Telecom News - בהודו ובברזיל החלו לפרוס רשתות בתקני Wi-FAR ב-WhiteSpaces

בהודו ובברזיל החלו לפרוס רשתות בתקני Wi-FAR ב-WhiteSpaces

דף הבית >> תקנים חדשים >> בהודו ובברזיל החלו לפרוס רשתות בתקני Wi-FAR ב-WhiteSpaces
התקדמות ביישום השימוש בתדרי WhiteSpaces (התדרים ששימשו בעבר לשידורי טלוויזיה אנלוגית). בהודו ובברזיל, במימון וסבסוד ממשלתי, החלו בפריסת רשתות בתקני Wi-FAR. בקרוב רשתות כאלו תיפרסנה בבריטניה, ארה"ב, סינגפור וקנדה. רק לא בישראל. עולם התקשורת הישראלי מתנהל לפי חוקים ותקנות של תקופת הזוהר של טכנולוגיית הטלגרף מהמאה ה-19. 
מאת: אבי וייס, 26.9.15, 18:15WhiteSpaces

לאחר אישור תקן Wi-FAR לתאימות בין מוצרי טכנולוגיות ה-WhiteSpaces (והשלמת תקן נוסף בשם WSAConnect, שנדחף ע"י ארגון WSA ר"ת: WhiteSpace Alliance), ארגון שחברים בו מעל ל-200 ארגונים, גופים וחברות מכל העולם, החלו הליכי יישום התקן הזה ופריסת רשתות. ברזיל והודו הן הראשונות ליישם את הטכנולוגיה הזו במימון ממשלתי ולמטרות ציבוריות מגוונות.

בהודו, למשל, היישומים של הרשת החדשה הם: חיבור חוות חקלאיות מבודדות לפס הרחב, חיבור התושבים באזורים כפריים ומבודדים ליישומי e-Government, בסיס לרשתות WiFi מוניציפליות קטנות, חיבור כספומטים מרוחקים לרשת האינטרנט, ועוד. כל זאת, מתוך מטרה לצמצם את "הפער הדיגיטלי" בהודו. 

המדובר בשימוש בתחום התדרים שהתפנו (או היו קיימים ללא כל שימוש), כתוצאה ממעבר שידורי הטלוויזיה המסורתיים משידורים אנלוגיים לשידורים דיגיטליים. זאת, בתחומי התדרים שבהם השתמשו חברות הטלוויזיה לשידורי טלוויזיה באויר (DTT) ועל רשתות הכבלים (תכנון התדרים, שנעשה בארה"ב, בתצלום בתחתית הכתבה). מדובר בתחום שבין 54 מגהרץ ל-862 מגהרץ (תלוי ביישומים המקומיים שהיו לשידורי הטלוויזיה האנלוגיים בכל מדינה).

התקן החדש מכונה בשם המקצועי: IEEE 802.22 והוא הפך להיות גם תקן ISO, IEC ו-IEEE בינלאומי. האישור האחרון היה של ISO, לאחר עבודה בת מספר שנים על התקן הזה. בארה"בבבריטניה, בסינגפור, בקנדה ובמדינות רבות נוספות, מזמן טיפלו בתחום ה-White-Spaces, ויש מומחים הסבורים והרואים את התחום הזה כעתיד העולם הנייד, ולא את ה-LTE וטכנולוגיות ההמשך שלו (עד וכולל דור 5). בכל מקרה, השימוש בתחום התדרים היחסית הנמוך הזה, מאפשר כיסוי שטח מאוד רחב מאנטנה אחת, ליישומים שאינם זוללי פס רחב (דוגמת וידיאו HD). 

