Telecom News - רשת תקשורת מחשבים – איך לבחור תשתית תקשורת לעסק?

רשת תקשורת מחשבים – איך לבחור תשתית תקשורת לעסק?

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> רשת תקשורת מחשבים – איך לבחור תשתית תקשורת לעסק?
רשת תקשורת מחשבים – איך לבחור תשתית תקשורת לעסק?
מאת: מיכאל פנחס, 28.9.16, 12:10מיכאל פנחס
 
שליטה בהוצאות התקשורת עומדת כיום בראש סדר העדיפות של עסקים בכל העולם. אולם, הצרכים החדשים של הפתרונות, העובדים, הלקוחות והשותפים מובילים לצורך לשדרג את רשת התקשורת הקיימת. איך בוחרים תשתית תקשורת חדשה?
 
שירותי המחשוב והתקשורת בעסקים קטנים עד בינוניים היו, למעשה, "בור תקציבי" בלי כל תחתית. לכן, כשמתעורר הצורך לשדרג את תשתית התקשורת הקיימת בעסק - LAN (או לבחור בתשתית לעסק חדש, או שלוחה חדשה של עסק קיים), יש צורך בסדרת החלטות, שאמורות להתבצע לאחר ניתוח צרכי העסק ובניית תכנית עסקית ותקשורתית מתאימה.
 
השאלה הראשונה, שיש לשאול: האם תשתית התקשורת החדשה תהיה מבוססת על כבלים פיזיים או מבוססת תקשורת אלחוטית?
 
א. כיום, התרחבו שירותי אלחוט בתקן WiFi והם הפכו להיות כמעט חובה בכל עסק המעוניין לחסוך בהוצאות.
 
התקן האלחוטי המומלץ כיום ושנמצא כבר בשוק בישראל הוא: 802.11 ac Wave 2, המספק עד 7 גיגה סל"ש באוויר.
 
המעבר מרשת מקומית- LAN קווית לרשת אלחוטית לא רק חוסך בהוצאות, הוא מייעל את העבודה ויכולת השירות של העסק בצורה מאוד משמעותית:
  • ניתן לגשת לכל שירותי העסק באמצעות סמארטפון או טאבלט (או מחשב נייד) ברשת האלחוט ואין צורך להיות כבולים לחיבור פיזי לשקע פיזי בקיר או על השולחן.
  • רוחבי הפס באלחוט טובים כיום מרוחבי הפס ברשתות אתרנט הקיימים בעסקים (תקן ac החדש של בסיס השידור של WiFi, יכול לספק עד 7 גיגה סל"ש באוויר למרחקים של כמה עשרות מטרים).
  • חברות הסלולר הגדולות מאפשרות לקיים שיחות סלולר (ללא עלות נוספת) על רשת ה-WiFi מהסמארטפונים של הלקוחות. מכאן, שניתן להשתמש בכל סמארטפון על הרשת האלחוטית של העסק במקומות בהם אין קליטה סלולרית (במיוחד זה טוב במרתפים, בממ"ד, בחדרים פנימיים בבניין משרדים ובמקומות בלי כיסוי סלולרי).
  • ניתן לספק שירותים (אינטרנט או כל שירות אחר) לכל אורח או לקוח המגיע אל העסק וניתן להפריד (מבחינה אבטחתית) בין הרשת האלחוטית, שמשמשת את עובדי העסק, לבין הרשת, שמשמשת את האורחים או הלקוחות.
  • ניתן לספק ללקוחות קיימים או פוטנציאליים שירותים חדשים מבוססי מיקום של הלקוח כשהוא בתוך העסק או בסביבתו הקרובה. זה אפשרי לביצוע ישירות מתוך רשת ה-WiFi ובשילוב של טכנולוגיות נלוות משלימות דוגמת iBeacon. כך, לקוח יכול לקבל הכוונה למוצר מסוים הקיים בעסק או לאדם מסוים בעסק רק מידיעת המיקום שלו באותו רגע בעסק. ניתן לחבר את הרגלי הקנייה של הלקוח ולהמליץ לו המלצות, מבצעים וקופונים, כתלות במיקום שלו בעסק או בקרבתו. 
  • ניתן לחבר בקלות לרשת האלחוטית של העסק שירותים חיוניים נוספים של העסק כדוגמת: מצלמות אבטחה מבוססות חיבור WiFi, חיבור סנסורים ומצלמות קטנות לבית ולעסק הקטן (דוגמת BHome של בזק), רישום נוכחות עובדים, שליטה בשערים ובדלתות כניסה, אינטרקום, מערכות מעקב ושליטה על מלאים, איתור אנשים ומוצרים ברחבי העסק ועוד.
כיום, יש בישראל 3 חברות מובילות בתחום ה-WiFi: סיסקו, Aruba (מבית HP ארגונים),ו-Ruckus Wireless (מבית Brocade Communications Systems), שהיא גם המובילה בשוק המקומי בהיקף הלקוחות וההתקנות. לכל אחת מהחברות הללו יש שפע של אינטגרטורים המתמחים בהתקנות בפלחי שוק שונים. לכל אחת מהחברות הללו יש פתרונות של WiFi בתקן החדש ac Wave 2, שמספק, כאמור, עד 7 גיגה באוויר. התקן הבא – ad יגיע אלינו ב-2017 עם יכולות מתקדמות ביותר.
 
