Telecom News - אפליקציות סלולריות בתחום הבריאות עומדות לשנות את עולם הרפואה

אפליקציות סלולריות בתחום הבריאות עומדות לשנות את עולם הרפואה

דף הבית >> לגיקים >> חדשות עולם האפליקציות >> אפליקציות סלולריות בתחום הבריאות עומדות לשנות את עולם הרפואה
אפליקציות סלולר בתחום בריאות יוצרות מהפכה ועומדות לשנות את עולם הרפואה
מאת: מערכת Telecom News, 22.6.15, 17:23אפליקציות רפואיות

הכנסות צפויות מתחום ה-Mobile Health ב-2017 הן כ-23 מיליארד $. אפליקציות mHealth לספירת קלוריות, מעקב אימונים, ניטור מדדים וכו' הן פתיח לפוטנציאל שלהן לסיוע במחקר רפואי, מתן אבחנה וטיפול רפואי מיידי.
 
השימוש בסמארטפונים וחיישנים אלחוטיים כדי לאסוף נתונים ולהנגיש מידע רפואי גדל במהירות בשנים האחרונות. אפליקציות mHealth - Mobile Health, שמשמשות אותנו כיום לספירת קלוריות, מעקב אימונים, ניטור מדדים, הפסקת עישון וכו', מהוות רק את הפתיח לפוטנציאל הגלום בהן לסיוע במחקרים רפואיים ולמתן אבחנה וטיפול רפואי מיידי.

מכשירים סלולריים מסוגלים לבצע מעקב ולהציג את מידע הרפואי של המשתמש ברמה הגבוהה ביותר ואין ספק, שעתיד הרפואה מתממשק למובייל בקצב מהיר.

הם מאפשרים ניתוח והצגה בזמן אמת של מחלות, תנועה, צילומים, התנהגות, אינטראקציות חברתיות, זיהום סביבתי, מטבוליזם ומגוון רחב נוסף של נתונים פיזיולוגיים. אפליקציות רפואיות רבות יכולות לסייע לשימושים חדשניים ביותר במחקרים ביו-רפואיים ומאידך, מחקרים אלה יכולים לשמש לפיתוח יסודות הבסיס של אפליקציות רפואיות למובייל.

כיוון שחיישני המובייל זעירים ומצריכים אנרגיה מעטה, יש להם את היכולת להנגיש את מעבדת המחקר אל המטופל בדרכים שלא היו אפשריות לפני כן. למשל, משתתפי ניסוי קליני אינם צריכים עוד להגיע למעבדה ולעטות על עצמם מכשירי ניטור מסורבלים, מה שיוצר אי נוחות. מדענים מקבלים כיום מידע איכותי יותר כיוון שאינם צריכים להסתמך רק על שאלונים ויומני רישום באשר לנחקרים.

נתונים ביולוגיים, התנהגותיים וסביבתיים, שנקלטים ע"י החיישנים במכשיר הסלולרי בזמן אמת, משפרים באופן משמעותי את הבנת הסיבה למחלה. החיישנים, שמנטרים מידע משולב של תנועת המטופל (הליכה, ריצה, מנוחה) עם הפרמטרים הרפואיים שלו (דופק, חום, לחץ דם) והסביבה בה הוא נמצא (סביבה נקייה, זיהום אוויר, עשן), יכולים להפיק תוצאות לא רק לגביי מצבו הבריאותי בזמן אמת אלא גם על מה מוביל לכך.

חיישנים במכשיר הסלולרי, שמנטרים את דפוסי השינה של המטופל, יכולים להעביר מידע לרופא מבלי שהמטופל יטריח את עצמו למעבדת שינה. חיישנים המנטרים את לחץ הדם בזמן פעילות יומית, יכולים לאגור מידע לגביי המשתמש בכל שעה במשך היום ולא רק בשעה בה הוא נבדק במרכז רפואי.

