Telecom News - מתח במשרד התקשורת לקראת פרסום דו"ח מבקר הפנים בעניין היועצים

מתח במשרד התקשורת לקראת פרסום דו"ח מבקר הפנים בעניין היועצים

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> מתח במשרד התקשורת לקראת פרסום דו"ח מבקר הפנים בעניין היועצים
מבקר הפנים במשרד התקשורת (אלון זולר) נמצא ב"ישורת האחרונה" של דו"ח קטלני, שהוא עתיד להוציא, בנושא שכירת יועצים חיצוניים ע"י בעלי התפקידים הבכירים במשרד התקשורת. האם מישהו ייקח אחריות ויתפוטר, כמו מה שהיה עם היועצת המשפטית הקודמת של המשרד (ואחריה גם השר עזב את תפקידו ונעלם, עד "שהעניינים יירגעו")?
מאת: אבי וייס, 5.3.16, 18:35עו"ד דנה נויפלד

נושא ההעסקה של יועצים חיצוניים (ללא מכרז או בפטור ממכרז, כחלק משערוריית "פירמידת הפטורים ממכרזים") במשרד התקשורת, כיכב כאן באין ספור כתבות (למשל: כאן, כאן, כאן, כאן, כאן, כאןכאן, כאןכאן, כאן, כאן וכאן).

כל הרעיונות הנפלאים של שרת המשפטים על שקיפות בעבודת משרדי הממשלה, כהמשך לאין ספור החלטות ממשלה וכנסת, לא הגיעו בכלל עד לדלת הכניסה של משרד התקשורת ברחוב יפו בי-ם ובמגדל שלום בת"א.

המקרים היותר חמורים של העסקת יועצים חיצוניים בפטור הם (מהחמור ביותר ומטה):

א. העסקתה של עו"ד תמר גולן בנושא "הפרשה הסודית", פרשה חמורה ביותר, שטרם הסתיימה ועד רגע זה לא טופלה נכון. 

ב. העסקת "יועצים חברים", בזמן הקצר, ששמילה מימון היה מ"מ מנכ"ל המשרד (פורסם בכתבה נרחבת בשם: "אם יש שכנים וחברים - לא צריך פרוטקציה. תשאלו את המנכ"ל מימון שמילה".

ג. פטור לרותם אסטרטגיות ע"י המנכ"ל הקודם (אבי ברגר), לצרכים מעורפלים תחת השם "שינויים ארגוניים", נושא, שהחשיפה שלו כאן באתר עצרה את התהליך שתוכנן, אבל הוא עדיין "מבעבע" בתוך המשרד. שמילה ותמי עדיין מנסים לקדם את התכנית הזו. 

למי שלא בקי, פטור ממכרז להעסקת יועצים ניתן בד"כ בוועדה, שבה יושב המנכ"ל (או ממלא מקומו), היועצת המשפטית (עו"ד דנה נויפלד, בתמונה למעלה), סמנכ"לית בכירה למינהל ומשאבי אנוש (תמי לשם, בתמונה משמאל), שגם תמי לשםמחזיקה בתקציבים ומבצעת את הפעולות הטכניות הכרוכות בשכירת היועצים, וחשב המשרד (כיום יפעת ענבר, אך במקרים, שנבדקים ע"י מבקר המשרד, מדובר בחשב הקודם, רם לוי). 

בסך הכל ב-5 השנים האחרונות, ועדת הפטור הזו ובעלי התפקידים הבכירים במשרד, אישרו מאות חשבוניות, בעקבות עשרות רבות של הפטורים להעסקת יועצים חיצוניים, בסכומים מצטברים של עשרות רבות של מיליוני ש"ח, על חשבון משלמי המיסים בישראל. כל זאת, לצרכים לא ברורים ולמשימות סרק, שנועדו לשרת בד"כ אג'נדות פרטיות ואישיות של בעלי תפקידים בכירים, שלעיתים הם גם "חפרפרות" וחיפשו "כיסוי חיצוני" למעשיהם החתרניים והבלתי חוקיים

המבקר מצא עד כה, שכמעט בכל המקרים, לא נמצא כל קשר בין המטרות והתקציבים, שאושרו בוועדת הפטור להעסקת היועץ, לבין התפוקה, שנתקבלה במשרד מהיועץ (אם בכלל הייתה תפוקה), ולבין מה ששולם בפועל לאותו יועץ או משרד היועצים.

בגלל ההיקף העצום של הכאוס, המבקר בחר להתמקד ב-10 פטורים ליועצים ואותם הוא חוקר לעומק (לא ברור למה המבקר בחר רק 10 מקרים לבדיקת עומק ולפי איזה קריטריון בחר את 10 המקרים). בכל המקרים הללו נחקר מה הקשר בין הפטור והיקף הפטור שניתן, לבין התפוקה בפועל (אם הייתה בכלל) של הייעוץ והסכום, ששולם בפועל לייעוץ, מול מה שאושר בוועדת הפטור. למותר לציין, שאין כל קשר בשום מקרה, כי כך המשרד היה רגיל לתפקד במשך שנים. "איש הישר בעיניו יעשה". 

המתח הקיים כעת בצמרת משרד התקשורת הוא: האם יוסקו מסקנות אישיות בעקבות הדו"ח, או שהוא "יימרח" וייגנז, כמו כמעט כל הדו"חות הקודמים של מבקר המדינה והמבקר הפנימי, שנעשו בעשור האחרון במשרד התקשורת.

למעשה, היה רק מקרה אחד, שדו"ח המבקר עוררנגה רובינשטיין "מלחמה" (כמפורט כאן), "מלחמה" פנימית, שבסופה היועצת המשפטית הקודמת של המשרד (עו"ד נגה רובינשטיין, בתמונה משמאל) "התפוטרה", ומייד אחרי כן השר הקודם משה כחלון נעלם לו בארה"ב ללימודים, עד "שיירגעו הרוחות" והנושא יישכח, כפי שחשפנו זאת בזמנו, ובהרחבה כאן).

היות ויש כעת שר יחסית חדש (ביבי נתניהו) ומנכ"ל יחסית חדש (שלמה פילבר), טרם ברור מה הם יעשו עם הדו"ח החדש של המבקר, אלון זולר

פניתי למשרד התקשורת בשאלה הבאה:
"פורסם כבר שהמבקר הפנימי של משרד התקשורת בודק את תחום העסקת היועצים במשרד (תחום, ש"מככב" אצלי הרבה). האם הבדיקה מקיפה את העסקתה של עו"ד תמר גולן?"

תגובת משרד התקשורת:
"המבקר,  באופן עצמאי,  קובע את היקף הביקורת, שהוא עורך. ככלל כל היועצים כלולים בבדיקה.
כמקובל, לא ניתן למסור מידע  אודות דו"חות שהם בהליך בדיקה".
 
שלמה פילבר
בתמונה: שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת. האם דו"ח המבקר ישמש אותו ל"ניקוי" חלק מה"חפרפרות" שיש במשרד? 



 
 
Bookmark and Share