Telecom News - מזרימי מדיה ושידורים של מפיקי ערוצי טלוויזיה ישירות ללקוחות על הפס הרחב

מזרימי מדיה ושידורים של מפיקי ערוצי טלוויזיה ישירות ללקוחות על הפס הרחב

דף הבית >> חדשות >> חדשות עולם הטלוויזיה >> מזרימי מדיה ושידורים של מפיקי ערוצי טלוויזיה ישירות ללקוחות על הפס הרחב
התהליכים, שהחלו בבריטניה ועברו בשנה האחרונה לארה"ב, מגיעים לישראל (שבה הרגולציה לתחום עדיין מבולבלת): הבאת תוכן איכותי מכל רחבי האינטרנט היישר ללקוחות, בלי ממירים ובלי ספקי שירות דוגמת חברות הכבלים והלוויין. מזרימי מדיה הם חלק מהמהפכה הזו. אחרי בזק, גם פרטנר תמכור מזרימי מדיה לציבור.
מאת: אבי וייס, 28.5.15, 12:20שירותי טלוויזיה

כשרשת Sky בבריטניה החלה ב-2011 לספק שירות (OTT (Over The top Television ישירות ללקוחות מעל רשת האינטרנט, במיזם שנקרא Now TV, רבים בשוק אמרו שזה מיזם חולף שייכשל.

אולם, די מהר זיהתה Sky איך עושים כסף גם באינטרנט והחלה למכור חבילה של 7 ערוצי ספורט ב-6.99 ליש"ט ליום או 14.99 ליש"ט לחודש. ההצלחה הייתה פנומנלית. אחריה נכנסה BT (חברת הבזק הבריטית) עם חבילת ספורט בחינם לכל לקוחות הפס הרחב שלה. ההמשך היה ברור: השוק הבריטי מוצף בפתרונות OTT וגם ספקי OTT בינלאומיים דוגמת נטפליקס נמצאים בבריטניה עם כמות לקוחות יפה. 

הגישה החדשה, שהחלה להצליח בבריטניה, זו גישה של OTT ללא כל ממיר. הגישה הזו אמנם החלה בכמה מקומות בעולם (גם בארה"ב), אך כרגע מובילה את הגישה הזו חברת BBC, "רשות השידור הבריטית", עם שירות אינטרנטי (OTT) הקרוי iPlayer. יש לשירות הזה כבר כמה מיליוני לקוחות משלמים וצפייה של כ-230 מיליון גולשים בחודש (בגלל הפופולאריות העצומה של השירות הזה בעולם, טענות של הרגולטורים ב-EU ולחץ של החברות שמפיקות תכנים, בחודש הבא השירות הזה ייסגר לגולשים מרוב מדינות העולם ויישאר נחלת הבריטים בלבד). 

ספקיות OTT דוגמת נטפליקס ו-Hulu, החלו להצליח יפה בארה"ב, אבל השפעתן על היקף לקוחות החברות המסורתיות (חברות הכבלים וחברות הלוויין) הייתה קטנה.

בשוק המדיה טענו המומחים בתחילת העשור הזה, שהאולפנים הגדולים ו"הכבדים בכסף" בארה"ב לא יעברו בעשור הקרוב ל-OTT. אולם, זו הייתה תחזית שגויה. חברת HBO, אחת מהגדולות בתחום הפקת ערוצי טלוויזיה בארה"ב, החליטה להיכנס ל-OTT ולספק את הערוצים שלה ישירות ללקוחות מעל לפס הרחב, בשירות הנקרא HBOGo ש"עלה לאוויר" ארצית (בארה"ב) בפברואר 2010, ואחריו (באפריל 2015) היא פתחה עוד שירות OTT יותר מתקדם ולגמרי "פתוח" (כולל חיבור לסלולר) בשם HBONow. השירות החדש עולה 14.99 דולרים לחודש, או כעסקה בתוך Apple TV ב-69 דולרים לחודש כולל כל מה שיש ב-Apple TV.

