Telecom News - ירידה תלולה של 20% ברכישות מקוונות באתרי e-Commerce ישראליים

ירידה תלולה של 20% ברכישות מקוונות באתרי e-Commerce ישראליים

דף הבית >> צרכנות >> צרכנות לפרט >> ירידה תלולה של 20% ברכישות מקוונות באתרי e-Commerce ישראליים
זאת, מול עלייה תלולה ברכישות מקוונות באתרי מסחר אלקטרוני ישירות מחו"ל. כיום, הישראלים קונים באתרי מסחר מחו"ל הכל, החל משמלות לכלות וכלה בחמרי בנין. וגם: איך דואר ישראל בגלל משרד התקשורת, הפסיד את מהפכת השינוע הזו.
מאת: אבי וייס, 29.7.15, 10:45אלעד מרגלית

בכנס ה-e-Commerce האחרון, דיברו כמעט על הכל, אבל העלימו את שתי הבעיות העיקריות של עולם המסחר האלקטרוני בישראל:

1) הנפילה החופשית, שהתעצמה השנה, עד כדי ירידה של 20% (צניחה, שהחלה ב-2013, כפי שחשפנו כאן), של רכישות מאתרי מסחר אלקטרוני בישראל, מול העליה התלולה ברכישות מאתרי סחר אלקטרוני זרים. האתרים המובילים במכירות בישראל הם אתרים, שצמחו במהירות דוגמת: Chinabuy לייבוא כל דבר מסין (הצרכן הישראלי רוצה גם שירות מקומי המדבר בעברית עם אחריות בישראל, וזה מה שנעשה כאן), האתר הכפול: ישראלי ואמריקאי - Buy2, האתר המשודרג ישראלי ואמריקאי - eBay, וכמובן כל האתרים בינלאומיים הגדולים למסחר אלקטרוני: אמזון, עליבאבא, ראקוטן, עליאקספרס, dealextreme ועוד. 

2) הפספוס של חברת דואר ישראל, שלא הצליחה לקלוט את המהפכה הזו (בעיקר בגלל משרד התקשורת, שהיה אמור לנווט ולפקח על פעילות דואר ישראל, וכשל בכך). כך, דואר ישראל הפך לקבלן משנה (וזוטר) לשינוע זרם המוצרים האדיר המגיע בכמויות הולכות וגוברות מכל העולם (ובעיקר מסין ומארה"ב) לישראל. כל יום נוחתים יותר מ-10 מטוסי מטען של חברות השילוח הגדולות בעולם, חברות, שמביאות דרך נתב"ג חבילות של מוצרים ששנרכשו ע"י הישראלים בחו"ל. שום מטוס מהצי הזה אינו בשליטת דואר ישראל... 

אלעד מרגלית, (בתמונה למאייל רוזןעלה משמאל), מנכ"ל RET: "הירידה של כ-20% ברכישות מאתרי מסחר אלקטרוניים ישראליים היא נושא, שלא מדברים עליו בקול רם. למה? כי מפחדים לספר את האמת ולדבר על מה שקורה בישראל.

סוחרים הישראליים, לא כולם, אבל יש מספיק, חושבים, שניתן להמשיך ולעבוד על הקונים הישראליים. כבר חשפתי (כאן), את כל השיטות של 'עבודה בעיניים' של הסוחרים על הישראליים. אולם, אנו בשלב, שאחרי 'מחאת האוהלים'. הציבור, שרוכש כיום, הפסיק להיות מטומטם, ולא מוכן להיות יותר פראייר.

הציבור גם לא מבין איך כל שקל, שיוצא מהכיס שלו, הופך ל-10 ש"ח עד 20 ש"ח כשקונים מוצר באתר מקוון בישראל, מול הרכישה של אותו מוצר בדיוק בחו"ל, כולל עלות ההובלה והמיסים. זה פער בלתי נתפס ובלתי הגיוני, וזה מה שדוחף את הציבור להצביע ברגליים [למעשה באצבעות] ולרכוש מאתרי מסחר אלקטרוני בחו"ל. הקונים של היום יותר מתוחכמים ויודעים לרכוש במגבלות של המכס, כך שישלמו כמה שפחות ואף בלי מכס בכלל".

אייל רוזן, (בתמונה משמאל), מייסד ומנהל פורום המנהלים למסחר מקוון: "עד לפני 3 שנים לא היה ברור לנו אם אנו מדינת עולם שלישי, או מדינה מערבית, בכל הקשור למסחר אלקטרוני. כיום, כבר הכף נוטה יותר לכיוון של מדינה מערבית, עם מאפיינים ייחודיים. זה לא שוק הנמצא בשלבי הילדות שלו, אלא שוק הנמצא בשלבי הבגרות שלו. 

הישראלים קנו ב-2014 ביקף של כ-8 מיליארד ש"ח באתרי מסחר אלקטרוני, ב-2015 אנו צופים, שהיקף המסחר האלקטרוני בישראל יגיע לכ-10 מיליארד ש"ח. 1.7 מיליארד ש"ח מזה כבר מתבצע במובייל. זה מספר הנמצא בגידול מהיר. 

