Telecom News - לאן הולך שוק הסלולר בשנים הקרובות? להתפצלות ברשתות ובשימושים

לאן הולך שוק הסלולר בשנים הקרובות? להתפצלות ברשתות ובשימושים

דף הבית >> דעות ומחקרים >> אנליסטים >> לאן הולך שוק הסלולר בשנים הקרובות? להתפצלות ברשתות ובשימושים
בגלל שבישראל אנו במקום 58 בעולם בתחום הסלולר, אנו לא יודעים, שומעים ומרגישים מה מתפתח ברשתות הסלולר בעולם, במיוחד במדינות מובילות כמו יפן, סין ודרום-קוריאה. ההתפתחויות הקיימות הן מרתקות, בעיקר בגלל עליית תופעת ה-IoT ה"משנה סדרי עולם".  פירוט התפתחות פרישת רשתות של אנטנות קטנות, תדרים בהם ישתמשו ספקי הסלולר, במה הם משקיעים ברשתות ב-2016, מהם סוגי החיבור למכוניות מחוברות לאינטרנט ומה היא התפתחות השימוש באפליקציות מסרים מידיים ניידים והשפעתה על חברות הסלולר.
מאת: מערכת Telecom News, 2.4.16, 19:43רשתות סלולר

עפ"י מחקר חדש של Rethink Technology Research (תמצית המחקר להורדה מכאן), כל המודלים העסקיים של חברות הסלולר נהרסו.

בעבר, רשתות הסלולר היו בסיס לשירותים מלאים של ספק הסלולר עצמו והן שימשו גם כתשתית עבור חברות MVNO (ספקי סלולר וירטואליים), שרכבו על הרשת של הספק הסלולרי והיו תלויות בו.

המודלים הללו החלו להשתנות כשהתחרות גברה, ה-OTT הפך למציאות, ש"אוכלת כל דבר", והמחירים ירדו בתלילות. כל זה דחף לקונסולידציה של חברות ("רק החזקים שורדים") ולמעבר לטכנולוגיות ענן בתקשורת (SDN\NFV).

במקביל למעבר לטכנולוגיות ענן, החלו לצוץ הרשתות הניידות האלטרנטיביות ובמיוחד רשתות ה-WiFi ולאחרונה החלו להתפרש בעולם רשתות IoT מתחרות. הספקית הגדולה ביותר בתחום זה היא חברת Sigfox הצרפתית. לצורך כך הוקמה התאגדות עולמית בשם LoRa Alliance, כדי לקדם את השיטה החדשה הזו (של רשתות אלחוט הבנויות במיוחד לצרכי IoT). בנוסף, נולדו רשתות בתדרים חופשיים נוספים דוגמת רשת Starry ורשתות בתחומי ה-WhiteSpaces בתקן Wi-FAR.

כרגע, ההתקדמות החזקה והמהירה ביותר היא בתחום ה-WiFi (בכל העולם) וזה כולל כמה התפתחויות משנה, למשל חברות תקשורת חדשות שנולדות על רשתות ה-WiFi עצמן (דוגמת רשת Fi  של גוגל), פתרונות VoWiFi של חברות הכבלים ופתרונות WiFi חדשים של חברות הסלולר וחברת הבזק הקוויות, שהתרחבו גם לתחום הזה.

התוצאה: חברות הסלולר משקיעות המון כסף ומאמצים בפריסת רשתות של אנטנות קטנות עד בינוניות, שמכילות סלולר ו-WiFi יחד (ברוב האנטנות), אנטנות הנקראות בשמות שונים דוגמת: Macrocells ו-SmallCells. אין דבר כזה בישראל, בגלל מגבלות משרד התקשורת על טכנולוגיית ה-WiFi. 

להלן תחזית עולמית לפי יבשות לפריסת Macrocells & Small Cells ב-100 ספקי הסלולר המובילים בעולם עד 2020:
פריסת אנטנות קטנות בעולם
עפ"י התחזית, ב-2020 יהיו בעולם 6.96 מיליון בסיסי שידור קטנים כאלה. כדי להצליח בפריסה כזו מסיבית של אנטנות, מרכז הרשת הסלולרית יהפוך ל-vRAN (רשת גישה וירטואלית - Virtual Radio Access Network. מכונה לעיתים גם בשם: Cloud-RAN). זה ישתלב יפה במעבר הרשתות הסלולריות ל-5G. 

