Telecom News - איך משרד הבינוי והשיכון עושה צחוק מיועצי התקשורת

איך משרד הבינוי והשיכון עושה צחוק מיועצי התקשורת

דף הבית >> פטורים ממכרזים ICT >> איך משרד הבינוי והשיכון עושה צחוק מיועצי התקשורת
לא די בכך שמשרדי הייעוץ בתחום התקשורת נמצאים "בצלילה" (דוגמת רכישת החברה הגדולה בתחום זה: אגינקס ע"י חברת ALD העוסקת בעולמות ה-IT), משרד הבינוי והשיכון מוסיף "שמן למדורה", תוך צפצוף על חוקי התכנון והבנייה וחוק המכרזים, ומספק עבודה בתחום הייעוץ המקצועי בתקשורת לחברה, שעוסקת בייעוץ בתחום החשמל והתאורה... עדכון בסוף הכתבה.
מאת: אבי וייס, 15.5.16, 12:00ארגון יועצי מערכות תקשורת

לפני כחודש נתקלנו ב"פטור" מאוד מוזר למכרז (כאן), על פיו משרד הבינוי והשיכון נתן "פטור ממכרז" לחברת טופז חברה להנדסת חשמל ותאורה בסך של כ-125 אלף ש"ח (ללא מע"מ). זאת, עבור (ציטוט): "יועץ חשמל ותקשורת - יועץ עבור בדיקת אומדנים מחברות תקשורת ולווי תכנון ברמת מטה". הפטור מופיע תחת הסעיף "שירותי בנייה ואחזקת מבנים".

כלומר: מדובר בישראבלוף ברור: ממתי למומחי חשמל ותאורה יש ידע, השכלה, ניסיון ויכולת במתן ייעוץ בתקשורת, במיוחד בתחום של אומדני הוצאות מחברות התקשורת? זו רק הדגמה קטנה לכל תרבות הישראבלוף של יישום חוק המכרזים בישראל.

לכן, פניתי למשרד הבינוי והשיכון בשאלה הבאה: "מדוע ניתן "פטור ממכרז" לנושא תקשורת (לרבות עלויות תקשורת ותכנון תקשורת) לחברת ייעוץ לנושאי חשמל?: כאן. הכיצד?"

לאחר כחודש של נדנודים, הצלחתי לקבל את תגובת משרד הבינוי והשיכון:
"לאור עזיבת ראש תחום חשמל ותקשורת במינהל הנדסה וביצוע, נעשתה התקשרות בהתאם לנוהל בחירת יועצים ממאגר יועצים של המשרד לפי תקנה 5א' לחוק חובת המכרזים להעסקת יועץ חיצוני, אשר ייתן מענה מקצועי בתקופת הביניים עד לבחירת ראש תחום חשמל ותקשורת חדש".

האמת, שניסיתי להבין את התשובה, אבל לא הצלחתי. אולי מי מהקוראים יצליח להסביר לי את התשובה?
לא הבנתי מה הקשר בין בחירת ראש תחום חדש במשרד הבינוי והשיכון להוצאת פטור ממכרז לגוף עסקי פרטי, שלא מתאים בכלל לעבודה המבוקשת ע"י המשרד?

בכך, מצטרף משרד הבינוי והשיכון למשרד התקשורת שעשה "צחוק" ולעג מכל תקנות הבנייה הנוגעות לצנרת תקשורת בבניינים בישראל. זה כנראה חלק מ"הנפילה החופשית" של תחום הייעוץ בתקשורת (שלאחרונה חשפנו, שהחברה הגדולה האחרונה, שעסקה בתחום ייעוץ התקשורת העצמאי בישראל, ושהייתה שייכת לארגון יועצי מערכות תקשורת, נרכשה בפרוטות ותעסוק בעתיד בעיקר בנושאי IT).

לאור תגובת משרד הבינוי והשיכון, את תחום הייעוץ של עולם התקשורת בישראל, אפשר כנראה להעביר בשקט, במסגרת "טקס הקבורה" של המקצוע, לארגון יועצי החשמל והאלקטרוניקה. זה המצב של המקצוע הזה, שלא השכיל (רק בישראל) להתאים את עצמו להתפתחויות הטכנולוגיות הקיימות בעולם המערבי, ולפיהן עולם התקשורת מתמזג עם עולם ה-IT ועובר לענן. עיקר העיסוק של היועצים בעולם הוא בטכנולוגיות חדשות דוגמת: ה-IoT, "עיר חכמה", SDN\NFV, טכנולוגיות 5G ,CaaS, טכנולוגיות רשת האינטרנט ועוד.