אולם, 82% מהישראלים קונים מחו"ל, אלה נתוני 2014. יש לזה כמה הסברים. למשל: רק 26% מהעסקים בישראל מוכרים באופן מקוון ברשת האינטרנט. זה מעט מדי בכל קנה מידה עולמי. החוויה של הקניה עדיין לא מספקת באתרים הישראלים. 

יש שינויים גם בהרכב המוצרים, שהישראלים קונים, במיוחד בחו"ל. 57% רוכשים מוצרי אופנה, 36% רוכשים צעצועים, 36% רוכשים אלקטרוניקה (תחום, שפעם הוביל במסחר האלקטרוני), 21% רוכשים קוסמטיקה. דהיינו: הקניות הן עניין של Life Style, של כל שכבות האוכלוסיים ובמיוחד של נשים, לא של גיקים הרוצים את הגאדג'טים הכי חדישים שיש בעולם, כמו שהיה עד לפני כמה שנים.

הישראלים נעשו רגישים מאוד למחיר ולכן הם קודם כל מחפשים באינטרנט. 61% מהחלטות הקנייה מתבצעות אחרי חיפוש באינטרנט, לפני שקונים בחנות הממשית. רבים גם משווים מחירים כשהם כבר בתוך החנות הפיזית, ממש מול המוכר, באמצעות הסמארטפון שלהם.

סה"כ לפי נתוני 2014, כ-2.5 מיליון ישראלים קונים באתרי מסחר אלקטרוני מחו"ל. זה מספר מדהים. קנייה ממוצעת היא של כ-204 ש"ח לקנייה. 58% מהישראלים רכשו לפחות פעם אחת בשנה שחלפה מאתר מכירות סיני. זה שינוי משמעותי בהרגלי הקנייה מחו"ל. בסין עדיין הרכישות של גאדג'טים וסמארטפונים מובילות, אך זה משתנה.

הפטור ממיסים למוצרים רבים עודד את הרכישות מחו"ל. הישראלים יודעים להשוות ולא מבינים את הפערים במחירים.

מה שנמצא בעלייה בארץ זה תחום הקניות המקוונות של מזון, תחום שלא הגיוני לבצע באתרי מסחר מחו"ל. שופרסל מובילה את התחום הזה בישראל. להערכתנו, זה יתגבר בשנה הקרובה. הישראלים נעשו יותר בררנים ויותר מתוחכמים, ואנו בתוך מהפכתה-IoT וה-IoP (ר"ת: Internet of Paymeny), מה שיהפוך את תהליך הרכישה לחוויה יותר טובה, מבוססת מיקום והרגלי צריכה"

על הפיגור של אתרי מסחר אלקטרוני בישראל אפשר להוסיף, שבחו"ל מתפתחים מודלים חדשים בכל שרשרת הערך של המסחר האלטרוני. החידוש האחרון: אמזון החלה (בארה"ב) בתהליך של שליחת מוצרים שלא הוזמנו ללקוחות שרשומים אצלה. המערכת של אמזון יודעת מה הרגלי הקנייה וההעדפות של הקונים ושולחת לצרכנים מוצרים, שכלל לא הזמינו, מתוך הנחה, שאם הצרכן ירצה את המוצר הוא ישלם עבורו ואם לאו, הוא יחזיר אותו.

בארה"ב, השיטה הזו החלה לעבוד והיא מצליחה ומוכיחה את עצמה. העתיד של אתרי מסחר אלקטורני הוא: האתרים ידעו מתי לספק ללקוח מוצרים, כי הם יכולים לזהות מתי הלקוחות זקוקים לאותם מוצרים, עוד לפני שהצרנים הזמינו אותם. כך, הלקוחות לא יצטרכו להתעסק יותר מדי עם תהליכי הקנייה. הקניות המקוונות תהיינה אישיות ואוטומטיות לחלוטין. אלה יהיו תהליכים המבוססים על הצרכים בזמן אמת של כל לקוח. הסוחרים הישראליים (וגם דואר ישראל), נמצאים שנות דור מאחור, מול ההתפתחות הזו. 


בנוסף, אמזון השיקה לפני מספר ימים פלטפורמה חדשה שתסייע לסטארטאפים לפרסם ולהפיץ את המוצרים שלהם ישירות למיליוני לקוחות אמזון, צעד שממלא חלל חשוב עבור יזמים המנסים להגיע לשוק גדול של צרכנים. אמזון חתמה על שותפות עם 25 אתרי מימון המונים כמו אינדיגוגו ועם קרנות הון סיכון, כדי להציע 200 מוצרים בפלטפורמה החדשה, שנקראת "אמזון לאונצ'פאד". מי ירים דבר כזה בישראל ("אומת הסטארטאפים")? 
מסחר אלקטרוני
Bookmark and Share