ב. אם ההחלטה היא להסתמך על חיבור כבלים פיזיים, יש להחליט אם להשתמש בכבילה קיימת ולשדרג את יכולותיה או לסלול כבילה חדשה עם יכולות מתקדמות.
 
1. שימוש בכבילה קיימת ושדרוגה: בתחום הזה ניתן להשתמש ברשת חוטי החשמל, ברשת הקואקס (אם קיימת בעסק), או ברשת חוטי הנחושת (של בזק). לכל אחת מהרשתות הללו יש שיטה שונה (ורכיבי ציוד שונים) כדי לשדרג את הרשת ולקבל רוחבי פס טובים:
  • תקן MoCa. תקן לרשתות קואקס. כיום התקן החדש ביותר הוא MoCa 2.5 המספק עד 2.5 גיגה סל"ש על חוטי הקואקס. בהחלט חיבור ברוחב פס מרשים. תקן זה מאפשר גם תמיכה בהעברת K4 ו-K8 ברשת לכל מכשיר קצה. יש בשוק גם גרסת ביניים מתקדמת בשם MoCA 2.0 Enhanced Mode. ציוד קצה בתקן הזה מאפשר עד 1.4 ג'יגה לכל נקודת קצה ומינימום 800 מגה לכל נקודת קצה. יש בשוק קרוב ל-200 סוגי התקנים, שעברו אישור בתקן MoCa 2.0 וניתן להשתמש בהם.
  • תקן G.hn, תקן לכל סוגי התשתיות (חשמל, קואקס ונחושת) עם מתאמים לכל סוג של תשתית. בתקן הזה ניתן להעביר בין כמה מאות מגה עד מעל ל-1 גיגה סל"ש, בתלות בסוג הכבלים העוברים בקירות בין החדרים ואיכותם. יש כבר פתרונות של G.hn מ-20 יצרנים בעולם, שחלקם כבר קיבל אישורי תקינה ותאימות, גם מארגון HomeGrid, שבודק תאימות בין המוצרים של יצרנים שונים, וניתן לייבא מוצרים כאלה ולהתנסות בהם.
  • תקן HomePlug. תקן לרשת על חוטי החשמל. תקן עם בעיות רבות וכרגע הייבוא שלו לישראל נאסר ע"י משרד התקשורת. יש עדיין יבואנים, שיש אצלם מלאים קודמים של מוצרי HomePlug (בטרם כניסת האיסור לייבא), ליצירת רשת על חוטי החשמל. רשת כזו מספקת עד 200 מגה סל"ש לנקודות הקצה. די נחות בהשוואה לשני התקנים האחרים ולא מומלץ.
  • תקן HDMI. משמש בעיקר להעברת מולטימדיה באיכות גבוהה. מבוסס על כבילה אופטית למרחקים של עד 100 מטר. התקן הכי חדש הנפוץ בארץ הוא HDMI 2.0. תקן זה לא מתאים לצרכי רשת מקומית עסקית.
  • יש תקנים נוספים לרשתות מחשבים מקומיות (בעיקר בתחום האלחוט, דוגמת:ZigBee, UWB, Z-WAVE  ועוד) אך הם פחות נפוצים ולא מומלצים לרשתות עסקיות.  
2. כבילה חדשה: כיום ההמלצה היא לבחור בכבילה התומכת באתרנט. כיום, כבלי תקשורת ברמת Cat6 ו-Cat 6A הפכו לחובה וכעת נכנסים לשוק במהירות כבלי Cat7 ו- Cat7Aעד 1,200 מגהרץ, כשמובילת שוק היא חברתCaleb גטר-טק).
 
