Telecom News - איך עבדו על ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בנושא פעילות איגוד האינטרנט

איך עבדו על ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בנושא פעילות איגוד האינטרנט

דף הבית >> דעות ומחקרים >> על סדר היום >> איך עבדו על ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בנושא פעילות איגוד האינטרנט
מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי הופיע בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת והציג מצגת מלאה בפרטים, שנולדו כנראה בעולם הדימיון של המנכ"ל. כך אפשר לעבוד בקלות על חברי הכנסת ועל כ-250 אלף מחזיקי הדומיינים בישראל. חשיפה ראשונה בסדרה.
מאת: אבי וייס, 26.1.17, 07:40ח"כ אורי מקלב

ביום 2.1.17 התקיים דיון בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בנושא איגוד האינטרנט הישראלי. הדיון התקיים מיוזמתו של ח"כ אורי מקלב יו"ר הוועדה (בתמונה משמאל), לאור פניות,שהוא קיבל מהציבור על אי סדרים בהתנהלות האיגוד. דיווח על הישיבה הזו פרסמנו בקצרה כאן.

התברר, שבמהלך הישיבה בכנסת, מנכ"ל איגוד האינטרנט, יורם הכהן, הציג את פעילות האיגוד, אבל בגלל קוצר הזמן, היו"ר (ח"כ אורי מקלב) קטע אותו באמצע וביקש ממנו לקבל את המצגת המלאה, היות ואין מספיק זמן לשמוע את כולה במהלך הדיון.

כעבור כשבועיים פלוס מהדיון הנ"ל בכנסת, שהסתיים בכלום, המנכ"ל (יורם הכהן) העביר לוועדת המדע והטכנולוגיה את המצגת המלאה שלו (מצויה להורדה כאן למתעניינים), כאשר יש סימנים, שזו מצגת מעודכנת ולא המצגת המקורית שהמנכ"ל הביא לישיבה והחל להציג.

זאת, משום שיש במצגת חלקים, שלא נראה, שהיו יכולים להיות במצגת של המנכ"ל שהוכנה לדיון ב-2.1.17. למשל, התקציב המאושר של האיגוד ל-2017 וההחלטות, שאושרו ע"י הוועד המנהל ל-2017 כנגזרות מהתקציב מצויים במצגת הזו, שנושאת את התאריך 2.1.17, שכן ההחלטות הללו התפרסמו לציבור באתר האיגוד רק ב-17 לינואר, כפי שחשפנו בהרחבה כאן. המסמך המקורי של הדיון, שנערך לאישור התקציב ל-2017 בוועד המנהל של האיגוד (המצוי כאן), התאריך המוטבע עליו הוא 15.1.17, שבועיים אחרי מועד הדיון בוועדה.

נתעלם כרגע מ"שיפוץ" ו"עדכון" המצגת של המנכ"ל לוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, שכן זה מחזק את ההנחה שלנו, שהמצגת הזו לא הוכנה בחופזה או כלאחר יד, ונגיע ישר לעיקר: איך התקבלו ההחלטות הנוגעות לרישום דומיינים בישראל?.

אז הנה הפסקה, שגזרתי מהמצגת (לחיצה על התצלום מגדילה אותו):
צילום 1

לאור מה שכתוב במצגת של המנכ"ל, כפי שהוגשה על ידו לוועדה המכובדת בכנסת, שלחתי את השאלה הבאה לאיגוד האינטרנט:
"על פי דיווח של מנכ"ל איגוד האינטרנט לוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת ביום 2.1.17 (כאן) נאמר, שכללי הרישום של שמות המתחם עברו "שימוע ציבורי" (מצ"ב צילום של הקטע הרלבנטי).
אימתי התקיים שימוע שכזה והיכן אפשר למצוא איזה מסמך המצביע על הליך "השימוע הציבורי" הזה ותוצאותיו?"

תגובת איגוד האינטרנט הישראלי:

״האיגוד התייעץ עם בעלי עניין בקהילת האינטרנט המקומית בטרם הוצאו הכללים לציבור״.

כלומר: לא היה "שימוע ציבורי"מדובר בדיווח מטעה לוועדה בכנסת, בעניין הכי חשוב, שנדון בוועדה בישיבה הזו.

