Telecom News - GSMA: עלייה באימוץ סלולר בפס רחב וסמארטפונים במזה"ת וצפון אפריקה

GSMA: עלייה באימוץ סלולר בפס רחב וסמארטפונים במזה"ת וצפון אפריקה

דף הבית >> חדשות >> חדשות מהעולם הערבי >> GSMA: עלייה באימוץ סלולר בפס רחב וסמארטפונים במזה"ת וצפון אפריקה

דו"ח GSMA צופה עלייה באימוץ של סלולר בפס רחב וסמארטפונים במזה"ת וצפון אפריקה

מאת: מערכת Telecom News, 17.10.16, 22:59GSMA
 
הסלולר עוזר לפתח שירותים חדשים חדשניים, לחבר את הבלתי מחוברים וליצור תעסוקה באזור המגוון, שכולל גם את ישראל.

רשתות הסלולר בפס רחב תהוונה 61% מחיבורי הסלולר עד 2020, עלייה לעומת 41% כיום, באזור המגוון של המזרח התיכון וצפון אפריקה (MENA), לפי דו"ח חדש של GSMA, שפורסם היום בוועידת GSMA Mobile 360 Series - המזרח התיכון בדובאי.

GSMA מייצג את האינטרסים של מפעילי הסלולר בכל העולם, ומאחד קרוב ל-800 מפעילים עם יותר מ-300 חברות בסביבת הסלולר הרחבה, כולל יצרני טלפונים ומכשירים, חברות תוכנה, ספקי ציוד וחברות אינטרנט וגם ארגונים במגזרי תעשייה משיקים.

המחקר החדש, "כלכלת הסלולר – המזרח התיכון וצפון אפריקה 2016" (The Mobile Economy – Middle East and North Africa 2016), מדגיש, שיש כיום 339 מיליון מנויי סלולר ייחודיים (ברבעון השני של 2016) ב-25 השווקים של האזור, מספר, שצפוי לעלות ל-385 מיליון עד 2020. גם מספר חיבורי הסמארטפונים יותר מהוכפל ב-3 השנים האחרונות והגיע ל-263 מיליון ברבעון השני של 2016, מהווה 42% מכלל החיבורים, וחזוי להגיע ל-467 מיליון עד 2020. הזמינות של רשתות סלולר בפס רחב הגדילה את האימוץ של סמארטפונים ועוזרת לגשר על הפער הדיגיטלי ומכניסה לשימוש שירותי סלולר חדשים חדשניים.

ענף הסלולר מספק צמיחה כלכלית, תעסוקה ומימון ציבורי
ב-2015, ענף הסלולר תרם יותר מ-150 מיליארד דולרים לכלכלת האזור, או 4% מהתמ"ג של האזור, והסכום חזוי לגדול לכמעט 200 מיליארד דולרים עד 2020. ענף הסלולר גם תמך בכלכלה המקומית באמצעות יותר ממיליון מקומות עבודה ב-2015, כולל עובדים, שעובדים ישירות בסביבת הסלולר ומשרות הנתמכות בעקיפין ע"י הפעילות הכלכלית, שיוצר המגזר. מגזר הסלולר גם תרם 15 מיליארד דולרים ב-2015 למימון הציבורי בצורת מיסוי כללי.

סביבה אזורית מגוונת
יש שונות עצומה ברמת הבשלות של השווקים בין מדינות ממועצת המפרץ לשיתוף פעולה כגון בחריין, כוויית ואיחוד האמירויות, בהן ל-77% מהאוכלוסייה יש מנוי סלולר, ובין כמה שווקים ערבים אפריקנים כגון איי קומורו, ג'יבוטי וסומליה, בהם החדירה של המנויים היא פחות מ-30%. הדו"ח מדגיש, ששיעורי המנויים יאטו בשנים הקרובות, כי השווקים היותר מתקדמים מתקרבים לרוויה והשווקים הפחות מפותחים סובלים מתנאים פוליטים וכלכליים לא יציבים. החדירה באזור תגיע ל-63% בלבד מהאוכלוסייה עד 2020, פחות מהממוצע הגלובלי שהוא 73%.

