Telecom News - תחזית הטכנולוגיות, המדיה והתקשורת לשנה וחצי הקרובות: לא מה שחשבתם

תחזית הטכנולוגיות, המדיה והתקשורת לשנה וחצי הקרובות: לא מה שחשבתם

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> תחזית הטכנולוגיות, המדיה והתקשורת לשנה וחצי הקרובות: לא מה שחשבתם
אין מיתון בישראל בגלל היזמות והיזמים, הטלוויזיה המסורתית לא מוחלפת ע"י ה-OTT, ה-PC לא הולך להיעלם - הוא רק הפך ללפטופ, השיגעון של ה-VR (משקפי מציאות מדומה) יהיה שוק נישה קטן, אין מספיק נשים בהייטק כי הן לא לומדות מדעי המחשב. תחזיות מפתיעות מהאנליסט של דלויט: Duncan Stewart. 
מאת: אבי וייס, 15.3.16, 20:14שלי תשובה
 
כנס התחזיות והמגמות במגזר הטכנולוגיה, המדיה והתקשורת - TMT לשנת 2016 עד 2017, התקיים ב- 14.3.16 בת"א, בנוכחות מאות רבות של אורחים ולקוחות של דלויט ישראל, שיזמה את הכנס השנתי לתחום התחזיות הטכנולוגיות. מבט בתחזיות של דלויט בשנים שעברו מצביע על הדיוק הרב של התחזיות הללו (כמפורט כאן: 2013, 2014, 2015).

המצגת החדשה של דנקן סטיוארט, דירקטור המחקר של דלויט, מצויה כאן להורדה, למתעניינים. 

שלי תשובה (בתמונה), שותף בדלויט ישראל ומנהל תחום ה-TMT בדלויט ישראל: "התחום, שבו אנו עוסקים, עבר תמורות ושינויים עצומים ב-2 העשורים האחרונים. יש עלייה של פי כמה אלפים כמעט בכל הפרמטרים, שבהם אנו מודדים את השווקים. 

הדרמה הזו מקורה בחדשנות, שקיימת בכל התחומים: חומרה, תוכנה, אחסון, מדיה, תקשורת, שירותי ענן וכיו"ב. התפתחויות, שהיו הצלחה בשווקים הפרטיים, זלגו חיש מהר לעולמות ה-IT בארגונים. 

יש 2 דברים המשתנים כיום:
א. הקצב של השינוי - מואץ.
ב.התחומים של השינוי - משתנים. 

זו מהפכה המשנה את הדרך בה אנו עושים עסקים. כמעט בכל התחומים יש התפתחויות אקספוננציאליות, מהירות מאוד, מחוץ לכל תחזית מסורתית, בעיקר של עולמות, שנעו קודם 'מתחת לרדאר'. 

כיום, בזמן קצר ביותר, תוך כשנה, ניתן להגיע ל-100 מיליון משתמשים ותוך כשנתיים לשווי של מיליארד דולרים. אוקולוס הגיעה לשווי של מיליארד דולרים תוך שנה. לא היה דבר כזה מעולם. 

הרס השווקים המסורתיים לא מגיע רק מהסטארטאפים. הוא מגיע בעיקר מ-4 הגדולים: גוגל, פייסבוק, אפל ואמזון. הגדולים הללו נכנסים לשווקים רבים ומחסלים את כל מה שהיה שם קודם. הם עושים זאת רק בגלל שהם יכולים. התוצאה: 40% מחברות הפורצ'ן-500 תיעלמנה בעשור הקרוב. 

הרבה מאוד מנהלים, שאני מדבר איתם, נמצאים כיום במגננה וטוענים: 'לי זה לא יקרה'. 'אנו לא נקרוס'. זו גישה מוטעית. חייבים לצאת ממצב המגננה ולצאת בהתקפה. זה הסוד של היכולת לשרוד בשוק הדיגיטלי המתפתח במהירות בו אנו נמצאים". 

קובי רוזנגרטן, (בתמונה משמאל),
קובי רוזנגרטןשותף כללי, JVP: "אני מסתובב בעולם ובכל מקום מדברים על מיתון והאטה, כשכאן בישראל כולם חוגגים.

