Telecom News - התרגילים סביב השוק הסיטונאי מתגברים (בזק מנצלת את הכאוס בשוק)

התרגילים סביב השוק הסיטונאי מתגברים (בזק מנצלת את הכאוס בשוק)

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> התרגילים סביב השוק הסיטונאי מתגברים (בזק מנצלת את הכאוס בשוק)
סיפורו של יונתן בר-צבי מרמת גן, שרצה לשדרג את המהירות שלו אצל ספק "שוק סיטונאי" וגילה שזה אפשרי רק אם הוא חוזר להיות לקוח של בזק. כולם "עובדים על כולם בעיניים", כי השוק נכנס לתקופת כאוס מוחלט וכל ספקי התקשורת מצפצפים על משרד התקשורת והעומד בראשו.
מאת: אבי וייס, 14.8.16, 07:30שלמה פילבר

אם מישהו חשב, שהצפצוף הטרי של פרטנר (כאן וכאן), הוט מובייל (כאן) וסלקום (כאן) על החוק והרישיון הוא דבר יוצא דופן, אז סקרתי כאן את הפרות החוק הבולטות בשנים האחרונות, שלא זכו לשום תגובה ממי שממונה על החוק (משרד התקשורת).

המצב הזה החמיר מהרגע, שחברות התקשורת גילו, שהמנכ"ל הנוכחי (שלמה פילבר, בתמונה) יודע להתעסק רק ב"מיקרו רגולציה" ובספינים אין סופיים, במיוחד בנושאים, שאין לו שמץ של מושג או הבנה בהם, ולכן מהר מאוד הגענו למצב של "איש הישר בעיניו ייעשה". במצב הזה, אם יש בעיות צרכניות מטרידות, המשרד נכנע במהירות לגחמות של המפעילים הגדולים והטייקונים. האינטרס הציבורי והצרכני פשוט התאדה לחלל

על רקע זה אנו חושפים עוד תעלול קטן ונחמד בתחום "השוק הסיטונאי", תעלול, שמדווח עליו יונתן בר-צבי (שהסכים לפרסום שמו), שגר ברמת-גן.

להלן תיאור המעשה ישירות מפיו:
"הבלוף שנקרא שוק סיטונאי. בינואר (2016) הצטרפתי ל-019 טלזר בחבילת שוק סיטונאי במהירות 15 מגה. לפני מספר ימים, בתחילת אוגוסט 2016 החלטתי לשדרג למהירות 40 מגה. קניתי ראוטר תומך VDSL ופניתי לשירות הלקוחות של החברה לביצוע השדרוג.

נתקלתי בסירוב, בטענה, שאין באזור שלי (אמצע רמת גן) תשתית למהירות 40 מגה, וכי המערכת מסרבת לבצע שדרוג מהירות.
פניתי לבזק, נאמר לי שיש באזור שלי תשתית מתאימה, החלטתי להצטרף לבזק באותו רגע ולקבל חודש חינם [גם אופציה ל"בית חכם" חינם ל-4 חודשים], והתקנה חינם (זה מה שהציעו לי בבזק). המהירות שודרגה תוך 3 דקות מסיום השיחה עם בזק, ללא תקלות"

הסיפור הזה מצטרף לאין סוף תרגילים של כל חברות התקשורת, לא רק של בזק. אם תסתכלו למשל באתר סלקום (כאן) בפרק של "השוק הסיטונאי" (תת פרק
"מהי מהפכת ספק ותשתית?"), אין בהסבר אפילו מילה אחת שיש לה איזה קשר למציאות (למעט העובדה שכל המילים באתר הן בעברית). במאמר נפרד נרחיב את הניתוח מה שגוי בפרסומת הזו של סלקום לציבור לקוחותיה. אגב, זה לא שונה מהותית מפרסומת אחרת של סלקום כאן בתחום הסלולר, שגם בה אין מילה אחת נכונה. למה זה קורה? כבר הסברתי בתחילת הכתבה: "איש הישר בעיניו ייעשה". אפשר "לעבוד על הציבור בעיניים", בלי שום בושה.  

