Telecom News - חשיפת אי ביצוע מכרז לתכנון החמ"ל החדש של משרד התקשורת והאחראי לכך

חשיפת אי ביצוע מכרז לתכנון החמ"ל החדש של משרד התקשורת והאחראי לכך

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> חשיפת אי ביצוע מכרז לתכנון החמ"ל החדש של משרד התקשורת והאחראי לכך
מאז ששלמה פילבר נכנס לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת, כל תחום המכרזים הפך להפרת חוק אחת גדולה ונסיונות גסים להסתרת התחמונים, כדי לדאוג "למקורבים לצלחת". במסגרת זאת נחשוף סיפור אחד מוזר ביותר: החמ"ל החדש של משרד התקשורת. עדכון בסוף הכתבה. 
מאת: אבי וייס, 27.5.16, 08:20שלמה פילבר

בחודש הקרוב תמלא שנה לכהונת שלמה פילבר (בתמונה) כמנכ"ל משרד התקשורת. בשנה הזו היה לו רק הישג אחד: ביטול ברוטלי של מה שמכונה "מספרי הפרימיום". בכל שאר התחומים - מדובר בכשלון קולוסאלי.

כאן "נרים את המסך" מעל תחום אחד בלבד, שהוא מכונה אצלי בשם "כנופיית פשע ממשלתית", והוא תחום המכרזים.

כל הפקידים, שעוסקים בתחום, חייבים לדעת שלא תהיה להם שום חסינות או הגנה משפטית בגלל שהם "מבצעים הוראות" של שלמה פילבר, או שהם מקבלים כרגע הגנה מ"קליקת הפרקליטים". 

מאז ששלמה פילבר נכנס לתפקידו, משרד התקשורת לא ביצע ולו מכרז אחד פומבי. פשוט: אפס מכרזים. הכל הפך הפקר והפך להיות סודי. תוכלו להסתכל במדור המכרזים באתר משרד התקשורת ותוכלו למצא בו בשנה החולפת רק 2 מכרזים שוליים של מועצת הכבלים והלוויין ופטור אחד ממכרז של משרד התקשורת (בנושא "מערכת תדרנט" של אגף הספקטרום, שערורייה שעסקנו בה רבות, משום שעד היום הרישוי בתחום הזה נעשה ידנית בפקסים). 

אז היכן כל שאר "הפטורים מהמכרזים" ו"המכרזים התפורים" (הרי הכל חייב להיות מפורסם)? הכל נעלם מאתר משרד התקשורת. חלק קטן ניתן למצוא באתר הפטורים ממכרזים של החשכ"ל - מינהל הרכש (שם מצאנו רק פטור ממכרז אחד מוצדק אותו חשפנו כאן, שכירת שירותי יניר סרגה בעניין השוק הסיטונאי של הוט, כי ברור שמדובר בתחום מומחיות מאד צר, שאין בו שום יכולת לבצע מכרז). 

אולם, כמעט כל השאר פשוט לא קיים בשום מקום גלוי. אפילו לא באתר החשכ"ל. יתרה מכך, על פי החוק המשרד אמור לפרסם מידי שנה את רשימת "הפטורים ממכרז", שהמשרד הוציא בשנה החולפת. בשנה שעברה (לגבי שנת 2014) פורסם דו"ח מפורט (אמנם מרגיז, אבל שחשף הכל. המנכ"ל הקודם, אבי ברגר, לא העז להסתיר את הנתונים הללו, שכללו כ-40 פטורים ממכרזים בשנה).

השנה (2016) לגבי שנת 2015, שלמה פילבר עשה תרגיל, שמתאים לאווירת הסודיות, ופרסם שליפה מהמחשב של האוצר, רשימה שלא אומרת מאומה (כאן). זו רשימה בת 8 פריטים, שאין בה שום רמז על מה מדובר ועל מי מדובר. גם לא ברור למה יש בה רק 8 שורות כשיש עשרות רבות של פטורים. כך, בתרגיל מיחשובי של שאילתה, כל המידע פשוט הועלם.

כך, לא נדע מי מקבל את הכסף ומה נתיב הכסף במשרד התקשורת. פשוט מהלך גאוני! המאפיה בסיציליה יכולה לבוא ללמוד כאן מה-Startup Nation של התחמונים מבית היוצר של משרד התקשורת הישראלי. 

