Telecom News - קריאה לשר התקשורת (בנימין נתניהו) לא לאשר את ההסכם בין פלאפון לסלקום

קריאה לשר התקשורת (בנימין נתניהו) לא לאשר את ההסכם בין פלאפון לסלקום

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> קריאה לשר התקשורת (בנימין נתניהו) לא לאשר את ההסכם בין פלאפון לסלקום
האישור של הממונה על ההגבלים העסקיים להסכם שת"פ האנטנות של סלקום ופלאפון  ניתן בשגגה. הביטול הוא האינטרס של לקוחות סלקום, פלאפון, 3 חברות ה-MVNO (רמי לוי, יופון והום סלולר), חברת הבת וואלה! מובייל וגם הטרמפיסטים (גולן טלקום ומרתון). זה גם האינטרס של כלל עם ישראל ושל עובדי חברות הסלולר הללו. 
מאת: אבי וייס, 11.7.15, 18:00בנימין נתניהו

האישור, שנתן הממונה על ההגבלים העסקיים להסכם ההיסטורי בין סלקום לפלאפון בעניין שת"פ האנטנות, הוא "יום שחור משחור" לתעשיית הסלולר בישראל, כפי שנותח בהרחבה כאן.

לאור כל המידע שאספתי וניתוח המסמכים הגלויים שפורסמו לציבור, אני יוצא בקריאה חד-משמעית לשר התקשורת דהיום, בנימין נתניהו (בתמונה), לא לאשר את הסכם שת"פ האנטנות בין סלקום לפלאפון לטובת עם ישראל. 

יש שפע של נימוקים, שהעליתי בניתוח כאן, בדגש על נושאים דוגמת: רמת התחרות, הביצועים של רשתות הסלולר היום ומחר, השרידות והאמינות של 2 רשתות פיזיות לסלולר בישראל (במקום 5 כפי שתכנן השר משה כחלון). אך כאן אני מעוניין להחשוף ולהדגיש את הצד הרגולטורי - חוקי, שהוא לא פחות חשוב. 

במסמך של האישור, שחתום עליו פרופ' דיויד גילה (מצוי כאן למתעניינים), כתוב (וזה חוזר על עצמו כמה פעמים במסמך): "...הסכם שיתוף פעולה לתחזוקת רכיבים פאסיביים", כאשר בכמה מקומות במסמך זה מופיע עם התוספת: "לרבות באנטנות".

הבעיה: אין דבר כזה "תחזוקת רכיביפרופ' דיויד גילהם פאסיביים לרבות באנטנות", בהגדרות הרגולציה של שת"פ אנטנות, שקבע משרד התקשורת. באישור של פרופ' דיויד גילה (בתמונה משמאל), מדובר באישור הנוגע רק בשיתוף פאסיבי. נאמר שם במפורש: "לא יהיה שיתוף פעולה כלשהו ברכיבי הרשת האקטיביים כדוגמת משדרי הרדיו והתמסורת".

דהיינו: הכללת האנטנה בתוך הרכיבים הפאסיביים, היא המצאה, שלא כתובה במסמכים הרשמיים של משרד התקשורת ולפתע זה מופיע כך במסמך של הממונה על ההגבלים העסקיים.

במסמך המדיניות של שר התקשורת (סעיף 23) יש הפרדה מוחלטת וברורה בין השת"פ הפאסיבי לשת"פ האנטנות. אלה שני סוגים נפרדים של שת"פ אנטנות, אחד פאסיבי והשני אקטיבי, וכך זה גם מופיע ברישיונות לחברות הסלולר (סעיף 19א). כעת, הקו המפריד ביניהן נמחק ושני הסוגים הללו הפכו לשת"פ פאסיבי אצל הממונה על ההגבלים העסקיים, באישור שנתן.

יש כאן חידוש רגולטורי מאוד מעניין ושאלה האם בכלל הממונה על ההגבלים העסקיים מוסמך לשנות ולמחוק את המינוחים של שר התקשורת ולמחוק את הכתוב ברישיונות התקשורת, שניתנו לחברות הסלולר סלקום ופלאפון (לעניות דעתי - לא). 

העניין הזה הוא לא רק עניין סמנטי של שינוי מונחים, או טעות בהבנה של המינוחים, מצד הממונה על ההגבלים העסקיים. יש להחלטה הזו לפחות שתי השלכות מאוד כבדות בתחום הרגולטורי, שאפרט בשני הסעיפים הבאים:

א. מעמדן של הטרמפיסטים (גולן טלקום ומרתון) מול סלקום ופלאפון והאם יש להן בכלל זכות קיום כספקיות סלולר.
אם מלבישים על האישור של הממונה על ההגבלים העסקיים את הסכמי שת"פ האנטנות הנוספים עם סלקום ופלאפון (אם יתבצעו, והם יכולים להתבצע רק במתכונת אחת, ששמה MOCN, בגלל הצורך בשת"פ תדרים שחסרים לסלקום ולפלאפון), הסכמים עם החברות בלי אנטנות ורק עם תדרים, דהיינו עם החברות הטרמפיסטיות (גולן טלקום ומרתון-018-אקספון), 
מקבלים כאן סלט רגולטורי. זה סלט, שלא תוכנן כלל ע"י משרד התקשורת.

