Telecom News - העולם עובר לאלחוט: האם העסק שלך מוכן לעידן הנייד - GenMobile?

העולם עובר לאלחוט: האם העסק שלך מוכן לעידן הנייד - GenMobile?

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> העולם עובר לאלחוט: האם העסק שלך מוכן לעידן הנייד - GenMobile?
העולם עובר לאלחוט: האם העסק שלך מוכן לעידן הנייד - GenMobile?
מאת: מיכאל פנחס, 12.4.16, 10:12מיכאל פנחס
 
שירותי אלחוט בתקן ה-WiFi המהיר הם התחום ה"חם" בעולם התקשורת העסקית והפרטית. היישומים, שניתן להפעיל על רשת זו הם: שירותי טלפוניה, חיבורי iBeacon, חיבור למצלמות אבטחה, חיבור למוצרי קצה זעירים המספקים שירותים עסקיים, חיבור לשערים ודלתות, שידור "מסרים מיידים" במסרונים או באפליקציות מתאימות ללקוחות המתקרבים לעסק ושירותי ניווט בתוך מבנים וזיהוי מיקום (LBS). אפשר להשתמש ברשתות WiFi כדי לחבר התקנים חדשים העוסקים בניטור, דיווח, ניהול ומעקב, מה שמכונה  .IoT
 
עסקים וארגונים בישראל עומדים כיום בפני הצורך לענות על הדרישה הגוברת והולכת של מנהלים, עובדים, שותפים, ספקים, לקוחות ומשתמשים, לספק להם קישור נייד. דרישה זו מועצמת בעידן ה-BYOD (ר"ת: Bring Your Own Device) בו אנו מצויים. לכולם יש סמארטפונים או טאבלטים ביד.
 
הפתרונות החדשים לעולם האלחוט בגישת ה-WiFi נמצאים כיום ברמה טכנולוגית הנקראת 802.11ac Wave 2, שהיא "הגל השני" של ה-WiFi בתקן המהיר ביותר הקיים בשוק -ac , שפועל בו זמנית ב-2 התחומי התדרים: 2.4 גיגהרץ ו-5 גיגהרץ.
 
מכשיר בתקן ac מסוגל (תאורטית) לספק חיבורים של עד כ-7 גיגה סל"ש באוויר.
 
הפתרונות החדשים הללו עונים על צרכים חשובים לעסקים (וגם ללקוחותיהם), שחיפשו מענה מזה שנים וכיום מקבלים תשובה מתאימה ובכלל זה:
 
א. ניווט בתוך מבנים (בהם אין יכולת להשתמש ב-GPS). הפתרון הזה קרוי LBS (ר"ת: Location Based Services). זה פתרון מצוין לקניונים ולעסקים עם שטח גדול ומקורה החוסם את הגישה ל-GPS וכן בכל מתחם ושטח שיש לו גג.
 
ב. שידור "מסרים מיידים" במסרונים או באפליקציות מתאימות (מסרים דוגמת קופונים ומבצעים) ללקוחות המתקרבים לעסק, נמצאים בתוך העסק, נמצאים בסביבתו, או נוסעים בסביבתו הקרובה.
 
ג. חיבור להתקנים שונים המספקים מידע חיוני או משמשים לצרכי שליטה ופיקוח על הנכנסים ויוצאים, שלא ניתן לבצע חיווט פיזי אליהם, למשל: מצלמות אבטחה, שערים ודלתות.
 
ד. חיבור למוצרי קצה זעירים המספקים שירותים עסקיים מגוונים (החל מתשלום מהיר, דרך זיהוי הרגלי קנייה, איתור מוצרים על המדפים, מציאת חברים מסביב וכלה בקופונים ומבצעים) בגישת ה-iBeacon. במוצרי קצה אלה, שהם למעשה סנסורים, יש מערכת המשדרת בבלוטוס' (BLE = Bluetooth Low Energy) וניתן כיום לחבר את הסנסורים הקטנים הללו בטכנולוגיית ה-iBeacon לבסיסיWiFi  מתקדמים, דוגמת אלה של ARUBA (להלן בהמשך).
 
שילוב של WiFi עם iBeacon מסוגל לספק יכולת של "זיהוי מיקום" ללאGPS  עד לרמת דיוק של 1 מטר. 
 
