Telecom News - הסוד שלא מספרים לכם: למה הגלישה לאתרים רבים איטית אצל רוב ה-ISP

הסוד שלא מספרים לכם: למה הגלישה לאתרים רבים איטית אצל רוב ה-ISP

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> הסוד שלא מספרים לכם: למה הגלישה לאתרים רבים איטית אצל רוב ה-ISP
"הרמת המסך" מעל שירותי ה-CDN (ר"ת: Content Delivery Network) של בזק בינ"ל, שבנוסף לכבל הבינלאומי שלה (היחידה מה-ISP), מספקת גלישה מקומית מהירה לאתרים, שהגולשים ב-ISP המתחרים מגיעים אליהם רק בקישור לחו"ל.
מאת: אבי וייס, 30.1.16, 19:31Limelight Networks Logo

בלעדי: כל מי שעובר ל"שוק הסיטונאי" (ונופל בפח של הבטחות משרד התקשורת, כך כשבקרוב - כבר ב-2016, עם המעבר של בזק לווקטורינג ו-G.fast ייאלץ לחזור לבזק), חש מיידית נפילה די משמעותית בביצועים בכל הפרמטרים.

למה? הסבר מפורט מצוי כאן. זה גם הפסד צרכני (ל-ISP וללקוחותיו). אנו חושפים כאן, שההפסד הזה ללקוחות הגולשים באינטרנט, מה שמתברר כעת מהממצאים שלנו - הרבה יותר גדול. זאת, במיוחד בגלישה לאתרים עם מולטימדיה (בעיקר וידיאו וקבצים), המצויים בחו"ל. 

קיבלתי תלונות מכמה גולשים "מביני עניין", שחשו, שהגלישה שלהם לאתרי תוכן רבים (במיוחד אתרים עם תכנים רבים של מולטימדיה והורדת קבצים), הפכה להיות מאוד איטית, במעבר שלהם ל-ISP קטנים והם בדקו את הסיבות לכך, מול מה שהיו רגילים לגלוש קודם, למשל בבזק בינלאומי.

ספקיות האינטרנט (ISP), אליהן הם עברו במסגרת "השוק הסיטונאי", כדי לחסוך כביכול כמה שקלים, לא סיפרו ללקוחות, שהם יפלו כל כך בביצועים וגם לא ענו להם לשאלות: למה זה קרה וקורה דווקא כעת. לכן, הם פנו אלי עם הממצאים.

הסיבה המרכזית, שהם גילו לנפילה הנוספת בביצועים: בזק בינלאומי החלה להפעיל מערכת CDN ענקית של חברת limelight. מה זה CDN ומעט ניתוחים טכניים של הנושא, יש בלינקים בתחתית הכתבה.

כך, בנוסף לעובדה, שלבזק בינלאומי יש 2 יכולות משמעותיות, שאין למתחרותיה בשוק ה-ISP:

1. חיבור ישיר בכבל תת-ימי משלה לחו"ל (הספקים האחרים "רוכבים" על אחד מ-3 הכבלים הקיימים בשוק הישראלי מישראל לחו"ל: מד-נאוטילוס האיטלקית, טמרס טלקום ובזק בינלאומי הישראליות). כך, שלקוחות בזק בינלאומי מקבלים מראש חיבור טוב יותר לאתרים מחו"ל. 

2. יש לבזק בינלאומי Data Center ענק וחדש עם שירותי ענן מתקדמים (המתחרה היחידה, שבנתה בשנתיים האחרונות Data Center חדש זו פרטנר, שלא ברור לשוק כרגע מה בדיוק היא מספקת בו, שהוא חדש או מתקדם). רק לקבוצת בינת יש מתקן חדש עם שירותי ענן חדשים, אבל מתקן זה מכוון לשוק העסקי בלבד (ויש ל"אינטרנט בינת" שירות עסקי מתחרה של Aryaka). 

יש כעת לבזק בינלאומי מערכת חדשה השומרת מקומית תכנים, שמגיעים מכמות עצומה של אתרים בינלאומיים, כאן בישראל, אצלה ב-Data Center. על ידי כך, הגישה של הגולשים, שמנויים אצלה, לתכנים הללו, היא מאוד מהירה. למתחרים בה, אין את היכולת הזו וגם כנראה אין להם מספיק כסף לשלם לבזק בינלאומי, כדי לרכוש ממנה חיבור ישיר ל-CDN הזה. 

לאור התלונות, שקיבלתי מגולשים, שלחתי את השאלה הבאה לבזק בינלאומי, בהתייחס ל-2 ספקים, שנבדקו (אני מניח ובטוח שאצל כל ה-ISP המתחרים האחרים, זה אותו מצב בדיוק, אלא אם מי מהמתחרים כן משלם "דמי מעבר" ל-CDN הזה, לבזק בינ"ל):

"אודה להתייחסותכם לפסקה הבאה:

בזק בינלאומי מנצלת את העובדה, שהיא מארחת את limelight (אחד מה CDN-ים העיקריים בעולם) ולא מפרסמת את הנתיב הנכון אליו לאקספון-018 ולטריפל סי. 

התוצאות:

1. משתמשי טריפל סי ואקספון מקבלים שירות נחות ביותר מאתרי ווידאו המתארחים ב-limelight.