הסלולר נותן מענה לאתגרים חברתיים
הדו"ח מדגיש איך טכנולוגיית הסלולר ממלאת תפקיד מפתח במתן מענה למגוון של אתגרים חברתיים במדינות הפחות מתקדמות באזור, בתחומים כגון אוכלוסיות לא רשומות, הפער הדיגיטלי, כלילה פיננסית ומענה לאסונות. האימוץ של אינטרנט סלולרי גדל במהירות ו-200 מיליון או 36% מאוכלוסיית MENA השתמשו בסלולר כדי לגשת לאינטרנט באמצע 2016, ועוד 87 מיליון צפויים להיות מקוונים עד 2020. אולם, במדינות מתפתחות, כגון חלק מהמדינות הערביות האפריקניות, יותר משני שלישים מהאוכלוסייה בממוצע לא משתמשים באינטרנט הסלולרי.

באזור, שבו ליותר מ-120 מיליון אנשים אין אמצעי זיהוי רשמי, הסלולר עוזר לתת מענה לאתגר של אוכלוסיות לא רשומות ומאפשר רישום לידות, במיוחד באיזורים כפריים. הכלילה הפיננסית הגדלה גם עוזרת לשפר את הגישה לשירותים פיננסיים ומספקת מענה יעיל לאסונות ומשברים הומניטריים. לדוגמה, יש כעת 20 שירותי כספים סלולריים בזמן אמת ב-10 שווקים, שמאפשרים לבצע תשלומים והעברות כספים בינ"ל ביעילות ובקלות, במיוחד עבור 60% מאוכלוסיית האזור ללא גישה לשירותים פיננסיים פורמליים.

הסלולר מניע שירותים חדשניים באזור
גם הפריסה של רשתות דור רביעי מאיצה, ועד היום הושקו 40 רשתות LTE ב-17 מדינות. זה עזר לבסס את הסלולר כפלטפורמה של שירותים דיגיטליים חדשים וחדשניים בשווקים היותר מתקדמים, ויזמי טכנולוגיה רבים מנצלים את סביבת הסלולר להצגת פתרונות מבוססי סלולר חדשים הדואגים לתחומי העניין והתרבויות המקומיים. מספר מדינות באזור, ביניהן מצרים, קטאר, טורקיה ואיחוד האמירויות משיקות שירותים מתקדמים כגון IoT, ערים חכמות וזהות דיגיטלית. בה בעת, מדינות כגון ירדן ואיחוד האמירויות נראות יותר ויותר כחממות לחברות הזנק וחידושים דיגיטליים.

מאטס גרנריד, מנהל כללי, GSMA: "ההשקעה של המפעילים בטכנולוגיות סלולר ממלאת תפקיד קריטי במזה"ת וצפון אפריקה, ועוזרת לחבר את הבלתי מחוברים בשווקים הפחות מפותחים ומכניסה לשימוש שירותים חדשים חדשניים, כגון IoT וערים חכמות, במדינות היותר מפותחות. אולם, אנו מעודדים ממשלות להמשיך להשקיע בתשתיות סלולר ולהבטיח, שיש מספיק ספקטרום לענות על הביקוש, וגם ליישם מדיניות המעודדת אימוץ של שירותים סלולריים. הממשלות גם צריכות לספק לאזרחים גישה זולה לאינטרנט, שתעזור להניע צמיחה כלכלית".
 
הדו"ח המלא - כאן.

הערות:

25 השווקים המסווגים כמזה"ת וצפון אפריקה הם אלג'יריה, בחריין, איי קומורו, ג'יבוטי, מצרים, איראן, עיראק, ישראל, ירדן, כוויית, לבנון, לוב, מאוריטניה, מרוקו, עומאן, פלסטין,  קטאר, ערב הסעודית, סומליה, סודן, סוריה, טוניסיה, טורקיה, איחוד האמירויות ותימן.

המספר הכולל של חיבורי סלולר (כרטיסי סים פעילים, לא כולל M2M) ב-MENA עמד על 618 מיליון ב-2015, וחזוי לעלות ל-722 מיליון עד 2020.

חיבור סמארטפון מוגדר ככרטיס סים, שרשום ובשימוש במכשיר סמארטפון. הוא אינו מייצג את מספר מכשירי הסמארטפון, שנמכרו או שווקו.
פס רחב סלולרי



 
 
Bookmark and Share