Telecom News - הגיעה העת שארגונים ועסקים יפרשו רשתות WiFi בכל מקום אפשרי

הגיעה העת שארגונים ועסקים יפרשו רשתות WiFi בכל מקום אפשרי

דף הבית >> צרכנות >> צרכנות לפרט >> הגיעה העת שארגונים ועסקים יפרשו רשתות WiFi בכל מקום אפשרי
הגיעה העת שארגונים ועסקים יפרשו רשתות WiFi בכל מקום אפשרי
מאת: מיכאל פנחס, 31.3.15, 08:30מיכאל פנחס
 
על פי החלטת משרד התקשורת, נושא ה-WiFi הציבורי עבר רפורמה במחצית 2014. מה יכולים עסקים וארגונים להפעיל במסגרת הרפורמה הזו?
 
באוגוסט 2014, נכנסה לתוקפה רפורמה בתחום הפעלת רשתות WiFi בתחום הפרטי ובתחום הציבורי. עסקים וארגונים רבים טרם הפנימו את השינויים הללו. כמעט בכל מדינות העולם, רשתות WiFi הפכו לחובה ולמציאות בכל הערים, במקומות העבודה, בקניונים, בקמפוסים ואפילו בדרכים ובמערכות תחבורה. בישראל, השימוש ב-Wireless WiFi גם לצרכים ארגוניים ועסקיים פנימיים עדיין מצומצם בהשוואה עולמית.
 
מה נקבע ברפורמה?
א
. הוסרו כל המגבלות בתחום פרישת רשתות WiFi במתחמים סגורים (החל מבתי קפה, דרך קמפוסים וכלה בנתב"ג).
 
המגבלות שהיו והוסרו:
1) השירות יינתן רק למי שמצוי פיזית בתוך המתחם, ולא מחוצה לו או ממש לידו.
2) החיבור לאינטרנט יהיה רק דרך ISP (לא הכירו בעבר את האפשרות לאינטרנט סלולרי).
3) לא ייעשה שימוש ברשת להעברת קול (VoIP). איסור אנכרוניסטי שלא נאכף.
4) מגבלות קשות על התחום התדרים המותר (באזור ה-2.4 ג'יגהרץ בלבד) ובעוצמות השידור. לא הכירו בעבר את תחום ה-5 ג'יגהרץ.
5) חובה לרשום את נקודות השידור ל-WiFi במשרד התקשורת (חובה שמעולם לא נאכפה).
 
ב. השימוש ב-WiFi במרחב הציבורי (מחוץ למתחמים סגורים) יורחב והוא אפשרי ב-2 תחומי התדרים (2.4 ו-5 ג'יגהרץ). מי שפורש רשת בתחום הציבורי, בין אם זה רשות ציבורית (עירייה, תאגיד תחבורה וכיו"ב) או גוף פרטי, הפרישה הזו פטורה מרישום ומרישיון.
 
יחד עם זאת, עדיין נשארו המגבלות הבאות:
1) ספק תקשורת בעל רישיון תקשורת לא יכול לגבות כסף על שירות ה-WiFi כתוספת על השירות הרגיל שלו ולא יכול לספור את תצרוכת ה-Data ברשת ה-WiFi כחלק מתצרוכת ה-Data  של הלקוח בחבילה שיש לו אצל אותו ספק תקשורת. מגבלה זו מונעת למעשה את פריסת רשתות WiFi לצרכי Offload (הסטת עומסים) של חברות הסלולר וחברות נוספות ומונעת הקמת רשתות WiFi ע"י מפעילי תקשורת אחרים (למשל בארה"ב, חברות הכבלים פרשו רשתות WiFi על פני כמעט כל הערים).
2) תחומי התדרים גם ב-2.4 ג'יגהרץ וגם ב-5 ג'יגהרץ נשארו מוגבלים, עם עוצמות שידור מוגבלות.
3) המגבלות בתחום ייבוא ציוד WiFi נשארו בתוקף. כל ייבוא ציוד דורש אישור פרטני ממשרד התקשורת. 
4) פרישת רשתות במתכונת המכונה Wireless Mesh ו-HetNet עדיין בלתי אפשרית, משום שרשתות כאלו דורשות שימוש חופשי בתחום ה-5 ג'יגהרץ עם עוצמות שידור האסורות בישראל. רשתות מהסוג הזה מאפשרות למשתמש לנוע חופשי (אף בנסיעה מהירה) בין נקודות שידור WiFi מבלי להתנתק ומבלי צורך להיכנס מחדש לכל בסיס שידור של הרשת. זה כמו הגישה של מעבר בין אנטנות סלולר בזמן תנועה. כ"כ, גישה זו מאפשרת לעבור משיחה סלולרית לשיחתWiFi  ולהיפך, ומגלישה סלולרית לגלישת WiFi, באופן שקוף וחלק ללא ניתוקים לפי תנאי הקליטה במקום בו עומד המשתמש.
 
