Telecom News - מתניידים ועוברים למשרדים חדשים? זה הזמן להפסיק להיות "מחלבת כספים"

מתניידים ועוברים למשרדים חדשים? זה הזמן להפסיק להיות "מחלבת כספים"

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> מתניידים ועוברים למשרדים חדשים? זה הזמן להפסיק להיות "מחלבת כספים"
מתניידים ועוברים למשרדים חדשים? זה הזמן להפסיק להיות "מחלבת כספים"
מאת: מיכאל פנחס, 25.10.16, 13:30מיכאל פנחס
 
המעבר למקום חדש הוא הזמן לסיים את ההתחייבויות הישנות לתשתיות תקשורת ישנות ויקרות. מדובר במהפך מחשבתי, כלכלי, ארגוני ותפעולי. מהם היתרונות במימוש טכנולוגיות חדשות לתשתיות תקשורת למחשבים וטלפוניה?
 
תחום תקשורת המחשבים ופריסתה נשאר בישראל די מאחור, בעיקר מחוסר ידע ומאחר שספקי התקשורת לא מציעים לעסקים שירותים כאלה. הם מעדיפים להשאיר את המגזר העסקי בטכנולוגיות קנייניות וישנות, כי זו "מכונה להדפסת כסף" עבורם.
 
לכן, אין כל סיבה, שמנהלים ובעלי עסקים ימשיכו להיות "מחלבת כספים" בתחום תשתיות התקשורת למחשבים ולטלפוניה. המעבר למקום חדש הוא הזמן לסיים את ההתחייבויות הישנות לתשתיות תקשורת ישנות ויקרות.
 
במידה והעסק החליט להתנייד ולעבור למשרדים חדשים במתחם חדש, יש לבצע תהליך חדש של בחירת ספק תשתיות התקשורת ושירותי הטלפוניה לעסק.
 
מה יש לדרוש מספקי התקשורת בתחום תשתיות תקשורת חדשות למחשבים וטלפוניה?
 
1) כיום, הכיוון הברור הוא "תשתיות אחודות" ל-Data ולטלפוניה גם יחד. לכן, יש לפסול על הסף כל ספק תקשורת (או אינטגרטור של שירותי תקשורת), שאינו מסוגל לספק שירותי "תשתיות אחודות".

2) אין לקבל שום הצעה מספק תקשורת שמציע לעסק להקים בתוך כתלי העסק "חדר תקשורת" ומרכזיה פיזית. הגישה הזו עברה מן העולם ואסור ליפול בפח הזה, שמשמעותו ברורה: "מחלבת כספים" אין סופית ובלתי מוגבלת בהיקפה, של ספק התקשורת מהעסק. 
 
3) מומלץ להכין "תכנית עסקית" המנתחת את צרכי העסק במבט של עד 5 שנים קדימה מול ההוצאות האפשריות מצד בעלי העסק וחישוב ROI לכל פתרון אפשרי.
 
4) מוצע לשקול מעבר לשיטה של "רשת לפי דרישה". שירות שמסופק כיום רק ע"י אלקטל-לוסנט-ארגונים (כרגע לא ע"י ספקי התקשורת). זאת, באמצעות רשת האינטגרטורים והמפיצים שלה בישראל: תדיראן טלקום, טלדור, יורוקום, TSG. בגישה זו משלמים רק עבור השימוש ברשת, לא על הציוד, ניהולו, שידרוגו ותחזוקתו. השיטה הזו תתפשט בשוק המקומי במהלך השנה הקרובה.

5) ראוי לבצע תיחור מלא בין הספקים. יש כיום בשוק 17 ספקי תקשורת בעלי "רישיון אחוד". מדובר במהפכה של ממש, שהעבירה (בפעם הראשונה בהיסטוריה של עולם ספקי תשתיות תקשורת למחשבים וטלפוניה) את הכוח לידי הצרכנים העסקיים. נגמרו מזמן הימים בהם רק בזק הייתה ספק שירותי תשתיות תקשורת לעסקים וארגונים בישראל.
 
