Telecom News - הפתעה בדיון על עתיד המאגר הביומטרי: רוב חברי הכנסת התבטאו נגד המאגר

הפתעה בדיון על עתיד המאגר הביומטרי: רוב חברי הכנסת התבטאו נגד המאגר

דף הבית >> דעות ומחקרים >> על סדר היום >> הפתעה בדיון על עתיד המאגר הביומטרי: רוב חברי הכנסת התבטאו נגד המאגר
הפתעה בדיון על עתיד המאגר הביומטרי: רוב חברי הכנסת התבטאו נגד המאגר
מאת: מערכת Telecom News, 17.1.17, 23:07ביומטרי
האם משתנה הכיוון בדיונים על המאגר הביומטרי? ח"כ מהקואליציה והאופוזיציה מתנגדים למאגר.
 
הוועדה הביומטרית - הוועדה המשותפת לוועדות החוקה חוק ומשפט, הפנים והגנת הסביבה והמדע והטכנולוגיה, התכנסה  לדיון ראשון לקראת אישור התיקון לחוק, שהופך את המאגר הביומטרי למחייב: להכין את הצעת חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע (תיקון והוראת שעה), התשע"ז-2016 לקריאות שנייה ושלישית. התיקון לחוק קובע, שתצלומי הפנים יישמרו במאגר ביומטרי, ושתושב, שיסרב לתת את טביעות האצבע שלו למאגר, יקבל תעודה עם תוקף מקוצר.
 
בדיון בוועדה לעניין החוק הביומטרי בכנסת הביעו רוב חברי הכנסת, קואליציה ואופוזיציה כאחד מורת רוח מהמאגר הביומטרי ואף קראו לבטלו.
 

אנשי התנועה לזכויות דיגיטליות שחררו אמש את דו"ח המומחים הרביעי לבחינת המאגר. בין הנושאים המצוינים בדו"ח: בפועל התגלו אפס מקרים של הרכשות כפולות; המערכת שאמורה לשמש את מאגר הקבע אינה עומדת כיום בדרישות; הרשות הביומטרית התעלמה מנתונים המצדקים להתבסס על תווי פנים בלבד; הרשות הביומטרית לא השלימה את הבחינות, שנדרשה לערוך כדי להצדיק שמירת טביעות אצבע; יש לבחון אלטרנטיבות למאגר, ובכללן שימוש במאגר תמונות פנים כמו של רשיונות הנהיגה. על הדו"ח חתומים אנשי אקדמיה וביטחון בכירים מהארץ ומהעולם.
 
צבי דביר, ממחברי הדו"ח: "74 מבכירי חוקרי אבטחת המידע בישראל, חתני פרס ביטחון ישראל ומדענים בעלי שם עולמי חתמו על עצומה הקוראת לבטל את המאגר הביומטרי. משרד רה"מ עצמו הדגיש, שאירוע דליפה מידע ממאגר ביומטרי עלול לגרום במקרי קיצון להפללת אנשים חפים מפשע, לפגיעה בביטחון המדינה ובניהולה התקין".

להלן עיקרי הדברים שנאמרו בדיון בכנסת: 

ממלא מקום יו"ר הוועדה ח"כ אורי מקלב  "המאגר הביומטרי במתווה החדש אמור להיות מצומצם יותר אבל עדיין מדובר על זיהוי ביומטרי ועל מאגרים. בחוק הזה התמיכה אינה קשורה לימין או שמאל, קואליציה או אופוזיציה. הנתונים, שייאספו על אזרחים, מדאיגים את כולם. החשש עובר בין כל הח"כים וזה הופך את הדיונים למקצועיים מאוד".

ח"כ יואב קיש (הליכוד): "לא אתמוך בשום צורה במאגר קבע. אין שום צורך במאגר, אם יהיה פתרון להרכשה הכפולה ... גם התמונה צריכה להיות אופציונלית. מטרת המאגר לא לשרת את שירותי הביטחון, אלא למנוע הרכשות כפולות וזיופי זהות. אסור להפלות בין מצטרפים למאגר למסרבים למאגר בכלל".
 
ח"כ נורית קורן (הליכוד): אני מתנגדת להכללת טביעות האצבע במאגר. אין צורך למסור טביעות אצבע. זו שאלה של איזון- וזה יותר מידי. מבחינתי החוק הזה מאוד בעייתי".
 
ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו): "צריך איסור מוחלט של שימוש בנתוני המאגר לרשויות ביטחון, אלא במקרה קיצוני ובאישורים חריגים. מי יפקח על המאגר? הנתונים קיימים בכל מיני רשויות, האם זה מאובטח שם? השאלה: איך המדינה מאבטחת את המידע?"

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת): "המאגר הביומטרי מיותר כי אין שום סיבה שלא תהיינה תעודות ביומטריות ללא מאגר והוא מסוכן כי הוא מוביל אותנו צעד נוסף לעבר אח גדול, שלא היינו רוצים לחיות בו. טביעות אצבע הן כרטיס כניסה לפלאפון ודליפת מאגר כזה תהיה דליפת סיסמאות רבות. בפועל בהצ"ח יש ענישה למי שלא מוכן, שטביעותיו יופיעו. צורת עונש אחת היא הטרטור של חידוש אחת ל-5 שנים. אין שום סיבה למערכת זמנים כזו. הוועדה המייעצת מדברת על 10 שנים ואין סיבה לשנות זאת ולהחמיר".

ח"כ חיים ילין (יש עתיד): "כשרודפים אחרי אדם והוא פצצה מתקתקת איך יש זמן להגיע למאגר? אם אפשר להגיע במהירות לנתונים אז כל בן 14 יכול לפרוץ". 

ח"כ יעל כהן-פארן (המחנה הציוני): "אף פעם לא התקיים דיון על נחיצות המאגר. יש לקיים שימוע למי שהיה מעורב בפיילוט ולא ללכת לטייס אוטומטי. בחודשי הקיץ העמוסים שלחו את בעלי הדרכון הרגיל לעמדות הביומטריות וזה עבד מצוין בהרכשת פנים בנקודה הכי רגישה. אז למה מתעקשים על טביעות אצבע?"

ח"כ תמר זנדברג (מרצ): "בזכות השיח הציבורי והשיח בכנסת הלכו על פיילוט. לא נשארו תומכים למאגר במערכת הפוליטית. היחידים שתומכים הם אנשי מקצוע בטייס אוטומטי. יש פיילוט עם הרבה אנשים המאפשר לבחון את הדברים. זה הרגע לבחון את נחיצות המאגר אל מול תכלית החוק - כמה הרכשות כפולות היו וכמה נמנעו והאם היא שווה באיזונים. יש לבחון את החלופות הסטטיסטיות והתשאול ולקיים דיון מהותי בפיילוט. בנוסף שאלת כריכת המאגר עם התיעוד- אחת האפשרויות היא לעבור לתיעוד ללא מאגר".

ח"כ ענת ברקו (הליכוד): "קל לזייף את תעודת הזיהוי הישראלית ומה שמטריד הוא, שאין מאגר שלא ניתן לפרוץ אותו ועלינו להבין מהן מערכות ההגנה ומה המשמעות של דליפת המאגר". 

דורון שקמוני, מאנשי התנועה לזכויות דיגיטליות, מומחה סייבר ואינטרנט ממחברי דו"ח המומחים: "נאמר שהמאגר תפקידו למנוע זיופי זהויות. אבל ניתן לטעון גם, שהוא בכלל יוצר בעיה חדשה של זיופי זהויות. בעת דליפה, היכולת לזייף זהות עולה משמעותית. חשוב לחדד: תעודת זהות חכמה הכוללת נתונים ביומטריים מבטלת את הצורך במאגר בזיהוי אדם. כל מה שדרוש הוא קורא כרטיסים פשוט וזיהוי מקומי".

יהונתן קלינגר, יועמ"ש התנועה לזכויות דיגיטליות: "בוועדה היום ראינו, שלא נשאר חבר כנסת אחד התומך במאגר הביומטרי וכי אין כל ראיות לנחיצות המאגר. אחרי כמעט 4 שנות ניסוי גילינו, שאין בעיה בישראל של זיופי זהויות ושאין צורך במאגר הביומטרי. אנו קוראים לשר הפנים לבטל את המאגר ולחברי הכנסת להגיע לדיונים ולעצור את המאגר".

הדיון בוועדת המאגר הביומטרי
 

 



 
 
Bookmark and Share