Telecom News - ניתוח: איך חברות הסלולר בישראל איבדו קשר למציאות ולצרכי הלקוחות שלהן

ניתוח: איך חברות הסלולר בישראל איבדו קשר למציאות ולצרכי הלקוחות שלהן

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> ניתוח: איך חברות הסלולר בישראל איבדו קשר למציאות ולצרכי הלקוחות שלהן
בזק יכולה "לקרקס" את כל מתחרותיה, מכיוון שכל צעדיה מוכתבים ע"י ניתוח ביקושים, תחזיות והקשבה להתפתחויות הטכנולוגיות המובילות למענה לצרכים עתידיים. פרטנר הצטרפה היום לרשימה של חברות מבולבלות המספקות פתרונות ישנים של העבר, שנכשלו בעבר. זאת, ברעש שיווקי, שנועד לטשטש את הצרכנים. זה לא יכול לעבוד לטווח ארוך. 
מאת: אבי וייס, 16.2.16, 18:20ראשי פרטנר

ההכרזות של פרטנר מהיום (ראה כאן) מצרפות את פרטנר לרשימה הלא מכובדת של חברות החושבות, שברעש שיווקי ניתן "לטשטש את ההכרה" של תושבי ישראל (אכן, זה עובד בטווח הקצר), ולתת להם מענה לצרכים של העבר, במקום לצרכים של העתיד

אך בשבוע שעבר חשפנו כאן כיצד פלאפון "עובדת בעיניים" ובגדול על הציבור בהכרזה החדשה שלה אודות "סמארטפון מנצח במחיר מנצח". סלקום "עובדת בעיניים" מזה שנים על לקוחותיה, לא שדרגה את הרשת הקווית שלה מזה יותר מעשור ומספקת ללקוחותיה ציוד מיושן בתקנים ישנים (לרבות מה שמכונים אצלה "טריפל" ו"סלקוםtv" וכמובן גם את קופסת ה-Netbox, שמבוססת על טכנולוגיות של שנות ה-90 של המאה הקודמת). 

כעת, פרטנר מכריזה מצד אחד, שהיא תהיה "קבוצת תקשורת מלאה" ונלחמת (גם בבג"ץ) מול משרד התקשורת בעניינים שונים, ומצד שני היא מוציאה לשוק פתרונות המצביעים על כך, שה"מלחמה" שלה ממש מיותרת ולא לעניין:

א. בשביל מה צריך "שוק סיטונאי" על רשת בזק (כולל טלפוניה על רשת בזק), אם אפשר לספק נתב לבית, שמביא "פס רחב" וטלפוניה (סלולרית) היישר מרשת הסלולר של פרטנר לתוך הבית, תוך עקיפת הצורך ברשת בזק?

ב. בשביל מה צריך "שוק סיטונאי" על רשת הוט (מה שלא יקרה. למה? ראה כאן וכאן), אם אפשר לתת אינטרנט בזול על רשת הוט בלי "שוק סיטונאי" (29.90 ש"ח לחודש לשנה וחצי ל-200 מגה, זול מהמחיר של הוטנט: 30 ש"ח לחודש)? 

הבעיה היותר חמורה: הפתרון החדש של פרטנר כבר נוסה ויותר מפעם אחת.

הראשונה להביא לשוק הישראלי פתרון שלקונקטו נתב סלולרי משולב רשת WiFi ועוד תכונות מעניינות הייתה דווקא חברה פרטית ישראלית (היום קוראים לזה "סטארטאפ") בשם ITS-Telecom, שהציגה ב-2008, אחרי שנתיים של פיתוח, מוצר מדליק בשם Connecto (כמצולם בתמונה משמאל), מכשיר, שהתנסיתי בו וגם עשיתי לו בזמנו "מבחן דרך".

זה מוצר מתקדם יותר ממה שיש כיום לפרטנר מחברת וואווי הסינית, שמספקת נתב מדור קודם, בפתרון, שאותו פרטנר ממתגת כיום תתחת השם "Partner #Home". 

הפתרון בשם Connecto היה מוצר, שהתפתח מאוד מהר למוצר תואם גם חיבור לרשתות LTE (כאן), כבר ב-2008 (!). זה היה מוצר פשוט נהדר בגישת All-In-One והיה אז מוצר מהפכני גם בקנה מידה עולמי.