ד"ר דן גלוון, מנהל השקעות מדעי החיים, אורום ונצ'רס אם.קיי.אי.: "פיתוח אפליקציות סלולריות בתחום הבריאות, יוצר מהפכה בתחום ועומד לשנות את הרפואה על פיה. כיום בזכות אותן אפליקציות רפואיות, נפתחת בפני הרופאים והחולים גישה למידע, החלפת מידע, ניטור וניתוח מדדים ויכולת שימוש בהן בזמן אמת לצורך טיפול. דברים שלא יכולנו לחשוב עליהם קודם.

ההזדמנות היא ברורה. בארה"ב מוציאים כ-3.1 טריליון דולרים בשנה על בריאות, מספר בלתי נתפס, שאגב, איננו מושפע מהשפל הכלכלי ונראה, שההוצאה גדלה בין אם הכלכלה פורחת או דועכת. מרחב ההזדמנויות עצום עבור אפליקציות המובייל. יש הסכמה די גורפת, שמערכת הבריאות בארה"ב איננה בריאה. מדברים על כך, שקיים בזבוז עצום של כסף - עפ"י ההערכות, כ-900 מיליארד דולרים בשנה. תחום ה-mHealth יוכל להרוויח רבות אם הוא יתרום לייעול המערכת. האמריקאים משלמים על שירותי בריאות לפחות פי 4 מכל מקום אחר בעולם והם לא מקבלים יותר שירות, כיוון שהמערכת הזו מאוד בזבזנית ולא יעילה. הביורוקרטיה, שיטת ביטוחי היתר, הבדיקות המיותרות כחשש מפני תביעות, כל אלה אינם מנוהלים נכון וה-mHealth עשוי ליהנות מחוסר יעילות זה.   

מקרה מוכר לכולנו - צורך לראות רופא משפחה. בארה"ב יש שימוש יותר ויותר באפליקציות, שמאפשרות להתייעץ עם רופא ישירות מתוך האפליקציה. השינוי המהותי מגיע עם האפשרות לייעל מערכת בלתי יעילה. המצלמה של הסמארטפון הופכת למכשיר רפואי. הרופא פתאום נגיש בהתרעה של דקות או שעות וזמן רב נחסך לכולם. על זה אפשר לגבות כסף.

יש יותר ויותר סטארטאפים המפתחים אפליקציות לניהול מחלה -disease management  לדוגמה לחולים כרוניים בכלל וסוכרתיים וקדם סוכרתיים בפרט. האפליקציות הללו מאפשרות מעקב אחר הנתונים של החולה, כאשר החולה מזין לתוך האפליקציה את  מדדי הסוכר שלו. כיום ישנם כבר אישורים ראשונים להתממשקות בין מדי סוכר לסמארטפון. כך, שבקרוב החולה לא יצטרך להזין את הנתונים הללו בעצמו, האפליקציה תדע למשוך אותם מתוך מד הסוכר ישירות. אז גם הנתונים יועברו ישירות לענן. כך, שהרופא יוכל למשוך אותם משם ולעקוב ביתר דיוק ובזמן אמת אחר מצבו הרפואי של החולה".
 
התחזית ממחישה הכנסות ב-2017  של כ-23 מיליארד דולרים מתחום ה-Mobile Healt עפ"י נתוני פורטל הסטטיסטיקה  .Statista.com
תחזית הגידול בשימוש במובייל ברפואה
הפורטל מציג עליה שנתית ניכרת באחוזי הכנסות מצטברים כדלקמן: ב-2015 - 6.9 מילארד דולרים, ב-2016 - 15.4 מיליארד דולרים וב-2017, כאמור, 23 מיליארד דולרים.
 
בין החברות בתחום בולטת חברת אלעד מערכות, שמפתחת אפליקציות מובייל ויישומיWeb  לבתי חולים בארץ ותיק רפואי ממוחשב באמצעות חברת הבת אלעד פתרונות. זאת, תוך מודעות ותשומת לב לסוגיות הרגישות של אבטחת המידע ושמירה על סודיות המטופל.

עבור בית חולים אסותא, פתחה אלעד את אפליקצייתSmart Doctors  המאפשרת לרופאים להתממשק ישירות לתיק האישי ולמדדים הרפואיים של המטופלים המאושפזים, בזמן אמת. האפליקציה מאפשרת לרופא בלחיצת כפתור ובזמן אמת, לצפות בנתונים של המטופלים תחת השגחתו: מדדים פיזיולוגיים, תוצאות בדיקות, דיווח סיעודי, תרופות שהוא צורך ופרטים דמוגרפיים של המטופל.