לכן, תחום ה-WhiteSpaces מוקצה בעיקר ליישומי IoT, ערים חכמות, שירותי אינטרנט באיזורים כפריים, כתשתית (Backhaul) לבניית רשתות WiFi בכל מקום, לשירותי חירום והצלה, לשירותי בריאות מתקדמים, לפתרונות אבטחה, תקשורת קהילתית, חיבור כספומטים וסניפי דואר לאינטרנט, ועוד. רוחבי הפס בתקן Wi-FAR הם עד 30 מגה סל"ש בחיבורים לטווחים של עד 30 קילומטרים (!) מבסיס השידור.

האם זה יגיע לישראל?
אין כל סיכוי. לא אחדש כאן לקוראינו, כשאכתוב ש
לא נעשה דבר וחצי דבר בעניין זה. פשוט כלום מכלום. למעשה, אנו פשוט מדינת עולם שלישי הנמצאת בהידרדרות חריפה.

"ועדת התדרים העליונה" מעולם לא התכנסה, "ועדת התדרים" פועלת בשיטות, שמבקר מדינה כבר "הרים ידיים" מניסיונות לתקן זאת. אין מדיניות תדרים לאומית (בכלל), יש תסבוכת תדרים חמורה עם "
מדינת פלסטין" ועם כל מדינות האיזור (עד יוון) בגלל "רשת חירום לאומית" (בבור המתקרב להוצאה של מיליארד ש"ח, שייזרקו היישר לפח, עם המעבר ל-LTE-A במשטרה ובצה"ל). "מדיניות הקצאת תדרים לציבור", בפעם האחרונה שפורסם נייר כזה, זה היה בתחילת 2009 (כאן), בחתימת השר דאז, אריאל אטיאס. זהו. בכל מקרה, "תדרים להקצאה לציבור": אין דבר כזה. 

כל תחום התדרים במדינת ישראל מתנהל לפי חוקים ותקנות, שנכתבו ונבנו עבור טכנולוגיית הטלגרף. למי שלא זוכר, הטלגרף האלחוטי הומצא ב-1834 ושיא פריחתו היה במאה ה-19, לפני המצאת הטלפון ב-1876. למי שחושב שמדובר בבדיחה של 1 באפריל, כדאי שיסתכל באתר משרד התקשורת. כל החוקים והתקנות של התחום עדיין פועלים לפי חקיקה, שנבנתה לעולם הטלגרף של המאה ה-19 והם לא עודכנו מזה עשרות רבות של שנים (מתחילת שנות ה-70 וה-80 של המאה הקודמת). 

לא פלא, שמכרז ה-LTE האחרון נוהל בכאוס ובכשלון ציבורי מחפיר, תוך "עבודה בעיניים" על חברות הסלולר והציבור, מה שמוביל להתפוררות מהירה של רשתות הסלולר. למעשה, משרד התקשורת הישראלי מתעלם לחלוטין מתהליך חיסול רשתות הסלולר בישראל ומהיעדר התפתחות תשתיות הסלולר הישראליות במסלול ההתפתחות של: LTE-A, LTE-U ודור 5, תוך פריסה מסיבית של אנטנות ל-Offload, מה שקורה בכל העולם. מזה כ- 6 שנים, תחום הספרטקום בישראל נתון בידיים של אנשים מוזרים ומנותקים מכל מציאות, שהקשר שלהם לצורך לתת שירות לציבור ולצרכיו הוא מקרי בלבד

יש מדינות בעולם, שהחלו להידרדר (יחסית) בתחום תשתיות התקשורת, אך מהר מאוד התעשתו, שינו כיוון רגולטורי ו"עלו על דרך המלך", למשל: בריטניה, ארה"ב, רומניה ועוד. זה לא קרה אצלנו. 

כבר כיום, תושבי ישראל 
אינם יכולים לנצל את היכולות של המעבדים הקיימים בסמארטפונים שלהם, מעבדים התומכים במפרטי Cat 6, Cat 9 ו-Cat 10 והנמצאים בכל הסמארטפונים המתקדמים, שנמכרים ויימכרו בישראל בשנה הקרובה. רשימת מכשירי הסלולר התומכים ב-Cat 6 ו-Cat 9 מצויה כאן. (תזכורת: Cat 6 תומך בעד 300 מגה בערוץ היורד, Cat 9 תומך בעד 450 מגה בערוץ היורד). 

