Telecom News - בית / משרד חכם באמצעות טכנולוגיית Z-Wave – גם אתם יכולים

בית / משרד חכם באמצעות טכנולוגיית Z-Wave – גם אתם יכולים

דף הבית >> גאדג'טים לעסקים >> בית / משרד חכם באמצעות טכנולוגיית Z-Wave – גם אתם יכולים
בית / משרד חכם באמצעות טכנולוגיית Z-Wave – גם אתם יכולים
מאת: מיכאל פנחס, 11.2.17, 18:10מיכאל פנחס
 
"בית חכם" ו"משרד חכם" הפכו ממערכות המתאימות רק לאלפיון העליון למערכות, שכל אחד יכול להתקין ולהפעיל לבד בבית או במשרד. מה אפשר לחבר למערכת בית / משרד חכם? מה זה Z-Wave? למי מתאים היישום של מוצרי Z-Wave?
 
בעבר הלא רחוק, פתרונות בית / משרד חכם עלו בין עשרות אלפי ₪ למאות אלפי ₪ ודרשו מומחה להתקנה וחוזה תחזוקה שנתי יקר. כל זה נחלת העבר. כיום, אפשר לרכוש מבזק את הפתרון הבסיסי, ששמו ,Bhome ב-24.90 ₪ לחודש, ולקבל פתרון, שיכול להיות בסיס לחיבור כל דבר בבית, ליחידת הבסיס הנשלטת מהסמארטפון.
 
איך זה נהיה כל כך פשוט וזול? הסוד טמון בטכנולוגיה, ששמה Z-Wave, שאסביר אותה בהמשך. בכל מקרה, אין צורך להיות תלויים בבזק או בכל ספק שירות אחר. זאת, מהסיבה הפשוטה: אפשר לרכוש ולהתקין את זה לבד. זה קל ופשוט ומי שלא מתמצא בכלל בהתקנות של מכשירים אלקטרוניים יכול לבקש עזרה מחבר או בן משפחה או לשלם על שעת עבודה של חשמלאי.
 
מה אפשר לחבר למערכת בית / משרד חכם?
למעשה הכל. אולם כדאי להתחיל בדברים הכי בסיסיים הנחוצים לכל בית:
  • שליטה על התאורה (מה שמוביל לחיסכון בהוצאות החשמל).
  • שליטה על החימום (דוד חימום) ועל המזגן (מה שמוביל לחיסכון בהוצאות החשמל ולחיים נוחים יותר בבית).
  • חיישני תנועה, קול וגלאים על הפתחים. אלה סנסורים המשמשים כמערכת התראה ושליטה על הנכנסים והנמצאים בבית.
  • שקעים חכמים – לשליטה על כל מכשיר חשמלי מכל סוג.
  • מצלמות – משמשות גם לאבטחה וגם לצפייה מרחוק (למשל על תינוק, על הילדים, על בן משפחה הזקוק לסיעוד וכיו"ב).
  • גלאים מכל סוג (עשן, דליפת גז, הצפה), עם יכולת משלוח התראות דרך האפליקציה.  
  • תריסים – שליטה על מצב התריסים ואולי גם הווילונות.
מעבר לכך, ניתן להוסיף חיבורים לכל דבר, כולל שימוש ב"עוזר אישי" חכם, שמסייע בקול לבצע מטלות שונות, מפעיל את כל הסנסורים והמתגים הקיימים בבית רק בפקודות קוליות ועונה על שאלות מכל סוג (דוגמת Amazon Echo Dot).
 
מה זה Z-Wave?
זה תקן אלחוטי לחיבור מכשירים בטווחים קצרים. השיטה הזו פותחה ע"י סטארטאפ דני דנית בשם Zen-Sys, שנרכש ב-2008 ע"י הסטארטאפ הישראלי Sigma Designs והוא מייצר כיום בלעדית את הטרנסיברים (המשדרים) של המערכת. בישראל, המשדרים הללו פועלים בתדר 916 מגהרץ (ולכן חשוב לראות, שכל מה שרוכשים ומתקינים פועל בתדר הזה).
 
רשת Z-wave בודדת יכולה להכיל עד 232 אלמנטים, כאשר המרחק בין כל זוג יכול להגיע עד כ-30 מטר בקו-ראיה, דבר, שמספיק בהחלט לבית ולמשרד טיפוסי, גם אם יותקן סנסור בכל מוצר חשמלי ובכל שקע הקיים בבית או במשרד.
 
קבוצת חברות הנקראות Z-Wave Alliance התארגנה במטרה לייצר מוצרים תואמים, כדי שיוכלו "לדבר זה עם זה". הקבוצה כוללת למעלה מ-450 חברות וקיימים למעלה מ-1,750 מוצרים תואמים בשוק. היתרון הגדול של טכנולוגיית Z-wave הוא, שניתן לחבר אותה בקלות לענן דרך רשת האינטרנט ולהפעיל אותה מרחוק באפליקציות סלולריות, שניתן להתקין ולהפעיל בכל סמארטפון הקיים כיום בשוק.
 
