Telecom News - זהירות מפרסומות ומסעי שיווק שהם "מלכודת דבש" למניעת ניוד וחופש בחירה

זהירות מפרסומות ומסעי שיווק שהם "מלכודת דבש" למניעת ניוד וחופש בחירה

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> זהירות מפרסומות ומסעי שיווק שהם "מלכודת דבש" למניעת ניוד וחופש בחירה
הכותרות של המבצע השיווקי החדש של פלאפון: "סמארטפון מנצח במחיר מנצח" עם: אחריות לכל החיים, זיכרון ללא הגבלה בענן ומכסימום מהירות בדור 4, הם לא יותר מ"מלכודת דבש", שחוקיותה מוטלת בספק, ללכוד לקוחות שלא מבינים דבר וחצי דבר בעולם הסלולר.
מאת: אבי וייס, 10.2.16, 09:30פלאפון Gini

 חברת פלאפון יצאה ברעשנות יתרה בהכרזות המופיעות במודעות, הודעות לעיתונות ובאתר שלה (בתצלום משמאל).

יש רק בעיה אחת בכל מה שפורסם: זה מסע שיווקי, שמסתמך כנראה על כך, שחברת פלאפון חושבת, שהציבור בישראל (לרבות העיתונאים) הוא "בור ועם הארץ" בענייני תקשורת בכלל וסלולר בפרט. 

זה כנראה קו חשיבה נכון, לאור העובדה שכ-800 אלף איש עברו להיות לקוחות של גולן טלקום וכרבע מליון איש עברו להיות לקוחות "שוק סיטונאי", רק על בסיס מסעות שיווקיים "אוחזי עיניים", שמכרו לציבור "סחורה משומשת פגומה וזולה", בלי להסתכל שני צעדים קדימה, מה הצרכים האמיתיים של ציבור הלקוחות בשוק התקשורת בישראל. 

חברת פלאפון כנראה גם מניחה (ובצדק), שמשרד התקשורת הישראלי הוא גוף אימפוטנטי, שלא יודע (וגם כנראה לא מסוגל) להגן על האינטרסים האמיתיים של הצרכנים ולא יודע לתת לציבור כלים "להשוות בין שחור ללבן", כמו שעושים רגולטורים לתקשורת בעולם הנאור. יתרה מכך, פרשת המנכ"ל הפורש של רמי לוי תקשורת הראתה (כמפורט וכמנותח כאן), כמה קל "לעבוד בעיניים" על משרד התקשורת ועל הלקוחות גם יחד.

המבצע של סמארטפונים הממותגים תחת השם Gini (שנמכרים בעולם במחירים זולים יותר, תחת שם מותג אחר), כוללים לפחות 2 אלמנטים (אחריות לכל החיים וזיכרון בענן), שנועדו להיות "מלכודת דבש" ללקוחות, כדי שלא יקפצו מפלאפון לחברה סלולרית אחרת. על האלמנט השלישי של "מכסימום מהירות בדור 4" אתייחס בנפרד בהמשך הכתבה. 

זו הסיבה, ששלחתי שאלה דחופה למשרד התקשורת (עם העתק לפלאפון) כדלהלן:
"במבצע מכירת סמארטפונים של חברת פלאפון תחת שם המותג Gini יש שתי הטבות מאוד מרכזיות במיתוג, שיווק והמכירה של מוצרים אלה והן:
א. אחריות לכל החיים (למעשה ל-25 שנה).
ב. זיכרון ללא הגבלה בענן (בשירות "פלאפון קלאוד").
על פי התנאים של שתי ההטבות הללו, כמופיע באתר פלאפון (לדוגמה כאן כל סעיפי פרק 6), ההטבות הללו מסתיימות ברגע שהלקוח מחליט לנטוש את פלאפון ולעבור עם המכשיר לחברת סלולר אחרת.
האם אין בכך הפרה של סעיפי חוק התקשורת: סעיף 51א (ב), סעיף 51ב (ב) וסעיף 51ד (ב), 3 סעיפים זהים, שאוסרים על מפעיל סלולר למנוע הטבה, שהלקוח היה מקבל אלמלא הביטול של ההסכם?".
 