מה עסקים אמורים לעשות כרגע?
התשובה ברורה: לנצל את היכולת לפרוש רשתות WiFi (הגם שהן עדיין מוגבלות), בכל מקום. פשוט לפרוש רשתות בכל מקום אפשרי.
 
יש כיום בישראל ציוד רשת WiFi המאפשר שירותים מתקדמים, למשל שירותים מבוססי מיקום (Location Based Services). דוגמה בולטת ליישום כזה: בעל חנות יכול לדעת היכן נמצאים האנשים, שיש להם מכשיר המחובר לרשת ה-WiFi והוא יכול להזמין אותם להיכנס לחנות ולהציע להם מבצעים גם כשם עדיין מחוץ לחנות. בתוך החנות הוא יכול להציע להם מבצעים לגבי פריט מסוים, כשהם עומדים מול המדף, שבו נמצא אותו פריט.
 
כמות היישומים והאפשרויות היא גדולה לאור ההתקדמות הטכנולוגית המהירה הקיימת בציוד ה-WiFi הנמצא בשוק. ניתן לבנות "מרכזי רווח" חדשים לשירותי האלחוט, לרבות השתלת פרסומות ומבצעים בתוך הגלישה החינמית, לרבות פילוח אישי לכל משתמש קצה לפי מיקומו ומאפייני הצריכה האישיים שלו. פרישת רשתות WiFi היא מהלך יחסית זול, מהיר ולא מורכב. התועלות הן מהירות והשימושים האפשריים מאוד מגוונים.
 
כמובן, שיש לתכנן מראש מהי רמת השירות ומה "חוויית השימוש", שהרשת האלחוטית תיתן למשמשים בה. זה יכול להיות ברמת שירות שונה לעובדים בעסק ולמי שלא עובד בעסק, או לכל חלוקה שהיא (לרבות אפשרות מתן שירות איכותי למי שמוכן לשלם עבור שירות איכותי). צריך לזכור גם כאן את הכלל הפשוט הקיים בתחומים רבים: פתרונות זולים הם בד"כ פתרונות ירודים, שיפגעו ב"חוויית השימוש".
 
הנקודה החשובה ביותר כאן היא אבטחה. היות ורשתות WiFi הן באוויר, כל אחד יכול לנסות להאזין ולפרוץ לרשת. לכן, יש צורך לנקוט באמצעי הגנה, גם מפני התקפות סייבר. ספקי הציוד והאינטגרטורים הקיימים כיום בשוק יודעים לספק הגנות כאלו.
 
אולם, קודם כל על בעלי העסק להחליט מהי מדיניות האבטחה של העסק. על פי מדיניות האבטחה, אפשר לקבוע מהם כלי האבטחה שיותקנו ומהם כלי האכיפה של מדיניות האבטחה שיופעלו ברשת ה-WiFi. הדבר החשוב ביותר במדיניות האבטחה היא ההפרדה בין הרשת הפנימית המשמשת את העובדים לבין הרשת החיצונית המשרתת את כל השאר. הפרדת רשתות יכולה להיעשות במספר תצורות והיא חלק מתהליך קבלת ההחלטות בעת קביעת מדיניות האבטחה של הרשת.
 
שורה תחתונה והמלצה: מומלץ, שכל בעל עסק יכין תכנית פרישת Wireless WiFi בתוך העסק, בסביבתו הקרובה, או בכל המתחם וסביבתו הקרובה. תכנית הפרישה ההנדסית חייבת להיות מלווה בניתוח סיכונים וקביעת מדיניות אבטחה ודרכי אכיפתה. כמובן, מומלץ לבצע ניתוח ROI ולבחון ("תיחור") חלופות של ציוד ואינטגרטורים הקיימים בשוק.
 
מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, מרץ 2015.
מחבר המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים
 
WiFi



 
 
Bookmark and Share