ניתוח: התרגיל של הטריפל של סלקום ב-149 ש"ח: למי זה מיועד?

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> ניתוח: התרגיל של הטריפל של סלקום ב-149 ש"ח: למי זה מיועד?
כאשר מצרפים אפס ועוד אפס ועוד אפס, זה עדיין נשאר אפס. הכניסה של סלקום לאיזור ה-Low Cost בתקשורת יפגיש אותה עם שאר שחקני ה-Low Cost, שהם כבר זולים ממנה, כיום פאסט (Fast) ובקרוב אקספון-018, גולן טלקום, Take ועוד שחקנים. 
מאת: אבי וייס, 13.5.15, 12:39ניר שטרן

בסוף השבוע שעבר חשפנו את התוכניות של סלקום (כאן), השינוי היחיד ממה שחשפנו זה מכבר הוא מחיר חבילת הטריפל: 149 ש"ח. הורדת המחיר המדהימה הזו הושגה בזכות 5 תרגילים, שסלקום ביצעה:

א. הפס הרחב הוא רק 40 מגה (בעוד שכיום רוב הלקוחות, שעוברים מסלולים וחברות, מבקשים 100 מגה. יהיו לזה השלכות די חמורות בהמשך ללקוחות שיתפתו לקחת את החבילה הזו), כרגע, אין חבילת טריפל של 100 מגה (אלא בתשלום נוסף).

ב.הטריפל  כולל את הטלפוניה של נטווויז'ן בלבד (תשומת לב, שלנטוויז'ן יש כבר כ-150 אלף לקוחות ב-VoB). לא תהיה טלפוניה של בזק ולכן לא ברור למה מנכ"ל משרד התקשורת (אבי ברגר) נלחם בעניין זה מול בזק, כשסלקום כבר זזה קדימה, בלי הטלפוניה של בזק.

תשומת לב שאם נופל החשמל בבית או בכל איזור המגורים, או נופל האינטרנט סתם כך, לא רק שאין טלפוניה, אין כלום. כל הבית וכל השירותים בבת אחת מנותקים, כי הכל תלוי באינטרנט ובחשמל. 

ג. הסלולר לא נכלל בחבילה הנוכחית (שהיא טריפל קווי). דהיינו: בפועל, אין כאן כרגע "שחקן מרובע", למרות שסלקום היא "שחקן מרובע" שלא מציג ללקוחותיו חבילה של "שחקן מרובע", כנראה כדי לא לשחוק עוד יותר את הכנסותיה של סלקום מהסלולר.

ד. הציוד, שמספקים ללקוחות (הנתב NetBox עבור הפס הרחב והטלפוניה והממיר לטלוויזיה), כולם מוצרים של העשור הקודם, שקונים אותם כנראה לפי קילו ביריד העודפים בסין. לכן, הלקוחות מקבלים למעשה מוצרי חומרה נחותים, זולים כמובן, ולא יעילים, מול המוצרים של המתחרים הקיימים והעתידיים (ולכן גם הביצועים יהיו נחותים לאורך זמן). 

ה. החבילה החדשה היא רק על רשת בזק. דהיינו: לקוח הוט, שרוצה לעבור לחבילה הזו של סלקום, צריך קודם להתנתק מהוט ולהחזיר לה את כל הציוד ולשלם לבזק על הקמת תשתית חדשה של בזק אצלו בבית. יש לקחת בחשבון את ההוצאה הזו. בכל מקרה, כל לקוח של הטריפל (שזה על רשת בזק בלבד) ישלם בעד משלוח הציוד (נתב וממיר) אליו הביתה ועל ההתקנה בבית (אלא אם הוא יודע להתקין לבד). 

למי החבילה הזו מיועדת?
בגלל שסלקום נכנסה בחבילת הטריפל החדשה שלה למשבצת של ה-Low Cost עם מוצרים של Low Cost, הלקוחות הראשונים, שייקחו את החבילה, הם לקוחות חסכנים, חסרי אמצעים, גיקים, חלק מהסטודנטים וגם שכבה מסוימת של לקוחות, שנמאס להם מבזק או מהוט.