יתרה מכך, בישראל של היום, כ-4 מיליון משתמשים לפחות, בכלל לא מבחינים שהם ב-LTE עם 5 מגהרץ ועוד קרוב ל-3 מיליון לא מבחינים שהם ב-LTE עם 15 מגהרץ. לכן, הם גם לא באים בטענות למפעילי הסלולר שלהם (סלקום, פלאפון וכל הספקים הווירטואליים הרוכבים על הרשתות הסלולריות הללו, לרבות גולן טלקום). 

זאת, מפני שאין איש בתקשורת הישראלית, שיודע להבחין בין 5 מגהרץ ל-15 מגהרץ ו-20 מגהרץ, בין דור 2 לדור 3 ולדור 4, בין LTE ל-LTE-A ולא יודעים בשביל מה צריך Offload ב-WiFi. אז ברור שבמצב כזה, המונח LTE-U או WhiteSpaces לא אומר מאומה לאיש. דור 5 זה בכלל "חלום ליל קיץ", שבספק אם יתגשם בדורנו. 

למעשה, אנו מדינת עולם שלישי (כשמדינות ערב דוגמת: לבנון, לוב וסעודיה כבר מקדימות אותנו), מפגרים בכל השוואה עולמית, כשכל מה שמעניין את חברות הסלולר זה לחסוך (ודי בצדק  מבחינתן, כי הן נדחקו ממש לפינה, בגלל פורעי חוק). השקעה בתשתיות סלולר לדורות הבאים: זה בכלל לא חשוב. אין שום מדיניות או איזו תכנית, שתוביל את שוק התקשורת קדימה. הכל אלתורים, פיברוקים וחלטורות חסרות כל הגיון. אין מי שיקבע, יתכנן, יפרסם ויאכוף מדיניות תקשורת לטווח ארוך. 

לכן, במקום 5 רשתות סלולר כפי שתוכנן ב"מהפכת הסלולר", אנו כעת בקושי עם 3.5 רשתות סלולר, תוך כמה חודשים ניוותר עם 3 רשתות ותוך כשנתיים נישאר עם 2 רשתות סלולר (אם יאושר שת"פ האנטנות בין סלקום לפלאפון).

כולנו (כל תושבי ישראל) 
כבר משלמים על המחדלים הללו, במכשירי סלולר מתקדמים אך עם ביצועים נחותים המתאימים לעולם השלישי, עם סוללות, שנגמרות מהר וקרינה מוגברת. הקריסות הבאות של רשתות סלולר כבר בפתח. בלי אנטנות סלולר אין סלולר. אז בשביל מה כולם רצים וקונים מכשירים חדשים ובכמויות? אנו פשוט חיים ב"לה לה לנד".

לעודפי התדרים ל-LTE בישראל אין ביקוש, כי גם בתדרים הקיימים ושנרכשו במכרז התדרים האחרון, לא נעשה שימוש ע"י חלק מהזוכים במכרז. כך, הפכנו תוך 5 שנים להיות מדינה מפגרת מתחת לרמה של העולם השלישי, בעולם שירותי הסלולר והאלחוט -WiFi (בתחום הקווי - המצב לא יותר טוב).

ישראל נמצאת בפיגור אדיר ובמקום אולי האחרון בעולם (גם אחרי המדינות העניות ביותר על פני כדור הארץ), מבחינת ההשקעות בתשתיות הסלולר. 

זו לא "מכה משמיים". יש מי שאחראי למצב הזה. התודות למשרד התקשורת הישראלי. שתיקת אמצעי התקשורת בישראל, מסייעת להמשך קיום המצב החמור, האומלל והמידרדר הזה. 
תדרי WhiteSpaces
מפת תכנון תדרי WhiteSpaces בארה"ב



 
 
Bookmark and Share