התוצאה: כל החברות הגדולות המפיקות ערוצי טלוויזיה בארה"ב הולכות או תלכנה בקרוב אחרי המהלך של HBO וזה כולל את: NBC Universal, CBS, Fox, Turner, ESPN, Disney ועוד. למשל השירות של CBS, שנקרא All Access, עולה 5.99 דולרים לחודש. 

במקביל, הבחירה שיש ללקוחות החלה להתרחב והיא כוללת כמה שיטות לקבלת ולהצגת תוכן טלוויזיוני על הטלוויזיות בלי להיות מנוי של חברות הכבלים והלוויין. דוגמאות: טלוויזיות חכמות (SmartTV), מזרימי מדיה בתצורת USB (למעשה זה חיבור מסוג HDMI) המחובר לטלוויזיה (דוגמת ה-Chromecast וכל המתחרים הרבים, כולל: Lenovo Cast ,Roku, Asus Chromebit, Intel Compute Stick, Amazon Fire ו-Apple TV), מזרימי מדיה בתוכנה בלבד (דוגמת Kodi), ממירים הכוללים בתוכם נתב והמאפשרים הכל באמצעות מערכות הפעלה פתוחות דוגמת אנדרואיד (כמו הגישה של Take בישראל), קונסולות משחקים, אפליקטלוויזיה על הסמארטפוןציות על הסמארטפונים המעבירות תוכן טלוויזיוני מהסמארטפון לטלוויזיה ועוד. 

לפי הסקרים הבריטיים, ל-73% מבתי האב בבריטניה יש כבר לפחות מכשיר אחד מהסוגים הללו בבית.

כתוצאה מהמגמה הזו, ספקיות השירות הוותיקות, שנלחצו מההתפתחות הזו (בעיקר המדובר בחברות הכבלים והלוויין בארה"ב), במקום להילחם במגמה החדשה הזו, הן החלו לשתף פעולה עם ההתפתחות הזו והחלו להציע בעצמן OTT ללקוחות שלהן, כך שלא ינטשו אותן. המגמה הזו מחלחלת כעת למדינות רבות בעולם וגם תגיע בקרוב לישראל.

למרות שבקבוצת בזק נמצאת חברת שירותי הטלוויזיה בלוויין YES, בזק יצאה לשוק (במבצע שכבר הסתיים) עם סטרימר בשם Xtreamer (כאן), בעלות של 9.90 ₪ לחודש. זאת למשך 36 חודשים, סה"כ 356 ש"ח. הבאה בתור תהיה פרטנר, שתשיק, ככל הנראה די בקרוב, סטרימר משלה. האם סלקום,שלה יש שירות אחר עם ממיר (שהוא לא סטרימר), תלך בכיוון הזה? האם גולן טלקום תגיע לשוק בקרוב עם ממיר 4K בשם Freebox מבוסס אנדרואיד? נמתין ונראה. סביר להניח, שמה שקרה בכל העולם יקרה גם כאן (למרות הרגולציה המבולבלת).

הלקוחות בבתים לא מוכנים להמשיך במצב, שבו ביד יש להם סמארטפון חכם והם יודעים לתפעל אותו בקלי קלות, בעוד ששירותי הטלוויזיה הם של הדור הישן, מה שהופך אותם ללקוחות טפשים. ריצ'רד קווסט, הכתב המוביל ב-CNN, תיאר את התופעה הזו כך: "המודל הקיים של הטלוויזיה הוא של מוצר פשוט המכוון ללקוחות פאסיביים". הלקוחות של היום ובמיוחד הצעירים, לא מוכנים יותר לקבל מוצר פשוט ולהיות פאסיביים. הם רוצים מוצר חכם ואינטראקטיבי. מזרימי מדיה הם פתרון אחד מני רבים, פתרון מאוד מצליח בשוק העולמי וכך גם יקרה בישראל. 
שירותי טלוויזיה על האינטרנט



 
 
Bookmark and Share