקוות מבלי לחייב את כלל אזרחי ישראל להיכנס למאגר ביומטרי, שדומים לו בוטלו בכל העולם המערבי.

כבר בדו"ח זה גילינו, שלא קיים צורך אמיתי במאגר ביומטרי, אלא שכלל מקרי הזיוף מסתכמים בניסיונות בודדים ברבעון, שלא עבורם מקימים מאגר ביומטרי יקר, מסוכן ולא מאובטח. אם מדינת ישראל רוצה להשקיע שלושת רבעי מיליארד ש"ח כדי שיהיה לה יותר קל לתפוס עשרים זייפנים, אז אני מאמין, שאכן מיצינו לטפל בשאר בעיות החברה. העובדה היא, שגם ללא מאגר ביומטרי מצליחים לתפוס זייפנים, בצורה לא רעה בכלל".

משבר המאגר הביומטרי



 
 
Bookmark and Share