Telecom News - תגובה ראשונית של האנליסט ערן יעקובי לדוחות פרטנר Q3/15

תגובה ראשונית של האנליסט ערן יעקובי לדוחות פרטנר Q3/15

דף הבית >> דעות ומחקרים >> אנליסטים >> תגובה ראשונית של האנליסט ערן יעקובי לדוחות פרטנר Q3/15
כצפוי, חברה פרטנר הציגה דו"חות קשים ומעבר להפסד נקי ברבעון השלישי. למרות תחילת השלב השני בשוק הסיטונאי הקווי, חברת פרטנר, בשלב זה, לא מצליחה להגדיל הכנסות בסגמנט זה של השוק הקווי ויורדת ברווחיות.
מאת: ערן יעקובי, 11.11.15, 13:15ערן יעקובי

להלן הדגשים מתוצאות הרבעון השלישי של 2015:

התוצאות החלשות היו צפויות והן צפויות להיות חלשות גם ברבעון הבא וכנראה גם בזה שלאחריו.

לאחר אירועי הימים האחרונים ברור, שהנושא המרכזי הוא החלטת הרגולטורים בנוגע לגולן טלקום

נקודות האור העולות מן הדו"חות:
  • עצירה מסוימת בירידה בהכנסה הממוצעת למנוי סלולר הקשורה גם בעונתיות (הכנסות גבוהות יותר מנדידה ברבעון השלישי לעומת השני).
  • ה-ARPU ברבעון עמד על 71 ש"ח בלבד לעומת 70 ש"ח ברבעון השני ו-76 ש"ח ברבעון המקביל.
  • ירידה קלה בשיעור נטישת המנויים מ-10.9% ברבעון הקודם ל-10.8% ברבעון השלישי, כאשר ברבעון הראשון של השנה, עוד נרשם אחוז נטישה המתקרב ל-13%.
  • תזרים מזומנים חופשי )לפני תשלומי ריבית( ברבעון השלישי של 2015 הסתכם ב-291 מיליון ₪ בהשוואה ל-24 מיליון ₪ ברבעון השני של 2015. העלייה בתזרים המזומנים החופשי נובעת בעיקרה מתשלום חד פעמי מ-Orange בסך של כ-170 מיליוני ₪, כחלק מהסכם המסגרת החדש, כמו גם קיטון בתשלומים בגין רכוש קבוע וירידה בסעיפים אחרים של ההון החוזר, שקוזזו באופן חלקי כתוצאה מירידה ב-Adjusted EBITDA
  • נכון ל-30 בספטמבר 2015, החוב נטו הסתכם לכ-2.4 מיליארד ₪. ברבעון השלישי, ירד החוב נטו ב-271 מיליון ₪ בעיקר עקב תזרים מזומנים חופשי חיובי (לאחר תשלומי ריבית).
  • החברה עברה ברבעון המדווח לגיוס חיובי של לקוחות Post paid עם גידול של 24 אלף מנויים. זאת, בניגוד ל-3 הרבעונים הקודמים בהם הייתה ירידה מצטברת של 33 אלף מנוייPost paid . היקף צריכת חבילות גלישה של לקוחות גדלה משמעותית, מגמה שכנראה תימשך גם בעתיד כאשר המעבר לדור הרביעי צפוי לתמוך במגמה זו.
וכל השאר הן נקודות לא חיוביות הנגזרות ממצבו של שוק התקשורת כולו:
  • למרות תחילת השלב השני בשוק הסיטונאי הקווי, החברה בשלב זה, לא מצליחה להגדיל הכנסות בסגמנט זה ויורדת ברווחיות – שכנראה מלמד, שהתחרות בסגמנט זה קשה מאד וללא ערך מוסף אמיתי, יהיה קשה להתחרות בעתיד.
  • הפסד נקי של כ-9 מיליון ₪ כתוצאה מהפרשה בגין הסכם עם העובדים וירידה ברווחיות.
  • שיעור EBITDA, שירד מתחת ל- 20% לראשונה אחרי זמן רב. זה לא דומה בשום מדינה מפותחת באירופה. השיעור עוד עלול לרדת כתוצאה מהסטאטוס של השוק הסיטונאי.
לסיכום: להלן מספר תובנות לאחר כמה ימים של שקט מצדנו ואחרי שקראנו אינסוף מילים בנושא:
  • אי אפשר לחזור אחורה. גולן כחברה עצמאית כבר לא תתקיים במדינת ישראל. ראינו לא מעט פעמים כמה קשה, יקר וסיזיפי לבנות מותג וכמה קל להרוס אותו. הקנסות, המחוייבויות והאנטגוניזם כעת כלפי גולן טלקום הן בלתי אפשריים. לכן בנושא זה, כל מי שחושב שאפשר וצריך לאפשר עוד הקלות לגולן רק כדי שיישאר, הוא נאיבי במקרה הטוב. זה לא יקרה גם מטעמי מוסר, גם מטעמים משפטיים וגם מטעמים עסקיים.
  • לתת לגולן ללכת לפירוק זו איוולת. תיגרר כאן סחבת בלתי אפשרית, שבסופה סלקום כנושה הגדול ביותר במילא תשתלט על מרבית הנכסים. בינתיים המנויים של גולן טלקום יחוו שירות מזעזע והנטישה כנראה תהיה עוד יותר גדולה. יתרה מזאת, הקושי של הענף להשתקם יתארך וכמובן שנראה עוד ירידה בהשקעות. חוסר ודאות הוא לא אויב רק של משקיעי הבורסה (ליבנו עם עובדי גולן טלקום).
  • פירוק גולן טלקום גם יביא לחלוקה שווה יותר בין החברות הוותיקות של בסיס המנויים שלהן, ואז רמת התחרות תרד בהדרגה. רכישה ע"י סלקום, שתהפוך אותה לשחקן הגדול ביותר המנסה לנצל את יתרון הגודל שלו (ויש לזכור, שלסלקום יש מה להציע כמו סלקום TV למשל), תבטיח המשך תחרות גם בין הגדולות וגם בין הוירטואליות והקטנות, כאשר אקספון (מרתון) עדיין אמורה להיכנס ואין זמן יותר נכון מזה עבורה. למיטב הבנתנו, אקספון מתכוונת למלא את כל ההוראות בנוגע להקמה ושיתוף רשתות. כך, שזו בעצם הזדמנות להיפתר מעידן "הטפילות" ולעבור לעידן של השקעות.
  • האמירות כאילו החברות הוותיקות תחזורנה מיד לחלק דיבידנדים ולא תהיינה השקעות, מצחיקות אותנו. האם יש כזה לחץ בקבוצת סבן ל"פיצוחים", שיגיעו מפרטנר? האם בתקופה הכי קשה בקבוצת אידיבי, מישהו מהבעלים הכריח את סלקום להקטין השקעות ולא להשקיע בעולם הטלוויזיה? מדובר באמירות פחדניות של רגולטורים ועושי דברם.
  • לדעתנו, הדבר הטוב ביותר, שיקרה לענף, לאזרחי ישראל, למשק ולתחרות הכוללת בשוק התקשורת, הוא אישור המיזוג של סלקום עם גולן. אנו מעריכים, ש-2 הגדולות האחרות תצטרכנה להיות אגרסיביות יותר לאחר מכן, בהיבט של השקעות, כניסה לתחומים חדשים, המשך שיפור השירות ללקוח וערך מוסף. כך, תתקיים כלכלה חופשית ולא מלאכותית.
  • הגיע הזמן, שהרגולטורים ילמדו מטעויות העבר ויפסיקו להתחפר לטובת הענף כולו. שמענו אתמול את דברי מנכ"ל משרד התקשורת בוועדת הכלכלה. אל תשאלו – הוא נשמע מאד שפוי, בניגוד לכמה ח"כים אחרים. אם הסחבת והפופוליזם יימשכו, אנו רואים את גוליבר ממשיך להתעצם, ללא קשר ליכולות האדירות שלו ולניהול החכם, בארץ החלמאים. ואפשר לקרוא בנושא את התבטאות מנכ"ל פרטנר בדו"חות של היום.
 ובנוגע למניית פרטנר: יהיו עוד רבעונים קשים. עם זאת, התזה שלנו אומרת, שה-EBITDA המייצג יכול וצריך לעמוד על כ-900 מיליון ₪ בעתיד הלא רחוק. לאור הירידה בסיכון הנובע מתחרות מלאכותית, הורדנו מעט גם את שיעור ההיוון ולכן לטעמנו, השווי ההוגן למניית פרטנר צריך להיות 22.5 ₪ וכמובן, שהוא תלוי עיתוי ורעשים אבל זה מה יש כרגע. אם יהיה צורך לאחר עונת הדו"חות כולה ולאור ההתפתחויות הרגולטוריות, נעדכן.

מאתערן יעקובימנכ"ל  רוסאריו ייעוץ ומחקר

דו"ח



 
 
Bookmark and Share