Telecom News - תשתית אינטרנט לעסקים: איזה סוגי תשתית מוצעים? השוואת מחירים

תשתית אינטרנט לעסקים: איזה סוגי תשתית מוצעים? השוואת מחירים

דף הבית >> חדשות לארגונים ולעסקים >> תשתית אינטרנט לעסקים: איזה סוגי תשתית מוצעים? השוואת מחירים
תשתית אינטרנט לעסקים: איזה סוגי תשתית מוצעים? השוואת מחירים
מאת: מיכאל פנחס, 7.2.17, 07:30מיכאל פנחס
 
עסקים קטנים ובינוניים מוצפים כיום בשפע של הצעות לקבל שירותי תקשורת (בדגש על שירותי אינטרנט) מכל סוג ומספקים רבים. איך בוחרים בספק המתאים ביותר לעסק בלי להוריד את רמת השירות וליפול בפח?
 
כיום עסקים רבים מוצפים בפתרונות שונים ומגוונים ביותר לרכוש או לקבל שירותי אינטרנט לעסק שלהם. 3 החלופות העומדות כיום בפני העסקים הן:
  • בחירה בספק תשתיות אינטרנט קווי גדול (שמציג ב"פורטל הספקים" כמה אפשרויות לבחירת ספק האינטרנט עצמו). יש כיום 2 ספקים גדולים: בזק והוט. יחד עם זאת, הספקים הללו ממליצים בפני הלקוחות על "ספק הבית". כלומר: בזק ממליצה על בזק בינלאומי והוט ממליצה על הוט-נט.  
  • בשוק הקווי קיימת גם חברת Unlimited (IBC) המספקת חיבורי סיבים והבחירה בספק האינטרנט נעשית בפורטל ספקים. מאחר שהחברה בקשיים ומחפשת קונה, היא אינה מומלצת. גם לסלקום ולפרטנר, שנוכחותן בשוק התשתיות הקוויות די מצומצמת, יש תשתיות קוויות לאינטרנט בכמה אזורים בארץ. אולם, תשתיות אלו לא שודרגו בעשור הנוכחי. כך, שהן אינן מצויות בעדיפות גבוהה לעסקים.
  • בחירה בספק שירותי סלולר המספק גם אינטרנט סלולרי. כיום, כל חברות הסלולר הגדולות (סלקום, פלאפון ופרטנר) מספקות חיבורי LTE (בהמשך 2017 זה ישודרג ל-LTE-Advanced), כאשר פרטנר-הוט מובייל החלו כבר בשדרוג הרשת שלהן, כאשר בחירת החיבור הטוב ביותר בין חברות הסלולר המתחרות תלויה: 1) במיקום של העסק והמרחק שלו מהאנטנה הסלולרית הקרובה, 2) כמות הלקוחות הקיימת על אותה אנטנה. 3) הביצועים ומבנה הרשת של ספק הסלולר בחיבור לאותה אנטנה. 
איזה סוגי תשתית אינטרנט לעסקים מוצעים בישראל בתחום הקווי?
היות ובשוק הזה קיימים 2 שחקנים בולטים: בזק והוט (וכל השאר בקשיים או שלא בעלי חשיבות ויכולות), ניתן להתייחס במגזר העסקי רק לפתרונות של בזק והוט.
 
בזק מספקת מגוון רחב ביותר של פתרונות תשתית חיבור לאינטרנט, הרבה יותר מהוט. בניגוד להוט, המחירון המלא של בזק בכל סוגי החיבורים גלוי (מצוי כאן), והוא קשיח (כלומר: אין כמעט גמישות להנחות).
 
התצורה הפופולרית ביותר כיום בעסקים בינוניים ומעלה היא חיבור מטרו-אתרנט סימטרי עם קצב מובטח על רשתות המטרו של ספקיות התקשורת, בראשן בזק (אך גם בהוט). הקצבים כאן הם מ-1 מגה ועד 100 ג'יגה והמחירים בד"כ די יקרים (מאלפי ₪ עד עשרות אלפי ₪ ומעלה לחודש), עם חוזים די קשיחים.
 
התצורה הפופולרית ביותר בקרב עסקים קטנים עד בינוניים היא IPVPN. זאת, ברוחבי פס של 1 מגה עד 4 ג'יגה, במחירים נוחים יותר מחיבורי מטרו-אתרנט, עם מגוון רחב יותר של רמות איכות ומחירים, שנעים בין מאות ₪ לאלפי ₪ לחודש, תלוי ברוחבי הפס ובאיכות המובטחת.
 