האפליקציה מתריעה באמצעות הודעה מתפרצת על קיומם של מדדים חורגים ומאפשרת לרופא להגדיר לעצמו לאילו מדדים הוא ירצה לקבל הודעות מתפרצות. הרופא יכול באמצעות האפליקציה להגדיר לעצמו טווחי מינימום ומקסימום ליצירת התראות למדדים מסוימים.

האפליקציה גם מקשרת בין רופאי אסותא למנהלת בית החולים. באמצעות האפליקציה הוא יכול לקבל מסמכים רפואיים ישירות לנייד, לקבוע מועדים לניתוחים גם כשנמצא בקליניקה הפרטית שלו ולתקשר עם אחיות המחלקה ללא צורך בשיחה טלפונית.

את האפליקציה ניתן להוריד באמצעות האפסטור ובגוגל פליי, בעוד שכל ניהול האבטחה והרישום מתממשק לניהול המשתמשים בבית חולים אסותא. רק לאחר קבלת ההרשאה מבית החולים, ניתן להמשיך את תהליך הרישום לאפליקציה.

המרכז הרפואי שיבא והרצליה מדיקל סנטר עושים שימוש  באפליקציית קמיליון מובייל, שפותחה גם כן ע"י חברת אלעד מערכות בשילוב חברת הבת אלעד פתרונות. האפליקציה מותאמת למכשירי אייפון ואנדרואיד ומתממשקת באופן מאובטח למערכת קמיליון לניהול התיקים הרפואיים של המטופלים. מידע קליני, שמתועד ע"י צוותי הרפואה בנקודת הטיפול ישירות במערכת הקמיליון, זמין מיידית במכשיר הנייד כולל מידע קליני נוכחי והיסטורי, טיפולים ובדיקות שעבר, תרופות שנרשמו, רגישויות וכד'.

אפליקציית קמיליון מובייל נועדה לאפשר לרופאים להתעדכן בתוצאות בדיקות והתפתחויות רפואיות של מטופליהם גם כאשר הם אינם נוכחים פיזית בבית החולים והיא מאפשרת לרופאי המרכז הרפואי לצפות בתיקי המטופלים המשויכים להם ולקבל נתונים רפואיים בזמן אמת כמו מדדים רפואיים, רגישויות ואלרגיות, היסטוריה רפואית ועדכון סטטוס רפואי באמצעות ממשק עשיר וידידותי, המשלב מלל, נתונים מספריים וגרפים. היא אף נותנת מענה למצב בו המטופל נזקק למעורבות של כמה רופאים במקביל במהלך הטיפול ומקלה על התייעצויות, מעורבות ועדכון מלא ביניהם.

בהמשך השנה תיכנס לשימוש פעיל אצל אחד מגופי הרפואה המוכרים בארץ אפליקציה המשלבת Video Streaming, שמאפשרת להתייעץ עם רופא ישירות דרך האפליקציה.

לסיכום: שילוב עולם המובייל במערכות הרפואיות של בית החולים מאפשר תהליכי טיפול יעילים, איכותיים ובעלויות נוחות יותר. נגישות המידע על המטופלים, לצוות הרפואי באמצעות טכנולוגיות המובייל, מהווה רפואה מתקדמת ומדויקת יותר עבור המטופל.
 
המובייל מחולל מהפכה בענף הרפואה. אפליקציות המובייל מייעלות ומקצרות את אופן העברת המידע לרופא, תוך חיסכון בזמן יקר ובמשאבים, וחשוב מכך - המעקב אחר מצב המטופלים הופך להיות צמוד גם כאשר הגורם הרפואי לא נוכח פיזית בבית החולים, או אפילו בארץ. אין ספק, שמדובר בבשורה, שתשנה מהותית את זמינות הטיפול הרפואי, כפי שאנו מכירים אותו.
 
 אפליקציות רפואיות



 
 
Bookmark and Share