Telecom News - פרצות בהגנת שירותי בריאות: מרפאות אינן רק רופאים/ציוד רפואי-הן שירותי IT

פרצות בהגנת שירותי בריאות: מרפאות אינן רק רופאים/ציוד רפואי-הן שירותי IT

דף הבית >> חדשות אבטחה ועולם הסייבר >> פרצות בהגנת שירותי בריאות: מרפאות אינן רק רופאים/ציוד רפואי-הן שירותי IT
נחשפו פרצות בהגנת שירותי בריאות: מרפאות אינן רק רופאים וציוד רפואי, הן שירותי IT
מאת: מערכת Telecom News, 24.3.16, 18:41מרפאה

במחקר שדה נמצאו פרצות במכשור רפואי המספקות לעברייני סייבר גישה לנתונים אישיים של לקוחות ולגופם הפיסי. מובאות המלצות להתגוננות.
 
מומחה של צוות המחקר והניתוח הגלובלי של מעבדת קספרסקי (GReAT) ערך מחקר שדה בקליניקה פרטית במטרה לחשוף את חולשות האבטחה שלה כדי לסייע בשיפורה. פרצות נמצאו במכשור רפואי, שמספקות לעברייני סייבר גישה לנתונים אישיים של לקוחות ולגופם הפיסי.

מרפאה מודרנית היא מערכת מורכבת. יש לה מכשור רפואי מורכב, שמכיל בתוכו מחשבים לכל דבר, עם מערכת הפעלה ואפליקציות המותקנות עליהם. רופאים מסתמכים על מחשבים ועל המידע המאוחסן עליהם באופן דיגיטלי. בנוסף, כל טכנולוגיות הבריאות מקושרות אל האינטרנט. לכן, אין זו הפתעה, שגם מכשירים רפואיים ותשתיות IT בבתי חולים מהוות מטרה להתקפות האקרים. בין המקרים האחרונים ניתן לציין מתקפות כופר נגד בתי חולים בארה"ב וקנדה. אבל התקפה זדונית מאסיבית היא רק דרך אחת בה עבריינים יכולים לנצל תשתית IT בבית חולים מודרני.

מרפאות מאחסנות מידע אישי על המטופלים שלהן. הן גם משתמשות בציוד יקר, מורכב לתיקון ולהחלפה, עובדות ההופכות אותן למטרות פגיעות לסחיטה ולגניבת נתונים. התוצאה של מתקפת סייבר כנגד מוסד רפואי יכולה להיות שונה מבחינת הביצוע, אבל היא תמיד מסוכנת ועלולה לגרום לאחת מהפגיעות הבאות:
  • שימוש עברייני במידע אישי של מטופלים: מכירת הנתונים לגופים אחרים או דרישת תשלום כופר מהמוסד בתמורה להחזרת המידע הרגיש,
  • זיוף תוצאות שגויות של תוצאות בדיקות ודיאגנוזה של מטופלים,
  • פגיעה בציוד רפואי עלולה לגרום לנזק פיסי למטופל ואובדן פיננסי עצום למרפאה,
  • פגיעה במוניטין המרפאה.
חשיפה לאינטרנט
הדבר הראשון, שמומחה מעבדת קספרסקי החליט לחקור במסגרת המחקר שלו, היה להבין כיצד מכשירים רפואיים רבים בכל העולם מקושרים לאינטרנט. מכשור רפואי מודרני הוא מחשב לכל דבר עם מערכת הפעלה, ולרוב המכשור יש ערוץ תקשורת אל האינטרנט. באמצעות פריצה אליו, עברייני הסייבר יכולים להפריע לפעולתו.

מבט מהיר במנוע החיפוש למכשירים מחוברים לאינטרנט, Shodan, מציג מאות מכשירים – החל מסורקי MRI, ועד לציוד קרדיולוגי, ציוד רפואי רדיואקטיבי ומכשירים קשורים נוספים. גילוי זה מוביל למסקנות מדאיגות – חלק מהמכשירים עדיין עובדים עם מערכות הפעלה ישנות כגון חלונות XP, עם פרצות שלא עודכנו ותוקנו, וחלקם אפילו משתמשים עדיין בסיסמאות ברירת המחדל שניתן למצוא בקלות במדריכי הפעלה הפתוחים לציבור.