יתרה מכך,
מי שקורא את האתר הזה יודע, שכבר מזמן חשפתי, שלא רק שלא היה שום שימוע ציבורי, לא היה שום דבר, מלבד זה שהמנכ"ל יורם הכהן דיבר עם עצמו ואולי עם היועצים והעובדים שסביבו.

אפילו הוועד המנהל של האיגוד לא היה בסוד הכנת הכללים לרישום דומיינים בישראל, כמפורט בכתבה, שפרסמנו באוגוסט 2016 תחת הכותרת: "איגוד האינטרנט פרסם כללים חדשים לרישום דומיינים בהליך שנראה לא חוקי".

כך, הוטעו חברי הכנסת של הוועדה הנכבדה בראשותו של ח"כ מקלב, שכללי הרישום של הדומיינים בישראל (כולל כללי המעבר של דומיינים בין רשמים, פעילות המתומחרת במחיר ממש מופקע), עברו איזה תהליך מסודר וציבורי, עם איזה שימוע ציבורי, מה שלא היה ולא נברא, אלא במצגת של המנכ"ל. 

זה לא הכל:
במצגת נחשף איך הכסף של כ-250 אלף בעלי הדומיינים בישראל הכשיר את הדרך לבחירת נשיאת איגוד חדשה:
בניתוח של תקציב איגוד האינטרנט ל-2017, שפורסם על ידי כאן, ציינתי, שכ-6 מיליון ש"ח (מכלל 8 מיליון ש"ח הכנסות מרישום דומיינים ומהעברת דומיינים), "עף ברוח" למשימות מיותרות לחלוטין, במקום להוזיל את העלויות לציבור. אחד הסעיפים החדשים, שמצאתי בתקציב היה מאוד מוזר וכך כתבתי:  
"כ-1.8 מיליון ש"ח נשפכים לפעילות חברתית וציבורית מסוגים שונים, פעילות המתחרה עסקית שלא לצורך במה שארגונים פרטיים וציבוריים רבים עושים. זה כולל אין ספור של פעילויות סרק המביאות תועלת רק לאלה המקבלים כסף עבור ביצוע הפעילות הזו, החל מממרכז ייעוץ לסייבר, מרכז לייעוץ לאינטרנט בטוח, אקדמיה לאינטרנט ואין ספור של פרויקטים ציבוריים, החל ממאגרי תמונות וכלה בהשתתפות ב"מועצת האירגונים הדיגיטליים" (כ-200 אלף ש"ח לסעיף המוזר והמיותר הזה) ואף על פעילויות המסכנות את ציבור הגולשים באינטרנט". 

לאחר פרסום המאמר, קיבלתי מכמה קוראים פנייה, שהם טוענים, שהם לא שמעו מעולם, שיש דבר כזה "מועצת הארגונים הדיגיטליים". חיפשתי בגוגל ולא מצאתי דבר כזה.

תכננתי לפרסם מאמר על התעלומה הזו ולאן הולך הכסף הציבורי, אולם המצגת של מנכ"ל האיגוד לוועדה הנכבדה בכנסת פתרה מייד את התעלומה.

הנה תצלום מתוך המצגת (לחיצה על התצלום מגדילה אותו):
תצלום 2

דהיינו: מדובר בשיריון של 200 אלף ש"ח למטרה דימיונית, שטרם קיימת, כי צריך להקים ב-2017 את המועצה הזו. למי שהתפלא למה פרופ' קרין נהון נבחרה להיות נשיאת האיגוד, במקום הנשיאה הקודמת, שהודחה (כפי שחשפנו כאן), זו התשובה.

כך הובטח, שה"בייבי" של הנשיאה החדשה יתקיים. המנכ"ל הבטיח בהקצאת הכסף הזה באישור הוועד המנהל, שהיא לא "תתפרע" ושהיא תהיה מ"אומרי ההן" על כל מעשיו והחלטותיו (בדיוק כמו שנהגה הנשיאה הקודמת). זאת, כי הקמת "מועצת הארגונים הדיגיטליים" תלויה כל כולה בהקצאת התקציב הזה, תקציב, שמעולם לא נערך לגביו איזה דיון ציבורי או בכלל, אם המועצה הזו בכלל נחוצה ולמה איגוד האינטרנט אמור להקים את המועצה הזו מכספי משלמי רישום הדומיינים בישראל.  

