Telecom News - תחזית הטכנולוגיות, המדיה והתקשורת לשנה וחצי הקרובות: לא מה שחשבתם

תחזית הטכנולוגיות, המדיה והתקשורת לשנה וחצי הקרובות: לא מה שחשבתם

דף הבית >> דעות ומחקרים >> אנליסטים >> תחזית הטכנולוגיות, המדיה והתקשורת לשנה וחצי הקרובות: לא מה שחשבתם
תחזיות מפתיעות מהאנליסט של דלויט: Duncan Stewart, שבשנה שעברה חזה את כישלון המשקפיים החכמים וכעת מדגיש, שאין עתיד לצמידים החכמים, הטלוויזיה המסורתית לא הולכת להיעלם, הביטקוין הוא כשלון גדול והספרים מנייר דווקא בעלייה.
מאת: אבי וייס, 16.3.15, 10:00Duncan Stewart

ביום 15.3.15, באולם החדש של בית הבורסה לניירות ערך בת"א, פירסמה חברת Deloitte (המיוצגת בישראל ע"י בריטמן אלמגור זוהר) את התחזית השנתית שלה ל-2015-16, תחזית התקפה לשנה וחצי הבאות. דלויט מבצעת את התחזיות שלה ע"ס ראיונות, ניתוחים ושאלונים מעשרות אלפי לקוחותיה ברחבי העולם ובסיוע של קרוב לעשרת אלפים מנהלים, עובדים ואנליסטים בחברה, עם עדכונם המתבצעים כל הזמן, לאור המגמות המנותחות בכל השווקים.

תחום התחזית של דלויט קרוי TMT (ר"ת: Technology, Media & Telecommunications) ומכסה את כל עולמות ההייטק. הניתוח מציג תמונת תחזית שוק כפי שדלויט העלתה מניתוח החומר, שאספה מכל העולם ומכל שכבות השוק.

טל חן, ראש מגזר ההייטק, דלויט ישראל: "כ-15 שנה אנו סוקרים את הטרנדים, שיעצבו את עתיד עולם הטלקום, המדיה, הטכנולוגיות והאינטרנט לשנה וחצי קדימה. הניתוחים הללו הם חלק מהשירות שלנו, לתת למקבלי ההחלטות יכולת לקבל את ההחלטות הנכונות על בסיס המידע הטוב ביותר, שאנו יכולים להציג.

במבט מקומי, יש כמה תהליכים גדולים, שאני מאמין, שמשפיעים וישפיעו על ההייטק הישראל:

א. המרוץ של המעצמות (בעיקר ארה"ב, סין, EU ורוסיה) לעבר חדשנות, כדי לשמר את מעמדן, גם בכלכלה, גם בתעשייה וגם בביטחון. להייטק הישראלי יש מקום להשתלב במגמה העולמית הזו וזה מה שנעשה בהצלחה די יפה.

ב. כניסה של סקטורים מסורתיים לתחום החדשנות, סקטורים, שהיו בעבר בצל בעולם החדשנות וכעת הם נכנסים למרכז הזירה. זה כולל את תעשיית הרכב ותעשיית מוצרי הצריכה. ההשקעות, שמבוצעות בתחומים הללו לרבות מה שנדחף ע"י תכנית 2020 של ה-EU, נועדו לגשר ודי מהר בין העולם הוותיק לעולם היזמות החדש. לישראל יש כאן מקום לאתגר את השוק העולמי בתחומים הללו.

ג. היקף הגיוסים, הרכישות, האקזיטים והמיזוגים עולה. בשנה שעברה היינו מעורבים בעסקאות כאלו בהיקף של מעל מיליארד דולרים ולפי מה שכבר התחלנו את 2015, השנה זה יעלה יפה.

אני מקווה, שכל ממשלה, שתעלה לשלטון אחרי הבחירות, תיתן עדיפות ותפעל למנף את עולם ההייטק הישראלי ותמשיך לסייע בביזור ההייטק לכל פינה ברחבי ישראל ולכל שכבות האוכלוסייה, כי זה העתיד של כולנו". 

דנקן סטיוארט (בתמונה), (Duncan Stewart), מנהל המחקר, דלויט: "אני מפרסם תחזיות כבר 14 שנה, ולכן כל אחד יכול לבחון אותי אם קלעתי למטרה או פספסתי. אנו סביב ה-72% הצלחה בממוצע, במבט לאחור על התחזיות שלנו, שזה האחוז הגבוה ביותר בתעשיית המחקר.

יש לנו גם כשלונות בתחזיות, אבל לא בכיוון שאתם חושבים. למשל: חזינו בשנה שעברה שהמשקפיים החכמות, דוגמת גוגל-גלאס יהיו כישלון. זה מה שקרה, אבל הכישלון היה ממש מחפיר. אנו חזינו מכירות של 4 מיליון משקפיים לשנה בכל העולם, שזה היה בערך עשירית ומטה מהתחזיות, שפרסמו כל האנליסטים האחרים. אולם, במציאות מכרו רק כמה מאות אלפי משקפיים כאלו, בכל העולם. זה היה ברור לנו שזה ייכשל, כי המשקפיים הללו היו יקרות, מסובכות ולא מתאימות לציבור הרחב. 

