Telecom News - האם צפויה ליברליזציה בתחום רישוי האלחוט בישראל?

האם צפויה ליברליזציה בתחום רישוי האלחוט בישראל?

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> האם צפויה ליברליזציה בתחום רישוי האלחוט בישראל?
האם צפויה ליברליזציה בתחום רישוי האלחוט בישראל?
מאת: עו"ד אבי רימון, 1.4.16, 08:00עו"ד אבי רימון
 
כיום, תהליכי הרישוי מסורבלים ביותר, ולוקח זמן בלתי סביר להכניס לישראל מוצרים סטנדרטים העושים שימוש בטכנולוגיות אלחוטיות, אשר עם עידן ה- IoT - Internet of Things יוטמעו כמעט בכל מוצר חשמלי. כך, בקרוב יצטרכו כל מקרר ומדיח כלים לקבל אישור ממשרד התקשורת לשם הבאתם לישראל.
 
משרד התקשורת פרסם לאחרונה תזכיר חוק לתיקון פקודת הטלגרף האלחוטי. תזכיר חוק פירושו הכנה של הצעת חוק ע"י מי ממשרדי הממשלה, שמונח להתייחסויות בעיקר של משרדי ממשלה אחרים, אך גם הציבור מוזמן להגיב עליו במסגרת אתר מיוחד של משרד המשפטים ולאחר קבלת ההתייחסויות מוכנת הצעת חוק ממשלתית, או שהיוזמה נגנזת.
 
פקודת הטלגרף האלחוטי חולשת על השימושים בספקטרום התדרים ועל רישוי המכשירים המשתמשים בספקטרום. כך למשל, בהתאם לפקודה נקבע האם יהיה שימוש בטכנולוגיית בלוטות' ובאיזה תחומי תדרים, האם נדרש רישיון לכל אביזר וכיו"ב.
 
הפקודה מקורה לפי שמה בימי המנדט הבריטי, והיא במהותה אכן משקפת גישתו של ממשל סמכותני. רבות הן הדעות, שראוי היה לכתוב את הפקודה מחדש ולהתאימה לעידן המודרני, שבו התחום האלחוטי מייצג שירותים אזרחיים יום יומיים, מגוונים, שכל תושב עושה בהם שימוש מדי דקה בדקה. שירותים הנתונים לשכלולים מתמידים ותכופים והמסופקים ע"י אין ספור יצרנים ומוצרים.
  
דומה היה, שיוזמה לעדכון ויצירת ליברליזציה בתחום זה היא מתבקשת ודחופה, ולכן תזכיר לשינוי הפקודה יכול היה להוות הזדמנות נפלאה לשם כך.
 
התזכיר הנוכחי, מנסה בעיקר לעגן פרקטיקות קיימות ולחזק את אמצעי האכיפה והפיקוח, תחת יצירת הקלות ומנגנונים לשירות האזרח.  הפקודה מרחיבה את תחולתה על כל מכשיר העושה שימוש בתדר אלחוטי, במקום לחדד ולצמצם את התחולה לכל מכשיר המחולל אותות בתדר אלחוטי.
 
כמו כן, התזכיר נותן ביטוי להחלטות הממשלה בעניין תפקודן של ועדות תדרים (רגילה ועליונה). בוועדות אלו ניתן ייצוג בלתי רגיל לגורמי הביטחון, שמאכלסים 50% מחברי הוועדות, כך שלמעשה למערכת הביטחון יש שליטה או זכות וטו לא רק ביחס לכל הנוגע להקצעות התדרים למערכות הביטחון, אלא אף ביחס לכל הקצאה לגורמים ולמטרות אזרחיות ומסחריות.

זהו כמובן ייצוג לא מאוזן, במיוחד כאשר גורמי הביטחון הם צרכני התדר הראשיים במדינה, ושליטתם בהקצאות אינה מעודדת יעילות או בחינה מאוזנת של צרכי החברה.
 
מאת: עו"ד אבי רימון, אפריל 2016.
מומחה לתחום רגולציית עולם התקשורת.
www.rimonlaw.co.il
IOT
 
 



 
 
Bookmark and Share