כמובן, יועצי התקשורת בעולם המערבי מעורבים (חזק) בבניית הרגולציה של עולם התקשורת. בישראל, המעורבות של יועצי התקשורת ברגולציית התקשורת היא אפס אחד עגול. 

בישראל, העיסוק בנושאים הטכנולוגיים של עולם התקשורת הפך (מזמן) להיות חלק מביצוע פרוייקטים של חברות אינטגרציה. אין שום גבול מקצועי ושום הפרדה מקצועית בין נציג היצרן או ספק הפתרונות, לבין תהליך הייעוץ שהיה אמור להיות עצמאי ובלתי תלוי ביצרן ובספקי הפתרונות. הניסיונות לאכוף הפרדה כזו (למשל דרך החשכ"ל) - כשלו ונראה שכרגע, ובמיוחד לאור היחס של משרדי הממשלה לנושא, שאין לתחום הזה תקומה

עדכון 16.5.16: להלן התייחסות יצחק (איציק) קנטי, "קישור - ייעוץ וניהול פרויקטים בתקשורת", יו"ר ארגון יועצי מערכות תקשורת:
 
"כמי שטיפל ומטפל תקופה ממושכת בנושא ההפרדה בין יועצי תקשורת לבין יועצי חשמל אנסה להסביר את התגובה "המוזרה" של משרד השיכון.
1. לטענת משרד השיכון, הם אינם משתמשים ביועצי מערכות תקשורת מאחר והם עוסקים בעיקר בבניה.
2. טענה זו אינה לרוחנו אך היא תואמת את החוק וכללי העבודה הנוכחיים של המשרד.
3.שוחחתי עם הגב' ליאורה זיידמן מנהלת מינהל הנדסה וביצוע במשרד השיכון והבינוי והיא הבטיחה לבחון את הנושא לבקשתנו וזאת ברגע שימונה ראש תחום תקשורת וחשמל חדש במשרדה. התחום אינו מאויש כרגע והם עומדים, לדבריה, לאייש אותו בשבועות הקרובים.
4. הפטור שניתן לחברת טופז כמובן שאיננו ראוי, אך לא נראה לי שכרגע ניתן לנקוט צעדים ספציפיים לגביו.
5. לגבי נושא הייעוץ בתקשורת, נראה לי כי מסקנותיך מרחיקות לכת ואינן תואמות את המציאות בשטח.
5.1. אני יכול להעיד מידע אישי, כמי שעמד בראש חברת אינטגרציה גדולה כי האינטגרטורים אינם משמשים כיועצים למעט במקרים חריגים. לקוחות רציניים מבינים היטב שלחברות האינטגרציה אינטרסים עסקיים משלהן והם אינם יכולים לשמש כיועצים אובייקטיביים שרק טובת הלקוח לנגד עיניהם.
5.2 במקרה חריג שלקוח משתמש באינטגרטור כיועץ, זה נעשה בדרך כלל בפרויקטי המשך לפרויקטים קודמים של אותו אינטגרטור מתוך כוונה לשמור על רציפות ואחידות.
5.3. בשטח תוכל למצוא בכל רגע נתון עשרות מכרזים ובקשות הצעה בתהליך שמבוצעים ע"י היועצים השונים עבור לקוחות רבים, עובדה המעידה על כך שהתחום חי ובועט ולא, שאין לו תקומה.
5.5. גם היום משרדי ממשלה רבים משתמשים בשירותיהם של יועצי מערכות תקשורת ולכן אין לגזור ממקרה משרד הבינוי והשיכון גזרה כל כך חדה כמתואר בכתבה.
6. גם בכתבתך לפני כחודש על המכירה של חברת אגניקס הסקת מסקנה דומה ומרחיקת לכת לגבי מצבו העגום של ענף הייעוץ על פי השווי הנמוך של העסקה. למיטב ידיעתי, אגניקס הייתה אמנם חברת ייעוץ גדולה אולם בשנים האחרונות פרשו ממנה יועצים בכירים והיא שינתה את המודל העסקי והפכה להיות חברת OUTSOURCING בנושאי טלפוניה ו-IT ונמכרה בתור שכזו.
 
אני מקווה כי הצלחתי לעשות מעט סדר בנושא."
 
ייעוץ



 
 
Bookmark and Share