למי שייך המספר הסלולרי של בן משפחה של חבר הבורסה ליהלומים שנפטר?

דף הבית >> צרכנות >> צרכנות לפרט >> למי שייך המספר הסלולרי של בן משפחה של חבר הבורסה ליהלומים שנפטר?
סיפור אמיתי לחלוטין: הבורסה ליהלומים בר"ג ופרטנר מסרבים לנייד את המספר של מכשיר הסלולר של הבת של חבר הבורסה שנפטר. סיפור קפקאי, שיכול להתקיים רק בישראל, עם רפיסות משרד התקשורת באכיפת חוקי ותקנות ניוד המספרים בסלולר. עדכון מפתיע בסוף הכתבה. 
מאת: אבי וייס, 24.2.16, 07:00לוגו הבורסה ליהלומים

חוקי ותקנות "ניידות המספרים" בדגש על הסלולר נחקקו ועוגנו היטב בתודעת הציבור כבר בימיו של אריאל אטיאס כשר התקשורת. מדובר בתכנית, שהוכנה ואושרה ב-2005 (בתקופת כהונתה של דליה איציק כשרת התקשורת), תכנית, שעודכנה ב-2009 (בתקופת כהונת אריאל אטיאס), עוד טרום "מהפכת הסלולר" של השר משה כחלון.

באתר משרד התקשורת יש פרק מיוחד המסביר לציבור את כללי "ניוד מספרים". כל החוקים, התקנות וההנחיות בתחום "ניידות המספרים"מרוכזים בפרק מיוחד באתר המשרד - כאן. לפני כ-3 שנים ניתחנו (כאן) את מצב ניידות המספרים במגזר העסקי ובמקומות העבודה, במיוחד כשכיום רוב העובדים והמנהלים רוכשים בכספם את מכשיר הסלולר (BYOD).

הייתי משוכנע, שהנושא הזה סגור ומתבצע ללא תקלות, עד שקיבלתי מכתב מפתיע מעו"ד שרית חבה מפ"ת. 

אני מביא את מכתבה כאן במלואו:
"אבי שלום, 
 נתקלתי באתר שלך, ואני מאוד מודה לך עליו. לצערי, אני מתמודדת עם בעיה בתחום ניוד המספרים, שאין לי עליה תשובה ברורה. אודה לך אם תוכל להשכילני מנסיונך המעשי בתחום, אשר ברור כי הינו רב הרבה יותר משלי... 
  
אני ובני משפחתי שייכים לתוכניות אורנג' בורסה - של בורסת היהלומים הישראלית. אליה הצטרפנו מכוחו של אבי המנוח, שהיה חבר בורסה. הכניסה לתוכנית מאז ומעולם, היא אך ורק לחברי הבורסה או לבני משפחותיהם, ונעשתה לפני שנים ארוכות, לדעתי למעלה מ-10 שנים. מובן שכל חבר בורסה משלם את עלות הקווים עצמאית, והם רשומים על שמו. כל חבר בורסה משלם את כל הקווים המשוייכים אליו, כולל כל בני משפחתו הנמצאים על אותה חשבונית
 
לאחרונה ביקשנו להתנתק מהתוכנית ולעבור לספק (סלולר) אחר. התברר לנו כי הבורסה טוענת, שלמרות 'חוק הניוד', לא ניתן לקחת את המספר.
 
מובן, שהואיל ואנו עושים שימוש במספרים שנים ארוכות, זו גזירה קשה. 
 
בדקתי באתר הבורסה את התנאים של התוכנית מול אורנג' והתברר, שקיים בתוכניתה סעיף המנוסח כדלקמן: "החלפת מספר טלפון, המנוי מסכים לכך, שהבורסה תהיה רשאית להורות לפרטנר להחליף את מספרי הטלפון, שהוקצו למכשירים שבבעלות המנוי, ומורה לפרטנר באופן בלתי חוזר לפעול כאמור בתוך 3 ימים מעת קבלת דרישת הבורסה". 
 
לבורסה חיוג מקוצר אליהם מהטלפונים של הבורסה נייחים וניידים כאחד. ולהבנתי, יש סדרות של מספרי טלפון שהוקצו לה.   
 
