Telecom News - מודם נגד מודם: שחמט – השיחה הסלולרית שנכשלה

מודם נגד מודם: שחמט – השיחה הסלולרית שנכשלה

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> מודם נגד מודם: שחמט – השיחה הסלולרית שנכשלה
מודם נגד מודם: שחמט – השיחה הסלולרית שנכשלה
מאת: מערכת Telecom News, 7.4.16, 22:01שיחה בין סמארטפונים

משתמשים מאשימים את הרשת הסלולרית בתקלות. אבל האמת היא, שהמפעיל הסלולרי עשוי להיות חף מפשע. האשם האמיתי עלול להיות המודם המותקן בתוך הסמארטפון. ניסוי מדגים את ביצועיהם של המודמים ביישום הטכנולוגיה המשמשת לביצוע שיחות קוליות ברוב רשתות ה-LTE הפרוסות ברחבי העולם.
 
ניסיתם פעם לבצע שיחת טלפון, רק כדי לשמוע את הודעת ״השיחה נכשלה״ המאיימת? והאם ראיתם פעם חיווי על הודעה קולית חדשה, בעודכם משוכנעים שהטלפון שלכם מעולם לא צלצל?

סביר להניח, שהאשמתם את הרשת הסלולרית בתקלות הללו. אבל האמת היא, שהמפעיל הסלולרי עשוי להיות חף מפשע. האשם האמיתי עלול להיות המודם המותקן בתוך הסמארטפון.

מודמים הם שבבים המחברים את הטלפונים אל הרשתות הסלולריות. בכל פעם שבה מתקשרים עם העולם החיצוני באמצעות הרשת הסלולרית, בין אם מדובר בשיתוף תמונה, בדיקת הפיד בטוויטר או ביצוע שיחת טלפון, המודם הוא זה האחראי על העברת הנתונים והשיחות על גבי הרשת.

כמובן שלא כל המודמים דומים זה לזה. אפילו כאשר הם מתוכננים לבצע את אותן המטלות, חלק מהמודמים עושים עבודה טובה יותר מאחרים. ומודמי Snapdragon LTE של קוואלקום תוכננו באופן, שיעניק לסמארטפון את הביצועים והאמינות הגבוהים ביותר.

בסדרת סרטוני הווידאו, ״מודם נגד מודם״ (Modem vs. Modem), קוואלקום מדגישה את ההבדלים הללו ואת ההשפעה שיש למודמים על חווית הניידות היומיומית.

כללי התחרות פשוטים: כל קבוצה מורכבת מספורטאי אנושי ומ״מודם ספורטאי״. המודם הספורטאי הראשון הוא מדגם Snapdragon LTE ואילו השני מיוצר ע"י חברה מתחרה - בואו נקרא להם ״הקבוצה הכחולה״.

באירוע הבא, שכותרתו ״שחמט השיחה שנכשלה״, צמד יריבים אנושיים מתחרים ביניהם במסגרת משחק שחמט סוער, בעודם ישובים מעל מיכל מים. בכל פעם שאחד מהם משלים מהלך ומכה בשעון כדי להעביר את התור למתחרהו, תורו של היריב מתחיל עם ביצוע שיחת טלפון אל המכשיר הסלולרי שלו. למודם המתחרה יש רק משימה אחת: להשלים את כל ניסיונות ההתקשרות אל הטלפון וכך למנוע משותפו האנושי לקבוצה ליפול פנימה אל תוך המים.

ההשלכות של התחרות הזו אמנם משעשעות, אבל האתגר שבבסיסה משמעותי מאוד. הסיבה לכך היא, שהניסוי מדגים את ביצועיהם של המודמים ביישום הטכנולוגיה המשמשת לביצוע שיחות קוליות ברובן המכריע של רשתות ה-LTE הפרוסות ברחבי העולם.

