Telecom News - תשתית רשת אלחוטית מקומית לבית, משרד ועסק קטן בתקן חדש: Z-wave

תשתית רשת אלחוטית מקומית לבית, משרד ועסק קטן בתקן חדש: Z-wave

דף הבית >> תקנים חדשים >> תשתית רשת אלחוטית מקומית לבית, משרד ועסק קטן בתקן חדש: Z-wave
תשתית רשת אלחוטית מקומית לבית, משרד ועסק קטן בתקן חדש: Z-wave. מה זה ולמי זה מתאים?
 מאת: מיכאל פנחס, 28.10.15, 13:30מיכאל פנחס
 
הרצון להפוך כל בית, משרד ועסק ל"בית\עסק חכם", שניתן לשלוט בו ובכל דבר חשמלי בו מרחוק (באמצעות הסמארטפון) יצר שלל פתרונות חדשים. למשבצת הזו נכנס תקן חדש: Z-wave. איך מתקדמים לגישה החדשה?
 
יש כיום מגמה ודרישה מהשוק הביתי והעסקי לספק יכולות חדשות ומתקדמות, מבוססות ענן וסמארטפונים. למשל: יכולת להדליק את המזגן כשמתקרבים לבית (או למשרד), לסגור אוטומטית את האורות והמזגן כשעוזבים את הבית או המשרד, לראות אם יש פריצה בבית או במשרד, לזהות סיכונים אחרים בבית או במשרד (למשל: שריפה, הצפה וכיו"ב) מרחוק ולקבל התראות על סכנות כאלו, חיבור ציוד וסנסורים מסוג IoT, ושימושים רבים נוספים, שנמצאים בפיתוח ע"י חברות רבות וכמות עצומה של סטארטאפים ברחבי העולם.
 
בתחום זה התחרו עד היום בעיקר 2 תקנים:
א. מערכתZigBee   התואמת לתקן IEEE 802.15.4 ופועלת בתדר 2.4 ג'יגה-הרץ (בארה"ב מותר גם שימוש בתדר 915 מה"צ). זהו תדר המשמש מערכות ,WiFi בלוטות' וגם תנורי מיקרוגל ולכן קיימת אפשרות להפרעות הדדיות. התקן פותח ע"י Zigbee Alliance  וקצב העברת המידע ברשת יכול להגיע עד .250 kbps כמות האלמנטים הנתמכת ברשת מקומית היא עד 65,000 והטווח ביניהם הוא בין 10 מטרים ל-100 מטרים. מערכות ZeegBee לא זוכות להצלחה בגלל תחום התדר הדי עמוס והחיבור החסר והלא מוצלח במיוחד ליישומים בענן וליישומים בסמארטפונים הקיימים כיום בשוק.
 
ב. מערכת Z-wave הפועלת בתאימות לתקן ITU-T G.9959 בתדרים בתחום 900 מגהרץ ומאפשרת זרימת מידע בקצבים עד .100 kbps בתחום הזה פועלים אמנם כמה סוגים של טלפונים אלחוטיים, אבל אין התנגשות עם רשתות צפופות של WiFi או בלוטות'. השיטה פותחה ע"י חברת הזנק דנית בשם ,Zen-Sys שנרכשה ב-2008 ע"י חברת ההזנק הישראליתSigma Designs  והיא מייצרת כיום בלעדית את הטרנסיברים של המערכת. רשת Z-wave יכולה להכיל עד 232 אלמנטים, כאשר המרחק בין כל זוג יכול להגיע עד כ-30 מטר בקו-ראיה, דבר, שמספיק בהחלט לבית ולמשרד טיפוסי, גם אם יותקן סנסור בכל מוצר חשמלי ובכל שקע הקיים בבית או במשרד.

קבוצת חברות הנקראות Z-Wave Alliance התארגנה במטרה לייצר מוצרים תואמים. הקבוצה כוללת למעלה מ-320 חברות ולדבריהן קיימים למעלה מ-1,350 מוצרים תואמים בשוק. היתרון הגדול של טכנולוגיית Z-wave הוא, שניתן לחבר אותה בקלות לענן ולהפעיל אותה מרחוק באפליקציות סלולריות, שניתן להפעיל בכל סמארטפון הקיים כיום בשוק.
 