אורנג' איננה מאפשרת ניוד קווי הטלפון של הבורסה. היא מצייתת להסכם שלה עם הבורסה.  
 
אודה לך מאוד אם תוכל להשיב לי האם סירובה של הבורסה לאפשר את ניוד המספרים חוקי?  
 
רובנו התחלנו בשימוש בקווים הרבה טרם 'חוק הניוד' ונשארנו באותה תוכנית שנים ארוכות בשל עובדה זו, מאחר שלא רצינו להחליף את מספרי הטלפוניה. כרגע, בשל פטירתו של אבי, אין אנו מעוניינים להמשיך להיות קשורים עם התוכנית של הבורסה, מסיבות משפחתיות שונות. אך אנו שבים ונתקלים בסירוב".

ניסיתי להשיג את תגובת הבורסה ליהלומים, אך לא הצלחתי, למרות שהובטחה לי תשובה (שלא הגיעה). אם תגיע - אעדכן. 

הצעתי לפונה להתלונן בכתב מול הבורסה וגם מול נציב התלונות בפרטנר וכן גם מול משרד התקשורת, בטרם שאני פונה למשרד התקשורת, שכן מדובר, לעניות דעתי, בהתנהגות הנראית על פניה בלתי חוקית.

עו"ד שרית חבה עדכנה אותי, שבשיחה בע"פ עם הבורסה נטען באזניה, שהמספרים של הטלפונים של בני המשפחה של עובדים - חברים (גם לשעבר) שייכים לבורסה. הם לא יכלו להצביע לה על בסיס חוקי לאמירה הזו. בהמשך היא קיימה עוד שיחה עם הבורסה ועדכנה אותי כך: "המנהל טען, שהבורסה כמו מעסיקים, היא בעלת הקווים, ללא קשר למשלם. לדבריו, יש מעסיקים, שהעובדים משלמים עבור הקו, אך בכל זאת המעסיק הוא בעל הקו, ואין להם זכות לניוד המספר. הוא לא ידע לבסס טיעון משפטי". 
 
מה שאני הסברתי לעו"ד שרית חבה, שמה שהמנהל בבורסה ענה לה - לא מבוסס על שום חוק. זו פרקטיקה פסולה ולא חוקית, שפועלת בכמה גופים. היוצא מן הכלל של תחום ניידות המספרים נוגע רק לתחום אחד וזה למפעיל נס"ר בעל רישיון נס"ר. מדובר במספרים קוויים ולא סלולריים. אין נס"ר בסלולר. הבורסה אינה כזו ואין לה רישיון נס"ר והנושא הזה (של היוצא מהכלל של ניידות מספרים) טופל כבר לפני שנים ומוגדר היטב כאן:
 
והוספת בתשובתי לעו"ד שרית חבה: "הדבר היחיד, שהוא של הבורסה ופרטנר בלעדית הוא: שירות  VPN של חיוג מקוצר בין עובדי הבורסה בינם לבין עצמם. אם את לא משתמשת בזה, אזי זה כמובן לא אכפת לך להתנתק מהשירות הזה (של חיוג מקוצר פנימי בין המנויים של הבורסה). זו בוודאי לא סיבה למנוע את הניוד המספרי לטלפונים הסלולריים שלך ושל בני משפחתך". 

להלן תשובת פרטנר
"גב' שרית חבה שלום רב, 

במענה לפנייתך מיום 07/02/16  ובהמשך לשיחתנו הטלפונית מיום 08/02/16 בעניין לקוח שמספרו XXXX  אבקש להשיבך כדלהלן: 

ראשית אבקש להביע את תנחומנו במות אביך מ.ק. ז"ל. 

בפנייתך, ביקשת לברר באשר להליך הניוד לחברה מתחרה עבור מנויים המשוייכים למספר הלקוח המצויין לעיל.  

אבקש להסביר כי מספרי המנויים המשוייכים למספר  הלקוח האמור, הינם  חלק מקומת המספרים המוקצה לבורסת היהלומים  בלבד. 

אשר על כן, כל העברת בעלות ו/או ניוד מספרים כפוף לאישור הנהלת הבורסה ליהלומים. 

בשיחתנו, ביום 08/02/16 הוסברו פני הדברים. לנוחיותך, תיעוד פנייתך מעודכן במערכותנו בפניה שמספרה 525477036."