בנוסף, חיבורים עסקיים וירטואליים (MPLS) עם קצב מובטח הם די פופולריים אצל ספקי התקשורת הקווית. אלה החיבורים המומלצים יותר ופופולריים לחיבור עסקים לאינטרנט דרך ה-ISP (ולא דרך בזק או הוט). כאן מדובר במגוון ספקים מובילים, החל מאינטרנט בינת עסקים, דרך בזק בינלאומי והוט וכלה בסלקום ובפרטנר. המחירים כאן מגוונים ותלויים ברוחבי הפס, רמת איכות התקשורת וכמות השירותים שהלקוח בוחר (ונעים סביב כמה אלפי ₪ לחודש).
 
חלק מהלקוחות הקטנים, שאין להם צורך בחיבור מאוד יציב וקצב מובטח, בוחרים להתחזות ללקוחות פרטיים ומזמינים שירות חיבור לאינטרנט כמו לקוח פרטי, בין דרך הספק הקווי (בזק או הוט) ובין דרך הסדרי "שוק סיטונאי". המחירים כאן בד"כ מתחת ל-100 ₪ לחודש (כולל מע"מ), בגלל התחרות הרבה הקיימת בשוק הפס הרחב הפרטי.
 
מה עם ספקי האינטרנט (ISP) הנמצאים על תשתית אינטרנט לעסקים?
יש בישראל כמות גדולה של ספקים ה"רוכבים" על הרשתות של בזק והוט. הספקים הגדולים בשוק הזה: בזק בינלאומי (כמעט מחצית השוק), סלקום (נטוויז'ן-013), פרטנר (סמייל-012), הוט-נט, טריפל-סי, אקספון-018. יש שפע של ספקים קטנים המתחרים על נישות בשוק הספציפי הזה. לאחרונה הרגולציה בתחום זה הוקלה. כך, שקל (יחסית) להיות ספק אינטרנט (ISP) [אך לאו דוקא ב"שוק הסיטונאי"] וכמות המתחרים כאן עוד תגדל (יש כיום לא פחות מ-47 בעלי רישיון ISP).
 
יש כיום סוג חדש של ספקי Telecom בעלי "רישיון אחוד". מדובר בסוג חדש של רישיון תקשורת המאפשר למחזיק בו לספק כמעט את כל סוגי השירותים כולל חיבור לאינטרנט, תחת מעטפת שירות אחת, כרצונו. כיום יש כבר 17 ספקים עם רישיון כזה: בזק בינלאומי, 013-נטוויז'ן, 012-סמייל טלקום, אקספון-018, טלזר-019, גולן טלקום, השקמה-015, הוט מובייל תקשורת בינלאומית, 012-טלקום, ועידן פתרונות קונפרנס, סלקום תקשורת קווית, פרטנר פתרונות תקשורת נייחים, פרי טלקום, רמי לוי שיווק השקמה תקשורת, בינת עסקים, הום סלולר, סלקט תקשורת.
 
רק ספקים עם "רישיון אחוד" יכולים לספק כמעט הכל, במעטפת שירותים ותחזוקה אחת ובחשבונית אחת, מה שמאוד נוח ומבוקש ע"י בעלי העסקים. אולם, רוב ספקי ה-Telecom שקיבלו "רישיון אחוד" טרם מימשו אותו (זה תהליך די איטי) ואין להם את כל השירותים הנדרשים לעסקים.
 
מבין הספקים בעלי "רישיון אחוד", רק בזק בינלאומי ובינת עסקים מספקים כיום כמות די נכבדה ומקיפה של שירותים, שעונים על רוב הצרכים של העסקים בישראל. כל השאר (שקיבלו "רישיון אחוד"), עדיין מספקים חלק מהשירותים ללא מועד ברור מתי יספקו הכל. 
 
מה ההבדלים בבחירת תשתית אינטרנט לעסקים בין שירות ביזנט של בזק לשירות המתחרה בהוט?
שירות ביזנט של בזק מספק גם הגנות לחיבור לאינטרנט באמצעות השימוש בנתב של צ'קפוינט או מבית סיסקו. רוחבי הפס הם מגוונים, ומגיעים עד ל-50/5 מגה סל"ש, בתוספת רשת אלחוטית פנימית בתקן ac. המחיר של שירות 50/5 מגה הוא: 299 ₪ לחודש, 288 ₪ דמי התקנה (ללא מע"מ). בהתחייבות לשנתיים יש הנחה בעלות החודשית של 10% ובהתחייבות ל-3 שנים יש הנחה של 16%.
 