6) כדאי לבחון אם ספק התקשורת מתכוון לספק תשתיות תקשורת למחשבים ולטלפוניה מבוססי ענן בגישות החדשות בטווח הזמן הנראה לעין. אם כן, יש לקבל מספק התקשורת לוח זמנים מדויק למסלול ההגירה לתשתיות החדשות.

אתייחס כאן רק ל-2 חידושים בתחום תשתיות התקשורת. הם נקראים SDN ו-NFV. כדי לא להעמיס כאן הסברים טכנולוגיים מעמיקים, אפשר לציין בקצרה, שה-SDN זה המימוש של הווירטואליזציה של רשת התקשורת על כל מרכיביה והעברתה לענן, ה-NFV זו שכבת היישומים והיכולות של הרשת בענן. בד"כ מפעילים את 2 המנגנונים הטכנולוגיים הללו יחד, אבל יש אפשרות להפעיל כל מנגנון כזה לחוד (בענן).
 
 מהם היתרונות במימוש טכנולוגיות חדשות לתשתיות תקשורת למחשבים וטלפוניה?
 
1. העסק משתחרר מה"חתונה הקתולית" לספק תקשורת מסוים. העלויות, לאורך זמן, צונחות ומתקרבות לרצפה.
 
2. חיסכון עצום בהוצאות, לרבות בהוצאות התפעול. ניתן ורצוי להשתמש ב"כבילה אחודה". ה-ROI הוא ברור ומוכח.
 
3. אין צורך בציוד תקשורת ייעודי, קנייני, יקר ועם רישיונות לכל דבר. SDN ו-NFV ממומשים על חומרה פשוטה ביותר של מחשבים (לוחות מחשבים מבוססי אינטל, שקונים בפרוטות מסין או מטיוואן). אין בכך כל פגיעה בביצועים או ברמת האבטחה של הרשת. להיפך, גם הביצועים עולים דרמטית וגם רמת האבטחה משתפרת.
 
4. תפעול כל מרכיבי הרשת הופך לקל ביותר ללא צורך בהדרכות ולא נדרשות יותר מיומנות מיוחדת. אין יותר צורך במומחי רשת יקרים היודעים לקנפג מסך CLI במוצרי הרשת.
 
5. אין יותר בעיות של שדרוגים. הספק של הפתרון מעדכן ומשדרג באופן שקוף ומרחוק, כל הזמן, את כל מרכיבי הרשת והשירותים על הרשת.
 
6. ניתן להניע משאבים מצד לצד וממקום למקום בלחיצת העכבר. זה עניין של שנייה. דוגמה: ניתן להעביר פיירוול (Firewall) ממקום למקום (גם על פני כדור הארץ) בלחיצת כפתור. כך גם ניתן להעביר מרכזיה, נתב, מאזן עומסים, מתג או כל רכיב של רשת תקשורת אחרת לכל מקום בלחיצת כפתור. ברגע שהכול בענן, הכול חופשי להתנייד לכל מקום הצריך את השירות או הרכיב הספציפי ברשת.
 
מה המשמעות של השינוי הזה בהתקנת תשתיות תקשורת למחשבים וטלפוניה מהדור החדש על בעלי העסקים העוברים למקום חדש?

מדובר כאן במהפך מחשבתי, כלכלי, ארגוני ותפעולי. קשה להקיף את כל השינויים והיישומים במאמר אחד ואתאר כאן יישום אחד פשוט יחסית: חיבור סניף של עסק הנמצא במיקום מרוחק (למשל בעיר אחרת) אל הרשת של העסק, אל רשת ה-IT ורשת הטלפוניה של העסק.

בשיטה הקיימת, מהלך כזה יכול לקחת בין שבועות לחודשים עד שהוא מסתיים, עם הוצאות כבדות גם לאנשי מקצוע, שיעסקו בתכנון ויישום החיבור של הסניף, מה שידרוש גם השקעות להתקנת ציוד מתאים ויקר לכל שירות בסניף המרוחק.
 
