האם תעלול סלקום להחזרת סים (או קנס) בהתניידות יגיע לתביעה ייצוגית?

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> האם תעלול סלקום להחזרת סים (או קנס) בהתניידות יגיע לתביעה ייצוגית?
בלעדי: חברת סלקום ממשיכה בתעלול, שלפיו כל מי שרוצה להתנתק ממנה ולהתנייד מחויב להגיע (אישית) לסלקום ולהחזיר את הסים, אחרת ישלם קנס. כך, סלקום מרוויחה עשרות מיליוני ש"ח מהנוטשים אותה. משרד התקשורת, כרגיל, משותק ושותק. מה יש לסלקום לעשות עם סים משומש?
מאת: אבי וייס, 10.8.16, 710:20סיני ליבל

את הפרשה של "רווח קל", שעושה סלקום על לקוחותיה, בעצימת עין של משרד התקשורת, חשפנו כאן, כש"האזרח שאכפת לו" סיני ליבל (בתמונה), הגיש תביעה נגד סלקום (הוא היה לקוח של סלקום), כשנדרש ע"י סלקום להגיע למרכז השירות שלה (ולא לרשת דינמיקה סלולר, שם נעשתה העסקה), ולהחזיר את הסימים, שהפכו למיותרים בסמארטפונים, שהיו ברשות משפחתו, כי הוא התנייד להוט-מובייל, אחרת יחוייב בעשרות ש"ח קנס על כל סים, שהיה ברשותו (סה"כ 4 סימים).

את תגובת סלקום ומשרד התקשורת לתביעה הזו לא הצלחנו להשיג. אולם, בינתיים חלה התפתחות בפרשה הזו. סלקום טענה בתגובתה לבית המשפט, שהחזרת הסים מופיעה בהסכם של סיני ליבל עם סלקום (הסכם, שאם אכן יש בו חתימה של 
סיני ליבל, החתימה אינה רלוונטית, שכן התנאי לגבי הסים אינו על פי תנאי הרישיון).

בכך, סלקום החליטה להתעלם מהחלטת משרד התקשורת (מה שגם מופיע ברשיונה) מ-2011, שמה שלא כתוב ב"עיקרי תכנית" לא יכול להתקיים בתחום שלילת הטבות מהלקוחות.

לכן, סיני ליבל הגיש תגובה לבית המשפט (תגובה המצויה כאן, למתעניינים), שבה סיני ליבל מצרף לתביעתו את המסמכים המוכיחים, שסלקום פשוט מטעה את בית המשפט (והיא יכולה להטעות את בית המשפט, כי משרד התקשורת שותק ולא מגיב), ובנוסף, ביקש סיני ליבל למחוק את תביעתו, כדי לפנות מקום לתביעה ייצוגית. וכך נכתב בבקשתו:


"בהינתן כי סלקום פועלת נגד מיליוני מינויה בניגוד לתניה שקבע משרד התקשורת ברישיונה בספטמבר 2011 – והתניה בהסכם ההתקשרות מופיעה רק בעמוד 2 בדף ללא כותרת  תחת אחת מכותרת המשניות: "שירותים נוספים" (ראה נספח א' המצולם מנספח א' בכתב ההגנה של סלקום) - צודק ונכון כי סלקום תחדל מהעוולה לאלתר, ותבצע החזר לכלל המינויים נגדם פעלה בעוולה.
מחיקת התביעה תאפשר לסלקום להפסיק את העוולה, לבצע החזר למנויה, לתקן דרכיה – ללא בקשת אישור – תובענה ייצוגית - עומדת ותלויה. לא צודק כי רק סיני ליבל, ממאות אלפי ניזוקים יקבל החזר."

ביקשנו את תגובת משרד התקשורת וסלקום למסמך, אך לא הצלחנו לקבל (די ברור למה). אם נקבל תגובה, נעדכן בהתאם.

סיני ליבל"מדובר במהלך לא חוקי של סלקום, בניגוד מפורש להוראות משרד התקשורת. מדוע מנוי, שנוטש את סלקום, מחויב להגיע למרכז שירות כדי להחזיר את כרטיסי הסים הישנים?