היום, בפברואר 2016 לשירות הזה פרטנר נתנה את הכינוי: "להתחבר לאינטרנט של הדור החדש". קצת פטתי. 

אולם, המוצר הזה (Connecto) נכשל והחברה כבר לא קיימת.  

אחרי ה-Connecto, פלאפון הייתה הראשונה מבין חברות הסלולר דאז להציג נתב סלולרי המשלב בין פס רחב סלולרי ברשת HSUPA החדשה (אז) של פלאפון (למעשה בגרסת ה- High Speed GSM + של פלאפון, בדור 3.75 שהיה מעט יותר מהיר ממתחרותיה דאז), עם רשת פס רחב אלחוטי בטכנולוגיית ה-WiFi. מדובר היה במוצר מבית Novatel Wireless, שיובא אז לישראל באופן בלעדי ע"י Toyo Ram מרעננה. לאחר מכן הציגה פלאפון נתב סלולרי נוסף לבית, מחברת Option. 

מייד אחריה (ב-2009) נכנסה לשוק ברעש גדול סלקום עם נתב סלולרי לבית בשם GlobalSurfer II מחברת Option, והנה כאן התצלום מהאתר דאז של סלקום, תצלום של ההצעה של סלקום ללקוחותיה ב-2009:
הנתב של סלקום

אולם, לא תוכלו למצא את המוצרים הללו יותר בפלאפון או בסלקום. הסיבה: הם כשלו כישלון חרוץ.

הסיבה די ברורה לכל הכשלונות של הפתרונות מהסוג הזה: לא שאלו את הלקוחות אם המוצר המשולב הזה עונה על הצרכים שלהם.

לעומת זאת, חברות תקשורת רציניות אחרות בעולם, הלכו בכיוון אחר לגמרי.

נתתי את הדוגמה של דויטשה-טלקום, שמתקינה כיום ברחבי אירופה "נתב משולב סלולר ו-DSL ב-Vectoring". זה דבר אחר לגמרי ממה שפרטנר מציעה. זה מוצר ופתרון של "שחקן תקשורת מרובע" ולא פתרון של ספק סלולר בלבד, כמו הפתרון של פרטנר (שממחזר טכנולוגיות מהעבר, שכשלו בעבר וייכשלו גם בעתיד, כי הן לא עונות על הצרכים של הלקוחות).

למה פרטנר לא השיקה היום פתרון של "שחקן תקשורת מרובע"? זה לא ברור. הכרזות לחוד ופתרונות ללקוחות לחוד. אין קשר בין מה שפרטנר מדברת ומצהירה לבין מה שהיא עושה בפועל. "ככה לא בונים חומה". שפיכת כסף על מסעי שיווק לא יכולה לייצר ביקוש לטווח ארוך למוצרי העבר. 

זו בדיוק הסיבה למה בזק "מקרקסת" את כל מתחרותיה. בזק קודם כל בודקת מה הלקוחות יצטרכו היום, מחר, בעוד שנה ובעוד 5 שנים. רק אז היא בונה את המוצרים החדשים שלה. לכן, לבזק יש פתרונות דוגמת "בית חכם" ועוד רשימה ארוכה של שירותים מתקדמים, מה שאין למתחרותיה. כך גם עושה בזק בינלאומי.

בהכרזות, שנעשו היום, פרטנר שכחה את ה"א-ב" של בניית מותג, מוצרים ופתרונות לשוק התקשורת המודרני. היא חילקה כמה סוכריות, החליפה צבע, עשתה רעש (יקר) והציגה פתרונות של העבר לבעיות של העבר, שנכשלו בעבר.

ההווה והעתיד הוא "שחקן תקשורת מרובע". אבל את זה - פרטנר לא הציגה היום

פשוט עצוב, ש-3 חברות הסלולר הוותיקות בישראל עסוקות בהישרדות (ובפירוק אנטנות הסלולר שלהן), תוך "זריית חול" בעיני הלקוחות, במסעות שיווק אדירים כדי לקדם את מוצרי ופתרונות העבר

בתצלום: הנתב של דויטשה טלקום (גם כן מתוצרת וואווי) המספק פתרון של "ספק תקשורת מרובע" ללקוחות הביתיים ברחבי אירופה. 
נתב דויטשה טלקום



 
 
Bookmark and Share