כבלי אתרנט מספקים יכולת של העברת חשמל עליהם (בתקן PoE = Power Over Ethernet). זאת, בלי לפגוע בהעברת התעבורה העסקית, על אותו כבל.
 
כבלי אתרנט נפרסים עד לטווחים של 100 מטרים, ואז יש צורך לחבר אותם למגבר אותות או למתג תקשורת מתאים, כדי לשחזר את האות ולהמשיך את התקשורת למרחק הנדרש ברשת הפנימית. ברוב הרשתות הפנימיות של עסקים קטנים, המגבלה של 100 מטר אינה מפריעה, כי החיווט הפיזי של הכבלים הוא למרחקים של פחות מ-100 מטר.
 
למי שמתכונן לפרוס רשת חדשה, בהחלט מומלץ לבחור בכבלים ברמת ,Cat7 שתומכים ברשת של עד 20 גיגה סל"ש, או בכבלי ,Cat7A שתומכים ברשת של 40 גיגה עד 100 גיגה סל"ש.
 
בשנה הקרובה נראה בשוק כבלי Cat8, עד 1,600 מגהרץ וגם עד 2,000 מגהרץ, ב-2 גרסאות: Cat8.1 ו-Cat8.2. הכבלים הללו נועדו בעיקר לצרכים של הפעלת רשת בתנאים של רעשים עם צורך גבוה בביצועים של הקצה העליון ובהגנה על המידע.
 
אולם, ההגנה הטובה על המידע היא בפריסת סיבים אופטיים. למרות שפריסת כבלים אופטיים יותר יקרה מול פריסת כבלי אתרנט, יותר ויותר עסקים משתכנעים, שפריסת סיבים עדיפה עבורם מהסיבות הבאות:
  • הקיבולת של הסיבים היא למעשה אין סופית.
  • קל לבצע שדרוגים. כל מה שנדרש זה להחליף את חיבורי הקצה והמגברים ולא את הסיבים עצמם.
  • הגנה מלאה לתעבורה. כמעט ולא ניתן להאזין לתעבורה העוברת על סיבים אופטיים.
  • אין כמעט תקלות. אמינות כמעט 100% לביצועי הרשת מבוססת סיבים.
מחירי סיבים אופטיים יכול לנוע בין 20 ₪ ל-100 ₪ למטר (תלוי בטיב הסיב), לא כולל עבודה: נדרש סוג התמחות ספציפית של ידע וניסיון פריסת סיבים אופטיים, ולא כולל עלויות ציוד קצה לפי צרכי הלקוח.
 
יש לקחת בחשבון, שקשה לכופף סיב (כיפוף יכול לשבור את הסיב), לכן שימוש בסיב לא מתאים במקומות, שיש בהם צורך בכיפוף הכבל בנקודת החיבור או במעבר בין חדרים. סיבים, שניתן לכופף אותם, הם מאוד יקרים.
 
שורה תחתונה:
עולם התקשורת נע מהר קדימה, והלקוחות העסקיים עוברים לרשת תקשורת אחודה, שמעבירה עליה גם Data וגם טלפוניה ומשמשת בסיס לשירותי ענן מכל סוג.
 
לכן, מומלץ קודם להחלטה על בחירת ספק רשת מקומית עבור העסק, לבצע ניתוח צרכים ובדיקת ROI בסיוע אנשי מקצוע, כדי להגיע להחלטה מושכלת בנושא ולתחר בין הפתרונות השונים הקיימים בשוק בתחום זה. יש לבדוק אם הפתרון שנבחר תומך בשדרוג לשירותי ענן, כדי לקבל את מירב היתרונות של שירותים בענן.
 
מומלץ לבצע תהליך מושכל של בחירת מוצרי תקשורת מתקדמים מהסוג של רשת מקומית. יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית".

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, ספטמבר 2016.
מחבר המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים
 
 
רשת תקשורת מחשבים



 
 
Bookmark and Share