Telecom News - Asterisk - אסטריסק - קסם בקוד פתוח

Asterisk - אסטריסק - קסם בקוד פתוח

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> Asterisk - אסטריסק - קסם בקוד פתוח
Asterisk - אסטריסק - קסם בקוד פתוח
מאת: עמיחי אילנברג, 17.10.15, 18:00עמיחי אילנברג

על תוכנת הקוד הפתוח אסטריסק הנפוצה ביותר כיום למרכזיות, על עסקים ומה שביניהם.
 
תוכנת הקוד הפתוח הנפוצה ביותר כיום למרכזיות היא תוכנת אסטריסק -Asterisk, שיחד עם פתרונות נילווים נותנת חבילת פתרונות ויכולות מלאה לכלל נושא הטלפוניה בארגון. ניתן להוסיף מודולים ותכונות נוספות, שמרחיבות את יכולות המערכת בצורה ניכרת וכל זאת ללא עלות או בעלות נמוכה מאוד.

אסטריסק כוללת בתוכה בצורה מובנית מספר רב של תכונות טלפוניה (רשימה חלקית):
תא דואר קולי כולל שליחת ההודעה לדוא"ל.
שיחות ועידה.
תפריטי ניתוב שיחות (IVR).
חוקי חיוג מגוונים.
תמיכה במספר קווים.
תורות שיחה.
הקלטת שיחות מובנית במערכת.
עקוב אחרי.
שיחה ממתינה.
חוקי זמנים (לזמני פעילות במהלך חגים או שעות פעילות).אסטריסק
דוחות שיחה מפורטים.
האזנות לשלוחת נציג.
מוסיקת המתנה.

אסטריסק כוללת את כלל יכולות המרכזיה הקלאסית בצורה מובנית וקלה לשימוש.
אבל לא פה טמון הקסם... מכיוון שאפשר לעשות הכל (כמעט). פיתוח יכולות ותכונות חדשות אינו כל כך מסובך וברוב המקרים נעשה בשפת המערכת המובנית בתוך ה-Dial Plan.

"תוכנית החיוג" (Dial Plan) היא רצף פקודות המשמש את אסטריסק לחולל שיחות ופונקציות נוספות רבות ומגוונות.
קוד לדוגמא:

()exten => 1234,1,Answer
(exten => 1234,2,Playback(hello-world
()exten => 1234,3,Hangup

בדוגמא למעלה, בחיוג לשלוחה מספר 1234, המערכת עונה לשיחה, משמיעה הקלטה בשם hello-world ומנתקת את השיחה.
זו דוגמא פשוטה ביותר למבנה של Dial Plan. כמובן, שהקוד האמיתי הרבה יותר מורכב ובעל הרבה מאוד אופציות ופרמטרים ויכול להגיע לאלפי שורות.

מרכיב נוסף מעניין נקרא בעגה האסטריסקית Context ("הקשר"). Context מאפשר לחלק את תוכן קבצי תוכנית החיוג למקטעי קוד, שניתן לקרוא אליהם מכל מקום במערכת ולבצע למשל פעולות כלליות תוך שימוש במקטע קוד יחיד במקום לכתוב אותו שוב ושוב או הפנייה לפעולות מיוחדות (כגון הפנייה לשלוחת תא קולי או שלוחת מרכזנית ופעולות נוספות)
קוד לדוגמא:
קוד לגודמה







 
בדוגמא למעלה, חיוג לשלוחה 1111, שנמצאת ב-Context בשם ,gotovm מפנה לשלוחה מספר 1112, שנמצאת ב-Context בשם voicemailbox. כשהשיחה מגיעה ל-voicemailbox, מושמעת הקלטה אישית של בעל התא הקולי (VM1-00-welcome-message) והשיחה מועברת ליישומון המובנה Voicemail להשארת הודעה.

ע"י שימוש בקוד הנמצא בקבצי ה-Dial Plan ובתוכנות נלוות, אפשר, לדוגמא, לתכנת את המערכת בצורה פשוטה לבצע חיוג אוטומטי עםפרמטרים, דבר היכול לשמש, למשל, כחייגן אוטומטי לעסק, או לעשות מניפולציה על שיחות נכנסות דרך תפריטי IVR מתוחכמים, שיכולים לנתב בצורה יעילה וחכמה את השיחה עד לנציג השירות או תא קולי או ל"חיוג חוזר" ללקוח ויעדים רבים נוספים.

ניתן לבצע שיחות מחו"ל למספר מיוחד, שיחזיר שיחה וייתן קו פנימי, דבר החוסך בעלויות בצורה ניכרת, לחסום שיחות לחו"ל עם קוד או לאפשר רק משלוחה מסויימת. ניתן להשתמש ביישומים חיצוניים ע"י שימוש ב-AMI – Asterisk Manager Interface כדי להתחבר למערכת ולבצע פעולות שונות ורבות.אסטריסק

אסטריסק היא מערכת מצוינת לניהול כלל צרכי הטלפוניה של מרכזי שירות וחברות עם מוקדי מכירות. כל הניתוב נעשה בצורה פשוטה וקלה. ויש תוכנות צד שלישי (כגון Queuemetrics מבית Loway) המאפשרות ניטור וסטטיסטיקות של המוקד בזמן אמת. שוב. היתרון הגדול כמובן הוא שלא צריך לרכוש רשיונות תוכנה עבור כל יישום נוסף,  וניתן ממש "לתפור" פתרון לכל עסק עפ"י צרכיו המיוחדים ובעיקר בעלויות הקמה ושירות נמוכות מאוד.

יתרון נוסף, ניתן לחבר מספר מרכזיות מבוססות אסטריסק בצורה פשוטה ע"י שימוש בטכנוליה מובניית של קו וירטואלי", שמבוסס על שימוש בפרוטוקול SIP להגדרת חיבור קבוע בין המרכזיות השונות. כך, שכלל השיחות בתוך הארגון וסניפיו הן ללא עלות וקלות לביצוע.

לדוגמא כל אתר בשרטוט למטה מחובר לאתרים האחרים ב-SIP Trunk. כך, ששיחות יכולות לעבור בין האתרים.
 
תרשים
אסטריסק מורצת על מערכת ההפעלה לינוקס, שהיא מערכת הפעלה מבוססת קוד פתוח, שבדומה לאסטריסק אין לה עלויות רישוי/רכישה (יש גרסאות מסחריות אבל אין צורך בהן בד"כ) ולכן הפכה למאוד פופולרית כמערכת הפעלה לשרתים בארגונים רבים. המערכת מאובטחת ומתוחזקת ע"י קהילת מפתחים עצומה ומאוד פעילה ומומלצת מאוד לשימוש בשרתי טלפוניה.

חברות רבות במיגוון תעשיות אימצו את המערכות הנ"ל ועושות בהן שימוש מסיבי בעיקר במרכזי השירות שלהם ברחבי העולם. חברות כגון William-Hill, Playtech, 24Options ורבות נוספות.
 
מאת: עמיחי אילנברג, אוקטובר 2015.
מנהל תשתיות ו-IT ומומחה למערכות טלפוניה מבוססות Asterisk) VoIP) פנים ארגוניות וב-Call Centers, ובעלים של אמינט | Ami-Net המספקת ייעוץ, הטמעה ושירות למערכות VoIP ותשתיות מחשוב לארגונים.

 
אסטריסק
 
אסטריסק



 
 
Bookmark and Share