ב
מסמך המדיניות של השר יש משפט אחד מאוד חשוב: "המשרד יאפשר שיתוף במתכונת MOCN ובלבד שבכל אזור בישראל יפעלו לכל הפחות שלוש רשתות גישה אלחוטיות עצמאיותלעניין זה, רשת גישה המהווה חלק מרשת בזק ציבורית של יותר ממפעיל רט"ן אחד, באמצעות שיתוף במתכונת ,MOCN תחשב כרשת גישה אלחוטית עצמאית אחת".

החצי השני של המשפט נוגע רק לרשת של פרטנר-הוט-מובייל, ולכן מה שחשוב כאן זה החצי הראשון של המשפט (שצריך שבכל הארץ תהיינה 3 רשתות סלולר עצמאיות).

דהיינו: ייתכן ואין יותר אפשרות לבצע MOCN בין סלקום ופלאפון עם גולן טלקום ומרתון. הסיבה: המונח "רשתות גישה אלחוטית עצמאיות" כולל בתוכו את כל מרכיבי הרשת, החל מליבת הרשת ועד המשדרים והאנטנות בקצה. האם הוצאת הרכיבים הפאסיביים של הרשת והרכיב האקטיבי (האנטנות) (בגלל השת"פ החדש), מתוך הההגדרה הזו של הרשת הסלולרית, עדיין משאירה לנו את המינוח "רשת גישה אלחוטית עצמאית" בתוקפו?

אם לאו (וכך אני סבור), ירד המסך מעל היכולת של גולן טלקום להיות חברת סלולר. לכל היותר גולן טלקום תהיה חברת MVNO ועליה להחזיר את כל התדרים שבידיה למשרד התקשורת, כי אין ולא תהיה לה רשת סלולרית. מרתון אמורה להחזיר את התדרים, שזכתה בהם במכרז ה-LTE, למשרד התקשורת (ממילא למרתון אין כלום, רק מצגות וניירות...). 

אולם, אני מניח, שאת הבעיה החמורה הזו, מוח יצירתי במשרד התקשורת - יוכל לפתור. אחרי כל כך הרבה תחמונים, שבנו את הסדר שת"פ האנטנות בישראל, עוד תחמון אחד, כבר לא יעלה ולא יוריד. אולם, אני קורא לשר התקשורת לסיים את "עונת התחמונים" ולהתחיל להקשיב לקול ההגיון ולצרכי תושבי מדינת ישראל. 


ב. אין שום יכולת מעשית לתפעל את "מגדל בבל" הרגולטורי הזה, שייווצר בשטח.
גם אם נניח, שמשרד התקשורת יראה בשת"פ החדש כהסכם, שלא מוריד את כמות "רשתות הגישה העצמאיות" בישראל ל-2 ויש עדיין 3 רשתות גישה עצמאיות בסלולר, עדיין נשארות פתוחות כמה בעיות מעשיות מאוד כבדות, שתחסלנה את ההסדר הזה.

דהיינו: אם שר התקשורת יאשר את ההסכם החדש הזה, ניתן יהיה לבצע שת"פ נוסף וכפול מסוג MOCN עם הטרמפיסטים. אזי, על כל "אנטנה משותפת" וגם לא משותפת של סלקום ופלאפון, אמורים לפעול, לתחזק, לנטר ולטפל, 3 חברות במקביל ובו זמנית, עם "חומות הפרדה מבנית" ביניהן ואלו הן:

1. הקבלן (לציוד הפאסיבי + אנטנות של סלקום ופלאפון).

2. תאגיד עצמאי בבעלות משותפת של סלקום-גולן-טלקום (לכל שאר הציוד האקטיבי ותדרים של שתי החברות).

3. תאגיד עצמאי בבעלות משותפת של פלאפון-מרתון (לכל שאר הציוד האקטיבי ותדרים של שתי החברות).

אין דבר כזה בשום במקום בעולם וברור, משמדובר בכאוס רגולטורי, יישומי וטכנולוגי, גם מבחינת העובדים, שיצטרכו לעבור לחברות הללו (לא ברור באיזה מעמד). בנוסף, איך מיישמים "הפרדה מבנית" במצב שבו 3 חברות שונות מטפלות בדיוק באותה אנטנה? פשוט חלטורה רגולטורית. 