בהינתן העובדה כי 
סים הוא מוצר מתכלה, שעלותו שקלים בודדים ואין אף חברה בעולם הממחזרת סים מלקוח אחד ללקוח אחר, הרי שהמסקנה המתבקשת היא, שהדרישה הזו, נועדה למרר את חיי המנוי, שנטש את החברה, או לנצל את מצוקת הצרכן לחיוב הנוסף "בדמי חיבור" – לאחר שנטש את סלקום.

תתכבד סלקום ותסביר לבית המשפט ולציבור לקוחותיה, מה יש לה לעשות עם סים משומש, ועוד כזה עם מידע אישי של המנוי דוגמת רשימת אנשי הקשר שלו. 

מדובר ברווח קל שסלקום עושה, עשרות מיליוני שקלים במצטבר, מכל הנוטשים אותה. אגב, אם הלקוח בכל זאת מגיע להחזיר את הסים, נציגי סלקום מנסים לשכנע אותו לחזור אליהם ומציעים לו 'הצעות מפתות'. כך, שמדובר כאן ב'תרגיל כפול' למניעת נטישת לקוחות".

אחרי כן סלקום לא מתביישת ומתלוננת במשרד התקשורת אודות "התרגילים למניעת נטישה" של בזק והוט... 

אם מישהו תוהה מה עושים במשרד התקשורת כיום (מלבד מסחר אלקטרוני) אזי זה די ברור: לא עושים מאומה (חוץ מספינים על העיתונות וטוקבקים באתר בכל הפרשיות הנחשפות כאן). כרגע, הדבר "הכי חם" זה עיסוק 
במכרז (שנפתח ב-7.8.16 וייסגר ב-15.8.16) לתפקיד מנהל/ת אגף בכיר רישוי בתחום הטלקום, בשלוחת המשרד בתל אביב. מדובר באדם, שיחליף למעשה את סמנכ"ל בכיר חיים גרון, שלקראת היציאה לפנסיה יקבל את התפקיד החדש (במסגרת מה שמכונה "שינוי ארגוני") של "טכנולוגיות תקשורת עתידיות". היחידה, שחיים גרון עומד בראשה כיום [אגף בכיר הנדסה ורישוי], תהפוך ל-2 יחידות: "מנהל הנדסה" (שיכלול גם את מה שיישאר מ"אגף הספקטרום") ו"אגף רישוי", שלו מתקיים כרגע מכרז פתוח למנהל האגף.

לא ברור אם שוב "יצניחו" למשרד התקשורת "טייס חלל" מבחוץ, לתפקיד שבמכרז, במקום לקדם אדם ראוי מבפנים. על פי מה ששמענו, שי רטר עשוי לזכות במכרז. הוא היה מנהל תחום באגף הנדסה ורישוי, עבר כבר לפני שנים ל"רשות החשמל" ורוצה כעת לחזור למשרד התקשורת. זה כרגע מה שמעסיק את עובדי המשרד. לא "בעיות קטנות" כמו עתיד עולם התקשורת הישראלי (שצונח באופן חופשי לתהום) והשתוללות חברות תקשורת על הגב של הצרכנים.  

אין ספק, שהפרשה הזו עם סלקום, ממחישה שוב את האפלייה באכיפה והאימפוטנציה באכיפה מצד ראש אגף פיקוח ואכיפה של משרד התקשורת, שיודע לפברק עבירות כנגד בזק (ולפעמים גם כנגד הוט) למכור "סיפורי אגדות לעיתונות", אבל לא יודע לאכוף את החוק נגד סלקום וגולן טלקום

האם סלקום תפסיק את הנוהג הפסול לחייב את מנויה שנטשו, להחזיר את הסים כאשר הם נודדים לחברה אחרת - ותבצע החזר לכספים שגבתה בעוולה בעבר - מבלי שתוגש נגדה תביעה ייצוגית? זה טרם ברור. המשך יבוא. 
 
סלקום



 
 
Bookmark and Share