Telecom News - VoLTE - הדבר הבא בדור 4

VoLTE - הדבר הבא בדור 4

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> VoLTE - הדבר הבא בדור 4
VoLTE - הדבר הבא בדור 4
 מאת: דמיטרי פילקובסקי, 26.8.15, 12:50דמיטרי פילקובסקי
 
בזמן שאזרחים מתחילים ליהנות משירותי דור 4 אמיתיים, הצעד הבא באבולוציה של ה-LTE כבר כאן. מדובר בהעברת דיבור ע"ג תשתית דור 4 או בעגה המקצועית - .Voice over LTE (VoLTE) יתכן שנראה רשתות כאלו קמות בארץ ב-2016-17.

במאמר זה נבחן מה התועלת של הטכנולוגיה החדישה הזו למפעילים ומה משתמשי הקצה ירוויחו מהטמעתן של רשתות כאלו.
 
היום, כשאתם גולשים על רשת דור 4, השיחות עדיין עוברות על תשתיות הדור השני והשלישי של המפעילים. הטלפון שלכם "יודע" להעביר שיחה לדור ישן יותר ולאחר מכן להחזיר אתכם ל-LTE (דור 4 "רגיל"). מבחינת חווית המשתמש זה מורגש. זמן הקמת השיחה הוא ארוך יותר ואיכות היא כמו בדור 2 או 3. יש 2 חסרונות בשיטה זו:
  1. כשהשיחה עוברת ל-GSM  או G3, גם הגלישה תעבור. כך שבעצם בזמן השיחה אתם לא נהנים מקצבי גלישה המהירים של LTE בזמן השיחה.
  2. כל מעבר ל-GSM ובחזרה מאריך את זמן הקמת השיחה ומגדיל את הסיכון לכישלון השיחה. 
אז למה אנחנו צריכים VoLTE?VoLTE LOGO
שירות ה-VoLTE (ראה תצלום בתחתית הכתבה) מאפשר למפעילים להעביר שיחות על גבי אותה התשתית כמו שירות ה-DATA של דור4 . מה ירוויחו הלקוחות?

איכות שיחה הרבה יותר טובה:
הסיבה לכך היא שימוש במקודד (codec) שיחות העובד בתדר 8 קילוהרץ. התוצאה היא איכות קול העולה על האיכות, שאנו רגילים לקבל בשירות הקווי של בזק. ברשתות, שכבר עברו ל-,VoLTE לקוחות מעידים על מהפך באיכות השיחה.

רוג'ר אנטנר, אנליסט ראשי ב-Recon Analytics: "ההבדל בין שיחה קולית מעל VoLTE ואחת המשתמשת ברשת המסורתית, הוא כמו ההבדל בין לדבר דרך פח מחובר בחוט וסימפוניה באיכות CD".
 
זמן הקמת שיחה מהיר יותר באופן משמעותי:
זמן הקמת השיחה מהיר יותר פי 2 מרשתות הדור הישן. זהו שיפור משמעותי. אנו מדברים על ירידה מ-5-6 שניות היום ל 2-3 שניות ב-VoLTE.
 
שירותי תקשורת עשירים:
VoLTE גם יאפשר למפעילים סלולריים לספק סט חדש של שירותים מבוססי סטנדרטים המכונים שירותי תקשורת עשירים, או RCS. שירותים אלה כוללים שירותים כגון שיחות וידאו, העברת קבצים, תרגום שפה בזמן אמת, הודעות וידאו ומסרים מיידים בדומה לוואטסאפ. רוב השימושים האלה כבר זמינים היום באמצעות אפליקציות אחרות - FaceTime במוצרי אפל, סקייפ ועוד. היתרון של VoLTE טמון בכך, שהוא מאפשר להפעיל שירותים אלה ישירות מחייגן הטבעי של הטלפון.
 
צריכת סוללה חסכונית יותר לעומת אפליקציות OTT - Over The Top:
שירותי VoLTE מציעים חיי סוללה משופרים לעומת שימוש ב-Voice over IP. שירותים כמו סקייפ וויבר. בנוסף, שירותVoLTE  מאד יעיל בצריכת ה-DATA וזו אחת הסיבות לצריכת סוללה טובה יותר.

אינטגרציה עם שיחות על גבי רשתות WiFi:
שיחה, שהחלה ב- ,VoLTEתוכל לעבור לרשת ה-WiFi ובחזרה. זה יפתור בעיית כיסוי הקיימת אצל כל המפעילים. היתרון הגדול עבור המפעילים הוא, שהשימוש ברשת WiFi עושה Offload לרשתות ה-LTE תוך כדי שמירה על איכות ויכולות של מנוי הסלולר.
 
טוב, אז אם הכל כל כך טוב, למה המפעילים לא רצים להטמיע את המערכות הללו?
 
יש מספר אתגרים הדורשים פתרון לפני שמתקדמים ל רשתות VoLTE:

כיסוי רדיו :LTE
בגלל יישום של שירותי VoLTE מעל תשתית ה-IP ודרישות הסף הגבוהות לאיכות התשתיות הללו, כיסוי ה-,LTE שמספיק לשירותיDATA , עלול שלא להספיק לשירות ה-VoLTE. כלומר, שירות VoLTE  דורש איכות סיגנל רדיו בספים יותר גבוהים. הפתרון יכול לבוא ע"י שימוש בתדרים נמוכים ל-VoLTE. בארץ אלה תדרי ה-900 מגהרץ, שבשימוש פרטנר והוט, ותדרי ה-850 מגהרץ בשימושן של סלקום ופלאפון.  ישנם גם שיפורי רשת רדיו נוספים היכולים לעזור. ביניהם שמוש ב-4 מקלטים באתר.
 
תאימות רשתות ה-VoLTE  ביניהן:
כיום מופעלVoLTE  ועובד בעיקר בשוקי אסיה וארה"ב. רובם עדיין לא חיברו את רשתות ה-VoLTE  בינן לבין עצמן. החיבור נעשה בשיטה הישנה. כלומר, שיחה בין מנוי  ה-VoLTE של החברות השונות תועבר ללא איכות הקול המעולה, שהזכרנו בתחילת הכתבה. דבר זה יפתר עם הזמן.

לסיכום: טכנולוגית הVoLTE-  בשלה להטמעה ברשתות ה-LTE. יחד עם זאת, היא דורשת התיחסות לאיכות רשתות ה-LTE וטיפול בנושא הכיסוי. שירות ה-VoLTE יביא איתו חווית משתמש טובה יותר ושירותים חדשים.

ההערכה שלי היא, שנראה רשתות כאלו קמות בישראל ב-2016-2017.
 
מאת: דמיטרי פילקובסקי, אוגוסט 2015.
 CTO אריקסון ישראל
שיחה ב-VoLTE



 
 
Bookmark and Share