Telecom News - איך בוחרים שירותי ענן לעסקים מתוך שפע השירותים הקיים בישראל?

איך בוחרים שירותי ענן לעסקים מתוך שפע השירותים הקיים בישראל?

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> איך בוחרים שירותי ענן לעסקים מתוך שפע השירותים הקיים בישראל?
איך בוחרים שירותי ענן לעסקים מתוך שפע השירותים הקיים בישראל?
מאת: מיכאל פנחס, 18.7.15, 18:30מיכאל פנחס
 
עולם שירותי הענן בישראל נמצא בתזזית ובהתפתחות מהירה. היקף מתקני ה-Data-Centers, שמספקים שירותי ענן, הוכפל ולמעלה מזה בשנה האחרונה. כיצד לבחור בספק שירותי תקשורת בענן המביא ערך עסקי?
 
שוק שירותי הענן בישראל, שהחל את צעדיו בעשור הקודם בצורה די מינורית ומהוססת כשמובילת התחום בישראל הייתה אז, ללא כל ספק,Triple C , הפך בשנה האחרונה לשיטפון של ממש. מדובר ביוזמות מקומיות ובינלאומיות, שהכפילו (ולמעלה מזה) את היקף שירותי הענן ומגוון שירותי הענן הקיימים כיום בישראל נכון למחצית 2015.
 
בשנה האחרונה הוקמה כמות מרשימה של מתקנים (Data Centers) חדשים ובוצעו מהלכי הרחבת \ חידוש מתקנים קיימים ובכלל זה:
 
א. מתקן שלישי חדש ל-IBM בישראל.
ב. 3 מתקנים חדשים לשירותי ענן על בסיס תפיסת העולם החדשה של סיסקו לשירותי ענן - InterCloud: בבינת ,בטלדור, בבזק-בינלאומי (תחת השם (Virtual Nest) וב-Med-1. בקרוב יוכרז על מתקני ענן חדשים בישראל על בסיס תשתיות סיסקו החדשות.  
ג. הקמת ענן Azure של מיקרוסופט ב-Triple C.
ד. ענן חדש ב-HOT.
ה. 2 מתקני ענן חדשים בקבוצת בזק (בבזק עסקי ובבזק בינלאומי).
ו. מתקן ענן חדש של קבוצת פרטנר-012-סמייל.
ז. הרחבות של מתקנים ותוספת מתקנים ע"י:Med-1  (ביחד עם NTT), אדגר, סלקום-נטוויז'ן מלם-תים ועוד.
 
זאת, בנוסף לעשרות רבות של Data-Centers פרטיים וציבוריים של ארגונים ועסקים, שהוקמו בשנה האחרונה (החל מצה"ל, דרך הבורסה, משרדי החינוך והבריאות, חברת-חשמל וכלה בבנקים ומוסדות פיננסים דוגמת בנק הפועלים). כך, עסקים וארגונים רבים הקימו לעצמם מתקנים לשירותי ענן פרטיים.
 
בנוסף, קיימים כבר עשרות חברות, שמספקות שירותי ענן מכל הסוגים על בסיס שירותי ענן של חברות ישראליות ובינלאומיות (דוגמת אמזון, DigitalOcean וגוגל).
 
החברות הבינלאומיות הגדולות משווקות, מוכרות ומקדמות בעצמן את שירותי הענן הבינלאומיים שלהן (דוגמת מיקרוסופט, Rackspace, גוגל, אלקטל-לוסנט-ארגונים, VMware ואמזון-AWS ועוד).
 
בנוסף, יש מגוון רחב של שירותים מקומיים בענן לעסקים מעשרות ספקים מקומיים מכל סוג ובכל סדר גודל (מספר דוגמאות: GNS, Veeam, Voicenter, VoiceSpin, 1Com, בינת עסקים ועוד).  
 
דהיינו: כל בעל עסק ניצב כיום בפני שפע של ספקי שירותי ענן, מכל הסוגים, מקומיים ובינלאומיים, ברמות שירות שונות וברמות תמחור שונות לכל שירות. הבעיה: אין כל מערכת להשוואה בין ספקי הענן ושירותי הענן. אין גם מסמכי ניתוח השוואה בין הספקים השונים, לרבות מה מידת האמון, שניתן לתת בהם כשרוכשים מהם שירותי ענן, מה רמת הסיכון הקיימת בכל ספק ושירות וכך הלאה. מדובר למעשה ב"חוק שחור" מבחינת ידע ויכולת השוואה של מנהלי עסקים מול השפע של ספקים ושירותים בתחום הענן.
 
יתרה מכך, בשוק מסתובבים ספקים לא מעטים ואנשי מכירות לא מעטים המכנים את שירותי ה-VPS שלהם כשירותי ענן ומטעים בכך את הלקוחות הפוטנציאליים בתחום זה. רבים נופלים בפח הזה ולא מבינים את המשמעות של "המוקש" הזה, שנועד ללכוד אותם בפתרון קנייני, לא מתאים וישן.
 
היום די ברור, שעסקים קטנים עד בינוניים לא צריכים לבנות את התשתיות שלהם על בסיס שרתים פיזיים ורכיבי רשת פיזיים. ספקי שירותי הענן יכולים לספק להם מהענן את כל מה שהם צריכים. הם יכולים לרכוש הכול במודל של השכרה, גם את שירותי הרשת. הספקים הללו מספקים להם על הענן את כל השירותים הקיימים והם כל הזמן מוסיפים עוד שירותים חדשים הנבנים מעל לענן. למעשה, לא קיים אפילו יישום אחד, שנעשה בו כיום שימוש בעסק, שלא ניתן להפעיל אותו בענן. הכול ניתן להעברה לענן, אפילו מערכות כבדות דוגמת ERP, רכש והנהלת חשבונות.
 