כמה מהתחזיות שלנו ל-2015-16:

א. בשנה שעבר חזינו שלא יהיה מצב של "חיתוך כבלים" המוני בשוק, דהיינו: שאנשים יעזבו את חברות הכבלים לטובת ה-OTT. זה בדיוק מה שקרה. ה-OTT היא תוספת לשירותי הכבלים ולא תחליף אותה. אין ירידה בכמות לקוחות חברות הכבלים והלוויין (וחברות בזק, שהחלו לספק שירותי טלוויזיה בסגנון מסורתי).

אני רוצה לנפץ כאן את ההנחה, שיש איזה סוף קרוב לטלוויזיה המסורתית. גם השנה אנו רואים, שאין דבר כזה. אנשים מבלים מול מסך הטלוויזיה אותו היקף זמן בו צפו בטלוויזיה לפני שנתיים וכך זה יהיה גם בשנתיים הקרובות.

רק באחוז מאוד קטן של הצופים בבתים, יש ירידה בצפייה. אבל זה לא היכן שאתם חושבים. ממה שאנו ניתחנו, יש ירידה בצפייה בפלח מאוד מסוים בשוק, של נשים צעירות ומשכילות, בעיקר בעלות הכנסה גבוהה. אלו הצעירות, שמתחילות לנתק את החיבור מהכבלים ומהלוויין. זה בגילאים של עד 24, שיש אצלן ירידה בכל סוגי הצפייה, כולל ירידה תלולה בצפייה בספורט.

נטפליקס לא פוגעת בתעשיית הטלוויזיה כי היא נותנת משהו אחר, שמתאים לפלחי אוכלוסייה שונים המוכנים לשלם על זה. בד"כ זה בא כתוספת על שירותי הטלוויזיה המסורתיים.

ב. בתחום הסלולר, בשנה הקרובה יותר ממיליארד אנשים ישדרגו את הטלפון הסלולרי שלהם. הרוב ייקחו מכשיר עם מסך יותר גדול. המושג פאבלט איבד את המשמעות שלו, כי כיום פאבלט זה מכשיר סלולר רגיל. 5.5 אינץ' זה הסטנדרט לסמארטפון, לא לפאבלט. 

ג. השימוש המרכזי, שנמצא בגדילה בתחום השימוש בסמארטפון, הוא התשלומים הניידים. זה תהליך איטי, אבל תהליך שהחל. הפריצה הגדולה תהיה ב-2016 וב-2017. אנו מאמינים, שה-NFC יתפוס מקום חשוב במהלך הזה. או רואים את התופעה הזו כבר מתחילה לתפוס נתחי שוק ענקיים, למשל בבריטניה.

לכן, מייד עולה השאלה: בשביל מה צריך כרטיס אשראי מפלסטיק, גם אם יש עליו צ'יפ חכם, אם יש לי מערכת תשלומים על הסמארטפון שלי? לפי התחזית שלנו, בסופו של דבר אנו נשלם באמצעות מכשיר הסלולר ולא בכרטיס אשראי, כי המכשיר הסלולר כבר ביד שלנו. 

ד. מכאן אני מגיע לביטקוין. כבר ציינתי שהאנשים עוברים לשלם בסלולר, אבל הם לא משלמים בביטקוין או בכל מטבע מתחרה בו בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים. כמות האנשים, שמשלמים בביטקוין עבור מוצרים ושירותים, היא אחוז אפסי מהשוק. האחוז האפסי הזה הוא כבר כזה, כמה שנים טובות. זה לא משתפר. להיפך, האחוז האפסי הזה הולך ונהיה עוד יותר אפסי. הביטקוין מצליח אולי בכמה תחומים כמו סחר בסמים, נשק, הברחות, הלבנת הון, מימון טרור ושאר פעולות לא חוקיות. בעולם החוקי ה ביטקוין הוא כישלון. 

אולם, חלק ממה שהביא רעיון הביטקוין, יש לו כנראה פוטנציאל. ה-Blockchain והרעיון של מטבע קריפטוגרפי, אלה רעיונות, שיש להם פוטנציאל מעניין. אולם, הפוטנציאל הזה לא יגיע מהכיוון של קהילת הביטקוין והמשתמשים הפרטיים. זה מגיע מכיוון של הארגונים הכי גדולים והממוסדים דוגמת הבנקים והממשלות, שיש להם כמה רעיונות אין לנצל את הטכנולוגיות הללו לטובתן. 

ה. מסחר אלקטרוני: בשנה החולפת סוף סוף ראינו חידושים מעניינים גם בתחום הזה בכמה כיוונים. הכיוון המלהיב ביותר הוא רעיון ה-Click & Collect. בגישה הזו, מזמינם מוצרים באינטרנט, אבל לא מחכים לשליח, אלא מגיעים למרכזי חלוקה, שם בתהליך ממש מהיר מעמיסים את ההזמנה לרכב. להערכתי, זה יתפוס חזק בשוק. 