להערכתי הצנועה, המחשבה של סלקום, שהיא "תיקח" מליארדי ש"ח מבזק או הוט היא קצת נאיבית. נדמה לי, שההוצאות על השירות הזה תהיינה גבוהות מההכנסות החזויות, בגלל שסלקום משחקת כאן במגרש של ה-Low Cost.

בנוסף, במשבצת של ה-Low Cost נמצאת כבר Fast, היחידה הפועלת על רשת הוט, עם מחיר טריפל זול בהרבה מסלקום, ובקרוב מאוד ייכנסו למשבצת של הטריפל המאוד בזול: גולן טלקום, אקספון-018, Take, וכנראה עוד שחקן אחד או שניים. דהיינו: סלקום לא תהיה לבד במגרש הזה. היא כבר לא לבד.

מה יקרה בעתיד ללקוחות הטריפל של סלקום?
הם יהיו בבעיה. לא רק שהם מפסידים ביצועים ורמת שירות (בגלל הציוד מהדורות הקודמים, שהם יקבלו לביתם: נתב וממיר), הם יצטרכו לרדת מ-40 מגה ל-18 מגה ברוטו, בין אם ירצו או לא ירצו, בגלל המעבר העתידי של בזק ל-Vectoring ואחר כך לטכנולוגיות ההמשך. לסלקום אין כסף ליישם SLU, ולכן הלקוחות הללו יגלו, שאי אפשר ב-18 מגה (ברוטו) גם לקיים פס רחב, גם טלוויזיה וגם טלפוניה, לכל חדרי הבית, הכל ביחד. דהיינו: יקרה מה שקרה במדינות אירופה, שהמהלך הזה התרחש אצלן: הלקוחות חזרו לבזק... 

מה עם בזק והוט?
את התשובה של הוט נשמע ביום שני הקרוב. בזק עדיין בבעיה, בגלל "ההפרדה המבנית" והמלחמה שלה מול משרד התקשורת. מחירי הטלפוניה של בזק יקרים בגלל משרד התקשורת, שמעוניין להמשיך במלחמה הזו, במקום להוריד את מחירי הטלפוניה והפס הרחב של בזק.

נקודה אחת חשובה, שעולה מהחבילה החדשה: סלקום החליטה להשקיע בתכנים הטלוויזיוניים בצורה משמעותית, וזה האתגר היותר גדול של הוט ובזק (YES). ללא ספק החבילה החדשה של סלקום היא אתגר למתחרותיה של סלקום, בעיקר בתחום התכנים. לעומת זאת, עדיין לא נפתרה הבעיה ששירותי הטלוויזיה של סלקום הם לא חוקיים,בזכות "כאוס רגולטורי" ו"חסינות" לסלקום ממשרד התקשורת

כרגע יש בעיות חמורות בקליטת "עידן +" בגלל שגלעד ארדן, עוד מהתקופה, שהוא היה השר להגנת הסביבה, הוא הצליח להפחיד את רוב אזרחי ישראל ורוב הרשויות המקומיות, שקרינה לא-מייננת היא מסוכנת ומסרטנת. לכן, המשדרים של "עידן +" לא יכולים לשדר בעוצמות ובכיוונים הנהוגים בעולם הרחב (עולם שלא מפחד מקרינה בלתי מייננת). הבעיה הזו תוכל להיפתר רק אם "עידן +" יעבור לאינטרנט, מהלך חקיקה, שעדיין תקוע. בינתיים, "עידן +" יישאר שירות די נכה ומקרטע. 

עדכון 20.5.15, 18:00: חברת סלקום "העלתה לאוויר" לשירות הטלוויזיה שלה שלושה ערוצים חדשים: ערוץ 24, ערוץ 9, וערוץ National Geographic HD. זאת, בדיוק כמו שהובטח במסיבת העיתונאים של המנכ"ל ב-13.5.15. 
לוגו סלקום



 
 
Bookmark and Share