Telecom News - ULE-Ultra-Low Energy: חשיפת דור ההמשך הטכנולוגי של ה-DECT

ULE-Ultra-Low Energy: חשיפת דור ההמשך הטכנולוגי של ה-DECT

דף הבית >> תקנים חדשים >> ULE-Ultra-Low Energy: חשיפת דור ההמשך הטכנולוגי של ה-DECT
ULE-Ultra-Low Energy: חשיפת דור ההמשך הטכנולוגי של ה-DECT
מאת: צבי שחם, 10.10.16, 10:26צבי שחם

האם ULE תהיה טכנולוגיית העתיד של הרשת הביתית, אלמנטי IoT  ו"הבית החכם"?
 
המושגDECT -Digital Enhanced Cordless Telecommunications בוודאי מוכר למרבית הקוראים. זהו התקן דה-פקטו של התקשורת האלחוטית הביתית והעסקית, שקיים מזה כ-25 שנה. התקן פורסם לראשונה ב-1992 ע"י ארגון התקשורת האירופי ETSI-European Telecommunications Standards Institute לצורך יצירת מערכות תקשורת לטווח קצר, והורחב ב-1995.
 
טכנולוגיית DECT מבוססת על יצירת מיני-תאים (דמויי סלולר) בעלי תחנה מרכזית אחת וכמה יחידות קצה ניידות המקושרות ביניהן באלחוט. תדרי העבודה הם 1900-1880 מה"צ (עם שינויי תדרים מסוימים  בכמה מדינות), שנחלקים ל-10 ערוצים עם הקצאה דינמית, כדי להקטין הפרעות.
 
נצילות הספקטרום היא גבוהה, והתקשורת אמינה ומאובטחת. איכות הדיבור היא ברמה של תקשורת קווית, עקב השימוש בדגימות ADPCM בקצב 32 קסל"ש דו-כווני (לפי תקן G.726). טווחי הפעולה הם: 50 מטר בתוך בניין, 300 מטר בשטח פתוח - הרבה יותר מהטכנולוגיות המוכרות בלוטוס' או WiFi.
DECT
 
בתצלום: מכשירי DECT
 
בהמשך נוספו למכשירי DECT יכולות של העברת נתונים (עד 1 מסל"ש), הודעות SMS, שילוב עם בלוטוס (לטווח מקומי), שילוב עם מערכות GSM ו-G3 ותכונות מתקדמות של טלפוניה (דיבורית, זיכרון של עשרות מספרים, חיוג מקוצר, העברת שיחה לשלוחה אחרת, שיחת ועידה, ועוד).  
 
האתר www.dect.org  (של DECT Forum) מתגאה ביותר ממיליארד מכשירים בטכנולוגיה זאת, שנמכרו עד כה בעולם, ופרוסים ביותר מ-100 מדינות, כולל ישראל. התדרים המותרים בישראל הם 1880-1900 מה"צ. כך, שטלפוני DECT אמריקאיים (לדוגמה) אינם מותרים לשימוש בישראל.
 
לוגו
 
על הבסיס של טכנולוגיית DECT החלה להתפתח טכנולוגיית ההמשך: ULE (Ultra Low Energy). גם היא פועלת בטופולוגיית כוכב, כלומר תחנה מרכזית וסביבה יחידות קצה (ניידות או נייחות) המקושרות באלחוט.
 
אולם, בעוד טכנולוגית DECT טפלה בעיקר בטלפונים אלחוטיים, ה- ULE נועד לשרת את יישומי העתיד: סנסורים שונים, אלמנטי IoT, מונים (Meters), בקרים (טמפרטורה, חשמל, אנרגיה), מפסקים, גלאים (תנועה, נפח, עשן, אש), מוניטורים לתינוקות ולמבוגרים נזקקים ועוד.
 
טכנולוגית ULE מאפשרת העברה סימולטנית של דיבור ונתונים: לדוגמה, המוניטור למבוגרים מאפשר גם הפעלת אזעקה וגם דיבור עם האדם הנזקק. ULE נבדל מ-DECT בכך, שהשידורים הם בעצמה מאד נמוכה (ומכאן בא שם הטכנולוגיה) וכן בחיזוק יכולת האבטחה - מהצפנת AES של 64 סיביות (DECT) ל- 128 סיביות (ULE). היישומים העיקריים הם אוטומציה, אבטחה ובקרת אקלים של הבית. בגלל הקרבה בין 2 הטכנולוגיות, בהרבה מקרים רכיבי DECT קיימים יכולים לעבור שדרוג ל-ULE ע"י שינויי תוכנה בלבד.
 
פעילות ULE מקודמת ע"י ארגון ULE Alliance, ארגון ללא כוונת רווח, שמרכזו בעיר ברן (שוויץ). הארגון נוסד ב-2013 ע"י DECT Forum (הנזכר לעיל) ומטרתו לקדם את הרעיון של הבית האלחוטי בטכנולוגית ULE. לארגון יש תוכנית מסודרת לאישור מוצרים. כך, שתהיה תאימות מלאה ביניהם, והרשימה העדכנית מפורסמת באתר הארגון כאן. בארגון רשומות קרוב ל-100 חברות כולל אינטל, פנסוניק, DSP, דיאלוג'יק, Vtech ועוד. אגב, חברת DSP הישראלית כבר מפתחת ומספקת ערכת שבבים לתחום הזה.
 
האם הבית "החכם" יהיה מבוסס ULE?                 
נראה, שלטכנולוגית ULE יש סיבות טובות לזכות בקרב על הרשת הביתית העתידית: התדרים אינם מופרעים ע"י שידורי WiFi, תנורי מיקרוגל וטלפונים אלחוטיים מהדור הישן. הספקי השידור הם נמוכים. כך, שהסוללה יכולה לתפקד זמן ארוך מאד (סדרי גודל של שנים). טווחי שידור מצוינים (עד כ-500 מטר) ומנגנוני האבטחה חוזקו. אבל, כמו בהרבה מקרים, יש גם טכנולוגיות מתחרות.
 
מאתצבי שחם, M.Sc., אוקטובר 2016.
zvi.shacham@gmail.com
www.zvish.com
  



 
 
Bookmark and Share