ועוד לא סיימנו:
בבדיקה (או חקירה), שעשתה הרשות לתאגידים במשרד המשפטים באיגוד, בעקבות תלונות רבות, שהוגשו נגד התנהלות האיגוד, שאת תוצאות הבדיקה פרסמנו כאן ותמצית הדו"ח מצויה כאן, הופיעה פסקה מאוד חשובה האומרת, שהאיגוד זה עסק מסחרי מונופוליסטי, שמן הדין, שהרשות להגבלים עסקיים תדון במעמדו המונופוליסטי. 

ביום שלישי 24.1.17 השתתפתי בכנס השנתי של הרשות להגבלים עסקיים (שאת הנושאים המרכזיים, שהיו בכנס, סקרתי בתוך הכתבה כאן). שוחחתי בכנס עם ראשי הרשות להגבלים עסקיים ובראשם היועץ המשפטי לרשות ועוד בכירים, והתברר לי, שהם לא קיבלו לידם את הדו"ח של רשות התאגידים במשרד המשפטים, שהיה אמור להישלח אליהם ולא היה להם שמץ של מושג בנושא איגוד האינטרנט הישראלי. אחד מהבכירים זכר רק שלפני כ-3 שנים לביא שיפמן הגיש תלונה לרשות להגבלים העסקיים נגד האיגוד, אבל מאז לא היה שום דבר ולא היה ידוע להם על איזה דבר חדש הנוגע לאיגוד האינטרנט.

לכן שלחתי את הפנייה הבאה לרשות להגבלים עסקיים:
"שלום רב לעו"ד אורי שוורץ
היועמ"ש לרשות ההגבלים העסקיים,
 
1. בהמשך לשיחתנו המרתקת מהיום [24.1.17] בכנס הגדול של הרשות באווניו, להלן הלינק לדו"ח של הבודק המיוחד של רשות התאגידים במשרד המשפטים, בנוגע להתנהלות איגוד האינטרנט הישראלי, שהוא "מונופול בלתי מוכרז" בכמה תחומים ובמיוחד בתחום הדומיינים ("שמות המתחם"), כש-250 אלף לקוחות נמצאים "שבויים" בידי האיגוד ורשמיו). ראה ממצאי המבקר והמלצותיו לעניין ''פעילות האיגוד כמונופול ללא פיקוח'' ... עמוד 25 – סעיף 20  ועמוד 13 סעיף 1 האומר, שעיקר פעילות האיגוד היא "פעילות עסקית", כמופיע במסמך הרשמי הבא:
http://www.isoc.org.il/files/docs/ISOC-IL_Depth_audit_report.pdf
 
2. על הדו"ח הזה כתבתי מאמר פרשנות וחשיפה - כאן (הדו"ח היה די חשאי עד שאילצתי את הצדדים לפרסם אותו ושיהיה גלוי לציבור).
 
3. בחודש האחרון המצב נהיה יותר גרוע, שהמונופול הזה חשף את תקציב 2017 שלו, שבו כ-6 מיליון ₪ מסך 8 מיליון ₪ הכנסות שנתיות, שמגיעות מרישום והעברת הדומיינים (סך תקציב האיגוד הוא כ-9 מיליון ₪, כש- 8 מיליון ₪ מגיע מסעיף אחד בלבד והוא הדומיינים), ה-6 מיליון ₪ הללו פשוט "עפים ברוח" למשימות המכניסות כסף רב לכיס של כמה "מקורבים לצלחת" (במקום להוזיל את המחיר הדומיינים לציבור הרחב ולהוזיל משמעותית את מחיר העברת דומיינים, שהוא ממש מחיר מופקע) – כמפורט כאן".

תגובה טרם קיבלתי מהרשות להגבלים עסקיים. ברגע שאקבל, אעדכן בהתאם.

וזה עדיין לא הסוף. אולם, את החלק היותר מרתק ומסעיר נחשוף בפרק הבא בסדרה, שהתחילה כאן: "איך עובדים בעיניים על חברי ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת".  

הטעיה
 



 
 
Bookmark and Share