Telecom News - 10 גיגה סימטרי לכל בית על רשת הכבלים של הוט – זה לא חלום

10 גיגה סימטרי לכל בית על רשת הכבלים של הוט – זה לא חלום

דף הבית >> תקנים חדשים >> 10 גיגה סימטרי לכל בית על רשת הכבלים של הוט – זה לא חלום
10 גיגה סימטרי לכל בית על רשת הכבלים של הוט – זה לא חלום
מאת: שלומי אנג'י, 5.6.16, 07:00שלומי אנג'י

התפתחויות מפתיעות של שירותי פס רחב מאוד על רשתות כבלי הקואקס של חברות הכבלים דוגמת הוט בישראל. טכנולוגיה חדשה פורצת דרך בשם XG-CABLE מבית נוקיה תספק 10 גיגה סימטרי לבתים.

נוקיה הכריזה לאחרונה על פריצת דרך טכנולוגית משמעותית במיוחד בתחום טכנולוגיות הגישה הקווית לחברות כבלים. לראשונה בעולם, מעבדות בל (נוקיה) הדגימו קצב-שיא סימטרי של 10 גיגה ביט לשנייה (!) על גבי כבלי קואקס "מסורתיים" - HFC השימושיים אצל חברות כבלים כדוגמת הוט בישראל (שיודגש שהוט בישראל טרם החליטה על צעד כזה). כל זאת, בעזרת טכנולוגיה חדשה פורצת דרך בשם XG-CABLE.

הרחבה טכנית אודות תקן חדש זה (XG-CABLE), מצוי כאן להורדה – למתעניינים.

החידוש העיקרי הוא בעצם העובדה, שמדובר בקצב סימטרי, דהיינו, קצב הורדה 10 גיגה ביט לשנייה השווה גם לקצב ההעלאה. אין מצב כזה כיום, וגם לא יהיה בטכנולוגיות חדישות בעולם הכבלים דוגמת ,Docsis 3.1 שמיושמות כעת אצל חברות הכבלים בעולם.

מעבדות בל החלו לפתח את הטכנולוגיה המהפכנית כבר ב-2014 כשהם צופים את הביקושים העתידיים, בעיקר לקצב העלאה גבוה, כגון שיתוף סרטי וידאו באיכות גבוהה, משחקים אינטראקטיביים בזמן אמת, שירותי הזרמת וידאו, מציאות רבודה וכו.

הניסוי בוצע בקו קואקס מסוג Point to Point באורך 100 מטר ועשה שימוש בספקטרום ברוחב 1.2 גיגה הרץ. ניסוי נוסף בוצע בתנאים של Point to Multi point והניב קצב סימטרי של 7.5 גיגה לשנייה. הקצב הסימטרי הגבוה הושג תודות לפיתוח חדשני של מעבדות בל בתחום ה-Echo Cancelation (ביטול הדהוד).

טכנולוגיית ה-XG-CABLE, למרות היותה בשלב הוכחת ההיתכנות, תוכננה כך, שתשתלב מצוין עם קונספט ה-Full Duplex Docsis 3.1 של גוף התקינה CableLabs, ותאפשר לחברות הכבלים לספק קצב סימטרי מהיר וחדשני על גבי תשתיות הקואקס המסורתיות שלהם.

בעזרת XG-FAST תוכלנה חברות הכבלים לנצל בצורה אופטימלית את ה-200 המטרים האחרונים עד בית הלקוח ולספק לו קצב העלאה חסר תקדים, שעד כה לא היה אפשרי מסיבות ספקטרליות. טכנולוגיה זו תאפשר לחברות הכבלים גם לספק שירותי פס רחב על גבי תשתית הקואקס הקיימת ללקוחות במיקומים פיזיים בעייתיים, שעד כה לא ניתן היה לספק להם זאת ללא סלילה של סיב אופטי ייעודי .

הדגמה זו של הטכנולוגיה החדשנית מוכיחה, שניתן באופן מעשי לספק קצבים סימטריים של 10 גיגה לשנייה על גבי תשתית קיימת, דהיינו שימור השקעה. הדגמה זו תשפיע בוודאי על תוכניות השדרוג העתידיות של חברות הכבלים, בראותם חלופה טכנולוגית בעלת יכולות כה מרשימות.
 
מאת:שלומי אנג'י, יוני 2016.
סמנכ"ל טכנולוגיות, נוקיה ישראל ואגן הים התיכון.

נוקיה ישראל שוכנת בכפר סבא ומונה כ-260 איש, לרבות גוף הנדסה ותמיכה לשוק המקומי (כ-90 איש), מרכז פיתוח הענן העולמי של נוקיה (כ-120 איש), ואנשי חדשנות וחוקרי מעבדות בל (כ-30 איש).
 
כבלים
 
 



 
 
Bookmark and Share