Telecom News - עתיד עולם התקשורת בישראל לאור התוצאות הרבעוניות של קבוצת בזק

עתיד עולם התקשורת בישראל לאור התוצאות הרבעוניות של קבוצת בזק

דף הבית >> דעות ומחקרים >> אנליסטים >> עתיד עולם התקשורת בישראל לאור התוצאות הרבעוניות של קבוצת בזק
עתיד עולם התקשורת בישראל לאור התוצאות הרבעוניות של קבוצת בזק
מאת: ערן יעקובי, 9.8.16, 12:15ערן יעקובי

כל הסיפור של בזק ב-4 נקודות, כפי שעולה לאחר מפגש אנליסטים עם הנהלת קבוצת בזק, בעקבות פרסום תוצאות הקבוצה ל-Q2-2016. ככל שעוברות השנים, במקום שבישראל ילמדו משהו מהעולם, הרגולציה כאן בתהליך התדרדרות בלתי נסבל.

כך נשארנו בישראל רק עם קבוצת בזק, שיכולה לתכנן וליישם תכניות גם לטווח הקצר וגם לטווח הארוך.
  • פלאפון: תוצאות הקבוצה, שפורסמו בסוף השבוע שעבר, לא מפתיעות. בסה"כ, אין שינוי מהותי במגמות אליהן התרגלנו ברבעונים האחרונים. גם לפני הדו"חות ובוודאי לאחריהם, ברור, שבזק תעמוד בהנחיות ההנהלה לתוצאות השנתיות. הסיפור הגדול ביותר בדו"חות וככל הנראה גם הנקודה הכואבת ביותר בכנס האנליסטים היא פלאפון: החברה, כמו המתחרות, סובלת משוק לא מאוזן וממחירים יורדים בלי הפסקה. בנוסף לכל, החברה גרעה כחצי מיליון לקוחות ברבעון האחרון מבסיס המנויים. בסופו של דבר, על שורת ההכנסות אין השפעה בנושא זה. אולם, הדבר מלמד על התנהלות שוק הסלולר או כמו במאמר, שפרסמתי לפני כמה שנים על "הבל ה-SIM ושקר ה-ARPU". בחזרה להכנסות ולרווחים: הכנסות פלאפון מהוות כ-26% מהכנסות הקבוצה, עם זאת, הרווח התפעולי שלה מהווה פחות מאחוז אחד מתוך הכנסות הקבוצה – ללמד על המצב העגום של פלאפון בפרט ושל הענף בכלל. בכנס האנליסטים לא נשמעו קולות אחרים ע"י בעל השליטה והנהלה: מבחינתם, השוק אינו רציונאלי וכרגע גם קשה לראות את חזרתו לאיזון כלשהו. לגבי פלאפון, עוד צריך להוסיף, שמכרז החשכ"ל האחרון והאיום על הורדת דמי הקישוריות לאפס, מבטיחים גם שנת 2017 לא קלה בלשון המעטה. אנו פסימיים. אולם, כבר רואים את האור בנושא זה ונתייחס לכך בנקודה העוסקת ברגולציה.
  • yes: עד היום התייחסנו אל yes כזרוע אסטרטגית הרבה יותר מפיננסית, כלומר, התרומה של חברה זו לקבוצה חשובה הרבה יותר במישור של הרכשת לקוח/שימורו והערכים המוספים, שהוא מקבל מהחברה ומהקבוצה ובמיוחד, כאשר תבוטל ההפרדה המבנית. במישור הפיננסי, מרבית ההתייחסות לחברת yes עד היום הייתה כאל נכס מס. כעת, ברבעון השני וגם ברבעון הקודם, yes חוותה נטישה של כ-12 אלף מנויים והדאגה היא כמובן במישור האסטרטגי כרגע. הדאגה נובעת מהעתיד, מרגולציה הקשורה בקבוצה כולה (הפרדה מבנית ושירותי טריפל) ומרגולציה בתחום השידורים. אם עד היום, בכל תגובה לדו"חות, נהגנו לומר כי yes ובזק בינ"ל יציבות, אנו בהחלט נדרשים למעקב אחר המגמות. לגבי בזק בינ"ל, נתייחס בנקודה על אסטרטגיה.
