Telecom News - טכנולוגיות NFV/SDN נקלטות היטב. כ-50 מפעילי תקשורת כבר שם

טכנולוגיות NFV/SDN נקלטות היטב. כ-50 מפעילי תקשורת כבר שם

דף הבית >> פיתוחים חדשים וצ'יפים >> טכנולוגיות NFV/SDN נקלטות היטב. כ-50 מפעילי תקשורת כבר שם
טכנולוגיות NFV/SDN נקלטות היטב. כ-50 מפעילי תקשורת כבר שם
מאת: מיקי ברקאי, 13.12.15, 21:00מיקי ברקאי
 
NFV/SDN הן צמד טכנולוגיות רשת תקשורת המבשרות מהפכה בתחום. נותר רק לברר האם בשורת המהפכה אכן מתממשת. ראינו כבר בעבר טכנולוגיות מוצלחות, שלא נקלטו בשוק, למשל הרשת האופטית ,FDDI שימי חייה התקצרו בגלל SDH, ו-,ATM שלא נקלטה בגלל IP.
 
אזכיר מהן טכנולוגיות NFV/SDN. NFV או Network Function Virtualization עושה לרכיבי רשת התקשורת מה שווירטואליזצית שרתים עושה לשרתים. באיחור אלגנטי של כ-10 שנים, מפתחים כיום רכיבי רשת כגון נתבים בשכבה 3 ומתגים בשכבה 2, שבנויים על חומרה חזקה מנוהלת תוכנה. ניתן להגדיר מרחוק את הרכיב הפיזי. כך, שיבצע תפקידים שונים, כגון נתב, מתג, חומת אש (Firewall) ועוד. רכיב NFV פיזי אחד יכול להראות לרשת כריבוי רכיבים מסוגים שונים.
 
SDN או Software Defined Network היא דרך מתקדמת לנהל בצורה מרכזית רשת תקשורת, תוך הפרדה בין ערוץ המידע לערוץ הניהול (data path, control path). רכיבים חשובים בגישה זו הם פרוטוקול רשת מתקדם כגון OpenFlow, ושכבת תוכנה המתווכת בין מנהל הרשת לבין רכיביה (Abstraction).
 
מפתחי הטכנולוגיות טוענים, שהן תפשטנה ניהול רשתות תקשורת מורכבות תוך הוזלת עלויות רכיבי הרשת.
 
בשנים האחרונות אופיינו טכנולוגיות אלו, נקבעו תקנים, שיאפשרו תאימות בין יצרנים, ופותחו פתרונות מתאימים. אפשר לראות את שנת 2015 כמועד הפריצה הראשונית של NFV/SDN לשימוש.
 
חברת המחקר Technology Business Research - TBR מפרסמת דו"ח בנושא זה המצוטט בבלוג TelecomAsia מתאריך 4.12.2015. כ-50 מפעילים בודקים או מכניסים לשימוש את NFV/SDN, ביניהם גם מהשורה הראשונה (Tier 1 Telcos). בישראל, טרם שמענו על תכניות בתחום זה.
 
היתרון העיקרי בעיניהם הוא Network services on demand, שמשמעותו היענות טובה ומהירה לדרישות לקוחות. צורת הפעולה היא בשירות עצמי של לקוחות, אם באמצעות פורטל המפעיל, או עמדת ניהול רשת וירטואלית, שמספק המפעיל למשתמש. מפעילים אלה מדווחים על שביעות רצון המשתמשים תוך חסכון כספי למפעיל. רוב המפעילים עדיין עומדים מן הצד, ממתינים לתוצאות חיוביות לשלבי התחלה אלה, והדו"ח צופה לפריצה רחבה בשנת 2018. גם היישומים כיום הם מוגבלים ומבוקרים.
 
האתגרים בהכנסת הטכנולוגיות לשימוש הם הדרכת עובדי המפעילים בשימוש בהן, והשגת תאימות בין מערכות NFV/SDN של יצרנים שונים. בעבר, הצבעתי על החשש, שהטכנולוגיה החדשה, במקום להביא לאחידות ולתאימות בין יצרנים, תיצור שוב איים (או סילוס - Silos באמריקאית), של יצרנים שונים ללא גשרים המחברים ביניהם.
 
ובחזרה לחדשות הטובות. בשנת 2020 צפוי היקף השוק להיות 157 מיליארד דולרים, תוך קצב גידול שנתי של 117%. צריך לזכור, שבעוד שהמאמר מתייחס לחדירת NFV/SDN לשוק המפעילים, ייווצר גם שוק גדול של רשתות ארגוניות (Enterprise networks).

מאת: מיקי ברקאי, דצמבר 2015.
יועץ מערכות תקשורת, 
m@barkaicom.co.il
www.barkaicom.co.il
 



 
 
Bookmark and Share