אנו לא רואים, גם השנה, האטה בשוק הישראלי אחרי השנה המוצלחת, שהייתה לנו ב-2015, בשונה מהנעשה בעולם המערבי. זאת, כי קורים כאן כמה דברים טובים וכמה תהליכים מעניינים:

א. מדינות אסיה 'גילו' את ישראל. 
ב. באסיה מחפשים המון טכנולוגיות ישראליות, כשהמיקוד הוא בתחום ה-IoT.
ג. בשונה מהנעשה בעולם, יש בישראל תמיכה ממשלתית מקיפה התומכת באקוסיסטם של עולם היזמות.
ד. יש בישראל נכונות לקחת סיכונים בהיקף גדול יותר, מה שאין במקומות אחרים, בוודאי לא באסיה. 
ה. ענקים מאסיה פותחים כאן סניפים, אקסלרטורים ונציגויות. אך לאחרונה 2 ענקים מאסיה פנו וביקשו אישור לפתוח אינקובטורים בישראל, מה שמראה את הכיוון של כניסת הענקים מאסיה לישראל.
ו. ההשקעות בסייבר תימשכנה, כי הצרכים גדלים בכל התחומים ובמיוחד בעולם ה-IoT. פיתוחים בעולם הסייבר יש רק בארה"ב ובישראל וזו הסיבה, שכל הגדולים, מכל העולם, באים לישראל לראות מה יש כאן, לראות אם זה אולי טוב יותר ממה שיש בארה"ב. 
ז. הבלוקצ'יין יהיה הבסיס לעולם התשלומים העתידי, כפי שהציגה זאת דלויט אך לאחרונה, בלי כל קשר לעתיד הביטקוין. יש בישראל המון פיתוחים יפים לתחום הזה. 
ח. רוב האקזיטים האחרונים, שהיו בישראל, היו בתחומי הסמיקונדקטורס ובתחומים משיקים לעולם הצ'יפים. חשבנו שזה תחום הנמצא בדעיכה והמציאות מראה, שזה לא נכון. יש דרישה חזקה בכל העולם כולל מאסיה לפיתוחים טכנולוגיים היושבים על צ'יפים. 
ט. יש בישראל יזמים סדרתיים המצליחים פעם אחרי פעם. הם הפכו להיות מבוקשים ע"י קרנות הון הסיכון והמשקיעים מכל העולם". 


דנקן סטיוארט (בתמונה משמאלדנקן סטיוארט), (Duncan Stewart), מנהל המחקר, דלויט: "אני מפרסם תחזיות כבר 15 שנה, ולכן כל אחד יכול לבחון אותי אם קלעתי למטרה או פספסתי. אנו סביב ה-72% הצלחה בממוצע, במבט לאחור על התחזיות שלנו, שזה האחוז הגבוה ביותר בתעשיית המחקר.

כמה מהתחזיות שלנו ל-2016-17:

א. אחוז הנוטשים את עגלות הקניות הוא עצום ולא יורד. 
בסלולר פחות מ-10% מאלה המתחילים את הליך הקנייה, אכן מסיימים אותו. לכן, יש כיום שאלה הדורשת פתרון: איך עושים את הקנייה בסלולר הרבה יותר קלה, נעימה ומהירה.

ב. נכון שהמובייל "אוכל את כל השווקים", אבל ה-PC לא מת ולא ימות, הוא רק הפך ללפטופ. השימוש בסמארטפון הוא תוספת לזמן המוקדש לאמצעי התקשורת האחרים. צעירים מחזיקים גם סמארטפון וגם לפטופ, באותם אחוזים שהיו בעבר. בדקנו למה צעירים רוכשים לפטופ וגילינו מה שהיה 'ברור כשמש': יש ללפטופ מסך גדול ומקלדת. המצב הזה לא השתנה ולא ישתנה בשנים הקרובות. 

ג. הבנקים לא בדיוק עברו לסלולר. הסלולר חשוב לבנקים וזה נהדר, אבל הצורך בסניפי בנקים לא נעלם. ממה שאנו רואים, הסלולר לא יהרוג את הסניפים בשנים הקרובות. 

