Telecom News - בוטים – השלב הבא בתקשורת דו כיוונית

בוטים – השלב הבא בתקשורת דו כיוונית

דף הבית >> חדשות עולם המרכזיות ומוקדי השירות >> בוטים – השלב הבא בתקשורת דו כיוונית
בוטים – השלב הבא בתקשורת דו כיוונית
מאת: ישי טנצר, 20.4.16, 08:00ישי טנצר
 
בשנים האחרונות הופיעה תופעה המחברת את כל הערוצים הדיגיטליים בצורה חדשה לגמרי - צ'אט בוט. מהו צ'אט בוט? כיצד ניתן לשלב צ'אט בוטים בתוך פלטפורמות מסרים? למה תחום פיתוח הבוטים הוא הטרנד החם של 2016? מהם סוגי הבוטים הפופולריים?
 
כולנו עדים למהפכת התקשורת המתחוללת בעשורים האחרונים. עד לפני כ-20 שנה אנשים היו מקבלים את רוב המידע/החדשות מעיתונים, רדיו וטלויזיה, ערוצים מאוד חד כיוונים, שאין בהם אפשרות לבחור מתי, איך, באיזו צורה ואיזה תוכן נקבל. כלומר לצרכן הסופי הייתה אפס השפעה.
 
החל מסוף שנות ה-90 של המאה הקודמת, עם התחזקות האינטרנט וריבוי האתרים, אנשים התחילו לצרוך יותר מידע מהרשת. אתרי אינטרנט איפשרו לצרכן לחפש מידע הרלוונטי לו, להגיב בפורומים וצ'טים, שלא לדבר על העובדה, שהמידע היה זמין לו מתי שהוא רצה ולא בהתאם ללוח שידורים קבוע מראש.
 
הופעתן של רשתות חברתיות שינתה עוד יותר את התמונה: רשת חברתית לא מספקת תוכן המנוהל ע"י גורם בודד, אלא מהווה מקום בו אנשים מחפשים, צורכים ומחליפים מידע בינם לבין עצמם מבלי שיש גוף מרכזי ליצירת תוכן.
 
התפתחות הסמארטפונים והופעת האפלקציות פתחו עולם חדש של מידע ושירותים מותאמים למיקום הצרכן ואיפשרו להציג מידע/ שירותים במקום ובזמן, שהצרכן באמת צריך אותם.
 
בשנה-שנתיים האחרונות הופיעה תופעה המחברת את כל הערוצים הדיגיטליים בצורה חדשה לגמרי ופותחת שלל של אפשרויות בהם נוכל לצרוך את המידע ולקבל שירותים, הכוונה לצ'אט בוט.
 
מהו צ'אט בוט?
תוכנה המאזינה לתוכנת צ'אט, שיודעת לקבל ולתקשר עם משתמש אנושי ממש בצורה של שיחה. ברמה הבסיסית, כל קונסול שליטה של כל מערכת הפעלה (במיוחד לינוקס) מאפשר לפתוח command line, לתת הוראות למערכת ההפעלה ולקבל מידע. בדרך כלל זו אפשרות, שרק אנשי מקצוע היו מנצלים אותה ורוב המשתמשים העדיפו להתחבא מאחורי ממשק ויזואלי.
 
בשנות האלפיים, עם התפתחות מערכות מסחר, שוב עלו הבוטים לכותרות במיוחד בתחום של מסחר במניות ומט"ח. הסוחרים בתחום העדיפו לפתח תוכנה, שתדע לקבל פקודות, לעקוב אחרי מצב המסחר (שגם לרוב היה במערכת קונסול) ולבצע את פעולות הקניה והמכירה בהתאם לתנאים, שהוגדרו מראש. זה חסך להם זמן ואפשר תגובה מיידית לשינויים של השוק.
 
ב-3 השנים האחרונות התפתח דור חדש של פלטפורמות מסרים, שפתחו את ממשקי המערכת למפתחים ואיפשרו לשלב צ'אט בוטים בתוך הפלטפורמות ולקבל דרכם שירותים ומידע. זה היה שינוי משמעותי לעומת פלטפורמות מסרים סגורות כגון ווטסאפ, וויבר, פייסבוק, מסנג'ר, סקייפ. שהיו עד אז. בין פלטפורמות המסרים החדשות נתמקד במספר דוגמאות :
  • Slack -פלטפורמת מסרים ארגונית הצומחת בקצב מטורף ושווי השוק שלה מוערך במילארדי דולרים. סלאק שינתה לגמרי התנהלות של ארגונים רבים וביטלה את תעבורת האימיילים בתוך האירגון. לפני מספר חודשים, סלאק יצאה עם חנות בוטים רשמית ופתחה תשתיות וממשקים כדי שמפתחים חיצונים יוכלו לפתח בוטים בעצמם. היום תוכלו למצוא בוטים, שיפתחו את דלת משרדכם,יזמינו פיצה או ינהלו את הוצאות העסק עבורכם.
  • WeChat-פלטפורמת מסרים סינית פופולרית. פלטפורמה זו מאפשרת למשתמשים לתקשר, לקבל מידע, לבצע קניות ,לצרוך שירותים והכל מתוך הפלטפורמה עצמה עם שילוב של בוטים חכמים.
  • Telegram - פלטפורמת מסרים פתוחה וחינמית המאפשרת למאות מיליוני משתמשים לתקשר בצורה מאובטחת ולצרוך שירותים. לפני כמעט שנה טלגרם הודיעה על פתיחת הפלטפורמה שלה לפיתוח בוטים.
לאחרונה, שמענו גם הכרזות מפייסבוק על פתיחת המסנג'ר למפתחים חיצוניים, דבר זה יאפשר פיתוח בוטים עבורו.
 
למה תחום פיתוח בוטים נחשב לאחד הטרנדים החמים של 2016?
בוטים מאפשרים לשלב בין עולם הווב ועולם המובייל. הם פועלים על גבי פלטפורמות מסרים ומאפשרים לצרוך שירותים ומידע מותאמים אישית, תוך כדי תקשורת דו כיוונית עם המשתמש בתוך אותה פלטפורמת מסרים, שהמשתמש נמצא בה ותוך שימוש נדבך תקשורת ידוע ופופולרי - מסרוני טקסט.
 
ההתפתחויות הטכנולוגיות בתחום ניתוח שפה מאפשרות להפוך את הדיאלוג הזה ליותר ויותר פתוח (לא מוגבל לפקודות בלבד) וכנראה לא רחוק היום בו נוכל להנחות את הבוטים בשפה אנושית ולכוון אותם לביצוע משימות ומטלות.
 
מה הם סוגי הבוטים הפופלריים ביותר בפלטפורמות מסרים?
1.    עוזר אישי וירטואלי - תזכורות, הגדרת משימות ,איסוף דיווחים מחברי צוות.
2.    הזמנת שירותים - הזמנת פיצה, כרטיס טיסה, חדר במלון.
3.    איסוף מידע - איסוף והצגת מידע ממערכות חיצוניות (פיננסי, פרסום, מערכות ניהול) בלי שהמשתמש יהיה צריך לעזוב את הפלטפורמה.
4.    שליטה מרחוק - פתיחת דלתות, ניהול בית חכם, פתיחת דלת מוסך.
 
 מאתישי טנצר, מנכ"לInitech Software Services, אפריל 2016. 
BOT



 
 
Bookmark and Share