תשובה ממשרד התקשורת לא קיבלתי. ככל שאקבל - אעדכן.

תגובת חברת פלאפון: "אנו דוחים מכל וכל את הרמיזות לפיהן יש אפליה כזו או אחרת. אין התנית רכישת מכשיר GINI בהצטרפות לרשת פלאפון ולא חייבים להצטרף לשירות הענן או לאחריות היצרן, אם רוצים לרכוש רק את המכשיר ללא שירות".

מצ"ב כאן צילום של שניים מסעיפי חוק התקשורת המוזכרים בשאלתי (הסעיף השלישי בחוק - זהה), סעיפים, שנולדו במסגרת הרפורמות בסלולר המכונות בשם "ניתוק זיקה", רפורמות, שנועדו להגן על מחזיקי הטלפון הסלולרי בישראל מפני "שיעבוד ארוך טווח" לחברת הסלולר, שמכרה להם את המכשיר הסלולרי (מה שמהווה "חסם פסיכולוגי" מפני נדידה של לקוחות בין חברות, לפי בחירתם):
צילום 1

צילום 2

הדגשתי בקו אדום את המילים המפורשות, שאומרות בחוק, שלא ניתן "לשלול הטבות" רק בגלל שלקוח נוטש את החברה הסלולרית ממנה קנה את המכשיר הסלולרי והיה לקוח שלה עד רגע הנטישה. 

מה פלאפון מציעה כהטבות שהן "מלכודת דבש" ל"לכידת לקוחות"?

א. אחריות לכל החיים (למעשה ל-25 שנה). 
לא ברור מי זקוק בכלל לאחריות כזו, כשבישראל מעל לשני שליש מהלקוחות הסלולריים מחליפים מכשיר תוך פחות משנתיים (מעל ל-40% מחליפים מכשיר תוך שנה), ורק אחוז זעום מהלקוחות מחזיקים במכשיר הסלולר שלהם מעל ל-3 שנים. 

יתרה מכך: אם הלקוח נוטש את פלאפון, לא רק שהאחריות לכל החיים נעלמת, הוא נשאר באופן מעשי בלי אחריות בכלל. למה? כי גם בשנת אחריות היצרן (בשנה ראשונה), אין ליצרן הסיני של המכשיר נציגות ומעבדות בארץ. לחפש את היצרן בסין על תקלות במכשיר, שמתרחשות בישראל, זה דבר ממש לא מעשי... עדכון בסוף הכתבה

ב. זיכרון ללא הגבלה בענן.
ההטבה הזו מותנית בהרשמה לשירות "פלאפון קלאוד". ברגע שהלקוח מחליט להתנתק מפלאפון, ההטבה הזו נעלמת, וגם כל המידע, שגובה ע"י הלקוח בענן של פלאפון נעלם (אלא אם הלקוח היה מספיק פיקח לעשות לעצמו עוד גיבוי במקום אחר).

בכלל לא ברור מי זקוק להטבה הזו, שהיא "מלכודת דבש" נטו, במצב שבו כל משתמש אנדרואיד (והסמארטפונים של פלאפון הם אנדרואיד), ממילא פותח חשבון בגוגל ומקבל 15 גיגה אחסון בחינם, 15 גיגה המספיקים ל-99% מהלקוחות הסלולריים בישראל. אם זה לא מספיק, ב-1.99 דולרים לחודש רוכשים מגוגל עוד 100 גיגה, או שמשתמשים בספק אחר, שמספק אחסון בחינם בענן (יש הרבה כאלה). 

מה הסיפור של "פלאפון הרשת המהירה בישראל בגלישה בדור רביעי"?
כחלק מהמסע השיווקי של Gini נכתב "מקסימום מהירות בדור 4". אולם, לא ראיתי שום כתב או לקוח, ששואל את פלאפון, הכיצד המכשיר הכי חדיש והמהיר של פלאפון n6 תחת שם המותג Gini, הוא מכשיר סלולר של 2 דורות קודמים בעולם הסלולר (זה מכשיר בתקן CAT4 כשכיום מכשירי הסלולר החדשים שיש בשוק הם CAT6). 