חברת בזק, בשירות Bhome שלה, מפעילה מוצרי Z-wave, שהיא מספקת ללקוחותיה. אין כרגע חברות תקשורת מתחרות לבזק בתחום הזה. בזק קיבלה אישור משרד התקשורת לשימוש בתדר הזה (בתחום ה-900 מגהרץ, ליתר דיוק: 915-917 מגהרץ), וזה תחום די פנוי מהפרעות, שמתחיל לתפוס תאוצה בכל העולם, עם מגוון רחב מאוד של מוצרים תואמים לתקן זה.
 
העלות של שירות בזק הוא 19.90 ש"ח לחודש כמחיר התחלתי עבור הציוד הבסיסי, שהיא מספקת ללקוחותיה (ללא עלות נוספת). כל מוצרים הללו, שצריך להתקין אותם בבית, לשלוט בהם ולתחזק אותם, הם מתקדמים עם יכולות Plug & Play וכמעט עם אפס תקלות.
 
שירות Bhome של בזק מתבסס על פתרון All in one הכולל מצלמת HD משוכללת ומרובת פונקציות וגלאי דלת/חלון חכם, שמסופקים בערכה אחת ללקוחות השירות (ללא עלות). הערכה מותקנת באופן פשוט ועצמאי ע"י הלקוח ומתממשקת לרשת האלחוטית שלו. לאחר ההתקנה ניתן לצפות באמצעות אפליקציה ייעודית בסמארטפון בנעשה בבית, לקבל התראות אודות המתרחש בו ואף לנהל שיחה באמצעות המכשיר עם אלה הנמצאים בבית. בנוסף, יוכלו הלקוחות לרכוש בנפרד מוצרי בית חכם נוספים, לרבות שקעי חשמל חכמים להפעלה מרחוק של מכשירי חשמל מכל סוג (לרבות המזגן), שליטה על התריסים, שליטה על כל הפתחים (דלתות וחלונות), שליטה על המים ועוד.

שירות Bhome הוא פרי שיתוף פעולה של בזק עם חברת iControl Networks  לתחום מוצרי בית חכם. החברה פיתחה וייצרה פתרון All in One  הכולל מצלמה עם זווית צילום רחבה בעלת יכולת צילום מלאה ביום ובלילה, אפשרות לצילום המתפצל ל-4 מסכים, יכולת שמע דו צדדי וסירנה מובנית. באמצעות האפליקציה הייעודית, יכול הלקוח לשלוט ולהגדיר כל אחת מהפונקציות, כמו גם את גלאי הדלת/חלון והשקע החכם.

כל מצלמה נוספת לבית תעלה ללקוח 29.90 ש"ח לחודש וכל גלאי נוסף \ שקע חכם נוסף לבית יעלה 9.90 ש"ח לחודש (המערכת הביתית הבסיסית, שמסופקת ללקוחות ללא תשלום, תומכת בעד 5 מצלמות ברשת אחת ובגלאים \ שקעים ללא הגבלה).

יש פלחי שוק שימצאו, שהשירות הזה מתאים לצרכים שלהם וזה עשוי להצליח די יפה אצלם. כמה דוגמאות להמחשה: 1) גני ילדים (וקשר של הורים לגנים ולפעוטונים, שבהם נמצאים ילדיהם). 2) בתי אבות ומוסדות סיעוד. 3) בני משפחה המעוניינים להשגיח על בן משפחה קשיש או מוגבל ובמיוחד אם יש בבית מטפל\מטפלת זרה. 4) בתי ספר ומוסדות ציבוריים. 5) עסקים קטנים ובעלי משרדים המעוניינים להשגיח מרחוק מה קורה בעסק \ במשרד ולחסוך בהוצאות האנרגיה שלהם. 6) עסקים הרוצים להוסיף שכבת אבטחה פיזית נוספת על העסק שלהם. 7) עסקים המעוניינים לחבר סנסורי IoT למערכות שלהם ולקבל יכולת שליטה על הסנסורים הללו דרך הסמארטפון. 8) שירותי השגחה רפואית ושירות רפואי מרחוק.
 
שורה תחתונה: מומלץ לבעלי עסקים קטנים ובעלי משרדים לרכוש מערכת אחת של Bhome מבזק, כדי להתנסות בה ולראות אם היא עונה לצרכים של העסק. כרגע יש לבזק רק חבילת שירות לבית, כך שניתן לרכוש אותה כביכול לבית. עלות השירות לא יקרה, והציוד הבסיסי מסופק בחינם ע"י בזק. התפעול של המערכת מאוד קל ומדובר במערכת אמינה עם יכולות הרחבה, שתעננה על כל צורך קיים ועתידי.

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, אוקטובר 2015.
מחבר המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים


Z WAVE


 
 



 
 
Bookmark and Share