השאלה המרכזית, שכל מנהל ברמת ה-SMB\SME אמור לשאול את עצמו, היא: כיצד לבחור בספק שירותי תקשורת בענן המביא ערך עסקי?
 
איך רוכשים שירותי ענן?
לפני שמשקיעים כסף ברכישת שירותי ענן, יש צורך בביצוע ניתוח צרכים קיים וחזוי של העסק. המעבר לשירותי ענן דורש בדיקה מדוקדקת של כל היתרונות מול החסרונות, לפני בחירת הפתרון הזה.
 
יש ככלל 3 סוגי שירותי ענן: ענן פרטי, ענן ציבורי וענן היברידי. רמות האבטחה והשרידות של כל פתרון שונים זה מזה ויש גם הבדלים משמעותיים בין הספקים השונים בכל התחומים, לרבות ברמת ה-SLA (הסכם רמת שירות) שלהם. כך, שבתהליך ניתוח הצרכים יש לשקלל את כל הפרמטרים, לרבות רמות סיכון ורמת שרידות (DRP), שהעסק מעוניין בו כתלות ביכולת הכספית שלו. 
 
ניתוח חכם של צרכי העסק מול תקציב ההוצאות החזוי מוביל בדרך כלל למסקנה, שיש למצוא מודל, שמוזיל את כל הוצאות התקשורת במכה אחת. הדרך היעילה והאפקטיבית ביותר היא להפוך את כל ה-CAPEX ל-OPEX. דהיינו: להיפטר מציוד, תוכנות, תפעול, שדרוג ותחזוקה ע"י בעלי העסק. הייעוד והמיקוד של עסקים זה לעסוק בעסקים, במכירות ובשירות ולא בתקשורת ובמחשוב. לכן, את נושאי המחשוב התקשורת אפשר להעביר באופן מלא ל"מיקור חוץ", לספק שירותי תקשורת בענן, שמספק את הכל כחלק בלתי נפרד מהשירות שלו (בד"כ בעלות מזערית, מול כל חלופה אפשרית).   
 
שירותי התקשורת בענן זולים, אבל המחיר הזול יכול לעיתים להטעות, כי חשוב לבדוק את "האותיות הקטנות" - מה השירות הזה כולל. השיטה של עלויות בשירותי ענן חייבת להיות בגישת ה-SaaS (ר"ת: Software as a Service). דהיינו: משלמים תשלום חודשי רק על פי צריכה ולפי פרמטרים ברורים (למשל: מחיר חודשי כולל לשלוחה) וכך ניתן לתכנן ולשלוט באופן מלא בהוצאות התקשורת. 
 
אולם, יש צורך להשוות את החבילה כל מרכיביה (ולבדוק בדקדקנות את "האותיות הקטנות" בהסכם), מול מרכיבי הפתרון של המתחרים. לעיתים, רכיב מסוים בפתרון, שנחוץ וחיוני לעסק (לאחר ניתוח צרכי העסק), לא נכלל בחבילה הבסיסית אצל ספק ענן אחד וכן נכלל אצל ספק ענן אחר בחבילה הבסיסית (למשל: הקלטות, גיבויים, ,CRMשילוב אופיס, ניתוחים חכמים (BI, או בגישה היותר עדכנית: Big-Data), הצפנה והגנה מפני הונאות, ,Click2Call חיבור למערכות מקבילות, עבודה קבוצתית וניידת, יכולת עבודה מכל מקום ומעל לכל רשת, תקשורת אחודה - Unified Communications, חיבור לסלולר ובחו"ל ועוד).
 
הדרך הנכונה לבחור שירות בענן היא לבחור מה שמתאים לצרכי העסק, ושהמערכת תעלה הכי פחות כסף (TCO) עם שרידות מיטבית. זאת, בלי להשתעבד לספק אחד ולמערכות קנייניות ב"חתונה קתולית". זו לא החלטה פשוטה, קלה או מהירה. לכן, מומלץ לא להיחפז, להתייעץ במומחים המכירים את תנאי השוק בישראל בתחום זה, בטרם קבלת החלטה איזו מערכת מרכזיה לבחור.
 
לסיכום:
התחרות בעולם שירותי הענן העסקי בישראל החלה והיא כעת נמצאת באמצע במרוץ מהיר של בניית מתקנים, יכולות ושירותים חדשים. המחירים יורדים, היכולות משתדרגות, המודלים העסקיים הופכים להיות פשוטים יותר ויותר, הנגישות לשירותים בענן מאוד קלה והביצועים משתפרים כל הזמן. לכן, מומלץ לא להיות תקוע עם מערכות ישנות ולא כדאיות עם ספק שירותים ולדעת לנצל את יכולות התמרון והבחירה הנמצאות כעת בידי הלקוחות העסקיים.
 
מומלץ לבעלי עסקים לבחון כניסה לעולם התקשורת החדש מבוסס שירותי ענן. אין צורך להיות בקי במונחים של הטכנולוגיות החדשות, כי מה שחשוב לבעלי העסקים הוא: ניתן להתחיל לחסוך הרבה כסף ולהתייעל, בפעולה פשוטה אחת של שדרוג טכנולוגי.
 
מומלץ לא להתפתות אחרי אנשי שיווק ממולחים, שמכנים שירותי תקשורת ישנים, שהם מוכרים, בשם "שירותי ענן", להתייעץ עם המומחים בתחום זה, שיספקו לעסק את היכולת לקבל החלטות נבונות וכלכליות ומענה מקיף לצרכיו ולתקציביו של בעל העסק.
 
מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, יולי 2015.
מחבר המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים
 

ענן



 
 
Bookmark and Share