נוצר כאן מצב שעל אנטנה אחת יעבדו גם עובדי התאגיד הראשון (למשל התאגיד, שיוקם בין גולן טלקום לסלקום), גם עובדי התאגיד השני (פלאפון- מרתון), וגם חברת הקבלן ברן רביב או ח. מר (הקבלן של השת"פ הפאסיבי + אנטנות, שבין סלקום - פלאפון). זו פשוט המצאה מארץ החלמאות, שלא יכולה לעבוד (אולי במדינת חלם).

במקרה כזה, נשאלת למשל השאלה: מי המהנדס או הטכנאי, שיתכנן את הרדיו או יטפל בו: עובד הקבלן? התאגיד (איזה משני התאגידים)? אם אנטנה "נופלת" עם רכיבי הרדיו, מי מטפל בה: הקבלן? התאגיד (איזה משני התאגידים)? פשוט, ממציאים כאן "מגדל בבל" של שת"פ אנטנות שלא קיים בשום ספר או מאמר, שנכתב אי פעם על עולם הסלולר.

כך, משרד התקשורת סיבך את עצמו. הוא חשב על הכול מזווית ראיה לכאורה רחבה, אך מנותקת מהמציאות של הגבלים עסקיים ושמירה על התחרות, סוג של עבודה תיאורטית באקדמיה של סטודנטים מתחילים, שמישהו אולי שילם להם לעשות עבודה לטובת איזה מרצה, ומנסחי התחמון הזה רק לא חשבו על הדבר הפשוט ביותר, הבסיסי ביותר: איך מממשים את הדבר הזה בפועל, או ליתר דיוק, מי מטפל באנטנות?. פשוט "משפט שלמה" בהתגלמותו, בעולם הסלולר הישראלי.

בנוסף, רמת השרידות והאמינות של רשתות הסלולר בישראל צונחת קרוב לרצפה. אם אנטנה מסוימת שתימצא בשת"פ החדש נפגעת\נופלת\מושבתת מכל סיבה שהיא, לא רק שלא ברור מי יטפל בנפילה הזו, במכה אחת נפגעים הלקוחות (הנמצאים בטווח הכיסוי של אותה אנטנה) של 4 חברות סלולר (סלקום, פלאפון ושתי החברות הטרמפיסטיות) + לקוחות של כל ספקי ה-MVNO ש"רוכבים" על רשתות סלקום ופלאפון, בבת אחת. זאת, כי אין ולא יהיו לקוחות MVNO על רשת פרטנר-הוט-מובייל וגם אין ולא יהיה (חוקית ומעשית) הסכם "נדידה פנים ארצי" בין שתי הרשתות הפיזיות שנשארות ברחבי ישראל.

מדובר במצב של הפקרות (בטחונית ובטיחותית) של רוב לקוחות הסלולר בישראל. על פי מסמך שר התקשורת (כאן) סעיף 27, יש כאן עילה (לשר התקשורת) לביטול ההסכם שאושר ע"י הממונה על ההגבלים העסקיים. 

הבעיה התחילה ונגמרה ברגע שאבי ברגר החליט, שהוא לא רוצה לשמוע את עמדת החברות, הציבור וועדי העובדים בחברות, לאורך כל התהליך של כתיבת מסמך המדיניות, שחתום עליו השר (וממנו נגזרו תיקוני הרישיונות לחברות הסלולר ותנאי מכרז התדרים ל-LTE). הוא פשוט "זרק" את כולם "מכול המדרגות" (כולל את כותב שורות אלו, שהתריע וכמה פעמים ובפומבי, בפני התחמונים הנעשים בתחום הזה). עכשיו,כל העסק הזה הוא שמתרסק במדרון שנוצר, ללא נהג וללא שליטה.

שורה תחתונה: אנו ניצבים בפני "צומת הכרעה" העומדת בפתחו של שר התקשורת (בנימין נתניהו): האם האינטרס של לקוחות: סלקום, פלאפון, 3 חברות ה-MVNO (רמי לוי, יופון והום סלולר), חברת הבת של פלאפון - וואלה! מובייל וגם הטרמפיסטים (גולן טלקום ומרתון) חשובים, או יותר חשובים האינטרסים הכלכליים של בעלי השליטה בסלקום ובפלאפון, שרוצים לחסוך בהוצאות, תוך התעלמות מוחלטת מצרכי הלקוחות והשוק? למיטב הערכתי, ביטול השת"פ החדש הזה הוא גם האינטרס של כלל עם ישראל ושל עובדי כל חברות הסלולר הללו. אני מקווה שקול ההגיון יגבר כאן. 
 
שת"פ אנטנות



 
 
Bookmark and Share