  • רגולציה: אם לומר את האמת... התייאשנו. בכנס רגולציה בחודש יולי האחרון, באוניברסיטת ת"א, שמענו את הרצאתו של מנכ"ל משרד התקשורת (שלמה פילבר), שדיבר על קידמה טכנולוגית ועל האינטרנט של הדברים (IoT) ועוד סיסמאות, שהעלו ספק גדול לגבי ההבנה של מה שנדרש כדי לממש חזונות מהסוג הזה. כל זאת, בעוד שוק התקשורת מתכווץ לתוך עצמו; החברות הסלולריות נאבקות על חייהן; שחקן אחד בשוק עושה ככל העולה על רוחו; קבוצה אחת, למרות שהיא חוטפת על ימין ועל שמאל מהרגולטורים תוך הפרת הבטחות שהובטחו לה, פשוט גדולה במידותיה על השוק, שר תקשורת בחצי משרה ועוד שר תקשורת ברבע משרה ועוד ועוד. מייאש, ואנו לא רואים, ש"רכבת הרגולציה" תחזור אי פעם לפסים נורמליים תחת הפוליטיקה בישראל. נוסיף עוד, שב-2 הרצאות לאחר הרצאת מנכ"ל המשרד, הייתה התייחסות בולטת לסוגיית גולן טלקום, כולל מסקנה, שהוצאתה ממשוואת שוק התקשורת, תפתור פלונטרים רבים כולל השקעות ותחרות יותר רציונלית גם בסלולר וגם בקווי. בינתיים, ישראל הידרדרה מהמקום ה-26 למקום ה-35 (אחרי סלובניה, צ'כיה ועוד), בכל נושא התפתחות ה-ICT לפי מדדים של האו"ם. בקצב הזה נראה, שבמדידה הבאה ההידרדרות תתפוס קצב גבוה יותר. אולי המסקנה הבולטת מאירועי התקופה האחרונה היא גולן טלקום בדרך החוצה ואולי שפיות כבר תחזור במידה מסויימת ב-2017 לשוק הסלולר – השפיות שתחזור היא למרות הרגולציה ולא בזכותה !!! והנה הלינק לדירוג כפי שהופיע באתר Telecom News.
  • אסטרטגיה: מצבו העגום של שוק התקשורת בישראל מדגיש מידי רבעון את היכולות האסטרטגיות של בזק ואת היכולת לחשוב לטווח קצת יותר ארוך. החברה משקיעה בכל הגזרות בפיתוח עתידה, כי על הרגולציה אי אפשר לסמוך, כאמור. לפיכך, ניתן ללמוד, שהחברה קרובה לסיום פריסת רשת סיבים פאסיבית בכל המדינה והיא תאקטב אותה לפי שיקול דעתה, כמענה או כהקדמת תרופה לרגולציה ותחרות. בנוסף, בזק הצהירה על פרויקט "עיר חכמה" למרות שהדרך עוד ארוכה. דוגמה נוספת היא בזק בינ"ל, שהפכה לחברת אינטגרציה (ICT) על כל המשתמע מכך ואין ספק, שתרומתה לקבוצה משמעותית מזו של מתחרותיה בשוק התקשורת, לקבוצות אליהן הן משתייכות. מיזוג של בזק בינ"ל עם בזק קווי תוציא אל הפועל סינרגיות משמעותיות בהצעות הערך ובעיקר בחסכון בעלויות. yes מגיבה כרגע לאירועים בשוק הטלוויזיה וחשוב לזכור, שהיא יכולה לעשות זאת בכזו עוצמה, משום שהיא חלק מקבוצה חזקה. המשמעות של כל אלה היא, שבזק יכולה לחשוב גם טווח קצר ובעיקר טווח ארוך וזו פריבילגיה, שכמעט ואין למתחרות.
  • סיכום עמדת רוסאריו: ככל שעוברות השנים, במקום שבישראל ילמדו משהו מהעולם, הרגולציה כאן בתהליך התדרדרות בלתי נסבל. מזלה של קבוצת בזק וגם לזכותה, שיש לה נכסים, משאבים וניהול המסוגלים בשלב הזה להתגבר במידה מסוימת על אי הרציפות הרגולטורית (אנדרסטייטמנט). הפער מהמתחרות הולך וגדל משום שאינטרסנטים שונים חוגגים על הרס שוק הסלולר. מכאן, השקפתנו ברורה, צריך למדוד את בזק בהנחה, שהרגולציה נשארת כפי שהיא ונראה, שבמרבית הגזרות, הקבוצה מתפקדת לא רע בכלל. אם לא תתקבל החלטה פוליטית להרוס את בזק, אנו ממשיכים להאמין באיתנותה וחושבים שתוצאות 2016 כפי שמשתקף מהצהרות ההנהלה, לא תהיינה שונות גם בשנה הבאה.
מאת:: ערן יעקובי, אוגוסט 2016.
מנכ"ל רוסאריו ייעוץ ומחקר.
 
 
 
 
 



 
 
Bookmark and Share