תשובת פרטנר מוזרה (בלשון המעטה). התשובה הזו סותרת במפורש את האמור בחוק התקשורת סעיף 5א, סותרת במפורש את האמור ברישיון פרטנר סעיף 30.2ו' וסותרת במפורש את האמור בתכנית המספור לעניין ניידות מספרים על כל תת סעיפיו ובמיוחד סעיף 9 (ג).

תשובת משרד התקשורת (לעו"ד שרית חבה) הייתה עוד יותר מוזרה (בלשון המעטה). עדי הלל, מתחום פניות הציבור במשרד התקשורת, במקום לבדוק את התלונה ולטפל בה כראוי, שלחה לעו"ד שרית חבה שוב את התשובה של חברת פרטנר, וציינה שזו התשובה של משרד התקשורת. זהו. פשוט מדהים. כבר התייחסתי כאן איך משרד התקשורת מטפל בפניות הציבור. פשוט בדיחה עצובה ומקוממת. 

בינתיים, חפרתי באתר משרד התקשורת ומצאתי, שזו לא תלונה ראשונה לאגף פיקוח ואכיפה במשרד התקשורת, שמשרד התקשורת מקבל בשנים האחרונות, בעניין סירוב חברות ועסקים לאשר ניוד מספרים של עובדים, שמחזיקים במכשירי סלולר פרטיים שלהם והמשלמים עליהם (ובמקרה שלנו, בכלל מדובר בבן משפחה של עובד לשעבר). מצאתי, שאפילו נערך בעניין הספציפי הזה שימוע, לכן פניתי למשרד התקשורת בשאלה:

"ב-5.5.15 נערך שימוע (כאן) בעניין: תיקון הגדרת "מנוי" בתכנית מספור לעניין ניידות מספרים (שימוע מס' 20-332-53/2014).
מה קרה לשימוע ולתיקון מס' 4 הזה?"

תגובת יצחק (איציק) ידגר, מנהל תחום מספור, משרד התקשורת: "אכן נערך שימוע. הטענות, שהעלו המפעילים וכן גופים שונים, הצריכו חשיבה על כיוון שימוע. להערכתי בחודש מרץ הקרוב יוחלט על מתכונת ההתייחסות לשימוע".

שורה תחתונה: עו"ד שרית חבה תצטרך להמתין להוצאת ההנחיות המעודכנות של משרד התקשורת. עד אז, מספרי הטלפון הסלולרי שלה ושל בני משפחתה "שבויים" בידי הנהלת הבורסה בגיבוי פרטנר, ומשרד התקשורת עומד חסר אונים במצב הכאוטי הזה ולא עושה מאומה, גם לא בודק את התלונה שהוגשה לו. פשוט לא להאמין שזה קורה בפברואר 2016 במדינת ישראל, יותר מעשור מאז תוקן החוק ומספרי הסלולר הפכו לבעלות המשתמשים "לכל החיים", כפי שהכריזו בזמנו שרי התקשורת. 

עדכון 13:00: הבעיה נפתרה. כנראה שהלחצים והחשיפה עשו את שלהם. הבורסה ליהלומים הסכימה לשחרר את המספרים הסלולריים של עו"ד שרית חבה ובני משפחתה. רק שחבל שהלקוחות עדיין צריכים להילחם על הזכויות החוקיות שלהם, כדי להשיג שיחרור מספר הטלפון שלהם, כדי להתנייד. די ברור, שיש הרבה מאד שמוותרים (לא כמו עו"ד שרית חבה, שהתעקשה ובצדק, לממש את החוק כלשונו).

תפקידו של משרד התקשורת הוא ברור: לאסור הסכמות בלתי חוקיות מהסוג שחשפנו כאן, בין פרטנר להנהלת הבורסה ליהלומים. משרד התקשורת אמור לפקח על הסכמי ההתקשרות בין פרטנר (או כל חברת סלולר אחרת), לבין הגופים שונים בשוק הישראלי, לרבות הבורסה ליהלומים, ולוודא שההסכמים בינהם לא סותרים את החוק, התקנות ותנאי הרישיון של חברות הסלולר.  
 
עצוב



 
 
Bookmark and Share