Telecom News - ממי כדאי להזמין כעת שירותי תמסורת לעסקים?

ממי כדאי להזמין כעת שירותי תמסורת לעסקים?

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> ממי כדאי להזמין כעת שירותי תמסורת לעסקים?
ממי כדאי להזמין כעת שירותי תמסורת לעסקים?מיכאל פנחס
 מאת: מיכאל פנחס, 6.2.16, 17:00
 
הקשיים, ש-Unlimited נתקלת בהם, וחוסר הוודאות לגבי עתידה, מחזירים את שוק פתרונות שירותי התמסורת העסקיים למשבצת המוכרת של מתחרים ותיקים: בזק, הוט, סלקום ופרטנר (ואולי בינת עסקים). מה עושים?
 
לא ניתן כיום לנהל איזו פעילות עסקית או ניהולית, בלי גישה מהירה ורציפה למאגרי מידע, למרכזיות ולמערכות תוכנה העוסקות בטיפול במידע מכל סוג (כולל מידע טלפוני ווידיאו). לכן, שירותי תמסורת ותקשורת נתונים הם חלק חיוני וקריטי ביותר לקיומו של כל עסק במאה ה-21.
 
הבעיה: תהליכי צניחת המחירים בשוק העסקי הישראלי, שנבעו מכניסת מתחרה חדש לשוק: חברת Unlimited IBC נעצרו, בגלל העננה הרובצת כעת על Unlimited אחרי התפטרות מנכ"ל החברה והסכסוך, שמתפתח בין בעליה.
 
כך, שלמעשה, השוק נשאר עם השחקנים הוותיקים המוכרים: קבוצות בזק, הוט, סלקום ופרטנר. לרשימה ניתן להוסיף את השירותים החדשים של בינת עסקים המסופקים באמצעות פורטל בענן.
 
אולם, הפתרונות של בינת עסקים מסופקים על הרשת של Unlimited, או על הרשת הפרטית של בינת (Biz-Net). כך, שיש צורך לבדוק היטב אם הרשת הזו נותנת כיסוי מספק לצרכים ולמיקומים, שבו נדרשים החיבורים, לאור אי הוודאות הקיימת לגבי עתיד רשת Unlimited.
 
מספר דוגמאות למחירים שיש כיום בשוק הזה (מחיר חודשי ללא מע"מ):

 
ספק שירות +  ISP 20/20MB 50/50MB   100/100MB VDSL ביזנט גיבוי/מצלמות הטבה נוספת
בזק+014 תמסורת לעסקים   2,700 ₪ 3,900 ₪ 299 ₪  
סלקום נטווז'ן תמסורת לעסקים 2,000 ₪ 2,550 ₪ 3,500 ₪
)עד 4,000 ₪)
  מכשירי סיסקו דגם 1971
הוט נט (קבוצת הוט) תמסורת לעסקים 1,700 ₪ 2,200 ₪      
 
 
כפי שניתן לראות, המחירים עבור רוחבי פס סימטריים ממש לא גדולים לעסקים (עד 100 מגה, שזה מה שיש ברוב הבתים בישראל) הם של אלפי ₪. זאת, מול מאות ₪ בודדים, שיש אצל Unlimited או בבינת עסקים, לרוחבי פס טובים יותר של 100 ו-200 מגה סימטרי. בהיעדר תחרות, החברות מרשות לעצמן לחגוג על הכיס של הלקוחות העסקיים.
 
כל המחירים במחירון לא כוללים את נושא ההתקנות, שיכול להגיע לאלפי ₪ חד פעמי (תלוי ברוחב הפס של החיבור ובהיקף ציוד הקצה שיש להתקין בכל מקום חיבור). עלויות ההתקנות לרשת Unlimited או בינת הן אפסיות, בגלל שמדובר בחיבור אתרנט תקני, שיכול להתבצע בכל נתב אתרנט הקיים בשוק.
 
דהיינו: כרגע לא כדאי להזמין שירותי תמסורת ותקשורת עסקיים לטווחי זמן של יותר משנה (אין להתחייב לשום ספק לשנתיים או 3 שנים כמו שהספקים מציעים). הסיבה: תוך שנה נדע לאן פני השוק הזה מועדים. אין סיבה, שהמחירים המופרזים הללו יימשכו לנצח.
 
אמנם, יש בקווים סימטריים אבטחת קצב ואבטחת רמת שירות, אולם אין ודאות, שכל עסק זקוק לרמת האיכות הזו. קווים א-סימטריים יכולים לספק את המענה לעסקים רבים. במיוחד המדובר בחיבורי IP-VPN, שמתאימים לרוב הצרכים של עסקים קטנים עד בינוניים.
 
כיום, ההמלצה לרוב העסקים, מרמת העסקים הקטנים ביותר עד רמת העסקים הגדולים, היא להשתמש באחד משני החיבורים  IPVPN ו-MPLS. כמעט שאין הבדלים בין שני הסוגים, ברוב המקרים זה אותו סוג של חיבור מאוחד ואז החיבור נקרא  VPRN ולעיתים לא. עסקים גדולים יותר וכאלה, שיש חשיבות מיוחדת אצלם לרמת השרידות של החיבור, ייטו לקחת חיבורי מטרו אתרנט, במיוחד אם יש צורך בחיבורים של גיגות בהיקף ניכר.
 
הפתרון מסופק במגוון רוחבי פס, עד 4 גיגה בבזק, שהיא מובילת שוק בתחום זה, ברשת אחת, ללא צורך בשילוב בין שירותים או ספקים. מומלץ לבחון היטב את ההצעות של מתחרותיה בתחום זה. המחירים בשוק בתחום ה-IPVPN הם סבירים (מאות ₪ לחודש, ללא עלות ההתקנה החד-פעמית) והביצועים של הרשת טובים מאוד (במיוחד המדובר ברשת של בזק). לכן, עד התבהרות מצב השוק, מומלץ לבחון את הכיוון הזה.
 
שורה תחתונה:
שירות  IPVPN עם פרוטוקול,MPLS  שמכונה לעיתים גם בשם,VPRN  הוא השירות המועדף והמומלץ לעסקים כרגע בכל סדר גודל   לחיבור תמסורת, גם לData Centers- ולשירותי ענן, לסניפים ולשותפים בשרשרת הערך, בגלל רמת האבטחה והשרידות של סוג החיבורים הזה, קלות הפעלתם והמחיר הנוח של החיבור. זאת, עד התבהרות תמונת התחרות בשוק העסקי.
 
מומלץ לבצע תהליך מושכל של בחירת פתרונות מתקדמים לתקשורת נתונים של העסק. אין להסתנוור רק מהמחיר ומהיכולות הטכניות של הספק. יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית". 

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, פברואר 2016.
מחבר המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים


שירותי תמסורת לעסקים
 



 
 
Bookmark and Share