ד. המסך של הלפטופ הופך למסך הטלוויזיה של הצעירים. אולם, ה-OTT לא מחסל את הטלוויזיה המסורתית. פחות מאחוז אחד 'יחתכו את החוט' ב-2016 (דהיינו: יתנתקו מחברת הכבלים או הלוויין). זה מעט מאוד ולא משפיע. הבעיה היותר משמעותית: יש ירידה בצפייה בטלוויזיה של הצעירים. זה מתפתח לאט אבל זה קורה. נראה את ההשפעה של זה בעוד כמה שנים.

ה. השיגעון של Oculus ו-Gear עם ה-VR, אכן יביא השנה ל'שנת פריצה' של ה-VR לשוק, כולל לעולם ה-IT, אבל זה יהיה בהיקף של כ-1 מיליארד דולרים עולמי. יפה, אבל לא הרבה. בטווח ארוך, לא יותר מ-5% מהאנשים ישתמשו ב-VR. בקבוצות מיקוד שעשינו ראינו, שאנשים לא סובלים את ה-VR. זה לא יהיה הצלחה כמו הסמארטפונים. זה יישאר שוק של נישה ונישה די שולית. 

ו. תחום ה-AI (אינטליגנציה מלאכותית) יהיה להיט וזה ממש 'תחום חם'. יש התקדמות עצומה בכמה תחומים משלימים ונראה את כל חברות התוכנה הגדולות בעולם משלבות יכולות AI בתוך מערכות התוכנה שלהן. זה יסופק כשירות בענן, כשירות קוגניטיבי בענן.   

ז. יש דעיכה מהירה של השימוש בקול במכשירי הסלולר. הצעירים מדברים הרבה פחות והם משתמשים לתקשורת בטקסט מכל הסוגים וברשתות חברתיות.

ח. משחקים במובייל זה שוק גדול יותר מבחינת כמות השחקנים משוק הקונסולות, אבל הרווח מהמובייל הוא אפסי. לכן, הקונסולות תישארנה, כי הכסף מגיע ממשחקים במוצרי מחשב וקונסולות, לא מהסלולר

ט. תחום ה-Ad-Blocking (חסימת פרסומות) לא מתרומם והמערכות הללו חוסמות מעט מאוד. 

י. עדיין חסרים נשים בתעשיית ההייטק ובכל מקצועות ה-IT. בישראל, נשים הן 17% מעולם ה-IT וזה די דומה לממוצע העולמי. זה מעט מדי. מה שמצאנו, שיש ירידה בשנים האחרונות של כניסת נשים ללימודים בתחומי מדעי המחשב. יותר מדי נשים הולכות ללמוד משפטים ומקצועות דומים, מקצועות שלא תורמים לתעשיית ההייטק. זה סיפור עצוב מאוד. יש חובה להתמודד עם המציאות הזו ולשנות אותה. 

י"א. הרדיו יורד אבל עדיין לא נעלם, כמו העיתונות המודפסת, שהיא בדרכה להיעלם, בכל העולם המערבי. הרדיו נשאר למעשה רק במכוניות. אולם, צעירים בערים הגדולות לא אוהבים לנהוג ולא אוהבים רדיו. כך שהעתיד של הרדיו די ברור. 

י"ב. עולם הסייבר לא נראה שיקטן, כי עולם הסייבר הולך ומסתבך. על סנסורים, שמחירם 2 דולרים, לא ניתן להציב Firewall. לכן, צריך סט של פתרונות חדשים לעולם ה-IoT. גם נושא הפרטיות הולך ותופס תאוצה והממשלות נכנסות וכל פינה ומגבירות את הרגולציה. זה שוק, שיימצא בצמיחה עוד שנים רבות. 

י"ג. כבר השנה יהיו כ-10 מיליון בתים המחוברים לאינטרנט בפס רחב של 1 גיגה. זה יגדל בקצב מהיר מאוד. 30 מגה לבתים יהיה החיבור המינימלי בשנתיים הקרובות. בשנים הקרובות נדבר על 10 גיגה לבית ובעשור הבא נדבר על 50 גיגה לבית. זה עולה בקצב מהיר גם מהמעבר שהחל ל-4K בשידורי הטלוויזיה והווידיאו. 

י"ד. רוב ספקי הסלולר בעולם יהיו ב-2016 עם VoLTE ו-VoWiFi. 
דלויט לוגו



 
 
Bookmark and Share