Telecom News - איך "מכונת הפטורים ממכרזים" בממשל זמין עובדת

איך "מכונת הפטורים ממכרזים" בממשל זמין עובדת

דף הבית >> פטורים ממכרזים ICT >> איך "מכונת הפטורים ממכרזים" בממשל זמין עובדת
"התלבשתי" על פטור אחד ממכרז של "ממשל זמין" (כיום יחידה במשרד ראש הממשלה. עד לאחרונה יחידה במשרד האוצר), פטור למערכת הגנה מפני התקפות סייבר ע"י ביזור שרתים, פטור שניתן לאקמאי (באמצעות הנציגות שלה בישראל). 
מאת: אבי וייס, 28.3.15, 19:30מיכל עבאדי-בויאנג'ו

אמנם מנכ"לית משרד האוצר יעל אנדורן לא המתינה ששר האוצר הבא ינפנף אותה מהכיסא, והתפטרה לבד, אך יש צורך לסלק גם את החשכ"לית (החשבת הכללית באוצר), מיכל עבאדי-בויאנג'ו, (בתמונה), שאחראית לא פחות ממנה להפקרות ששמה "פטורים ממכרזים", עד כי הדבר הפך את התחום הזה ל"מערב הפרוע", כמפורט כאן

"התלבשתי" על פטור אחד ממכרז, פטור המצוי כאן, והנימוקים לפטור מצויים בקובץ כאן, שבו נטען שאין לחברת אקמאי מתחרים. החתומים על הנימוק הזה אלה מומחי הצמרת של משרד האוצר (שי נחמני ורז הייפרמן, באישור וחתימה גם של ליאור אגאי)...

הם כנראה לא חיפשו בגוגל (או שאין להם גוגל), כי אז אולי הם היו מגלים, שלאקמאי יש מתחרים... כולל כאלה עם נציגות מכובדת בישראל. 

פניתי לתומי למשרד האוצר (שחתום על הפטור), למשרד ראש הממשלה ולמנהלי "ממשל זמין" בשאלה הבאה: "
מצ"ב טופס פטור ממכרז שבו נטען, שאקמאי היא ספק יחיד לשירות המבוקש (הגנה מפני סייבר ע"י ביזור שרתים עולמי).
הכיצד?
לי מוכרים כמה ספקים, אחד מהם רואיין על ידי כאן, ליתר דיוק רואיינה על ידי, מחברה בשם Aryaka, שמבוססת על יוצאי אקמאי והמתחרה באקמאי, ויש לה נציגות יפה בישראל (אינטרנט בינת).
אודה להתייחסותכם".

תגובת משרד האוצר: "ממשל זמין עברו תחת משרד רוה"מ, עליך לפנות אליהם".

ממשרד ראש הממשלה הפנו אותי ל"ממשל זמין". מ"ממשל זמין" הפנו אותי כך: "נא לפנות לאיש הקשר המצוין במכרז". פניתי - תשובה לא קיבלתי. לא שלא ניסיתי. כך, שלחו אותי מצד לצד ללא תשובה לעניין (לא משהו שהפתיע אותי...). 

אני מאמין, שזה לא יפתיע אתכם אם אדווח, שאנשי משרד האוצר קוראים את האתר הזה בדבקות, יום יום. הם אפילו משתמשים במאמרים שלי (בלי לבקש רשות...) כדי להדגים עד כמה הם בסדר.

למשל, מצ"ב כאן מצגת די טרייה של משרד האוצר, בו משרד האוצר מפאר את עצמו כמה הם עובדים לפי חוק המכרזים. אם תגיעו לשקופית 27, תגלו צילום מתוך אתר טלקום ניוז, שבו מובאת דוגמה איך לא לנהוג, ושם יש סיפור של פטור מאוד מוזר, דווקא של משרד התקשורת....

המדובר בשקף הזה בסיפור שחשפתי כאן (פטור של כרבע מליון ש"ח לעיתונאי אחד, כדי לסקר את ביקור האפיפיור בישראל), פטור שעורר רוגז רב בקרב העיתונאים בישראל. החשיפה הזו שימשה את האוצר כתרוץ מצוין לקצץ דרסטית את התקציבים ליחידה נותנת הפטור הזה במשרד התקשורת, כפי שחשפתי כאן. 

אולם, זה לא הפריע למשרד האוצר עצמו, לאשר עוד איזה עשרת אלפי פטורים מוזרים ממכרזים, גרועים לא פחות מהפטור ההזוי, שניתן ע"י משרד התקשורת לעיתונאי אחד... יש לעניין זה פתגם מתאים: "
קשוט עצמך ואחר קשוט אחרים: לפני דרישה מאחרים הנהג עצמך כראוי באותו עניין" (בבא בתרא ס, ב).

ולקינוח, כל בקשת הפטור הזה, שחשפתי כאן, מבין אלפי הפטורים שיש כל חודש, מיותרת לחלוטין ומסוכנת. כך כתב לי אחד ממומחי האבטחה המובילים בישראל: 

א. ראשית כל, שימוש בספק שירותי ענן חיצוני למתן שירותים למדינת ישראל מהווה סיכון עצום, ביחוד לאור העובדה כי אין למדינה כל שליטה על כוח האדם, השינויים הטכניים והלוגיים במערכת, וכו' - אצלו.

רוצה לומר, אנשי "ממשל זמין" מסכנים את מדינת ישראל ומאפשרים לכל תוקף פוטנציאלי להשתמש במתקפות שכיחות, כדוגמת Man In the Middle לשם גניבת מידע רגיש (כדוגמת פרטים מוזנים בעת גישה גישת לקוחות לאתר, האינטרנט של משרד ממשלתי, שינוי תוואי \ שכפול תעבורת הדואר האלקטרוני של הממשלה לשם גניבת מידע רגיש) ועוד.

כמובן שאין מדובר ברשימה סגורה של תרחישי איום, אלא רק בהמחשה.

ב. לפיכך, די בעובדה זו בכדי לחייב את עצירת המכרז המיותר הנ"ל - המסכן את הציבור במדינת ישראל \ביטחון המדינה.
 
ג. ישנם למעלה משלושה ספקים בארץ אשר מספקים שירות דומה. מסתבר שלא רק כי הבקשה להכרה בספק יחיד מהווה זלזול באבטחת מידע והגנת הפרטיות, אלא שהגורמים החתומים עליה העלו טענה שאינה מתיישבת עם המציאות בפועל. לפיכך אני סבור שיש להנחות את הגורמים השונים לבטל את המכרז הקיקיוני הזה, ומן הראוי כי גורם חיצוני מטעם מבקר המדינה יבחן את התנהלות ממשל זמין בנדון.
 
ביזיון



 
 
Bookmark and Share