ו. תחום הפס הרחב עובר שדרוג, כאשר בארה"ב פס רחב זה כבר חיבור של מעל ל- 25 מגה. עדיין ברוב העולם זה חיבור של 2 או 3 מגה, כמו כאן בישראל. אולם, זה נחלת העבר. כולם מבינים, שהעתיד טמון בסיבים. 
 
ז. הארגונים עוברים תהליך של אימוץ טכנולוגיות ומוצרים הבאים מהשוק הפרטי. 2 תופעות, שאני מעוניין להציג: 1) טיסנים (מל"ט) בצורה של הליקופטרים קטנים - רחפנים (Drones). זה ייכנס בתעשיות רבות ככלי עבודה לצרכים רבים. 2) IoT. הגישה, שמלהיבה רבים, אינה לאנשים פרטיים ולבתים, כמו שרבים סבורים. העתיד של ה-IoT והכסף הגדול מצוי ביישומים ארגוניים. כבר כיום 80% מהכסף של עולם ה-IoT, שייך ליישומים ארגוניים.

ח. מדפסות 3D זה הגזמה פראית והייפ לכיוון הלא נכון. המדפסות הללו לא מתאימות לבתים ולצרכנים הפרטיים. זה שימושי רק ליצרנים ולארגונים. זו המהפכה התעשייתית הבאה. זה מוביל לייצור מוצרים בהתאמה אישית.

אגב: אם יש מוצרים בהתאמה אישית, למה ששירותים לא יהיו גם בהתאמה אישית? זה יגיע. 

ט. e-Book. זו הייתה הבטחה גדולה וחזינו, שזה לא יתרומם מעבר לנישות. זה אמנם צומח, אבל השנה גילינו משהו מפתיע: לא רק שהרוב קוראים ספרים מנייר, יש עלייה מדהימה של קריאת ספרים מנייר אצל הצעירים. גם ב-2016 מעל ל-80% מהספרים יהיו מנייר. 

בניגוד למה שאתם אולי חושבים, צעירים מוכנים לשלם בעד ספרים מנייר, בעוד שהם כבר לא מוכנים לשלם על מוזיקה. אולם, הם כן הולכים לסרטים באולמות קולנוע, הרבה יותר ממבוגרים. הם גם הולכים למופעים. אז המפגש בעולם הפיזי לא מוחלף ע"י העולם הדיגיטלי. צריך לדעת לנצל את המגמות החדשות הללו.

י. הפספוס הכי גדול של עולם ההייטק הוא היעדר נשים במועצות המנהלים של חברות ההייטק. במעל ל-40% מחברות ההייטק אין אפילו אישה אחת בדירקטוריון. זה המצב הגרוע ביותר מבין כל התעשיות הקיימות בעולם. לפי ניתוחים, שאנו מציגים, חברות, שיש בהם אישה אחת ומעלה במועצת המנהלים, מצליחות יותר, בפער ניכר, מול חברות, שאין להן בכלל נשים במועצת המנהלים. הביצועים של חברות הייטק עם נשים גבוהים באחוזים ניכרים. זה עניין מדיד וברור, שמומלץ לתקן אותו וכמה שיותר מהר. 

י"א. צמידים חכמים: יש מסביב לעניין הזה הרבה מאוד רעש ומהומה, בעיקר בשנתיים האחרונות. יש צמידים מדהימים שיוצאים כל הזמן לשוק, לא רק מאפל. אולם, אני לא רואה מסביבי אנשים, שהולכים עם צמידים כאלו. זה יקר מדי, מסובך מדי להפעלה, מסך קטן מדי ובכלל לא ברור על איזה צורך זה עונה. יש לזה נישה קטנה של צרכנים, ממש נישה זעירה. זה לא ישתנה בשנתיים הקרובות. זה כמו המשקפיים החכמים. לא בודקים לעומק את הצורך של האנשים ומייצרים להם גאדג'טים. העתיד של הגאדג'טים הוא גאדג'טים בהתאמה אישית, ממש אישית. זה קיים כיום במעט מאוד מוצרים בשוק הצרכני. מדפסות 3D תעזורנה למגמה הזו להתפתח בשנים הבאות. 

י"ב. תוך כ-20 עד 30 שנה, לעניות דעתי, אסור יהיה לנהוג ברכב פרטי. זו מהפכה, שעולם הרכב עובר וזו מהפכה, שתלך ותתעצם בהדרגה, עד שכל הרכבים יהיו אוטומטיים לחלוטין וללא נהג. הרכבים הללו לא יהיו אישיים והם ייקחו כל אחד, מתי שהוא זקוק לנסיעה, לכל יעד, בלי שתהיה לנוסע איזה בעלות על הרכב ובלי שיהיה צורך באיזה רישיון נהיגה. זו מהפכה החשובה ביותר לדעתי בעולם ההייטק הקיימת כיום.

המצגת המלאה של התחזיות (TMT Predicions 2015) מצויה כאן
 



 
 
Bookmark and Share