ההתפתחות הזו מובילה למודלים חדשים של מכירת שירותי רשת סלולר. המודל הישן של ה-MVNO ישתנה ונכיר את המודלים החדשים, שנקראים בשם הגנרי NWaaS (ר"ת: Network as a Service), ו-SCaaS (ר"ת: Small Cell as a Service). אם זה מזכיר למישהו את המושגים בעולם שירותי הענן במחשוב, זה ממש מקביל. 

באילו תדרים חברות הסלולר תשתמשנה ב-2020? הגרף הבא מציג את התפלגות השימוש בתדרים השונים:
השימוש בתדרים
כפי שניתן לראות, התדר הנפוץ ביותר בשימוש (15%) יהיה באזור ה-700 מגהרץ. בנוסף, כמעט כל הספקים הסלולריים בעולם יממשו כבר לפני 2020 טכנולוגיות רשת מתקדמות דוגמת VoLTE, VoWiFi ובכלל זה LTE-U

במה משקיעים ספקי הסלולר השנה (2016) ברשתות שלהם?
לאן הולך הכסף ב-2016?
רוב הכסף הולך השנה לאופטימיזציה של הרשת. במקום שני נמצא VoLTE. 

המאבק המתפתח: מי ישלוט ברשתות הניידות ולמי יהיו הכי הרבה לקוחות בעידן ה-IoT, עוד טרם הוכרע. זה לא מאבק קל. הצמיחה המפתיעה של חברות מתחרות דוגמת Sigfox (ותחילת הפריסה של Starry) מצביעה על כך, שחברות הסלולר נמצאות תחת איום ממשי בעולם ה-IoT.

דוגמה מובהקת למאבק הזה הוא: כיצד יחברו את המכוניות העתידיות, מה שמכונה ה-Connected Cars לרשת האינטרנט?
להלן תחזית לסוגי החיבור, שיהיו במכוניות המחוברות עם מערכות IoT בשנת 2020:
מכוניות מחוברות

קשה כרגע לדעת איזו טכנולוגיית חיבור למכוניות תנצח, אבל ברור, שמדובר במאבק לא פשוט. מדובר בשוק ענק, רק בתחום אחד המוצג כאן: מכוניות. ה-IoT יהיה בכל מקום, גם על הגוף שלנו, כך שנושא הקישוריות של מוצרי ה-IoT היא האתגר הגדול ביותר הקיים כיום לחברות הסלולר. 

השינוי בשוק הסלולרי חוצה כל שימוש והשינוי הכי גדול, שאנו כרגע באמצעיתו, הוא זה של ירידת השימוש בשירותי הקול ובמיוחד זניחת שירותי ה-SMS לטובת צ'ט ומסרים מידיים באפליקציות של מסרים מידיים כ-OTT הקיימות ברשתות הניידות, באמצעות הסמארטפונים. היישומים המובילים בעולם הם: ווטסאפ (כ-900 מיליון משתמשים), QQ Mobile (כ-880 מיליון), מסנג'ר (800 מיליון) ו-WeChat (יישום סיני הצומח במהירות, כרגע עם מעל ל- 700 מיליון משתמשים). זה לא הכל. יש את סקייפ, וויבר, LINE, טוויטר, Hangouts ועוד, עם מאות מיליוני משתמשים לכל אפליקציה. מדהים. זה אתגר לא פחות גדול לחברות הסלולר, מאתגר ה-IoT. 

להלן התפתחות השימוש באפליקציות מסרים מיידיים ניידים בעולם:
שימוש במסרים מידיים בסלולר
כפי שניתן לראות בתחזית, ב-2019 כמעט 70% ממשתמשי הסלולר בעולם יעברו לדבר ולסמס באפליקציות החברתיות מהסמארטפון שלהם, מה שאומר הפסד הכנסות אדיר לחברות הסלולר ועומס הולך וגדל על רשתות האינטרנט הסלולריות. ברור, שחברות הסלולר לא מוכנות להיות "צינור טיפש". שמישהו אחר עושה ויעשה את הכסף "על הגב שלהן". כך, שהמאבק על ליבו (וכיסו) של הלקוח הוא רק בתחילתו. 

מחקרים משלימים נוספים למתעניינים, נמצאים בשני הלינקים כאן למטה. 
IOT



 
 
Bookmark and Share