Telecom News - iPlayer: שירות OTT המתחרה הראשי לנטפליקס, מבית רשות השידור הבריטית

iPlayer: שירות OTT המתחרה הראשי לנטפליקס, מבית רשות השידור הבריטית

דף הבית >> חדשות >> חדשות עולם הטלוויזיה >> iPlayer: שירות OTT המתחרה הראשי לנטפליקס, מבית רשות השידור הבריטית
הצלחה יוצאת מגדר הרגיל לשירות ה-OTT של iPlayer מחברת BBC, "רשות השידור הבריטית", עם 218 מיליון הזמנות לסרטים באפריל 2015. שירות זה הפך למתחרה הגדול לשירות הפופולרי נטפליקס. זה מעודד שחרור תדרי הטלוויזיה לטובת ה-LTE\5G.
מאת: אבי וייס, 13.6.15, 22:00
IPlayer BBC Logo

"רשות השידור הבריטית" (BBC), בניגוד גמור למצב של "רשות השידור הישראלית", מפעילה מזה כמה שנים שירות OTT בשם iPlayer. זו גישה של OTT ללא כל ממיר. הגישה הזו אמנם החלה בכמה מקומות בעולם (גם בארה"ב), אך כרגע מובילה את הגישה הזו חברת BBC.

המערכת הזו כל הזמן משתדרגת. כך, שתתאים למכסימום של מוצרי קצה הקיימים בבתים ובידיים של המשתמשים: סמארטפונים וטאבלטים, טלוויזיות חכמות, מזרימי מדיה מכל הסוגים והתצורות, ממירים מכל הסוגים, קונסולות משחקים וכיו"ב. 

יש לשירות הזה כבר כמה מיליוני לקוחות משלמים וצפייה של מעל ל-200 מיליון גולשים בחודש (בגלל הפופולריות העצומה של השירות הזה בעולם, טענות של הרגולטורים ב-EU ולחץ של החברות המפיקות תכנים, בחודש הבא השירות הזה ייסגר לגולשים מרוב מדינות העולם ויישאר נחלת הבריטים והמדינות הקשורות בבריטניה בלבד). 

התפתחות הזמנות הסרטים (במיליוני הזמנות לחודש) במערכת iPlayer מ-2009 ועד מחצית 2015 מופיעה בגרף הבא:

iPlayer data

מבחינת הגישה והיקף ההזמנות של המשתמשים בשירות הזה לפי מכשירי קצה, ההתפלגות היא כזו:
התפלגות הצפייה
במעקב לאורך זמן, נצפתה ירידה בהיקף השימוש בטאבלטים לצורך הזמנת סרטים מהשירות, מ-35.5% בינואר 2015 ל-31.21% באפריל 2015. כנראה שזה מצביע על ירידה בהיקף השימוש הכולל בטאבלטים, מול העלייה בגודל המסכים של הסמארטפונים, מה שמייתר את הצורך בשימוש בטאבלטים. בסך הכל, 55.5% מההזמנות לסרטים בשירות iPlayer בוצעו מטאבלטים וסמארטפונים, 34.7% ממחשבים ו-9.8% מטלוויזיות חכמות וקונסולות משחקים. 

שירות iPlayer הוא השירות הראשון בעולם המציב תחרות של ממש מול נטפליקס, אם כי הפופולריות של נטפליקס עדיין בולטת מאוד (זה שירות OTT אמריקאי הקיים גם בבריטניה), כמוצג בגרף הבא, לפי נתוני כמות דקות צפייה ביום של המשתמשים, עם השוואה לערוץ 4 הפופולרי בבריטניה, שגם לו יש שירות OTT בשם 4oD:
:
פינוי תדרי הטלוויזיה לטובת הסלולר (LTE ובהמשך ל-5G):
ההצלחה המתפתחת יפה של שירותי ה-OTT, לא רק בבריטניה כפי שהוצג כאן, הובילה נלי קרוסאת נלי קרוס (Neelie Kroes), (בתמונה משמאל), סגנית הנשיא בנציבות השוק האירופאי (EU), נציבת ה- Digital Agenda של ה-EU ומי שהייתה בעברה, בין היתר, הממונה על רגולציית התקשורת ב-EU,
להזמין שימוע ומחקר עבור ה-EU בנושא פינוי התדרים של הטלוויזיה, בתחומים של 470 עד 790 מגהרץ.

הדו"ח המלא, שמכונה בשם: Lamy Report (על שם מחברו), שהוגש ל-EU לפני יומיים מצוי להורדה מכאן (למתעניינים). בנוסף, יש דו"ח מלא איך בוצע השימוע לנושא זה ע"י ה-EU (מצוי להורדה כאן, למתעניינים).

אין כמובן כל סיכוי, שנראה דוחות ושימועים כאלה יסודיים במדינת ישראל, במשרד התקשורת הישראלי, כאשרהמילה "שקיפות" לא קיימת בכלל במילון של משרד התקשורת הישראלי. 

שורה תחתונה של השימוע ב-EU: כל תדרי הטלוויזיה ב-EU (כולל השידורים הטרסטריאליים - DTT, מה שמכונה אצלנו "עידן +") יפונו בהדרגה וישמשו, בין היתר, לשירותי סלולר LTE ולדור הבא 5G. הסיבה די ברורה: שידורי הטלוויזיה עוברים לאינטרנט. מחקרים וניתוחים בנושא המעבר ל-OTT והרקע העסקי שמאחורי העברת עולם המדיה לענן: כאן

יש מדינות ב-EU דוגמת גרמניה, שלא חיכו לדו"ח הזה וכבר הקצו את תדרי ה-700 מגהרץ במכרז תדרים לטובת ה-LTE. בגרמניה, המכרז לתדרי הסלולר כולל 3 רצועות של 30 מגהרץ עבור 3 מפעילים: Deutsche Telekom/T-Mobile, Vodafone & O2 בתחום ה-700 מגהרץ, כשמפעיל רביעי בשם E-Plus, שהיו לו תדרים ל-LTE ב-800 מגהרץ, החזיר את התדרים והתמזג לתוך O2.

מכרז התדרים הגרמני כולל עוד תדרים מלבד תדרי ה-700 מגהרץ הללו. במכרז יש תדרים בתחום ה-900 מגהרץ, בתחום ה-1.5 ג'יגהרץ, בתחום ה-1.8 ג'יגהרץ, לכל השימושים לרבות Offload. סה"כ 270 מגהרץ במכרז תדרים אחד.

פרטים נוספים על מכרז התדרים הגרמני - כאן. התכניות של הרגולטור הבריטי בעניין מכרזי התדרים הקרובים שם - כאן. "חלום ליל קיץ" במונחים ישראליים. 
 
5G



 
 
Bookmark and Share