נחזור לתעלולים של בזק. למה אני אומר תעלולים כשהבאתי כאן רק תעלול אחד מפיו של יונתן בר-צבי? אז למי ששכח, או דילג על החשיפות הנוספות הקיימוחת כאן באתר, הנה המצבור של שאר התעלולים של השוק הסיטונאי על רשת בזק, שפרסמתי כבר כמה פעמים בעבר:
  • לקוחות השוק הסיטונאי מקבלים בממוצע כחצי מהביצועים, שמקבלים הלקוחות של בזק, גם בגלל שבשוק הסיטונאי מעמיסים 200 לקוחות ומעלה על כל חיבור של 100 מגה. ישראל היא המדינה היחידה בעולם שנמדדה בה ירידה בממוצע הגלישה בפס הרחב, במדידות בלתי תלויות של חברת אקמאי. לכן, ישראל הידרדרה תוך 3 רבעונים ב-15 מקומות (למקום 32) בהשוואה עולמית של הפס הרחב הקווי. זאת, בזמן שרוב לקוחות השוק הסיטונאי (ולא רק הם) שידרגו בתקופה הנמדדת את המהירות בחבילות הגלישה שלהם. 
  • בזק חוסמת מי שיש לו 2 חיבורי ISP ושהוא לקוח "שוק סיטונאי" אצל אחד מהם, או אצל שניהם. יש צורך במקרה כזה להיות לקוח רק של בזק (ו\או של בזק בינלאומי). 
  • בזק מציעה מבצעי "באנדל הפוך" אטרקטיביים (כמו במקרה שנחשף כאן למעלה, של יונתן בר-צבי), עם ספקי אינטרנט זעירים ודי מסתוריים (099, 011): 
  • בזק מציעה שירותים ייחודיים ואטרקטיביים רק ללקוחותיה, שכמעט כולם בחינם או בחצי חינם, דוגמת Bhome, שירותי ענן, Bphone, "חבילה מיוחדת לחרדים", שירותי WiF בארץ ובחו"ל ובקרוב IoT
  • בזק משדרגת לקוחות נבחרים ל-G.fast ברוחבי פס של עד 1 גיגה. רק לקוחות בזק יכולים (ויוכלו גם בעתיד, כשהשירות ייפתח לכל, בכל רחבי הארץ) לקבל G.fast
  • בזק מספקת רק ללקוחותיה נתבי Fiber ready המוכנים לדור הבא של הפס הרחב בבזק (סיבים לבתים או ליד הבתים, בטכנולוגיות FTTH, או Vectoring, או G.fast). 
  • רק לבזק בינלאומי (חברת הבת בקבוצת בזק) יש ביצועי אינטרנט בארץ ולחו"ל משופרים מול כל שאר ה-ISP, בזכות צירוף של כמה טכנולוגיות יחד (כמפורט כאן). זו הסיבה, שבזק בינלאומי הגיעה לכ-40% נתח שוק ספקי האינטרנט. בנוסף, אצל בזק בינלאומי אין העמסה של 200 לקוחות על כל חיבור של 100 מגה, ללקוחות השוק סיטונאי שאצלה, כמו שיש בכל ה-ISP האחרים. שתי המתחרות העיקריות האחרות בה (הקבוצות סלקום ופרטנר), הפסיקו מזמן להשקיע בלקוחות האינטרנט שלהן, והן מספקות ללקוחות ציוד (נתבים, ממירים של הטריפל של סלקום לרבות סלקוםtv, נתבי טלפוניה וכיו"ב), מהעשור הקודם, ציוד, שכנראה הן רכשו "לפי קילו" מעודפים של ציוד ישן, שנשאר במחסנים של סוחרי גרוטאות סיניים ממולחים. גם הרשתות הפנימיות שלהן ברחבי הארץ הן די ישנות (מול רשתות בזק ובזק בינלאומי). 
  • הטלפוניה של בזק לא נכנסה לשוק הסיטונאי (כאן אפשר להאשים את המתחרות בבזק ואת משרדי המשפטים והאוצר, שטירפדו הצעת פשרה בנושא). זה מספק ייתרון משמעותי לבזק מול לקוחותיה. 
  • יש עוד כ-10 תרגילים מגוונים, שהציבור הרחב לא רואה אותם, שמופעלים ע"י בזק ישירות על ה-ISP לרבות ה-ISP של השוק הסיטונאי. התרגיל הכי טרי ששמעתי: לחייב ISP במבצעי ה"באנדל" (כולל "באנדל הפוך"), לרשום את הלקוחות על שם ה-ISP ולא על שם בזק, ואז הם ייספרו כאילו הם לקוחות של "השוק הסיטונאי" או של ה-ISP ולא של בזק. לבזק יש אינטרס מובהק להראות שהשוק הסיטונאי אצל ה-ISP המתחרים הוא סיפור הצלחה, כדי לקבל "תגמול" ששווה לה המון כסף, של הורדת "חומות ההפרדה המבנית" מעל קבוצת בזק. פשוט תרגיל גאוני נוסף מבית בזק. 
לסיכום, כתבתי מאמר תחת השם: החטא ועונשו: בזק ממשיכה "לייצר כסף", גם בגלל הטיפשות של הרגולטור. הכותרת מתארת יפה את המצב. כשיש רגולטור כושל וספינולוג, זה מה שמאפשר לכולם לבצע "ספינים". גם לבזק. 

עבודה בעיניים



 
 
Bookmark and Share