בגישה החדשה של ה-SDN וה-NFV לוקח החיבור הזה כמה דקות במחיר אפסי. לאחר שהעובדים התמקמו בשלוחה ונבנתה בו רשת מקומית פנימית בסיסית ביותר, ובוצע חיבור חיצוני פשוט ביותר לאינטרנט, שולחים עם שליח לסניף הזה קופסה של מתג קטן, הכי פשוט שיש, גם תוצרת סין, שמחירו פחות מ-50 דולרים. מחברים את הקופסה הזעירה הזו בסניף מצד אחד לרשת המקומית ומצד שני לרשת האינטרנט (וכמובן לחשמל). אחרי ש-2 הכבלים הללו (LAN ו-WAN) מחוברים לקופסה, תוך 3 דקות הסניף מחובר למרכז, בכל מקום בו המרכז הזה ממוקם בעולם. נעשה חיבור של כל השירותים הקיימים במרכז, לרבות טלפוניה, שיחות ועידה, כל היישומים וכל היכולות שיש ושיהיו בסניף המרכזי, שמחובר כעת לכל השלוחות בסניף המרוחק הזה. הכל נעשה באופן מאובטח ומוצפן.
 
בנוסף, לא צריך שום מומחה בסניף כדי לבצע את החיבור הזה לרשת של העסק במרכז. כי זה מתבצע אוטומטית. כל אחד יכול לחבר 2 כבלים לקופסה ולחבר אותה לחשמל. זה כל מה שנדרש. זה לא תיאור דמיוני. ככה זה בדיוק עובד וקיים כבר בעולם. בקרוב זה יהיה נחלת ספקי שירותי תשתיות תקשורת גם בישראל.
 
מומלץ מאוד לדרוש SLA (ר"ת: Service Level Agreement) מספק השירות בכל תחום שייבחר. ספק, שאינו מוכן לספק הסכם SLA, מומלץ לא להתקרב אליו. החלק החשוב ביותר ב"הסכם רמת שירות" כזה אינו היקף ההסכם ועלויותיו, אלא הקנסות \ החזרים \ זיכויים על אי עמידה בהסכם. אין לחתום הסכם עם ספק, שאינו מוכן להגדיר מול ההתחייבויות שלו את הקנסות \ זיכויים \ החזרים כספיים, שהוא חייב בהם עקב אי עמידה בהסכם. אין לקבל את טיוטת ההסכם כ"כזה ראה וקדש". כל חוזה הוא בסיס למו"מ. בנוסף לדברים הברורים, שיש להגדיר בהסכם עפ"י רמת השירות הנדרשת (זמני תגובה לתקלות, עלויות, כיסוי ועלויות של סעיפי תקלות ושירות שאינם בהסכם, וכיו"ב), חובה לציין מול כל סעיף מה ההחזר \ זיכוי \ קנס, שהספק ישלם אם הוא אינו עומד בהתחייבויות שלו. אנו עומדים לרשותכם לייעוץ ולסיוע בתהליך הזה, כי מדובר ב"מסע" ולא בפעילות חד-פעמית.
 
שורה תחתונה בתחום התקנת תשתיות תקשורת למחשבים וטלפוניה:
עולם התקשורת נע מהר קדימה, ופתרונות חכמים מוצעים ללקוחות בכל תחום. מומלץ קודם להחלטה על התקנת תשתיות תקשורת למחשבים וטלפוניה בעת המעבר למיקום חדש, לבצע ניתוח צרכים ובדיקת ROI בסיוע אנשי מקצוע, לרבות בדיקה האם המעבר ל"ענן" אכן יביא תועלת מיידית וגם ארוכת טווח לעסק. זאת, כדי להגיע להחלטה מושכלת בנושא ולתחר בין הפתרונות השונים הרבים הקיימים בשוק בתחום זה. הכוח מצוי כיום בידי הצרכנים ויש לנצל זאת בצורה מושכלת.
 
 מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, אוקטובר 2016.
מחבר המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים
העברת עסק



 
 
Bookmark and Share