להוט יש שירות מתחרה הנקרא BizBox, עם נתב דומה לזה שיש בבזק עם אותה רמת אבטחה והגנה על הגלישה באינטרנט. אולם, בהוט ניתן לקבל חיבור של עד /10500 מגה, פי 10 יותר רוחב פס בערוץ היורד מבזק. המחירים בהוט כוללים גם את ספק האינטרנט (מה שלא קיים בבזק) והם מתחילים ב-219 ₪ לחודש (לחיבור 100/2 מגה). כלומר: ההצעה של הוט טובה מזו של בזק.
 
בנוסף, עסקים קטנים, שלא זקוקים לנתב המשוכלל, ויש להם תשתית תקשורת בסיסית בעסק, יכולים לרכוש מהוט חבילת אינטרנט מהיר של 200 מגה (מה שאין בבזק) + קו טלפון לשיחות ללא הגבלה + קו פקס עם 100 דקות לחיוג לכל יעד + התקנה בחינם ב-129 ₪ בלבד לחודש.
 
בנוסף, החיבור בפס רחב עסקי של 500 מגה בערוץ היורד (10 מגה בערוץ העולה) בהוט עסקים, הוא ההצעה המשתלמת ביותר בשוק הקווי לעסקים קטנים. השירות המקביל המתחרה של בזק ב-xDSL הוא עד 100 מגה (בפועל עד 70 מגה). אין כרגע לבזק שירות מקביל מתחרה של 500 מגה ולא ידוע מתי יהיה.
 
מכאן, שהפתרונות של הוט בתחום שירותי תקשורת נתונים ואינטרנט לעסקים, כרגע הם הרבה יותר טובים ואטרקטיביים, במיוחד ללקוחות קטנים עד בינוניים.
 
מה חשוב בבחירת תשתית אינטרנט לעסקים?
הבעיה המרכזית, שניצבת בפני בעלי עסקים קטנים ובינוניים היא, שאין להם מומחי תקשורת בתוך העסק, שיענו על השאלה: מה הפתרון הטוב ביותר והמתאים לעסק עם רמת שירות טובה?
 
זאת, משום שלעיתים קרובות בחירה במחיר הנמוך מובילה את העסק לקבל שירות ירוד. חכם אחד אמר: "טעמו המתוק של המחיר הזול נמוג הרבה לפני טעמם המר של האיכות הירודה והיעדר שירות".
 
מומלץ מאוד לדרוש SLA (ר"ת: Service Level Agreement) מספק השירות בכל תחום שייבחר. ספק, שאינו מוכן לספק הסכם SLA, מומלץ לא להתקרב אליו. החלק החשוב ביותר ב"הסכם רמת שירות" כזה אינו היקף ההסכם ועלויותיו, אלא הקנסות \ החזרים \ זיכויים על אי עמידה בהסכם. אין לחתום הסכם עם ספק, שאינו מוכן להגדיר מול ההתחייבויות שלו את הקנסות \ זיכויים \ החזרים כספיים, שהוא חייב בהם עקב אי עמידה בהסכם.
 
מכאן, לפני שבוחרים בפתרון כלשהו, יש להתייעץ ולבצע ניתוח מלא של צרכי העסק, הערכת הצרכים העתידיים של העסק, התחשבות בהשקעה האפשרית ותיחור מקצועי בין ספקים.
 
שורה תחתונה בתחום שירות תשתית אינטרנט לעסקים:
השוק הקווי נמצא כיום בתזזית והכוח עבר לידי הצרכנים. בגלל שהכוח מצוי כיום בידי הלקוחות, אין להתפתות למבצעי שיווק מטעים, מבצעים, שבהם מוכרים סחורה ישנה בעטיפה חדשה ללקוחות העסקיים, תוך ניצול העובדה, שאין לרוב הלקוחות העסקיים את הידע המתאים להבחין, שמוכרים להם "סחורה ישנה" ואף יקרה, שפג תוקפה מזמן.

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, פברואר 2017.
מחבר המדריך לפתרונות תקשורת ומחשוב ענן ולרכישת מרכזיות טלפון IP לעסקים


אינטרנט
 
 



 
 
Bookmark and Share