במרבית רשתות ה-LTE של הדור הרביעי, חיבור האינטרנט הנייד מנוהל באמצעות רשת ה-LTE, אבל שיחות טלפון עדיין מתנהלות דרך רשתות דור שלישי או אפילו דור שני (במקרה הזה בחנו זאת באמצעות רשת דור שלישי). הטכנולוגיה המאפשרת לבצע זאת נקראת CSFB (או Circuit-Switched Fallback).

נניח, שבעודכם צופים בסרטון וידאו על גבי רשת ,LTE נכנסת פתאום שיחה מחבר. ברגע שהחבר שלכם ביצע את השיחה, מתרחשת סדרה של אירועים מהירים: רשת ה-LTE שולחת ״זימון״ לטלפון שלכם וברגע שהוא מאותר, היא מורה לטלפון שלכם ״לשוב לאחור״ ולעבור למצב 3G כדי לקבל את השיחה. המודם שבתוך הטלפון שלכם מבצע ניתוק פיזי מרשת ה-LTE ומתחבר שוב דרך רשת הדור השלישי. לאחר מכן הוא מקבל את השיחה הנכנסת והטלפון שלכם מצלצל. הריקוד הקטן הזה אורך רק שניות ספורות, אבל התזמון בהחלט קריטי .
אם המודם שבתוך הטלפון משבש את תהליך השיבה לאחור הזה, הטלפון שלכם פשוט לא יצלצל. הדרך היחידה, שבה תוכלו לדעת שהשיחה נכשלה, היא אם המתקשר ישאיר הודעה קולית או פשוט ישאל אתכם בהזדמנות אחרת מדוע לא עניתם לשיחה כשהוא התקשר אליכם.

אז איך בודקים את ביצועיו של המודם בתרחיש כזה? קוואלקום ערכה שורה של מבחנים עפ"י תקני תעשיה בתנאי מעבדה מבוקרים. כדי לבחון את המודמים בתנאים מציאותיים ככל האפשר, מערכת הבדיקות דימתה ניסיונות ביצוע שיחת טלפון בעת שהמכשירים נמצאים ברכב נוסע, עם הפרעות מאנטנות סלולריות מרובות. לאחר מכן נעשה ניסיון לבצע 100 שיחות טלפון באמצעות טכנולוגיית CSFB.

מודם Snapdragon הצליח להשלים את כל 100 ניסיונות ההתקשרות, קיבל את כל השיחות וכך הציל את המתחרה האנושי של קבוצת Snapdragon מנפילה אל תוך מיכל המים. המודם של הקבוצה הכחולה, לעומת זאת, כשל בהשלמת 13 שיחות מתוך 100 נסיונות, ולכשלון הזה היו השלכות לא ממש נעימות על שותפו האנושי לקבוצה.

אז מה הבעיה עם המודם של הקבוצה הכחולה? מדוע הוא משבש יותר מאחת מתוך כל שמונה שיחות נכנסות? לא ניתן לדעת בוודאות, אבל יש כמה רעיונות:

יתכן שהוא לא מסוגל לעבד את הזימון הנכנס במהירות מספקת. יכול להיות שבתרחיש של מכונית נוסעת הוא מנסה להתחבר אל אנטנה סלולרית מבוססת דור שלישי לא נכונה, במקום לזו, שרשת ה-LTE הורתה לו להתחבר אליה. בכל מקרה, שיחה נכנסת, שאפילו לא גורמת לטלפון לצלצל, היא בעיה רצינית.

חשבו על העולם האמיתי. מה אם אחת מהשיחות הללו היתה מגיעה מחבר התקוע באמצע שום מקום כי הרכב שלו התקלקל? מה אם מעסיק פונטציאלי ניסה להתקשר לצורך ראיון טלפוני? ומה אם זו היתה אמא? ״סליחה אמא, זו לא אשמתי - בטלפון שלי מותקן המודם של הקבוצה הכחולה״, לא נשמע כמו תירוץ טוב.
 
סרטון התחרות: https://youtu.be/culMoIFiVj8
 



 
 
Bookmark and Share