באמצעות שימוש בפרצות אלו עבריינים יכולים לגשת לממשק המכשיר וכנראה לפגוע בדרך בו הוא פועל.

בתוך הרשת המקומית של המרפאה
התרחיש המתואר לעיל הוא אחת הדרכים בהן עברייני סייבר יכולים לגשת לתשתית החיונית של המרפאה. אבל הדרך ההגיונית והמתבקשת ביותר היא לנסות ולתקוף את הרשת המקומית. ואכן, במהלך המחקר נמצאה פרצה בחיבור ה-WiFi של המרפאה. הושגה גישה לרשת באמצעות פרוטוקול גישה חלש לתקשורת.

במהלך סיור ברשת המקומית של המרפאה, מצא המומחה ציוד רפואי, שנמצא רשום גם ב-Shodan. הפעם, כדי לקבל גישה אל הציוד לא היה צורך באף סיסמא, מכיוון שהרשת המקומית נחשבת כרשת אמינה מבחינת אפליקציות המכשור הרפואי ומשתמשים. זו הדרך בה עבריינים יכולים להשיג גישה למכשור רפואי.

במהלך סיור נוסף ברשת, חשף המומחה פרצה חדשה באפליקציית מכשור רפואי. הוטמעה פקודת מעטפת בממשק המשתמש, שיכולה לתת לעברייני סייבר גישה אל מידע אישי של מטופלים, כולל ההיסטוריה הרפואית שלהם ומידע אודות אנליזה רפואית וכן כתובות ונתוני זיהוי.
יותר מכך, באמצעות פרצה זו, כל המכשור המופעל ע"י האפליקציה עומד בסכנה. לדוגמא, בין מכשירים אלה יכול להיות סורק MRI, ציוד קרדיולוגיה, וציוד רדיואקטיבי וניתוחי. קודם כל, עבריינים יכולים לשנות את הדרך בה מכשירים אלה פועלים ולגרום לנזק פיזי למטופלים. שנית, עבריינים יכולים לפגוע במכשירים עצמם ולגרום נזק כספי עצום לבית החולים.

"מרפאות כבר אינן רק רופאים וציוד רפואי, אלא גם שירותי IT. העבודה של מנגנוני האבטחה הפנימיים במרפאה משפיעה על בטיחות מידע המטופל ועל פעולת המכשור. מהנדסים של תוכנה וציוד רפואיים משקיעים מאמץ רב ביצירת מכשור רפואי שימושי, שיציל ויגן על חיי אדם. אבל לעיתים הם שוכחים לחלוטין להגן עליהם מפני גישה חיצונית בלתי מורשית. בכל הנוגע לטכנולוגיות חדשות, יש לטפל בבעיות אבטחה בשלב הראשון של תהליך המחקר והפיתוח. חברות אבטחת מידע יכולות לסייע בשלב זה לטפל בבעיות הבטיחות", אמר סרגיי לוצקין, חוקר בכיר בצוות GReAT של מעבדת קספרסקי.

מומלץ להטמיע את האמצעים הבאים כדי להגן על מרפאות מפני גישה בלתי מורשית:
  • לוודא שימוש בסיסמאות חזקות כדי להגן על כל נקודות הקישוריות החיצוניות,
  • לעדכן מדיניות אבטחת מידע, לפתח ניהול עדכונים מהיר והערכת פרצות,
  • להגן על אפליקציות מכשור רפואי ברשת המקומית עם סיסמא, למקרה של גישה בלתי מורשת דרך אזור בטוח,
  • להגן על תשתית מפני איומים כגון קוד זדוני והתקפות האקרים בעזרת פתרון אבטחה אמין,
  • לבצע גיבוי מידע חיוני באופן קבוע ולשמור על עותק שאינו מקוון.
קספרסקי
קספרסקי 1
 








 



 
 
Bookmark and Share