דהיינו: המכשיר הזה, הכי מתקדם בסדרת Gini, לא מתאים לביצועי רשתות LTE-A, שתהיינה תוך כשנה עד שנתיים בישראל וכבר היום הוא נחות יותר מכל המכשירים הסלולריים החדשים, שהגיעו לישראל בתקן CAT6. אפילו רכיב ה-WiFi "במכשיר המנצח במחיר המנצח" הוא בתקן הישן n ולא בתקן המקובל כיום: ac. אין במכשיר הזה NFC, יש בו רק 3 סנסורים (מול 5 או 6 סנסורים שיש בכל מכשיר סיני מתקדם בשוק), גרסת הבלוטוס' שלו לא בגרסה האחרונה וכך הלאה והלאה, בכל רכיבי המכשיר, אפילו בגרסת האנדרואיד שבו היא 5 ולא 6 כמו שיש במכשירים הסיניים החדשים שבשוק. 

כמובן שהמכשירים הזולים יותר בסדרת Gini הם בכלל "ענתיקות" ואחד מהם (s4) בכלל לא יעבוד ב-LTE. 

יתרה מכך. הטענה השיווקית של פלאפון על "הרשת המהירה בישראל" סותרת את חוקי הפיזיקה, שאני מכיר. לפי הטענה השיווקית של פלאפון, 15 מגהרץ מספקים ביצועים טובים יותר מ-20 מגהרץ (איך אני יודע בכמה מגהרץ אני מחובר בדור רביעי? התשובה כאן), ואלף אנטנות בדור רביעי של פלאפון מספקות יותר כיסוי וביצועים טובים יותר מאשר אלפיים אנטנות של המתחרה בה. ברור, שמדובר בטיעונים חסרי כל קשר למציאות של עולם הפיזיקה של הסלולר. ככה זה כשיש מספיק לקוחות "שלא מבחינים בין שחור ללבן" ומסתנוורים רק מהמחיר וממסע השיווק והפרסומת הרעשנית. 

עדכון 11.2.16, 11:20: עדכון מחברת פלאפון: "האחריות על המכשיר אינה נעלמת בעת ניוד זו אחריות למכשיר שנשארת לכל 25 השנה, ללא קשר לרשת בה הלקוח נמצא".

יצוין שעד רגע זה לא מופיע בשום פרסום, גם לא באתר המכשיר בפלאפון ולא במסמך "תנאי האחריות לכל החיים" של המכשיר, הפיסקה החדשה הזו (שהאחריות לכל החיים ניתנת גם למי שאינו לקוח של פלאפון). לפלאפון יש שירות של תיקונים ללקוחות כל החברות בשם Fix4All, אך לא מצוין בתנאי האחריות של מכשירי Gini האם זה שירות זהה, קשור או מקביל. ככל הנראה, החשיפה כאן תפסה את פלאפון בהפתעה שהיא טרם נערכה לה. 

עדכון 11.2.16, 13:00: עדכון לתגובת פלאפון נוספת: "בנית תזה שלמה שאינה נכונה – אנחנו כן מאפשרים לרכוש מכשיר לכל לקוח לא משנה באיזו חברה הוא נמצא וגם לקבל אחריות שנשארת איתו. ולגבי הזיכרון בענן זה שירות רשתי לכן מי שבפלאפון יכול לקבל אותו והוא חינמי לרוכשי המכשיר. לא חייבים לקחת אותו. כך שאין פה התניית שירות כלשהי".

יצויין שפלאפון מגיבה כאן לשאלה שכלל לא נשאלה. אין בחשיפה כאן שום טענה בדבר "התניית שירות", שזו בעיה רגולטורית מסוג אחר לגמרי משלל הסוגיות המוצגות במאמר ויודגש שלא הוצגה כאן ואפילו לא ברמז, כל בעיה רגולטורית של "התניית שירות". 
LTE



 
 
Bookmark and Share