Telecom News - שירותי תמסורת ותקשורת נתונים לעסק: האם קראתם את האותיות הקטנות?

שירותי תמסורת ותקשורת נתונים לעסק: האם קראתם את האותיות הקטנות?

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> שירותי תמסורת ותקשורת נתונים לעסק: האם קראתם את האותיות הקטנות?
שירותי תמסורת ותקשורת נתונים לעסק: האם קראתם את האותיות הקטנות?
 מאת: מיכאל פנחס, 20.2.16, 16:51מיכאל פנחס

התחרות בשירותי התמסורת ותקשורת הנתונים במגזר העסקי עדיין סובלת מ"אותיות קטנות" המהוות חסם משמעותי לאפשרות להחליף ספק או להחליף טכנולוגיה. מהן האותיות הקטנות שיש לבחון לפני חתימה על הסכם לשירותי תמסורת?
 
תחום שירותי התמסורת ותקשורת הנתונים חזר להיות שוק של מחירים גבוהים. המחירים עבור רוחבי פס סימטריים ממש לא גדולים לעסקים (עד 100 מגה, שזה מה שיש ברוב הבתים בישראל) הם של אלפי ₪. זאת, מול מאות ₪ בודדים, שיש אצל Unlimited או בבינת עסקים, לרוחבי פס טובים יותר של 100 מגה ו-200 מגה סימטרי. אולם, חוסר הוודאות לגבי Unlimited שינה את האווירה בשוק. בהיעדר תחרות מספקת, החברות מרשות לעצמן "לחגוג" על הכיס של הלקוחות העסקיים.
 
המחירון המלא של בזק לעסקים מצוי כאן, ומולה הספקית הארצית הקווית היחידה כרגע היא הוט. לקבוצות סלקום ופרטנר יש פריסה מאוד מצומצמת של תשתיות לעסקים ברחבי המדינה (ברוב שטח הארץ הן "רוכבות" למעשה על תשתיות בזק וגם על הוט).
 
המחירון הקיים של הוט לשירותי תמסורת ותקשורת נתונים סימטרי, כולל שירותי תשתית + ספק אינטרנט (הוטנט) בחבילה אחת (בניגוד לבזק שאצלה יש להזמין ולשלם בנפרד על ספק האינטרנט), וכולל 2 סוגי חבילות:
 
א. שירות של 50 מגה סימטרי ב- 2,300 ₪ לחודש.
 
ב. שירות של 100 מגה סימטרי ב- 3,500 ₪ לחודש.
 
השירות כולל חודש ראשון בחינם, אין עלות התקנה ויש בו התחייבות לשנה וחצי. להוט יש גם חבילות לא סימטריות עד 500 מגה, במחירים שונים לגמרי והרבה יותר זולים. המחירים של חיבורים סימטריים כאן בהוט די דומים לאלה הקיימים בבזק.
 
נקודות למו"מ מול הוט בעת בחירה באחת משתי החבילות הסימטריות הללו:
 
א. הוט דורשת התחייבות לשנה וחצי. רצוי לקצר את התקופה לשנה, בגלל ששוק התקשורת נמצא כעת בתזזית והתחייבות לשנתיים יכולה לכבול את הלקוח להוט ולגרום לו להפסדים, כשהמחירים בשוק יחלו לרדת, ככל המסתמן, בשנה הבאה. 
 
ב. בהסכם, שנחתם עם הוט, יש סעיפים, שמזמן נמחקו מההסכמים הקיימים בשוק הפרטי והם אינם סבירים בשוק צרכני ובכלל זה:
1) אם מתנתקים מהוט (לפני תום מועד ההתחייבות) יש צורך להמשיך לשלם על השירות, למרות שלא משתמשים בו, עד תום תקופת ההתחייבות ("החזר הטבה").
2) תשומת לב לנושא העלאת המחירים. מומלץ לדרוש, שהמחיר יהיה קבוע בכל תקופת ההתחייבות (במשק שבו האינפלציה היא אפס או אף שלילית, כמו שהיה ב-2015, אין סיבה שהספק יעלה מחירים בתוך תקופת ההתחייבות).
2) מאוד רצוי לבדוק אם הלקוח מתנתק מהוט (לפני תום מועד ההתחייבות), האם הוא יידרש לשלם את דמי התקנה.
 
יודגש: כרגע לא כדאי להזמין שירותי תמסורת ותקשורת עסקיים לטווחי זמן של יותר משנה (אין להתחייב לשום ספק מעבר לשנתיים, כמו שהספקים מציעים). הסיבה: תוך שנה נדע לאן פני השוק הזה מועדים. אין סיבה, שהמחירים המופרזים הקיימים בשוק יימשכו לנצח.
 
שורה תחתונה:
רכישת פתרונות מתקדמים לתחום התמסורת והתקשורת העסקית, כמו כל רכישה בעסק, צריכה להיעשות רק לאחר בחינת צרכי המשתמשים בעסק ובחינת חלופות.
 
מומלץ לבצע תהליך מושכל של בחירת פתרונות מתקדמים לשירותי תמסורת ותקשורת עסקית ולבחון בדקדקנות את כל "האותיות הקטנות". בנוסף, יש לשקול את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית".

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, פברואר 2016.
מחבר המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים
 
בדיקת האותיות הקטנות



 
 
Bookmark and Share