כעת נגיע לסיפור החדש, שממחיש את הנושא. נודע לנו, שוועדת המכרזים של משרד התקשורת התכנסה בחשאי (למעשה כל ההתכנסויות שלה, מאז ששלמה פילבר נכנס לתפקידו, הן חסויות). נוהלה ישיבה בראשותה של מנהלת תחום תקציב ורכש במשרד התקשורת, הגב' אליאן רובנוביץ, ושם עסקו בשכירת שירות חדש: תכנון החמ"ל (חדר מלחמה) החדש של משרד התקשורת.

יש למשרד התקשורת חמ"ל, אך הוא כבר לא עונה לצרכי המאה ה-21 וזו כנראה הסיבה לצורך לבנות חמ"ל חדש. אבל למה לא פנו לארגוני היועצים העוסקים בתכנון (למשל "ארגון יועצי מערכות תקשורת" וארגונים דומים אחרים), כדי לקבל מהם את רשימת משרדי התכנון והיועצים העצמאיים, שהתמחו בתכנון חמ"לים? התשובה ברורה: מפני שהכל חייב להיות סודי, כדי לספק עבודה לחברים. כך, את השמות של החברים ואת עצם הפטור ממכרז אפשר להסתיר מהציבור בשיטה, שתיארתי בסעיף הקודם. 

לכן, פניתי בדחיפות למשרד התקשורת בשאלה: 
"משרד התקשורת מתכוון לחדש את חדר מצב החירום (חמ"ל) של המשרד ולצורך כך הוציא (כנראה) מכרז.
אולם לא הצלחתי לאתר את המכרז הזה בשום מקום, לא באתר המשרד ולא באתר החשכ"ל ולא באתר "הפטורים ממכרזים" של החשכ"ל. היכן מסתתר המכרז הזה?"

לאחר זמן ונדנודים קיבלתי את התגובה הבאה ממשרד התקשורת: "נושא חדר המצב נמצא באחריות אגף החירום. מנכ"ל המשרד אישר נושא זה ולפיכך יצא המשרד לקבלת הצעות בהתאם לחוק חובת המכרזים. אין לאגף מנהל ומשאבי אנוש סמכות ואחריות בנושא". 

כל שאלותי הנוספות היכן אפשר למצא את המכרז הזה, לא נענו. אם אקבל תשובה, אעדכן בהתאם. אל דאגה, אין כל סיכוי שאקבל תשובה. זה סודי...

כפי שעינכם רואות, האחריות לנושא הזה "נזרקה" על מנהל אגף החירום. למה? מפני שמנהל האגף לחירום איתן שטיינר התפטר ואגף החירום בוטל ועובר במסגרת השינויים הארגוניים במשרד התקשורת, לכפיפות לשמילה מימון (אגף הפיקוח). אז ככה אפשר לזרוק אחריות על מישהו שכבר איננו, שניהל יחידה אגפית, שבוטלה ונעלמת. פשוט גאוני. 

ברור לי על פניו,  שכנראה יש כאן איזה סירחון, אחרת אין כל סיבה להסתיר את העניין הזה ולנסות "להפיל את התיק" על אנשים שאינם, בגוף משרדי שבוטל.

האחריות לשערורייה הייתה ונשארה על שלמה פילבר, שהחליט שחוק המכרזים לא חל על משרד התקשורת, וביחד עם "קליקת הפרקליטים", ניסו להסתיר גם את ה"מכרז" כביכול לתכנון החמ"ל החדש של משרד התקשורת (עד שזה דלף לאזניי...). 


הדו"ח החמור של מבקר הפנים של משרד התקשורת בעניין הפטורים ממכרזים במשרד, לא הסיט את שלמה פילבר מדרכו. הוא חושב, שהוא נמצא מעל לחוק. ככה זה מתנהל מזה כשנה, מהרגע ששלמה פילבר נכנס לתפקידו ומאז ועד היום הוא פשוט "לא סופר איש ממטר". 

עדכון 1.6.16: ממשרד התקשורת נמסר: "אליאן רובנוביץ אינה כפופה לתמי לשם וכפי שנכתב כבר, תמי לשם לא הייתה קשורה כלל ועיקר לנושא התיחור שערכה הגב' רובנוביץ. תמי לשם אינה מנחה את הגב' רובנוביץ בעריכת תיחור בין חברות.
זהו אינו מכרז, אלא תיחור בין חברות עפ"י תקנות חובת המכרזים. איננו מסתירים דבר, המשרד פועל לפי כל הכללים והחוקים".
הצילו!!



 
 
Bookmark and Share