2. טריפל סי ואקספון עצמן צריכות לשלם תעריפי Transit בשביל תעבורה הנשלחת לחו״ל, אולי דרך הכבל הבינ"ל של בזק בינ"ל או כבלים תת-ימיים מתחרים.

3. תעבורה זו נמנעת ממחלף האינטרנט (IIX), אז הוא נראה פחות שימושי ממה שהוא אמור להיות באמת. למרות שלטריפל סי יש Peering ישיר לבזק ולאקספון אין.

ולך תדע איזה עוד תעבורה בזק בינ"ל החליטו "לתחמן" ולהוציא מהמחלף IIX.

הוכחות שחור על גבי לבן ב-traceroute, כאן:

 <https://atlas.ripe.net/measurements/3360642/#!probes>
https://atlas.ripe.net/measurements/3360642/#!probes

תשומת לב לזמני התגובה מ-ASN-ים 47956 (אקספון) ו 50463 (טריפל סי). אם אתה פותח Trace ספציפי אתה רואה, שהתעבורה יוצאת לפרנקפורט ומגיעה דרך peering לכתובת anycast חיצונית של בזק בחו״ל.

יכול להיות, שהאשמה היא בפילטור ניתובים מוטעה, שנעשה באקספון וטריפל סי עצמן. אבל, כך או כך, אי אפשר לראות שום נתיב, שעובר דרך IIX כאן בארץ. כך, שהאפשרות הזו לא סבירה

כ"כ תשומת לבכם להודעת משרד התקשורת בלינק הבא לגבי 'נייטרליות הרשת' בהודעה כאן:
http://www.moc.gov.il/sip_storage/FILES/6/3456.pdf
מדובר שם במפורש על ספקיות אינטרנט".

תגובת בזק בינלאומי
"במסגרת החתירה המתמדת שלנו לשיפור ביצועי הלקוחות שלנו באינטרנט, אנו משקיעים משאבים רבים בתשתיות תקשורת ובשיתופי פעולה. 

שיתוף הפעולה עם limelight הוא דוגמא אחת לכך ונועד להיטיב עם לקוחות החברה.

טענת ספקים מתחרים על שאיננו משתפים לכאורה את המשאבים שלנו על רשת האינטרנט (IIX), תמוהה ומעידה ככל הנראה על חוסר הרצון שלהם להשקיע בלקוחותיהם. 

ניטראליות רשת היא נושא החשוב לנו ואנו מקפידים בו ומובילים אותו בקרב ספקיות האינטרנט בישראל. ככל הנוגע להצעת החוק ששלחת, היא אינה רלוונטית לעניין זה ולא תחיל, גם אם תאושר, כל חובת שיתוף של מתחרים במשאבי החברה"

בשיחות, שניהלתי עם מומחים, נטען על ידם, שבשונה משירותי Caching, שירות של אירוח CDN הוא הסכם בין ספקית ה-CDN וה-ISP המיועד כעקרון לשמש לטובת לקוחות ה-ISP בלבד וכל מי שמחוץ להסדר הזה, שישלם על כך למי שמפעיל את ה-CDN. אם הוא לא משלם למפעיל ה-CDN, זו בעיה שלו ושל הלקוחות שלו

התוצאה: הפער בביצועים בין בזק בינלאומי לספקים המתחרים, שמטעים בלי כל בושה את הלקוחות שלהם, שהם יקבלו ביצועים זהים ב"שוק היסטונאי" - הולך וגדל בחודשים האחרונים באופן משמעותי

יתרה מכך, התכנית של מנכ"ל משרד התקשורת (שלמה פילבר, בתמונה משמאל)שלמה פילבר לתת לקבוצת בזק "הורדת ההפרדה המבנית" מעליה, תמורת פריסת סיבים עד לבתים או קרוב לבתים (FTTB), נמצאת ממש לקראת שימוע ויישום מעשי. 

יודגש, שבזק מעולם לא הסתירה את תכניותיה. כבר ב-2011 היא הציגה את תכניותיה לציבור כאן. מידי שנה בזק מדווחת לבורסה כמה היא התקדמה במימוש התכנית הזו. לאחרונה דיווחה בזק לבורסה, שהיא כיסתה בסיבים כ-1.3 מיליון בתים בישראל. דיווחתי על זה בהרחבה כאן.

רק עיוורים "נופלים בפח" של מה שמכונה"השוק הסיטונאי" על רשת בזק (כשעל רשת הוט זה בכלל לא יתממש), בלי להבין לאן התחום הזה הולך. מדובר, כלפי לקוחות "השוק הסיטונאי", כפי שכבר הגדרתי זאת לא אחת: "בהונאה הצרכנית של העשור".

בזק בינלאומי הולכת במרץ קדימה (לא רק עם ה-CDN), במקביל לחברת האם שלה בזק ומספקת שירותים מתקדמים ביותר ללקוחותיה. בזק בינלאומי היא חלק מקבוצת בזק וההפרדה המבנית בינה לבין בזק תוסר בקרוב. כך, שבישראל תהיה חברה אחת חזקה ביותר ומתקדמת (יחסית), גם טכנולוגית ומעשית, שיש לה תשתית ארצית מקפת, שתחבר את כל תושבי ישראל בסיבים. לכל המתחרים בה - אין ולא יהיה דבר כזה
 
גלישה באינטרנט



 
 
Bookmark and Share