Telecom News - תשתית רשת אחודה בתקן חדש: G.hn. מה זה ולמי זה מתאים?

תשתית רשת אחודה בתקן חדש: G.hn. מה זה ולמי זה מתאים?

דף הבית >> תקנים חדשים >> תשתית רשת אחודה בתקן חדש: G.hn. מה זה ולמי זה מתאים?
תשתית רשת אחודה בתקן חדש: G.hn. מה זה ולמי זה מתאים?
 מאת: מיכאל פנחס, 15.9.15, 17:50מיכאל פנחס
 
המעבר לתשתית רשת אחודה הפך להיות צורך אמיתי, משום שכל סוגי התקשורת מועברים בפרוטוקול אחד (IP) ולכן תשתיות נפרדות הן בזבוז כסף ומשאבים. למשבצת הזו נכנס תקן חדש: G.hn.
 
עסקים רבים החלו לעבור מתשתיות נפרדות של טלפוניה ומחשוב, מה שהיה מקובל עד השנים האחרונות, לרשת תקשורת אחודה, בכבילה אחודה. מדובר בחיסכון של 50%-70% בהוצאות, אם עוברים לתשתיות אחודות, שלא לדבר על פשטות התפעול והניהול של התשתיות האחודות.
 
המשמעות של תשתיות כפולות או משולשות הוא: ארונות נפרדים לכל תשתית, צנרת נפרדת לכל תשתית העוברת בקירות עד לכל נקודת קצה, עליות תחזוקה נפרדות לכל תשתית, ציוד תיקונים וכבלים רזרביים נפרדים לכל תשתית, טכנאי תמיכה נפרדים לכל תשתית, ביטוח נפרד אצל ספקים שונים לכל תשתית ועוד.
 
במערכת התשתית האחודה מתבצעת פריסת שקעי התקשורת אצל המשתמשים בצורה אחידה. לכל משתמש פורסים שקעי מערך תקשוב עם כמה יציאות לפי הצרכים של אותה נקודת קצה. הגדרת השקע והיותו ייעודי למערך הטלפוניה או המחשוב תתבצע לאחר ניתובו בריכוז התקשורת הקומתית או של הבניין. רוב משתמשי הקצה מתקינים עמדת יציאה בת 3 נקודות תקשוב לחדר. משתמשים כבדים, שצורכים התקני תקשוב מרובים, יצרכו 4 עד 5 נקודות תקשוב לחדר, ומעטים יצרכו מעבר לכמות זו.
 
המעבר לשירותים בענן (מבוססים שירותי IP), בין בענן חיצוני ובין בענן פנימי, מחזק את המגמה הזו. אין סיבה, ש-IP–Telephony תהיה מערכת נפרדת מרשת תקשורת המחשבים.
 
כבילה אחודה מוכרת לרבים בשתי טכנולוגיות נפוצות: רשת כבלי אתרנט (כיום מקובל להשתמש בתקן CAT6) ורשת אלחוטית בתקן WiFi (התקן החדיש ביותר הוא ac).
 
יש כיום מגמה של שילוב תשתיות, למשל של חשמל ורשת מחשבים מבוססת אתרנט, כדי להעביר חשמל לציוד קצה, שלא נמצא ליד שקע חשמל. ציוד קצה כזה יכול להיות נתב אלחוט, או טלפון ,IP או כל מכשיר אחד הצורך זרם נמוך עד בינוני. החיבור הזה קרוי PoE (ר"ת: Power over Ethernet). 
 
אולם, במקרים בהם יש קושי לפרוס רשתות חדשות של אתרנט (כבל Cat 6 הוא די עבה ויכולת הכיפוף שלו מוגבלת), המעבר ל-WiFi לא מספק מענה הולם. זאת, משום ש-WiFi גם בתקן החדיש ביותר לא יספק יותר מ-100 מגה ולטווחים די קצרים מבסיס השידור.
 
לכן, פותח תקן חדש בשם G.hn, שזו טכנולוגיה המאפשרת בניית רשת אחודה גם מעל חוטי הקואקס (של הטלוויזיה), גם מעל חוטי הנחושת (של בזק) וגם מעל חוטי החשמל. תקן G.hn הוא תקן בינלאומי רשמי של ITU ונתמך ע"י ארגון HomeGrid (במסגרת המגמה העולמית של IoT ו"בית ועסק חכם").
 
בתקן הזה ניתן להעביר בין כמה מאות מגה עד מעל ל-1 ג'יגה סל"ש, בתלות בסוג הכבלים העוברים בקירות בין החדרים ואיכותם. יש כבר פתרונות של G.hn מ-20 יצרנים בעולם, שחלקם כבר קיבל אישורי תקינה ותאימות, גם מארגון HomeGrid, שבודק תאימות בין המוצרים של יצרנים שונים, וניתן לייבא מוצרים כאלה ולהתנסות בהם.
 
כרגע, היות ומדובר בטכנולוגיה חדשה לגמרי, מומלץ קודם להתנסות בה בחדר אחד או כמה חדרים ולבחון את הביצועים והיציבות של הרשת החדשה.
 
היתרון הגדול: אפשר לבנות רשת אחודה על כל תשתית הקיימת כבר בקירות בעסק: חוטי נחושת, חוטי קואקס וחוטי חשמל.
 
הפתרון הזה כולל מודולים של התאמה לכל סוג של חיבור הקיים בקירות ואפשר לבנות רשת אחודה בעסק (וגם בבית) בלי צורך בפריסת תשתית חדשה של אתרנט או WiFi, במהירות ובקלות. המידע, שעובר ברשת ,G.hn מוצפן ומוגן ללא צורך באיזו תוספת של מערכת הגנה, מה שלא קיים ברשת אתרנט רגילה. יש מוצרים בתחום זה, שבנוסף להיותם בתקן G.hn, יש בהם יכולת תקשורת ב-WiFi, כדי לגשר על פערי התקשורת במקומות שאין בהם שום שקע משום סוג. 
HOMEGRID
 
טכנולוגיה



 
 
Bookmark and Share