למי מתאים היישום של מוצרי Z-Wave?
יש פלחי שוק, שימצאו, שהשירות הזה מתאים לצרכים שלהם וזה עשוי להצליח די יפה אצלם. כמה דוגמאות להמחשה:
1) גני ילדים (וקשר של הורים לגנים ולפעוטונים, שבהם נמצאים ילדיהם).
2) בתי אבות ומוסדות סיעוד.
3) בני משפחה המעוניינים להשגיח על בן משפחה קשיש או מוגבל ובמיוחד, אם יש בבית מטפל / מטפלת זרים. כנ"ל אם רוצים להשגיח על תינוק הנמצא עם מטפלת בבית.
4) בתי ספר ומוסדות ציבוריים.
5) עסקים קטנים ובעלי משרדים המעוניינים להשגיח מרחוק מה קורה בעסק / במשרד ולחסוך בהוצאות האנרגיה שלהם.
6) עסקים הרוצים להוסיף שכבת אבטחה פיזית נוספת על העסק שלהם.
7) עסקים המעוניינים לחבר סנסורי IoT למערכות שלהם, כדי לשלוט בכל המכשירים הקיימים בעסק ולקבל יכולת שליטה על הסנסורים הללו דרך הסמארטפון.
8) שירותי השגחה רפואית ושירות רפואי מרחוק מקצועיים.
9) לכל מי שמעוניין לקבל רמת נוחות ולשליטה טובה בבית (מבחינת הטמפרטורה בחדרים, רמת התאורה בכל החדרים, שיהיו מים חמים כשרוצים להתקלח וכיו"ב).
10) שליטה על מערכות השקיה וברזים, במיוחד מתאים למי שיש לו גינות גדולות.
 
האם אפשר להתקין זאת לבד?
בהחלט. ניתן לרכוש מערכות Z-Wave שיש בהן הוראות התקנה והפעלה די פשוטות. הרכיב החשוב ביותר הוא הבקר המרכזי המפקח ומנהל את כל הסנסורים האחרים. מאוד מומלץ לרכוש בקר, שעבר את כל האישורים הרגולטוריים (כולל מכון התקנים). מחירו של בקר (הכי משוכלל) לא אמור לעלות על אלף ₪. בוחרים היכן שהוא יותקן בבית וממנו ייעשה החיבור האלחוטי לכל שאר המתגים והסנסורים, שבוחרים להתקין, שאינם יקרים (עשרות עד מאות בודדות של ₪, לכל רכיב).
 
היות ומדובר בטכנולוגיה אלחוטית, היא יכולה להתחבר לכל מתג, סנסור או רכיב (כל עוד הטווח לא גדול מדי), שמתקינים בבית או במשרד. תשומת לב, שבמקום בו יש קירות עבים מאוד כמו של ממ"ד ומרתף, יש סיכוי סביר, שיהיה צורך לבצע סלילה של חוטים למקומות הללו או להתקין בהם בקר נוסף. אם שידורי WiFi מנתב אינטרנט לא מגיעים לממ"ד או למרתף, גם שידורי Z-Wave לא יגיעו לשם.
 
אחרי שמחברים את הבקר לחשמל, כל רכיב אחר (סנסור, מתג וכיו"ב), שמתקינים, עובר תהליך קצרצר של "התאמה" ו"צימוד" לבקר ומרגע זה הוא נשלט ע"י הבקר. את הבקר אפשר (ורצוי) לחבר לאינטרנט וממנו לשלוט בבקר באמצעות אפליקציה לסמארטפון. באפליקציה אפשר לשלוט בכל דבר, למשל להדליק את המזגן כשמתקרבים לבית, או לכבות אותו כשיוצאים מהבית. אפליקציות מתקדמות מאפשרות לכל הפעולות להתבצע אוטומטית, לפי הגדרות, שבעל המכשיר החליט עליהן מראש (למשל: אם נכנסים לבית: האורות יידלקו, התריסים יורמו, הבוילר יידלק והמזגן יפעל). 
 
למי שבוחר להתקין ולתחזק לבד, זה גם תחביב והנאה. כל הבית (או המשרד) נהיה גאדג'ט אחד גדול, שאפשר להשתעשע אתו ולתכנת אותו לאין ספור שימושים ויישומים.
 
תשומת לב, שמכשירים חשמליים לא עובדים בלי חשמל. לכן, לכל רכיב חשוב, שעובד על חשמל, למשל הבקר המרכזי, יש לרכוש עבורו UPS ("אל-פסק") כדי שיפעל גם בהפסקת חשמל וגם יהיה מוגן בפני קצרים וברקים.
 
שורה תחתונה בתחום המעבר לבית או למשרד חכם:
מערכת בית חכם ניתן לרכוש, להתקין ולתחזק לבד. למי שלא מעוניין לעשות זאת לבד, או מעוניין לבחון את המערכת לפני החלטה, מומלץ לרכוש לתקופת התנסות מערכת אחת של Bhome  מבזק (או מאחד ממתחריה). זאת, כדי להתנסות בה ולראות אם היא עונה לצרכים של הבית או העסק.

מאתמיכאל פנחסמהנדס תקשורת, פברואר2017.
מחבר המדריך לפתרונות תקשורת ומחשוב ענן ולרכישת מרכזיות טלפון IP לעסקים

 
בית / משרד חכם



 
 
Bookmark and Share