Telecom News - מכירת דומיינים במבצע ליום העצמאות: חשיפת הפקעת המחירים

מכירת דומיינים במבצע ליום העצמאות: חשיפת הפקעת המחירים

דף הבית >> דעות ומחקרים >> על סדר היום >> מכירת דומיינים במבצע ליום העצמאות: חשיפת הפקעת המחירים
מה מחירו של דומיין ישראלי? תלוי את מי שואלים. המחיר הרגיל באיגוד האינטרנט הישראלי עומד על 230 ש"ח לשנתיים. במבצע ליום העצמאות המחיר צונח עד 19 ש"ח לשנה. העלות (כולל רווח סביר) מסתכמת ב-1 ש"ח לשנה. אז למה המחירים כל כך גבוהים?
מאת: אבי וייס, 22.4.15, 09:00ISOC LOGO

איגוד האינטרנט הישראלי יצא במבצע של מכירת דומיינים (שמות מתחם) בהנחות לקראת יום העצמאות (כאן). המחיר הזול ביותר במבצע זה הוא של Box (רשם מוסמך של איגוד האינטרנט): 19 ש"ח (כולל מע"מ) לשנה. 

לכן, נשאלות כאן מייד 3 שאלות כבדות:

א. למה זה לא המחיר לכל השנה? הרי ברור שגם ב-19 ש"ח לשנה במבצע, איש לא מפסיד מהמחיר הזה...

ב. למה איגוד האינטרנט עצמו גובה 230 ש"ח לשנתיים (כאן) על רישום שם מתחם חדש, הארכת תוקף של שם מתחם, או הקצאה מחדש של שם המתחם למחזיק חדש?

ג. למה, במקום לטפל בבעיות המשמעת, האתיקה והיושר של הרשמים (כמפורט כאן) בדגש על רשם אחד, עושים עימם מבצע ציבורי בשת"פ מלא (תוך התחמקות מטיפול בנושא האתיקה והיושר)? 

למי שלא בקי בנושא, נחשוף כאן, שאחזקת שם מתחם (דומיין) לשנה על כל ההוצאות הנלוות לכך, מגיעה לכ-1 ש"ח לכל היותר, כולל רווח סביר. אז למה גובים על זה באיגוד האינטרנט הישראלי 230 ש"ח לשנתיים? לכן, מייד נשאלת השאלה: למה המחיר הוא לא 19 ש"ח, כמו במבצע יום העצמאות, שגם זה מחיר מופקע, אבל עוד בגדר הסביר? מדוע 19 ש"ח לשנה זה לא המחיר לכל ימות השנה ללא מבצע, ולמה ליום העצמאות אין מבצע של 1 ש"ח לשנה?

התשובה לשאלות הללו כבר ניתנה באתר זה כמה פעמים. בקצרה: למה לא להפקיע מחירים אם פשוט אפשר? כך, האיגוד מוכר דומיינים לציבור ללא כל סמכות חוקית ובמחירים מופקעים, רק בגלל שאפשר. יש מדינות שלא מאפשרות את ההפקרות הזו (למשל כאן). 

תשובה יותר מפורטת לשאלות, שהוצגו כאן, מוצאים, אם נכנסים לעומק של תקציב איגוד האינטרנט הישראלי ל-2015, תקציב המנותח בהרחבה כאן. בקצרה: הציבור (מאות אלפים), שמשלם על הדומיינים הישראליים, צריך לממן קבוצה קטנה של אנשים הממלאים תפקידי סרק, שהם המציאו אותם עבור עצמם ושחיים טוב על הכסף הזה, ואיש מהם לא נבחר באיזה הליך מכרזי תקין. זה הכל. ככה מתנהל שוד כספי הציבור במשך שנים באין מפריע.

אם לא די בכך, החלטות מרכזיות בתחום הדומיינים בכלל מסתירים אותן מחברי האיגוד (מהמעטים שנשארו באיגוד. הרוב ברחו בגלל שראו את ההפקרות בכספי הציבור הקיימת באיגוד. לאספה הכללית המיוחדת האחרונה הגיע פחות מ-20 חברים, ליתר דיוק רק 12 חברים, מכלל 287 החברים המשלמים דמי חבר). אולם, זה נושא מרתק בפני עצמו - לכתבה הבאה. 

מבצע הדומיינים בהנחה ליום העצמאות 2015 חושף ושם על השולחן את אותה בעיה מוסרית בסיסית, של תהליכי קבלת ההחלטות באיגוד האינטרנט הישראלי, החלטות שאין בהן כל אלמנט של: יושר, שקיפות, אמינות, מוסר בסיסי של התנהגות אנושית. לא מעניין אותם שום דבר, מלבד טובות ההנאה האישיות שלהם ואיך להעביר את כספי הציבור לכיס הפרטי שלהם ולעודד רכישת דומיינים במחירים מופקעים, גם במבצע יום העצמאות. בפועל, האיגוד זה ארגון ל"מחלבת כספים" מאזרחי ישראל לטובת בקושי 10 אנשים... המשך יבוא. 
הצילו!



 
 
Bookmark and Share