לכן, יותר ויותר עסקים וארגונים בישראל מבינים את היתרונות במעבר לרשתות אלחוט בתקן WiFi על פני רשתות פיזיות .(LAN)   
 
הסיבות המרכזיות המייחדות את רשתות ה-WiFi מול הרשתות הקוויות הן:
 
א. אין צורך בכבילה יקרה וציוד רשת יקר. את בסיסי השידור של ה- WiFiאפשר להציב בכל מקום (אפילו במקומות בהם אין רשת חשמל, ואז החשמל מוזן לבסיס השידור של ה-WiFi על כבל אתרנט). זאת, במינימום עלויות של כבילה וציוד רשת.
 
דהיינו: רק בסעיף זה יש חיסכון כספי ניכר לעסק (ה-ROI בשימוש ב-WiFi הוא מאוד ברור). גם בסעיפים הבאים יש חיסכון כלכלי לעסק. כך, שמדובר בהשקעה כדאית מכל היבט שלא נבחן אותה.
 
ב .כל שינוי ברשת (תוספת שלוחות, הורדת שלוחות, תוספת משרדים וכיו"ב), מתבצע בקלות בתוכנה בלבד ובאופן אוטומטי או בהוספת בסיס שידור לשטח חדש.
 
ג. כל מכשיר קצה הקיים בעולם מכל סוג (סמארטפון, טאבלט, מחשב נייד וכיו"ב), תומך ב-.WiFi  לכן, אין צורך בכל התאמות של מכשירי הקצה. בנוסף, טכנולוגיות האבטחה על ה-WiFi  השתכללו מאוד (והן טובות היום בהרבה מרמת האבטחה הקיימת למשל ברשתות הסלולר). זאת, כמובן, רק כאשר מפעילים את מנגנוני האבטחה הללו על רשת ה.WiFi-
 
ד. אפשר לעבוד באופן נייד מה שלא קיים ברשת LAN פיזית קבועה. זה מאפשר מגוון רחב של שיטות עבודה ניידות, לרבות הפעלת מסופונים חכמים.
 
כיום, זה פתרון אידיאלי עבור אנשי מכירות ואנשי שירות שטח, כמו גם לענפי התחבורה והלוגיסטיקה. זה פתרון טוב לענפי משק ורטיקליים רבים, למשל בעולם הרפואה בבתי החולים, בעולם האקדמי לסטודנטים ולסגל, בעולם החינוך לתלמידים ולמורים, בקניונים לקונים ולסוחרים, בבתי מלון לאורחים ולסגל העובדים וכך הלאה.
 
ה. אפשר להשתמש ברשתות WiFi כדי לחבר התקנים חדשים העוסקים בניטור, דיווח, ניהול ומעקב, מה שמכונה .IoT=Internet of Things השימוש בהתקני IoT נמצא בעלייה אקספוננציאלית בשווקים רבים ורשת WiFi היא הפתרון המתאים (והזול ביותר) לחיבור מוצרים כאלה לרשת האינטרנט לענן ו\או לרשת הארגונית פנימה.
 
כאמור, תחום שירותי האלחוט ובמיוחד בתקני ה-WiFi הוא התחום ה"חם" ביותר בעולם התקשורת העסקית (וגם הפרטית). למשבצת הזו נכנסה חברת ARUBA, שהיא כיום חלק מ-HPE (ר"ת: Hewlett Packard Enterprise). המתחרה גדולה ביותר של ARUBA בארץ היא  Ruckus Wirelessהמשווקת בבלעדיות ע"י גטר טק. מתחרים נוספים: סיסקו, צ'קפוינט, אלקטל-לוסנט ועוד כמה יצרנים בעיקר מהמזרח הרחוק (לרבות סמסונג), עם נתחי שוק קטנים יחסית.
 
שורה תחתונה:
מומלץ, שכל בעל עסק יכין תכנית פריסת  Wireless WiFi בתוך העסק, בסביבתו הקרובה, או בכל המתחם וסביבתו הקרובה. תכנית הפריסה ההנדסית חייבת להיות מלווה בניתוח סיכונים וקביעת מדיניות אבטחה ודרכי אכיפתה. כמובן, מומלץ לבצע ניתוח ROI ולבחון ("תיחור") חלופות של ציוד ואינטגרטורים הקיימים בשוק.
 
מומלץ לבדוק כל הצעה להפעלת רשת WiFi עסקית (דוגמת זו של ARUBA), אם היא עונה על הצרכים של העסק ועובדיו, האם היא עונה לתקנים החדשים ביותר: 802.11ac Wave 2 ומהם היישומים, שניתן להפעיל על רשת זו, לרבות שירותי טלפוניה, חיבור iBeacons ושירותי זיהוי מיקום (LBS).

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, אפריל 2016.
מחבר המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים
 
 
WIFI-IOT
 


 



 
 
Bookmark and Share